CTC 10 kw bergvärme sedan 2003 besparing runt 25000 kWh per år. Räkna på det :)
Bytt modulen 2007 på garanti.
Annars inga problem.
 
J jonaserik skrev:
Och då går EL-patron i princip på max, det var väl inte meningen med en VP som ska spara energi. men klart många i familjen som ska duscha så blir nog lite billigare iaf.
Du förstår inte. Det finns inget annat sätt om man inte vill ha en ack.tank på 300L separat.

Värmepumpen värmer upp duschvattnet med borrhålsenergin upp till ca 50-55 grader, resten upp till 65-70 grader värms upp med ren el.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Jag tror att du är ute och cyklar lite. Det är klart att en inverter som jobbar efter behovet är mest effektiv istället för en kompressor som slår till med full effekt och stänger av till noll effekt. Vi hade en luft/luftpump innan vi satte in bergvärmen och det var en modern inverter och den fungerade felfritt i 10 år och gör nog det ännu hos den som köpte den. Så inverterkompressor är absolut att föredra.
Njae.

Du införde ett nytt begrepp här. "Mest effektiv". Hur vill du mäta det och vad är förutsättningarna? Dessutom var det ingen som sa att det ena eller det andra var mer effektivt, bara att en av varianterna var att föredra.

Låt mig förklara hur jag resonerar och varför jag inte alls tycker att en inverterpump är självklart.

Nuvarande kolvkompressor har snurrat i 17år nu och verkar tuffa på ett tag till. För att vara lite förberedd på det oundvikliga har jag funderat en del på vad jag gör när det blir tyst i källaren...

Nibe F1226-8 cop 4,48 53kkr
Nibe F1245-8 cop 4,67 69kkr
Nibe F1255-12 cop 4,87 75kkr (Inverterstyrd)

Som du ser kan man säga att det stämmer att inverterpumpen är effektivast med ett objektivt mått, men det skiljer oerhört lite.

Ett hus med ingjuten golvvärme är oerhört trögt och det spelar ingen roll att värmen slår på och av. Har man dessutom lite extra vattenvolym i systemet (i mitt fall 500liter) har man garanterat smetat ut effekten av on/off, både sett till komforten i huset och pumpens driftläge. Jag tillåter en hysteres på flera hundra gradminuter utan att få svängningar i inomhustemperaturen. Var finns då behovet av en värmepump som kostar 22kkr extra? Jag kan ge en onoffpump ett i det närmaste perfekt driftläge har inga komfortfördelar av en inverter.

Bland det mest korkade värmepumpsbranschen har hittat på är inverterpumpar till pooler. Här har man ett gigantiskt värmelager att dumpa effekt i och dessutom går pumpen i huvudsak vår och höst och då behövs ändå all effekt och lite till. Pressar man tillverkarna en aning kommer det fram att den enda egentliga fördelen är att pumpen kan gå på lågvarv och då vara lite tystare....

Jag föreslår att det fortfarande är klokt att default är en onoffpump, och sedan kan det i vissa fall finnas skäl till att använda pump med effektstyrning pga hur värmesystemet är utformat, borrhålets beskaffenhet eller andra omständigheter som gör effektregleringen användbar.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Nibe S1155 + VPS200 (sedan 2 mån) mot 165+165m borrhål kopplat parallellt. Inga förbrukningssiffror att jämföra med än, men än så länge nöjd.
 
Jonas Persson
B Boende45 skrev:
Du förstår inte. Det finns inget annat sätt om man inte vill ha en ack.tank på 300L separat.

Värmepumpen värmer upp duschvattnet med borrhålsenergin upp till ca 50-55 grader, resten upp till 65-70 grader värms upp med ren el.
Stämmer inte för nya pumpar, de behöver inte elpatron. IVT värmer upp till 71 grader vill jag minnas. Det du beskriver var norm förr i tiden, utvecklingen har gått framåt.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Njae.
Jag föreslår att det fortfarande är klokt att default är en onoffpump, och sedan kan det i vissa fall finnas skäl till att använda pump med effektstyrning pga hur värmesystemet är utformat, borrhålets beskaffenhet eller andra omständigheter som gör effektregleringen användbar.
Eller som i mitt fall med ett trähus och moderna element med lite inbyggd energi som avger mycket värme och därmed ger ett snabbt system. Där fungerar det med en inverterpump. Den står oftast och småputtrar på 20-30% effektuttag för att snabbt gasa på när kvicksilvret faller. Nu har jag aldrig hört en klassisk pump, men den måste låta mer då den bara har full effekt eller noll. Vår hörs knappt när man står bredvid den.

Som jag skrev ovan har systemet inga problem med snabba temperatursvängningar. Något vi märkte förr om åren då innertemperaturen direkt föll tillsammans med utetemperaturen. Det blev inte minusgrader, fåglar flyger inte fritt igenom vårt hus, men man märkte på några timmar att det blivit kallare ute.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mitt hål är +3/0 grader och jag har just nu 44 grader ut från pumpen och 37 tillbaks. Effektutag på pumpen är 80%.

Just nu är det 24 grader inne och -7 ute, vi gillar värme:). Senaste veckorna har utetemperaturen legat runt -10 på dagarna och på nätterna -15-20 grader.

Samma maskin, snarlik storlek på husen, men jag har 230 m energibrunn och väl tilltagna element med långsamma stora flöden, 20 mm golvärme i tre rum och en fläktkonvektor i garaget. I princip alla rör är 20 mm eller grövre utom sticken genom golven upp till elementen som är 16mm.

Elementen är dimensionerade med DT 20 grader att avge 7kW, vid DT 30 avger de 12kW. Primärt är de Thermopanel V4 TP22 500x1200.

Hela systemt är installerat för ca två år sedan. Innan hade jag direktverkande el, en luftvärmepump i hallen och vedspis - det var kallt på vintern om man inte ville ha astronomiska elräkningar:(
Som du säger har du bättre infrastruktur i huset, med golvvärme och moderna stora radiatorer. Vår infrastruktur är från 60-talet, även om vi bytt en del av radiatorerna hade det gärna fått vara fler och större. Det ser du ju om du jämför dina 44 grader med mina 50 (just nu 50 vid -6 grader ute). Ser inte det som bevis att ett djupare borrhål, med något högre brine-temp, skulle ge 20% besparing..

Men kan passa på att fråga om flödet. Har bara ett par grader skillnad på varma sidan in och ut. Högt flöde, så det tjöt i radiatorerna. Fick satt ner den externa pumpen till forcerat lägsta och då ökade delta någon grad och ljudet försvann. Finns det någon anledning att be installatören att sätta ner även interna pumpen? Finns någon nackdel med högt flöde och lågt delta?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Stämmer inte för nya pumpar, de behöver inte elpatron. IVT värmer upp till 71 grader vill jag minnas. Det du beskriver var norm förr i tiden, utvecklingen har gått framåt.
Hmm, vår 512 har gått 80kwh tillskott på VV på några månader. Vilken inställning kör ni? Vår installatör rekommenderade komfort+.
 
J Jehu skrev:
besparing runt 25000 kWh per år
Är det sant , verkar otroligt , vad hade du förut för värmekälla, en stor EL-panna då kan tänkas.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Här har man ett gigantiskt värmelager att dumpa effekt i och dessutom går pumpen i huvudsak vår och höst och då behövs ändå all effekt och lite till.
En liten kommentar om poolers energiinnehåll. Vår är fortfarande fylld och trots riktig vinterkyla den senaste månaden, i natt -21, har den legat stadigt på +4,5 grader. Troligtvis räcker det med den lilla sol som skiner under några få timmar för att temperaturen ska ligga fast. Hade inte slutet av förra året varit så varmt hade det troligtvis inte fungerat.

Detta får en att fundera på vilken värmekälla man behöver i framtiden. Förra vintern som var vår första vinter med bergvärme och som inte blev någon vinter i Stockholm kändes sådär. Vi hade investerat hundratusentals kronor i bergvärme som inte kom till nytta då det knappt blev minusgrader.:thumbdown: Men just nu känns det underbart:D

Bergvärmens styrka är när det blir kallt då energibrunnen har samma temperatur året runt till skillnad mot luft-vatten pumpar som blir mindre effektiva när temperaturen kryper ner långt under noll. Så om vi inte får minusgrader är det troligtvis billigare och bättre med en luft-vatten pump
 
Jonas Persson
N nmeden skrev:
Hmm, vår 512 har gått 80kwh tillskott på VV på några månader. Vilken inställning kör ni? Vår installatör rekommenderade komfort+.
Komfort den kraftigaste. (Finns även normal och Eco+)
Varmvattnet är mellan 52-64 grader och desinfektering går en gång i veckan.

Utan att vara proffs på detta tror jag det beror på att mitt hål är nästan dubbelt så djupt, det finns helt enkelt mer och effektivare energi att hämta, (+3 grader mot dina -3).
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bergvärmens styrka är när det blir kallt då energibrunnen har samma temperatur året runt
Håll koll på in/ut KB nu och skriv upp, se vad som tempen visar i slutet av köldperioden som är nu, intressant hur mycket den sjunker, för det gör den. Inge ont för VP från mig men ändå. En del talar om ca + 4 - 5 C på hösten och minus på våren, i bland 4 - 5 C inkommande temp.
 
Jonas Persson
N nmeden skrev:
Som du säger har du bättre infrastruktur i huset, med golvvärme och moderna stora radiatorer. Vår infrastruktur är från 60-talet, även om vi bytt en del av radiatorerna hade det gärna fått vara fler och större. Det ser du ju om du jämför dina 44 grader med mina 50 (just nu 50 vid -6 grader ute). Ser inte det som bevis att ett djupare borrhål, med något högre brine-temp, skulle ge 20% besparing..

Men kan passa på att fråga om flödet. Har bara ett par grader skillnad på varma sidan in och ut. Högt flöde, så det tjöt i radiatorerna. Fick satt ner den externa pumpen till forcerat lägsta och då ökade delta någon grad och ljudet försvann. Finns det någon anledning att be installatören att sätta ner även interna pumpen? Finns någon nackdel med högt flöde och lågt delta?
Ett högt flöde har inget egenvärde, det kostar bara energi att pumpa runt en massa vatten. Det går åt mer energi för ett högt flöde än ett lågt med mer vatten. Samtidigt vill värmepumpen att returen ska vara kallare för att det ska bli effektivt. Här får någon kunnig fylla i, jag vet inte vad som är idealt.

Varför har du två pumpar?

Jag har två pumpar, den inbyggda och en extern som sitter efter shunten för golvvärmen då man ansåg systemet vara för stort för den inbyggda pumpen, det är för mycket vatten att pumpa runt. Hur ligger dina pumpar, i serie efter varandra eller hanterar den externa en del av elementen och den interna matar den pumpen och ett antal andra element?

Tjöt det i alla element eller bara vissa, i så fall vilken pump försåg dem med vatten?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En liten kommentar om poolers energiinnehåll. Vår är fortfarande fylld och trots riktig vinterkyla den senaste månaden, i natt -21, har den legat stadigt på +4,5 grader. Troligtvis räcker det med den lilla sol som skiner under några få timmar för att temperaturen ska ligga fast. Hade inte slutet av förra året varit så varmt hade det troligtvis inte fungerat.

Detta får en att fundera på vilken värmekälla man behöver i framtiden. Förra vintern som var vår första vinter med bergvärme och som inte blev någon vinter i Stockholm kändes sådär. Vi hade investerat hundratusentals kronor i bergvärme som inte kom till nytta då det knappt blev minusgrader.:thumbdown: Men just nu känns det underbart:D

Bergvärmens styrka är när det blir kallt då energibrunnen har samma temperatur året runt till skillnad mot luft-vatten pumpar som blir mindre effektiva när temperaturen kryper ner långt under noll. Så om vi inte får minusgrader är det troligtvis billigare och bättre med en luft-vatten pump
Man köper sig också komfort i bemärkelsen att anläggningen är underhållsfri och bara fungerar......
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
J jonaserik skrev:
Håll koll på in/ut KB nu och skriv upp, se vad som tempen visar i slutet av köldperioden som är nu, intressant hur mycket den sjunker, för det gör den. Inge ont för VP från mig men ändå. En del talar om ca + 4 - 5 C på hösten och minus på våren, i bland 4 - 5 C inkommande temp.
Sjunker gör den och det indikerar hur mycket energi du plockat ut och vad hålet kan ge. Jag har aldrig haft minusgrader i hålet och när jag tittade i början av december var det 5-6 grader. Han som borrade hålet hade borrat Sveriges djupaste energihål vill jag minnas, det är 600m. De slet i två dagar med att få ner kollektorslangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.