Jag tackar för alla förslag och går på rörjakt i helgen. Det verkar i varje fall helt klart att inget rör går ut på fasaden. Har kollat runt hela huset och även på bilder från altanbygget som täcker ena långsidan, ca 18m.

En inspektionskamera från biltema kanske kan göra jobbet?
 
Nja... Du lär väl i o f s se änden på röret.
Och du vet ju inte hur långt röret är, sladden kanske inte räcker till.

Kör du med visselpipa i änden på en inte allt för lång slang.
Det ger förmodligen bra utdelning o billigt.

Spännande värre!
 
  • Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Har altanbygget tillkommit på senare tid?
 
Tobbe.A
Jag har för mig att installatören av vår kamin sa att de kunde förbereda för att ta uteluft via krypgrunden när de satte in kaminen, så kunde vi välja senare om vi ville ha det eller inte. Det var tydligen mycket krångligare att göra i efterhand (fråga mig inte varför, jag har ingen aning). Det kan inte vara så att det bara är förberett?
 
H Hybro skrev:
Har altanbygget tillkommit på senare tid?
Yes, våren 2020 la jag om ny trall och raserade den gamla. Har absolut inget minne av ett luftintag någonstans. Och enligt ritningar ska intaget inte sitta där heller.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag har för mig att installatören av vår kamin sa att de kunde förbereda för att ta uteluft via krypgrunden när de satte in kaminen, så kunde vi välja senare om vi ville ha det eller inte. Det var tydligen mycket krångligare att göra i efterhand (fråga mig inte varför, jag har ingen aning). Det kan inte vara så att det bara är förberett?
Så kan det säkert vara
 
M martyyyyy skrev:
Hej,

Har en Contura 680 kamin. Vi eldar aldrig i den då det inte riktigt fungerar som det ska.
Jag följer instruktioner till punkt o pricka hur man eldar i den, har bra ved etc. Men när jag efter ca 10 minuter ska stänga luckan helt till kaminen så dör elden nästan helt, precis som att spjället skulle vara stängt. Det blir ingen skillnad om jag har helt öppet spjäll eller stängt, man ser liksom att lågorna "kvävs" och det blir sotigt på glaset.

Jag drog ut asklådan och tänkte kika om spjället var trasigt på något sätt. Då ser jag denna plåtlucka som sitter fastskruvad under asklådan och blockerar luften som väl ska fram underifrån? Kan tidigare ägare glömt att skruva bort den?:thinking:
Grannen hade samma, var isolering i röret som tar in uteluft. Så varesig du tar luft från rummet eller utifrån så sitter det någonting i röret.
 
På vår kamin, Contura 586, finns en lucka på baksidan, just där huvuddelen av kaminen slutar ( övergår i fot). Den kan tas bort och då får du tilluft från rummet. Kolla där.
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
Den sitter på baksidan.
 
O olotor skrev:
På vår kamin, Contura 586, finns en lucka på baksidan, just där huvuddelen av kaminen slutar ( övergår i fot). Den kan tas bort och då får du tilluft från rummet. Kolla där.
Men om man gör så, då kan man ju fortfarande inte reglera tilluften med spjället eftersom det endast sitter på röret ner i golvet?
 
Tobbe.A
O olotor skrev:
På vår kamin, Contura 586, finns en lucka på baksidan, just där huvuddelen av kaminen slutar ( övergår i fot). Den kan tas bort och då får du tilluft från rummet. Kolla där.
Är inte luckorna bara till för ha olika möjligheter att koppla på tilluftrör? Alltså direkt underifrån eller från baksidan.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Är inte luckorna bara till för ha olika möjligheter att koppla på tilluftrör? Alltså direkt underifrån eller från baksidan.
Men hur reglerar man då luften på baksidan?:thinking:
 
Det går alldeles utmärkt att reglera tilluften med luckan borta. Den luckan är ju ett alternativ om man inte kan ta luften utifrån. Iof kan man dra ett rör därifrån om man istället vill göra hål i väggen.
 
Man reglerar med spaken på framsidan. Luften kommer in i kaminen även i hålen där väggen möter"taket".
Men det bör väl framgå av användarmanualen?
 
Bevisligen får kaminen nu för lite förbränningsluft.
Går heller ej att påverka med spjället som syns på filmen.
Spjället ska ju kunna reglera flödet från tilluftsslangen.
Eller från rummet där kaminen står.

Men nu är det, så att säga drypsäkert heltätt.

Måhända av plåten under asklådan ska tas bort, när slangen utifrån blir öppen. Visar sig senare.

Bortre änden av tilluftsslangen är effektivt plomberad.

Dessutom har den som monterade spisen troligen utgått från att tilluft ska tillföras via slangen rakt ned under kaminens fot. Denne såg förmodligen hålet i golvet och slangen. Just detta kan väl inte missförstås.

Förvånar mig då inte om nån lucka eller annan mindre plåt monterades i inloppet på baksidan av kaminen, så att ingen luft från rummet kan ta sig in
"fel väg".

Rätt säker på att det är så, för elden dör ju när luckan stängs, och spaken för draget, har ingen som helst påverkan.

En fråga. Inte var väl en viss E-butik inblandad i montering och idriftsättning av kaminen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.