Tomture61 Tomture61 skrev:
Läs o lär [länk]

Verkningsgrad för öppen spis ca 5%
Braskamin ca 80%
Pelletskamin ca 80-90%

Mätte upp min öppna spis i höstas då jag installerade FTX (i en gammal otät självdragskåk från början av 60 )

Då det var ca 15C ute (och 25C inne) så var självdraget 40L/min med spjället stängt dvs 2.4m3/h
Inte orkat bygga rigg för att mäta vad den drar då man eldar ....
Lite googling ger att ett kilo ved "drar" 4m3 luft för att kunna brinna, sen tillkommer betydligt större skorstens effekt då den blir varm. Vad det i slutändan hamnar på vågar jag inte gissa.

Då jag eldar i min öppna spis måste jag antingen öppna ett fönster/dörr eller sätta upp tillluften på FTXen med en 30% för att det inte ska ryka in under eldning
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Läs o lär [länk]

Verkningsgrad för öppen spis ca 5%
Braskamin ca 80%
Pelletskamin ca 80-90%
Här står inget om antal m3 luft/kw vad jag kan se.
 
E evertb skrev:
Kan inte tänka mig att en öppen eldstad skulle dra flera hundra m3/tim. Har en pelletskamin och den drar 2m3/kw.
Själva förbränningen behöver inte så mycket luft, men eftersom det är omöjligt att begränsa tilluften, och svårt att begränsa draget så drar ju den varma skorstenen ut såpass mycket.

Edit: jag fick siffran 300 kbm/timme från Keddy när jag bollade frågan med dem, om jag skulle behålla den externa tilluften när jag satte in en insatskamin i min öppna Superfire..
 
Tomture61
E evertb skrev:
Här står inget om antal m3 luft/kw vad jag kan se.
Fysikens lagar gör sig gällande .
Om en kamin har 70 mm rör för luft kontra en öppen spis som kan ha ett stort hål på ca 0,5 kvm .
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Själva förbränningen behöver inte så mycket luft, men eftersom det är omöjligt att begränsa tilluften, och svårt att begränsa draget så drar ju den varma skorstenen ut såpass mycket.
Det går att begränsa luftflödet medelst spjäll i rökkanalen. En eld skall alltid ha fri tillgång till luft. Sedan styr man förbränningshastigheten med frånluftsspjället.
 
I ett Hjältevadshus är det relativt enkelt att ordna en tilluftskanal om du inte fått det levererat från början.
Jag är Kontrollansvarig för många Hjältevadshus. Vänd dig till Hlältevadshus i Hjältevad de kan säkert svara eller
fråga efter en kontrollansvarig som haft många hus i Jönköpings län.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fysikens lagar gör sig gällande .
Om en kamin har 70 mm rör för luft kontra en öppen spis som kan ha ett stort hål på ca 0,5 kvm .
Det måste väl ändå vara så att ett 70mm rör inte kan svälja lika mycket luft som 1,5 m2 hål gör.
Fysikens lagar gäller väl även här.
 
Tomture61
E evertb skrev:
Det går att begränsa luftflödet medelst spjäll i rökkanalen. En eld skall alltid ha fri tillgång till luft. Sedan styr man förbränningshastigheten med frånluftsspjället.
Jag styr min förbränning med friskluftsspjället + har inget spjäll på skorstenen .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag styr min förbränning med friskluftsspjället + har inget spjäll på skorstenen .
Det rätta för en optimal förbränning är att styra frånluften.
 
Tomture61
E evertb skrev:
Det måste väl ändå vara så att ett 70mm rör inte kan svälja lika mycket luft som 1,5 m2 hål gör.
Fysikens lagar gäller väl även här.
Eeee ? Trodde det var det jag försökte förklara , var jag otydlig ?
 
Tomture61
E evertb skrev:
Det rätta för en optimal förbränning är att styra frånluften.
Har ingen frånluft på min kamin ?
 
E evertb skrev:
Det går att begränsa luftflödet medelst spjäll i rökkanalen. En eld skall alltid ha fri tillgång till luft. Sedan styr man förbränningshastigheten med frånluftsspjället.
Jo, jag har haft en öppen spis, en Keddy superfire, så jag vet precis hur (dåligt) de fungerar.

Hur menar du att det går att begränsa förbränningshastigheten med spjället i skorstenen?
 
"
Rumsvärmare
I BBR finns regler om verkningsgrad och utsläpp av kolmonoxid, CO, för byggnader med vissa typer av rumsvärmare. Kraven avser braskaminer, pelletseldade kaminer, kökspannor och insatser. Dessa omfattas av de harmoniserade byggproduktstandarderna SS-EN 13240, SS-EN 14785, SS-EN 12809 respektive SS-EN 13229. Produkterna ska åtföljas av en så kallad prestandadeklaration och vara CE-märkta. Prestandadeklarationen innehåller information om verkningsgrad och CO-utsläpp och med hjälp av den kan man avgöra om produkten går att använda så att byggreglerna uppfylls. De kravnivåer som anges i bestämmelsen avser nominell, och inte reducerad, effekt.

Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd - BBR avsnitt 6:7412
Här kan du läsa mer om byggnadsnämndens ansvar för byggprodukter

Kraven gäller för byggnader med de produkter som är reglerade i BBR, det vill säga braskaminer, pelletseldade kaminer, kökspannor och insatser.

Det medför att kraven på utsläpp och verkningsgrad inte gäller för till exempel:

  • köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning)
  • öppna spisar
  • bastuaggregat
  • kakelugnar eller
  • sättugnar"
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gande/boverkets-byggregler/forbranningsgaser/
 
E evertb skrev:
Här står inget om antal m3 luft/kw vad jag kan se.
Menar du m³/kWh? Det är ganska fundamentala skillnader mellan pelletskaminer och öppna spisar. Pelletskaminen kan effektivt styra luften så att det inte släpps ut mer genom skorstenen än nödvändigt. Den möjligheten saknas för en öppen spis. Den kommer att släppa ut mångdubbelt mer luft än vad som krävs för förbränningen. Det är ett ofta angivet värde att den kan släppa ut upp till 500 m³/h. Det kan säkert vara bättre många gånger. Men aldrig under några omständigheter i närheten av lika bra som för en pelletskamin.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Eeee ? Trodde det var det jag försökte förklara , var jag otydlig ?
Eftersom du måste anmäla till Kommunen skall även Sotare besiktiga och godkänna "kamin" och skorsten. Har du förstärkt bjälklag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.