Härligt!!!

Så ska en slipsten dras:ok:
 
Visar återigen att Elda inte är särskilt kunniga. Tvärtemot vad de (2 olika) sa så funkar spjället även för rumsluften. Bra att den är ok nu!
 
Fattade som så att det inte var riktigt så som TS fick till det.

Luften inne duger lika bra som den ute att föda en eld.

Nä, det TS fick råd, var att......



Backa, o läs TS senaste inlägg. :cool:
 
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
O olotor skrev:
Visar återigen att Elda inte är särskilt kunniga. Tvärtemot vad de (2 olika) sa så funkar spjället även för rumsluften. Bra att den är ok nu!
Jag tror du missuppfattar.. spjället fungerar för rumsluften också om man kopplar bort röret som går ner i golvet så den tar luft från rummet. Men det är bara genom just det intaget på kaminen som spjället reglerar.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Var det sååååå enkelt:rofl:
 
@
M martyyyyy skrev:
Tack för svar. Ursäkta min dumhet, men så som min kamin är nu så fyller ju inte spjället någon funktion eftersom jag inte har tilluft via kanal och det sitter en plåtskiva för.

Så hur är tanken egentligen att man ska få luft till elden då? Det går som sagt jättebra att öppna ett fönster i början och allt brinner bra. Men när luckan stängs så dör ju lågorna ut i princip tack vare att det inte finns några luftventiler eller ett spjäll som fungerar där man reglerar lufttillförseln.:thinking:
Du måste nog fixa separat tilluft då ;) har man ingen tilluft så tar kaminen syre från rummet för kaminen står. Men eftersom du har ett ftx system så fungerar det dåligt. Men du hade väl kryp grund? Då bör det vara rätt lätt att fixa....

Även om kaminen fungerar bra, utan extern tilluft, då är det inget som rekommenderas. Det innebär nämligen att den varma rumsluften (som du vill ha i huset) åter ut i skorsten.
 
  • Gilla
Magnus1968 och 1 till
  • Laddar…
TS är p g;)
 
Hej

Vi har en Contura i vårt hus byggt 2008. (Myresjöhus). Vi har FTx via vår frånluftsvärmepump.

Tilluften till den kommer via ett rör i bottenplattan.
Den är ju intaget av luft, så det blir inte varmt.

Dock behöver vi ha dörren till altanen 'på glänt' under uppstartningsfasen, men
när elden fått fast så stänger vi (tar några minuter).

Om man kolla vid vårt intag i grunden, så hör man nästa hur det 'visslar' när vi eldar, så kaminen behöver
ju några kubik frisk luft för att fungera.

Du kan sannolikt montera detta i efterskott via din torparegrund om det nu missats vid bygget.

OBS! Har du vattenburen golvvärme, så kolla var slingorna går först!!

Svågern har en likadan som vår, men har INTE någon tilluft via bottenplattan, och den funkar bra hos honom.
Han har dock inte FTx i sitt hus..
 
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Hej

Vi har en Contura i vårt hus byggt 2008. (Myresjöhus). Vi har FTx via vår frånluftsvärmepump.

Tilluften till den kommer via ett rör i bottenplattan.
Den är ju intaget av luft, så det blir inte varmt.

Dock behöver vi ha dörren till altanen 'på glänt' under uppstartningsfasen, men
när elden fått fast så stänger vi (tar några minuter).

Om man kolla vid vårt intag i grunden, så hör man nästa hur det 'visslar' när vi eldar, så kaminen behöver
ju några kubik frisk luft för att fungera.

Du kan sannolikt montera detta i efterskott via din torparegrund om det nu missats vid bygget.

OBS! Har du vattenburen golvvärme, så kolla var slingorna går först!!

Svågern har en likadan som vår, men har INTE någon tilluft via bottenplattan, och den funkar bra hos honom.
Han har dock inte FTx i sitt hus..
Har precis samma som dig Myrsjöhus,Contura,gjuten platta ,visste inte den tar friskluft från grunden,men behöver också gönta på dörren vid uppstart sedan inga problem ,alla tilluftsventiler i väggar öppna
 
C carl fabian skrev:
Har precis samma som dig Myrsjöhus,Contura,gjuten platta ,visste inte den tar friskluft från grunden,men behöver också gönta på dörren vid uppstart sedan inga problem ,alla tilluftsventiler i väggar öppna
Kolla i din grund. Där (borde) sitta ett litet galler...och ett spirorör bakom.
 
Kolla högre upp i tråden.

TS Har lagt upp en film, där typ slang syns tydligt i utrymmet under asklådan och täckplåt.
 
  • Gilla
Magnus1968
  • Laddar…
@
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Hej

Vi har en Contura i vårt hus byggt 2008. (Myresjöhus). Vi har FTx via vår frånluftsvärmepump.

Tilluften till den kommer via ett rör i bottenplattan.
Den är ju intaget av luft, så det blir inte varmt.

Dock behöver vi ha dörren till altanen 'på glänt' under uppstartningsfasen, men
när elden fått fast så stänger vi (tar några minuter).

Om man kolla vid vårt intag i grunden, så hör man nästa hur det 'visslar' när vi eldar, så kaminen behöver
ju några kubik frisk luft för att fungera.

Du kan sannolikt montera detta i efterskott via din torparegrund om det nu missats vid bygget.

OBS! Har du vattenburen golvvärme, så kolla var slingorna går först!!

Svågern har en likadan som vår, men har INTE någon tilluft via bottenplattan, och den funkar bra hos honom.
Han har dock inte FTx i sitt hus..
Har exakt samma som du med FTX från Heru. När jag ska tända ställer jag in brasläget på ftx-systemet. Då går frånluften ned - så att det blir ett visst övertryck i huset - och då är det lätt att tända. När kaminen blivit lite varm behövs inte längre något övertryck i och med att kaminen då drar in kall luft genom röret utifrån. Du kanske kan ställa om ditt ftx-systemet(?)

Ventilen som sitter på plattan måste man hålla "snöfri" på vintern. (y)
 
  • Gilla
Magnus1968
  • Laddar…
Jag skrev nog fel längre upp i tråden, har ett FX system.

MEN..problemet är lokaliserat och löst!:cool:

Gick ner i krypgrund och skar upp plasten och tog bort lite isolering så jag kunde få fram röret som gick ner från golvet. Det låg i bjälklaget och sedan fram över husgrunden och rakt in i en gipsskiva!! Någon hade glömt att ta hål i fasaden där ventilationsgallret ska sitta. Fick borra ut ett själv och nu finns tilluft till kaminen;)

Övre bild från krypgrunden där röret går över grunden.

Nedre bild utanför huset med nytt borrat hål.
 
  • Krypgrund med uppskuren plast och borttagen isolering som visar ett dolt rör över husgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt borrat hål i husfasad för ventilationsrör utan ventilationsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 11 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Har exakt samma som du med FTX från Heru. När jag ska tända ställer jag in brasläget på ftx-systemet. Då går frånluften ned - så att det blir ett visst övertryck i huset - och då är det lätt att tända. När kaminen blivit lite varm behövs inte längre något övertryck i och med att kaminen då drar in kall luft genom röret utifrån. Du kanske kan ställa om ditt ftx-systemet(?)

Ventilen som sitter på plattan måste man hålla "snöfri" på vintern. (y)
Övertryck ska du väl ha oavsett? Annars kan du dra in kalluft i otäta delar av huset och få problem med os från spisen (om du inte har väldigt stark köksfläkt).
 
@
E Embridioum skrev:
Övertryck ska du väl ha oavsett? Annars kan du dra in kalluft i otäta delar av huset och få problem med os från spisen (om du inte har väldigt stark köksfläkt).
Nu är inte jag ventilationstekniker men med mekanisk till- och frånluft så behöver man inte ha så stora skillnader i trycket. Så hör skriver tex. Soliduct som säljer olika ventilationslösningar:

Mekaniskt från- och tilluftsventilation
Med en kombination av från- och tilluftsfläktar kan man balansera ventilationen så att luftflödena in och ut ur byggnaden blir lika stora. Varken ett undertryck eller övertryck behöver skapas. I praktiken strävar man dock efter ett visst undertryck i byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.