Jonas Persson
R Renoverajämt skrev:
Mycket viktigt hur bra installerad pumpen är och hur värmekurvan är injusterad
Sedan när pumpen går bra gäller det att inte hålla på och meckla med anläggningen i onödan
Har inte rört pumpen sedan den installerades. Har bara gjort två saker;
  • Luftat och tillsatt vatten i systemet första månaden innan det stabiliserade sig. Nu är trycket i systemet stabilt.
  • Monterat termostat på elementen i vardagsrummet som stryper flödet när kakelugnen eldar på.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
R
K Keld skrev:
När jag hade installerat min pump, sa montören att det nog var bäst att jag själv tog hand om den, då jag kunde mer än honom. Jag var oxå rejält påläst o hade loggat min elpanna 1 år, så jag ställde in kurvan direkt o har inte rört den sen dess, tyvärr kan jag inte knäcka kurvan, då det inte går på min modell om man har innegivare. Man kan inte påstå att styret på pumpen är mer än precis godkännt, tex reagerar innegivaren bara på hela graders avvikelser. hade man haft mer tid skulle man satt dit en PLC o kanske varvstyrda cirkulationspumpar, då hade jag nog fått ut ett bättre sCOP, kanske till o med köra utan spärrade elpatroner:cool:
Att jaga det sista är oftast det som knäcker pumpen
Men visst finns det bättre och sämre injustering
Ett vanligt problem är att inte kunna hantera temperaturer kring +2 och nollan då det brukar blåsa och regna frysa då
 
Standard är väl att knäcka kurvan några plus runt nollan, fungerar bra på vår med enbart utegivare.
Ett bra inomhusklimat är viktigare är att spara några kronor för oss.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Satte in en Thermia Atlas 3-12. Norra Halland, 210m borrhål. Byte från ett dåligt fungerande pelletssystem med låg verkningssgrad. Dåligt isolerat hus från -64, 95mm i väggarna och typ 10cm cutterspån på vinden. Oisolerat uppvärmt källarplan på 100kvm.

Än så länge väldigt nöjd. Den kör på där nere utan att jag behöver bry mig, vilket är ett enormt plus jämfört med en "high maintenance" pelletspanna. Den har ännu inte behövt spetsa med tillsats, trots -16 grader inatt. Tillsynes oändligt med varmvatten.
 
richardtenggren
B boohoo skrev:
Satte in en Thermia Atlas 3-12. Norra Halland, 210m borrhål. Byte från ett dåligt fungerande pelletssystem med låg verkningssgrad. Dåligt isolerat hus från -64, 95mm i väggarna och typ 10cm cutterspån på vinden. Oisolerat uppvärmt källarplan på 100kvm.

Än så länge väldigt nöjd. Den kör på där nere utan att jag behöver bry mig, vilket är ett enormt plus jämfört med en "high maintenance" pelletspanna. Den har ännu inte behövt spetsa med tillsats, trots -16 grader inatt. Tillsynes oändligt med varmvatten.
Har samma, men 250 m, min är dimensionerad till att klara sig utan tillsats, så kanske din är också?
 
Nope
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har samma, men 250 m, min är dimensionerad till att klara sig utan tillsats, så kanske din är också?
Kommer behöva spetsa när jag behöver kring 60 grader i framledning, vilket sker ungefär aldrig. Dess utom kommer huset framöver gå över till golvvärme i större delen av huset.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Besparingen är en sak, det bästa med vp är komforten - man kan höja innetemperaturen några grader utan att det kostar skjortan, och hur servicefritt det är efter en bra installation.
 
Men visst är det så att fler eller större radiatorer och större vattenvolym gör det möjligt med lägre framledningstemp etc?
 
-Vattenvolymen påverkar bara antalet start och stopp (vid on/off) och dämpar då pendlingen i VB temperatur. Skonar kompressor och ökar komforten.
-Väldimensionerade och balanserade radiatorer med hög effekt vid DT30 (eller ännu lägre framledningstemp vid golvvärme) är "mumma" för värmepumpen och ökar verkningsgraden.
 
Vi har framledning mellan 45-55c men kommer på sikt att byta ut nuvarande ganska tunna 80tals element till kraftigare och mer tidstypiska Lenhovda duplex samt vissa delar med golvvärme. Borde ju vara generellt positivt då. :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jonas Persson
Framledningstemeperaturen till golvvärme är sällan varmare än 25 grader, annars upplevs det som att golvet bränns och golvet kan även ta skada.

Trots denna låga temperatur så värms rummet upp. 25 grader gillar pumpen då det är energieffektivt att värma till så läga temperaturer.

Nackdelen med golvvärme är att det kan bli kallras vid fönster. Jag har i två rum även element då man vistas nära fönstret. Det blir skönt:)

Målet är att ha element som kan göra samma sak som golvvärmen, men ingen vill ha element som är 10 kvm stora, men genom att ha flera värmebafflar bredvid varandra och från dem ha tunna plåtar som avger värmen kommer man en bra bit mot målet.

Element har även den fördelen att de inte är lika värmetröga som golv. Speciellt om du har slingorna gjutna i betongolv.
 
Vi har stora sektionselement från 1920-talet som fungerar perfekt med värmepump. Framledningen aldrig över 43 grader. Stängt av elpatron, eldar istället i någon av våra åtta eldstäder när det går under -10. Kopplade en 100 l vvb i serie med pumpen så den kan fokusera på husvärmen, den matas med vatten som är minst 37 grader. Detta minskade totalförbrukningen, något överraskande .
Pumpen är underdimensionerad pga inkompetent installatör, vilket väl det vanligaste problemet med vp. :rolleyes:
Vi har en CTC 10kW på 330 m2, borde varit på 16 kW. Hade tänkt byta när den havererar, men det gör den visst aldrig. 18 år nu.
Så jo, nöjd.
 
Redigerat:
Vi bytte nyligen ut en 12kw bvp som var tänkt för underhållsvärme och dockad mot vedpanna. Den var 23år och tuffade på.

Även om vi lägger till golvvärme på några platser har vi inte för avsikt att ta bort några radiatorer.
 
J jonaserik skrev:
Det med kompressorer ON/OFF eller nya med inverters är ett vitt begrepp och diskutabelt ämne. En ON/OFF med en riktig mjukstart håller i många år, inget lullull i den ( elektronik ) som pajar, bara raka rör inget annat. Inverters i all ära, men alldeles för mycket lullull i dom, ryker mjukstart/inverter + lite annat så kan kpmpressorn följa med till skroten, blir liksom lite dyrt så. Dom VP som är sådär 20-25 år har kolvkompressor och går på konstant varv ( 50 Hz ) medans inverters enlig tillverkarna ska varva upp mot min 100 Hz. Det blir en oerhörd påfrestning att snurra ca 5 000 varv eller högre. Detta för att någon har fått för sig att det är bra, för då ökar effekten, men det talas inte om att vid så höga varv så minskar verkningsgraden häftigt när mediat inte kan komprimeras mer än till en viss del. Läcker igenom pumpdelarna. Kolla på YouTube hur en sådan arbetar. Nej inget lullull som ska bestämma själv med en hisklig massa parametrar som ska stämma för just ditt hus. Ta en vanlig VP som räcker för huset och då ska det vara en mjukstart som det inte står dom vanligaste namnen på
Det finns mycket bra och stabila mjukisar i stället för det skräp som säljs i de omnämnda fabrikaten i tråden. Helst ska det vara en kolvkompressor, betänk Kyl/frys som går upp mot 25 år utan problem. Klart upp till var och en att välja själv, men för egen del aldrig en inverter men kanske en scroll som går på 50 Hz och normalvarv som är det mest effektiva. Sticker nog ut hakan lite i den s.k. moderna världen, men kan försvara mig
Min Qvantum är 18 år gammal och ersatte en tidigare installerad, Climaro från samma försäljare. Den brann upp vid en service. På tal om enkel lösning, så har jag den gamla Honeywell kvicksilverbrytaren kvar sedan huset gick på oljeeldning från 50-talet. Outslitlig och den har jag ställt så vi har 21°. Ingen utomhusgivare eller automatik, bara den som styr. Sen har jag en ackumulatortank med genomströmningsberedare som skickar varmvattnet vidare till en elektrisk beredare på väggen som kör upp det till 65°. Ingen vv-beredare i pumpen som kan konstra och sommartid är värmepumpen avstängd helt, vilket sparar kompressorn. Värmepumpen stoppar vid 43° och går igång när kvicksilverbrytaren i köket slår till. Framåt slutet av september går pumpen igång igen.
 
R Rolfan skrev:
Min Qvantum är 18 år gammal
Då är vi i samma båt ,min Qvantum är 20 år och styr den lite annorlunda kanske än dig Har som dig i övrigt. Vet flera som har lika och dom tuffar och går bara, inget lullull i dom som kan paja och kosta skjortan. Kanongrejer är som en Duracellgubbe , bara går och går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.