Det ska du va glad att du slapp det sätter allt på prov men samtidigt så är jag glad att fått prova så man vet vad man saknade då
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Som vi redan kommit fram till så krävs det ju inte så mycket att vara förberedd.
Ser man bara till de vitala delarna så kostar det ju inte så mycket.
Problemet uppstår när man inte själv står som fastighetsägare.
 
Jo, men det tål nog att upprepas, så det går in i folks medvetande. De verkar inte rent generellt ta till sig.
Hur menar du nu xLnT? Det är väl många fastighetsägare som får problem, många verkar ju inte ha en susning om saker o ting som man kan läsa om här på forat?
 
sunnis
Jag har ved hemma för att klara en tid med uppvärmningen. Stormkök (Försvarets :) ) för spartansk matlagning så att man kan få i sig lite energirik mat och koka kaffe.

För mobiltelefoni, kyl och frys så har jag ett inverter-elverk från Jula. Skitelverk egentligen som jag köpte innan byggströmmen var klar när jag byggde nytt, tänkte att sälja det men som det ser ut nu så får det vara kvar. Problemet är ju det suger en del bränsle över tid. Blir det ett övergripande strömavbrott en längre tid så kommer det inte gå att tanka upp på en mack. Ska påminna mig själv att köpa dunkar så man kan ha 60-80l hemma och försöka komma ihåg att omsätta det i bilen en gång om året.
 
L leifa.k skrev:
Jo, men det tål nog att upprepas, så det går in i folks medvetande. De verkar inte rent generellt ta till sig.
Hur menar du nu xLnT? Det är väl många fastighetsägare som får problem, många verkar ju inte ha en susning om saker o ting som man kan läsa om här på forat?
De som äger sin egen fastighet (i benämning villa) får själv ansvara för vilken nivå man vill lägga sina förberedelser på.
Det finns ju sedan de som bor i flerfamiljshus som inte äger sin egen fastighet, dessa har svårt att själva hantera frågan. Det var dom jag avsåg.
Jag kommer ju inte tycka synd om de som inte valt att förbereda sig tillräckligt. Precis som jag inte tycker synd om personer som får sälja sina fastigheter för att de har för hög belåningsgrad när de får förändrade levnadsvillkor.
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Nu förstår jag. Jag gillar ditt svar och håller med dig. :)
 
Kan tipsa om aspen 4t går att lagra längre tid än macksoppan
 
Tack. Bränsle till sågen går ju åt så man får ved till värmen.. Finns väl 2takt Aspen också?
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Har man ett dieseldrivet aggregat så bör man köpa mk0
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
A
Att bränsle skulle bli dåligt är inte min erfarenhet,senast i sommar körde jag upp en 20L dunk med säkert 6-7år gammal bensin mest i åkklipparen och trimmern,har även haft fordon stående i åratal utan problem.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Så länge det förvaras i ett tätt kärl ska bränslet klara sig bra länge
 
C
R rikard454 skrev:
Man kan ju stänga av inkommande vatten ute vid gatan, men ledningen står ju full med vatten och lär frysa sönder där den kommer upp ovanför garagegolvet om den inte töms.
När servisventilen är stängd så att inte vatten kommer in från nätet ska ventilen göra så att servisledningen är öppen och töms ut i marken. De gamla ventilerna vred man flera varv men de nya vrider man ¼ varv.
114491_2_812.jpg
R rikard454 skrev:
Sen krävs det väl någon form av redig "nyckel" för att stänga av vattnet ute "vid gatan"
4266539.jpg
B Bystuga skrev:
När vattnet försvinner så blir det stort problem med toalettbesöken. Plastpåsar i mängder som skall hanteras.
Några plastpåsar behövs ej. Överlevnadspastorn berättar hur man gör:
Latrinkärl för 399 kronor, torvströ för 99 kronor och några buntar papperspåsar (gratis) kan alla ha i sina lägenhetsförråd.
842757.jpg
8804347478046_1196502_836_jpg.jpg

266831.jpg
Torvströn räcker ungefär 3 personmånader. Eftersom latrinkärlet är runt och inte avlångt som en WC-stol får inte alla grejer plats innanför. Därför behöver män urinera i en vanlig glasburk (som man köper t.ex. smörgåsgurka i) innan de sätter sig på lantrinkärlet. Använt toalettpapper läggs i en papperspåse (t.ex. sådan som finns för komposterbart avfall) som eldas upp i kaminen. Efter ungefär 4 persondygns användning är det dags för en skogspromenad för tömning. Det är om man täcker över allt helt efter varje användning. Tål man en del lukt kan man dra ner på torvströn så att den räcker mycket längre och kärlet behöver tömmas mycket mindre ofta. Passa på att öva vid t.ex. badrumsrenovering.

X xLnT skrev:
Det är inga problem att transportera energin för våra behov. Problemet är politiken och ekonomin.
Långväga överföring av elektricitet ger förluster och orsakar stora ingrepp i natur och egendom. Ledningarna tar upp enorma arealer produktiv skogsmark. (Kunde man få upp dem över trädhöjd vore de mycket mindre ingripande.) Ledningarna kräver dessutom material och arbete att bygga. Sedan ska driften övervakas och anläggningarna underhållas.
harka harka skrev:
du är väl medveten om att hon som pratar i klippet är klimatskepttiker/kärnkraftskramare
Både energiexperten Elsa och programledaren/ansvarige utgivaren Micke är civilingenjörer i teknisk fysik (Elsa från Chalmers och Micke från KTH) med gedigna karriärer. Elsa är mycket skärpt och kunnig. När hon arbetade åt staten försökte hon stoppa den katastrofala NUON-affären. Hade man lyssnat på henne hade staten sparat många miljarder.
harka harka skrev:
mediekanal som startats av sverigedemokrater
Kanalen är partipolitiskt oberoende men har nog starkare koppling till Alternativ för Sverige och Medborgerlig Samling än till Sverigedemokraterna.
harka harka skrev:
nog betrakta det som en partsinlaga och inte som någon objektiv sanning -- liksom detta inlägg
Vilket gäller i minst lika hög grad för andra medier och statliga propagandaorgan.
 
Redigerat:
Hej

När jag startade denna tråd 12 jan 2021 hade vi haft oväder som för en del innebar elavbrott.

Det som händer nu är att vi har ett högt elpris och vi kan eventuellt drabbas av ”akut effektbrist”.

Den 18 september 2021 kunde vi i Dagens industri läsa ”Kraftjätten varnar inför vintern: Kan uppstå akut elbrist i Sverige Det drygt 50 år gamla oljekraftverket i Karlshamn och som normalt bara körs i när elsystemet hotas av kris har den senaste tiden producerat för fullt efter att elpriserna rusat till rekordnivåer. Ägaren Uniper varnar för att marginalerna i elförsörjningen i södra Sverige är så små att störningar riskerar att utlösa akut effektbrist.

https://www.di.se/nyheter/kraftjatten-varnar-infor-vintern-kan-uppsta-akut-elbrist-i-sverige/

Problematiken är stor i hela EU, i Privata affärer kan vi den 2021-09-23 läsa om ”Energikrisen: EU tar fram ”verktygslåda” med åtgärder”.

I artikeln står ”EU-kommissionen kommer att ta fram en verktygslåda med möjliga, kortsiktiga åtgärder som EU-länderna kan använda mot skenande energipriser. Det sade EU:s energikommissionär Kadri Simson vid en presskonferens på onsdagen efter första dagen av mötet för EU:s energi- och transportministrar i slovenska Brdo. ”EU-länderna har bett om tydlig vägledning om vad som är tillåtet inom EU:s regelverk”, sade hon. ”Det finns ingen tid att förlora. Verktygslådan kommer att presenteras inom de närmaste veckorna”, fortsatte hon.”

https://www.privataaffarer.se/energikrisen-eu-tar-fram-verktygslada-med-atgarder/

Vad en ”akut effektbrist” kommer att innebära för var och en av oss vet jag inte, men skall man klara av att hantera eventuella konsekvenser (som akut effektbrist) som kan komma då måste det mesta vara planerat i förväg.

Senast jag skrev var i februari och sedan dess har jag utökat mitt vedförråd från ca 1 m3 till ca 3 m3 och bytt ut två enheter (en kyl/frysskåp och ett frysskåp) till två andra enheter ett kylskåp och ett frysskåp, samt några ytterligare arbeten.

Om jag inte räknat fel, så innebär varje m3 ved att jag kan värma huset med ca 10 kW i 7 dagar (en vecka)

Bytet av kyl/frys innebär en minskning av det uppmätta årsenergibehovet från 429 kWh/år (ca 49 W i snitt) (kyl/frys) respektive ca 590 kWh/år (ca 67 W i snitt) (frys) till 75,00 kWh/år (kyl) respektive 158,00 kWh/år (frys), de sistnämda uppgifterna angivet av tillverkaren. När jag mätt medelvärdet av den tillförda effekten till enheterna ca en vecka visar det ca 11 W (kyl) ca 16 W (frys).

Jag har inte färdigt med drift från batteri via omriktare (batterierna finns och en liten omriktare) men jag måste bl.a. samla på mig mer data för dimensioneringen. Men jag har en elgenerator och bränsle (Aspen).

Har det hänt något för er andra gällande reservkraft (elförsörjning) vid elavbrott.

Jag hoppas vi kan hålla inläggen tråden huvudsakligen runt den sakfrågan :D
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas_da och 2 till
  • Laddar…
Vid effektbrist är det väl främst industrin som får stänga ner, det ska nog mycket till för att stänga av strömmen till privata hushåll, men jag kan ha fel. :thinking:
 
M Martin Lundmark skrev:
Bytet av kyl/frys innebär en minskning av det uppmätta årsenergibehovet från 429 kWh/år (ca 49 W i snitt) (kyl/frys) respektive ca 590 kWh/år (ca 67 W i snitt) (frys) till 75,00 kWh/år (kyl) respektive 158,00 kWh/år (frys), de sistnämda uppgifterna angivet av tillverkaren. När jag mätt medelvärdet av den tillförda effekten till enheterna ca en vecka visar det ca 11 W (kyl) ca 16 W (frys).

Jag har inte färdigt med drift från batteri via omriktare (batterierna finns och en liten omriktare) men jag måste bl.a. samla på mig mer data för dimensioneringen. Men jag har en elgenerator och bränsle (Aspen).

Har det hänt något för er andra gällande reservkraft (elförsörjning) vid elavbrott.

Jag hoppas vi kan hålla inläggen tråden huvudsakligen runt den sakfrågan :D
Oj, det var klart större skillnad på gamla och nya vitvaror än jag trodde var möjligt. Kan det verkligen stämma?
Måste ju främst vara isoleringen som är så mycket bättre? Kompressorer och köldmedium kan väl knappast ha utvecklats så värst mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.