N Niklasberglund skrev:
låter som ett klokt råd.
Det i kombination men det jag skrev gällande kall skorsten och drag. Dvs härda ut med lucka på glänt så tror jag du får fart på den :)
Yes. Det roliga är att när jag kikar på ritningarna på huset så visar det att det ska sitta ett ventilationsintag på fasaden som går till kaminen. Vilket det inte gör...
 
Hur ser asklådan ut på undersidan?
Alltså är lådan helt plan eller går sidorna ner på sidorna?
I så fall är det väl tänk att luft ska kunna strömma runt asklådan.
I princip är det så på min kamin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Men slangen måste ju ta vägen någonstans där nere i grunden?
Är den inbyggd i en typ låda på undersidan av trossbotten, så att den tas för en bjälke eller nåt?

Om du kikar eller fotar ned i slangen. Åt vilket håll är den böjd där nere?
 
S
M martyyyyy skrev:
Hej,

Har en Contura 680 kamin. Vi eldar aldrig i den då det inte riktigt fungerar som det ska.
Jag följer instruktioner till punkt o pricka hur man eldar i den, har bra ved etc. Men när jag efter ca 10 minuter ska stänga luckan helt till kaminen så dör elden nästan helt, precis som att spjället skulle vara stängt. Det blir ingen skillnad om jag har helt öppet spjäll eller stängt, man ser liksom att lågorna "kvävs" och det blir sotigt på glaset.

Jag drog ut asklådan och tänkte kika om spjället var trasigt på något sätt. Då ser jag denna plåtlucka som sitter fastskruvad under asklådan och blockerar luften som väl ska fram underifrån? Kan tidigare ägare glömt att skruva bort den?:thinking:
Det är där förbränningsluften kommer in. Gamle ägaren kanske inte eldade och ville slippa kallras.
Eller så begrep han inte att plåten skulle bort.
 
S Stego1 skrev:
Det är där förbränningsluften kommer in. Gamle ägaren kanske inte eldade och ville slippa kallras.
Eller så begrep han inte att plåten skulle bort.
Eldabutiken tyckte tydligen tvärtom.

Mystiken tätnar:cool:
 
H Hybro skrev:
Eldabutiken tyckte tydligen tvärtom.

Mystiken tätnar:cool:
Precis, och gamla ägaren eldade
 
H Hybro skrev:
Men slangen måste ju ta vägen någonstans där nere i grunden?
Är den inbyggd i en typ låda på undersidan av trossbotten, så att den tas för en bjälke eller nåt?

Om du kikar eller fotar ned i slangen. Åt vilket håll är den böjd där nere?
Ska ner o kika en gång till. Den är böjd precis åt det håll som ritningen visar att der ska gå en kanal till husfasad, men där sitter inget intag..
 
Om de är krypgrund kanske de inte har bemöda sig att dra ut tilluften längre än att den tar luften från krypgrund? Typ ett hål ner i krypgrunden.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om de är krypgrund kanske de inte har bemöda sig att dra ut tilluften längre än att den tar luften från krypgrund? Typ ett hål ner i krypgrunden.
Precis vad jag skulle skriva
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Var nere igen. Kan inte se någon kanal/rör som går ner eller vidate ut...
 
  • Insida av ett oisolerat byggutrymme med synliga bjälkar och ingen synlig kanal eller rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut att vara mellanrum mellan plåten och spjället där luften ska fllda bakåt. Plåten är nog en inspektionlucka.
Det borde kännas iaf lite drag från slangen när du har det öppet annars måste det vara stopp nånstans. Kan ju testa att dra ur slangen och köra på inomhuslufr för att se hur det går.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Man har inte isolerat el dyl. i efterhand i krypgrunden så att röret tagits bort eller hålet satts igen?
 
Hos mig ligger nog röret i bjälklaget, ovanför motsvarande duk som du har. Kolla fasaden på alla sidor efter hål. :)
 
Mät ut var röret borde komma ned.
Lyft sen lite försiktig på duken. Kanske känns vart det går.

Gissningsvis har det varit olika snickarlag i farten.
Några, som spännde duk på utsidan, nån som satte panel, andra isolerade trossbotten, väggar eller vad det nu var.

Har ett förslag :thinking:

Kör ned en trädgårdslang utan vattenkoppling, i metallslangen för luft.
Ta det försiktig och fortsätt tills det tar stopp.
Putta slangen mot stoppet hela tiden, samtidigt som nån lyssnar vart det låter.

Eller typ trumpeta. Ju kortare slang dess högre ljud.

En buzzer från ett brandlarm i änden på slangen. Då får du väl dra in en kabel i slangen, som förlängning till resten av larmet.

Letande på hög nivå:rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
En visselpipa, från en flytväst i änden på slangen, som någon blåser i, lär ju höras rätt bra, i trossbotten eller innanför yttervägg på utsidan huset.
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.