@ @ndreas skrev:
Nu är inte jag ventilationstekniker men med mekanisk till- och frånluft så behöver man inte ha så stora skillnader i trycket. Så hör skriver tex. Soliduct som säljer olika ventilationslösningar:

Mekaniskt från- och tilluftsventilation
Med en kombination av från- och tilluftsfläktar kan man balansera ventilationen så att luftflödena in och ut ur byggnaden blir lika stora. Varken ett undertryck eller övertryck behöver skapas. I praktiken strävar man dock efter ett visst undertryck i byggnaden.
Jag fick problem med kallras i köksfläkten med min FTX när jag satte på för mycket frånluft. Det ska absolut gå att balansera, men jag föredrar att ha knappt övertryck.

Tillbaka till topic nu. Fast det är väl iofs avklarat? :D
 
M martyyyyy skrev:
Jag skrev nog fel längre upp i tråden, har ett FX system.

MEN..problemet är lokaliserat och löst!:cool:

Gick ner i krypgrund och skar upp plasten och tog bort lite isolering så jag kunde få fram röret som gick ner från golvet. Det låg i bjälklaget och sedan fram över husgrunden och rakt in i en gipsskiva!! Någon hade glömt att ta hål i fasaden där ventilationsgallret ska sitta. Fick borra ut ett själv och nu finns tilluft till kaminen;)

Övre bild från krypgrunden där röret går över grunden.

Nedre bild utanför huset med nytt borrat hål.

Härligt.!!! Va gött. :love:
 
...och TACK för all hjälp!
 
Detta är ju lite smått otroligt att förra ägaren inte upptäckt eller haft problem med?
 
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
E Embridioum skrev:
Jag fick problem med kallras i köksfläkten med min FTX när jag satte på för mycket frånluft. Det ska absolut gå att balansera, men jag föredrar att ha knappt övertryck.

Tillbaka till topic nu. Fast det är väl iofs avklarat? :D
Med övertryck så slipper du att den kalla utomhusluften letar sig in...det blir istället den varma inneluften som letar sig ut med risk för kondens på olämpliga ställen. Inget att rekommendera.
 
Inte alla som vet skillnaden mellan en B-tema kolgrill (som är bra i avsedd situation) och en ordentligt väl fungerande eldstad för fint värmetillskott i hus.

På nätet kan man t ex hitta överlevnadskit med typ sterainljus som husvärmare, större båtar, vintertältning mm.
Med bra prylar utan rena fakes, så funkar det.
 
B Bigfoot skrev:
Med övertryck så slipper du att den kalla utomhusluften letar sig in...det blir istället den varma inneluften som letar sig ut med risk för kondens på olämpliga ställen. Inget att rekommendera.
Ock, ock, ock, som du inte ens reflekterar över.

Med övertryck, så pumpar du in fukt i väggar mm.

Ja, nu kom jag på det.
Du bor i en helt tät bostad, som en kondom.

Tyvärr, det är inte alla som gör det. Men jag prisar dig, som lyckats med att få till det.

Eller hyr du en kuppe, som borde vara så???
 
Varsågod.

Nu vill vi alla se några schyssta bilder på när du eldar :) - utan att det sotar!
 
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Varsågod.

Nu vill vi alla se några schyssta bilder på när du eldar :) - utan att det sotar!
;)(y)
 
  • Brinnande ved i en stilren modern braskamin med synliga lågor bakom en glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med tänd braskamin, trägolv, TV och dekorativa växter på vägghylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 7 till
  • Laddar…
.

Kanoners. Grattis(y)


Om du framledes behöver nya skivor inne i kaminen, så är det ekonomiskt att köpa en stor och såga ut delarna själv.
Original är dyra.

.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Du får väl hälsa tidigare ägaren, att det nu känns bra att elda i en princip oanvänd kamin.
:crysmile:
 
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.