M MrDizzy skrev:
la priser inkl moms (som privatperson vill vi se exakt den summa vi ska betala och då ingår moms! )
M MrDizzy skrev:
En gammal chef till mig då jag var i IT-konsult branchen sa alltid
"vi ska leverera uppfattat värde"
Det borde alla ta efter oavsett branch.

Tar man hantverks branchen så handlar det om (och som det tjatats om i denna tråd)
"Tydlig och lättförstådd information till kund om vad som ingår"
Ingår städning?
Ingår service-bil ? (om inte varför? Typ "Servicebil faktureras separat pga Skatteverket och krångel med ROT")
Hur många timmar det beräknas ta.
Fast pris eller löpande(timpris)
Alla priser inkl moms (som privatperson vill vi se exakt den summa vi ska betala och då ingår moms! )
Priser på material
Fattas det material som måste åkas och köpas in, SKA det godkännas av kunden innan det görs.
Det SKA framgå att om det blir ställtid pga att det fattas material får kund betala denna ställtid.
etc etc

Levereras det enl vad som på förhand avtalats om utan extra kostnader så leverar man "uppfattat värde"
Visst det kan tillkomma problem (DET gör det i min branch HELA tiden) och då är det viktigt att man kommunicerar med kunden.


Ska tillägga att jag har haft tur och bara haft o göra med hantverkare som lever efter detta med
"att leverera uppfattat värde"
Har de med allt jag skrev ovan? Nope! Men alla har alltid ringt och frågat direkt då det uppstått oklarheter samt visat att de har (i mitt tycke) god kunskap och erfarenhet inom sina respektive brancher.
Kommer jag att anlita de igen? Jepp och numer troligen på löpande räkning då de visat att de levererar "uppfattat värde" ;)




Sen är det detta med "kundeget material".....
Jag har just läst igenom Konsumenttjänstlag (1985:716)
§20 st 4
"Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat"

Dvs Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten gäller INTE kostnader för att ersätta material som konsumenten ( enligt avtalet om tjänsten) har tillhandahållit och bekostat

Vill kunden ha eget material , varför inte då tydligt ha en separat färdig mall som det framgår att garanti på "kundeget material" är nått som kunden får ta med sin egen leverantör och att kunder förstår att det inte är hantverkaren som handhar det.
Sen får kunden under på att kunden har förstått.
Detta gör att det igen blir extra tydligt att material garanti på det material kunden levererar själv inte kan krävas mot hantverkaren.

PS anser att Ahlsells och alla med liknade prismodell ska bokjottas då det är som gjort för att blåsa privatpersoner som inte vet bättre på pengar.
Håller med dig i allt ova.

Dock "PS anser att Ahlsells och alla med liknade prismodell ska bokjottas då det är som gjort för att blåsa privatpersoner som inte vet bättre på pengar."
Jag tror inte bara detär för att blåsa privatpersoner. Det är också för att inköpare på större företag ska kunna få något att grunda sin bonus på. Hur mäter man en inköpares "Performance". Enklaste sättet är att mäta hur mycket rabatt den förhandlar sig till. Om Ahsell varje åt kan pressa upp sina rabatter lite lite lite till, så kan inköparen gå till sin chef och säga "Titta chefen, jag tog en ny förhandlingsrunda, lyckades pressa upp vår rabatt med 0,4% för nästa år. Det borde vi spara cirka 8 miljoner på, räknat på förra årets inköp".

"Bra! Här har du en extra månadslön i bonus, nu går vi på Club Prive ihop". Svarar chefen och ger en high five.

Skämtåsido, men ni förstår konceptet.
 
  • Gilla
  • Arg
Uffe-Nacka och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som vanligt så tolkar du allt enligt det hantverkarförakt du har. Ändå försöker du smyga in att många hantverkare inte faller in i den bilden. Vilken bild? DIn bild eller dina förutfattade meningar?
Det finns inte ett uns av hantverkarförakt i mig, tvärtom faktiskt. Jag uppskattar de allra flesta hantverkare.
Sen föraktar jag några hantverkare, men det är inte för att de är hantverkare utan för att de är skitstövlar. På samma sätt som jag föraktar skitstövlar som är akademiker, eller vad du vill.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har skrivit att jag tycker konsumenten ska läsa på lite. Prata med vänner. Ha en skriftlig beställning, gärna med Hantverksformuläret som grund. Utöver detta har jag skrivit att man inte ska anta och ta saker för givet.
Visst är det bra att vara påläst och det är bra att du påpekar det. Jag håller helt med dig om den saken. Dock är det inte alltid helt lätt att vara påläst, för informationen om vissa saker helt enkelt inte alltid finns lätt tillgänglig.
Visst är det bra med skriftliga avtal etc, men rör det sig till exempel om ett mindre arbete på 2-4 timmar så är det inte särskilt rimligt att kräva att kunden ska lägga många dagar på att läsa in sig på hur det fungerar med olika leverantörer/tjänsteutförare. Mycket mer rimligt är att leverantörerna/tjänsteutförarna faktiskt förklarar sin modell. Du är inte lika tydlig med att påpeka utförarens ansvar som du är på att påpeka att kunden ska läsa på.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ställ frågor innan beställning om du osäker.
Då är vi där igen. Vad ska en kund fråga för att få ett uttömmande svar och inte riskera att missa något?
Vad kostar det, besvaras ju ofta med bara en del av kostnaden, nämligen timpriset. Inget som minimitid, resa, servicebil, materialpåslag, verktygshyra.
Kunden lärde sig efter första missen att även fråga om servicebil ingår. Och får till svar att det inte gör det. Kunden tänker "bra, nu hr jag frågat om servicebil och timpris. Är det något mer jag kan ha missat? Nej, det var nog allt". På fakturar kom hyra av container och byggställning... Ja du ser, det är inte så enkelt om inte motparten bjuder till lite också.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Anledningen till denna rekommendation är att flera trådar vitnar om att folk känner sig lurade när fakturan dimper ner. Men har dom blivit lurade? Den frågan är lite mer komplicerad att svara på även om många i dessa trådar har sin åsikt klar att konsumenten såklart har blivit lurad.
Självklart har kunden blivit lurad om man ställt frågor och får halva svar.

Sen kommer kunden in på byggahus och frågar "Jag fick betala för att hantverkaren hyrde ett verktyg, är det rätt?". Han får lite olika svar från både branschfolk och andra, men det kommer också ofta en eller flera hantverkare och skriver: "Självklart ska du betala din snåla jävel! Är du dum i huvudet? Vem ska annars betala? Du vill bara ha allt gratis och tycker att hantverkare inte ska få tjäna pengar. Gör själv nästa gång, idiot!"
Den typen av text har jag tyvärr sett många gånger här på forumet, bland annat av en person som skrivit i den här tråden. Här kan man verkligen tala om kundförakt.
Kunden ska fråga, men om kunden frågar så är han en idiot.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe-Nacka och 5 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Håller med dig i allt ova.

Dock "PS anser att Ahlsells och alla med liknade prismodell ska bokjottas då det är som gjort för att blåsa privatpersoner som inte vet bättre på pengar."
Jag tror inte bara detär för att blåsa privatpersoner. Det är också för att inköpare på större företag ska kunna få något att grunda sin bonus på. Hur mäter man en inköpares "Performance". Enklaste sättet är att mäta hur mycket rabatt den förhandlar sig till. Om Ahsell varje åt kan pressa upp sina rabatter lite lite lite till, så kan inköparen gå till sin chef och säga "Titta chefen, jag tog en ny förhandlingsrunda, lyckades pressa upp vår rabatt med 0,4% för nästa år. Det borde vi spara cirka 8 miljoner på, räknat på förra årets inköp".

"Bra! Här har du en extra månadslön i bonus, nu går vi på Club Prive ihop". Svarar chefen och ger en high five.

Skämtåsido, men ni förstår konceptet.
Ah se där, missade bonus aspekten hos inköpare hos lite större bolag. Bara den kan nog förklara stor del av varför prislista/bonus systemet ser ut som den gör. Det beror ju lite på var Ahlsell tjänar större delen av sina pengar ... inköp hos de större bolagen eller hos mindre hantverkare. Skulle vara intressant att veta
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns inte ett uns av hantverkarförakt i mig, tvärtom faktiskt. Jag uppskattar de allra flesta hantverkare.
Sen föraktar jag några hantverkare, men det är inte för att de är hantverkare utan för att de är skitstövlar. På samma sätt som jag föraktar skitstövlar som är akademiker, eller vad du vill.


Visst är det bra att vara påläst och det är bra att du påpekar det. Jag håller helt med dig om den saken. Dock är det inte alltid helt lätt att vara påläst, för informationen om vissa saker helt enkelt inte alltid finns lätt tillgänglig.
Visst är det bra med skriftliga avtal etc, men rör det sig till exempel om ett mindre arbete på 2-4 timmar så är det inte särskilt rimligt att kräva att kunden ska lägga många dagar på att läsa in sig på hur det fungerar med olika leverantörer/tjänsteutförare. Mycket mer rimligt är att leverantörerna/tjänsteutförarna faktiskt förklarar sin modell. Du är inte lika tydlig med att påpeka utförarens ansvar som du är på att påpeka att kunden ska läsa på.

Då är vi där igen. Vad ska en kund fråga för att få ett uttömmande svar och inte riskera att missa något?
Vad kostar det, besvaras ju ofta med bara en del av kostnaden, nämligen timpriset. Inget som minimitid, resa, servicebil, materialpåslag, verktygshyra.
Kunden lärde sig efter första missen att även fråga om servicebil ingår. Och får till svar att det inte gör det. Kunden tänker "bra, nu hr jag frågat om servicebil och timpris. Är det något mer jag kan ha missat? Nej, det var nog allt". På fakturar kom hyra av container och byggställning... Ja du ser, det är inte så enkelt om inte motparten bjuder till lite också.


Självklart har kunden blivit lurad om man ställt frågor och får halva svar.

Sen kommer kunden in på byggahus och frågar "Jag fick betala för att hantverkaren hyrde ett verktyg, är det rätt?". Han får lite olika svar från både branschfolk och andra, men det kommer också ofta en eller flera hantverkare och skriver: "Självklart ska du betala din snåla jävel! Är du dum i huvudet? Vem ska annars betala? Du vill bara ha allt gratis och tycker att hantverkare inte ska få tjäna pengar. Gör själv nästa gång, idiot!"
Den typen av text har jag tyvärr sett många gånger här på forumet, bland annat av en person som skrivit i den här tråden. Här kan man verkligen tala om kundförakt.
Kunden ska fråga, men om kunden frågar så är han en idiot.
Och så kan man ju undra vilket verktyg en röris skulle behöva hyra för ett jobb hos en privatkund, nog borde han ha alla verktyg i bilen, hum kanske en stor bilhammare
 
Måste skriva lite till om denna Byggfirma i virserum. Jag sitter 20 mil bort, ringer och beställer snörasskydd på taket, de fixar, skickar faktura, jag betalar. Inga problem! De får betalt av mig ganska omgående. Jag bryr mig inte vad någon annan skulle tagit i betalning. Jag beställer ett jobb av en firma, firman utför jobbet, skitbra. De har så stort förtroende hos mig så att om de frågar om nyckel till fastigheten så talar jag om var den ligger. Det är härligt med ett sådant förtroende, vilket är bland det viktigaste skulle jag vilja påstå.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är rätt intressant, jag uppfattar det som att @Krille-72 egentligen har en rätt hög standard och ett vettigt kundbemötande. Ändå verkar denne känna ett behov att försvara företagare som ligger på den andra sidan skalan och lämpa över skulden på konsumenten.

Det hade varit intressant om branschen istället försökte lösa problemet istället för att spä på kundföraktet.
En informationskampanj kan ju rikta sig både mot hantverkaren och kunden.
Istället för "bygga åt idioter" kanske Beijer skulle släppt "hantverkaren som kunde tala med kunder".
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Snälla påvisa vart det står att firman tar över garantin på en vara som är inköpt av kund själv?
Du reklamerar en produkt till ditt inköpsställe enligt KKL.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du har inte lämnat in en bil på en märkesverkstad på länge hör jag. Den klassiska frågan idag när man lämnar in bilen är: Vill du att vi ska fylla på spolarvätska och byta lampor om det behövs? Ska vi byta torkarblad. Testa att svara ja på den frågan och titta sen på fakturan. (y)
Jodå. Mina sista 5 bilar är personalbilar via jobbet, det ingår byte av torkarblad vid service, men de skriver upp dem på fakturan. Original, jag har för mig de tar runt 50kr styck. Men fakturan går väl till leasing bolaget. I butiken kostar de väl 250kr/st. Fast på nätet kostar väl Bosch eller liknande också 50kr. Men generellt så tycker jag verkstan inte har något problem att berätta sina priser och sällan är man tvingad att byta torkarblad vid service. Förut körde jag Saab, privat. Oljan där var billigare är motsvarande klassning på Biltema. Även annat standard tog de mycket humana priser för, jag tror de insåg att de annars förlorade alla privatkunder så fort garantin gått ut. Brukar finnas classic priser och liknande för äldre bilar. Och företag och leasingbolag har väl ramavtal och rabatter, så de är väl de få privatkunder som köper nya bilar och som inte tecknar serviceavtal man blåser...
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du reklamerar en produkt till ditt inköpsställe enligt KKL.
Japp instämmer.

Men va en riktat fråga till b50? vad hen nu heter, som påstår att hantverkaren tar över garantin.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är rätt intressant, jag uppfattar det som att @Krille-72 egentligen har en rätt hög standard och ett vettigt kundbemötande. Ändå verkar denne känna ett behov att försvara företagare som ligger på den andra sidan skalan och lämpa över skulden på konsumenten.

Det hade varit intressant om branschen istället försökte lösa problemet istället för att spä på kundföraktet.
En informationskampanj kan ju rikta sig både mot hantverkaren och kunden.
Istället för "bygga åt idioter" kanske Beijer skulle släppt "hantverkaren som kunde tala med kunder".
Jag förstår ditt inlägg och köper det du skriver fullt ut. MEN när jag läser vissa inlägg i dessa trådar går jag verkligen i gång. Hur jäv... naiv och korkad kan man vara som konsument?
Ni har helt rätt alla ni som förstår att Prisinformationslagen och konsumenttjänst lagen står på er sida och det ÄR hantverkaren som ska informerar er. Inte tvärtom.
Men nu ser verkligheten lite annorlunda ut tyvärr. Om man läser foldern ”att anlita en hantverkare” eller vad den heter från Konsumentverket så ger faktiskt den också rådet att vara överens innan beställning. Egentligen borde det bara stå. ”Ring en hantverkare så informerar han om allt. Gör han inte det är allt gratis”.

Ändå läser jag i tråd efter tråd om konsumenter som ifrågasätter sina fakturor, hantverkarnas sätt att ta betalt. Orimliga påslag. Felaktiga rotavdrag osv.
Vad har de flesta av dessa konsumenter gemensamt? Dom har inget avtal eller ett väldigt väldigt bristfälligt avtal.
Och råden i trådar konsumenter emellan. Skit i att betala. Det är hantverkaren som gjort fel.

Tror ni på riktigt att det är en tillfällighet att många verkar råka ut för samma sak? Det finns ett gäng företag där ute som faktiskt vill arbeta åt er konsumenter. Jag vill påstå att konkurrensen mellan dessa förtag är stor. Många av dom har egentligen Offerta och allt vad dom heter som enda ”kund”.
Dom har lärt sig vad konsumenten tittar efter. PRISET. Hur gör man då för att verka billigast?
Jo, man lär sig hur marknaden fungerar och agerar därefter. Lär sig alla tjuvknep som finns.

Till sist om vi tar rörmokare som denna tråd handlar om från början. De flesta rörmokare som jag känner iaf. Har full styrning. Dom tar bra betalt från oss andra entreprenörer. Vi betalar och accepterar att en rörmokare tar mer betalt Per Timma än en målare.
Om en konsumet sedan ringer en rörfirma. Varför skulle dom ta mindre betalt av er? MEN skulle ni orka bemöda er med att åtminstone se till att skriva på en skriftlig beställning så skulle ni förhoppningsvis innan kunna förstå vad ni kommer att få betala för.

Och till sist. Fast pris är aldrig fel.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Var anledningen att du hade en revisor som tyckte att du skulle betala allt för firman med privata medel?
Jo det är väl lite så med enskild firma, mina pengar är firmans pengar. Men det hade du väl koll på hoppas jag. Innan du sätter dig och debatterar något som detta. Har min enskilda firma utgifter varje månad ska väl dessa betalas innan jag sätter mig på nån ”all inclusive” resa till sol och värme. Att driva eget är inte gratis, även om de flesta verkar tro att alla egna bara jobbar svart och inte har en krona i utgifter...
 
K kortis skrev:
där missuppfattade du mig tänkte inte på materialåtgången, bara hur krokigt det får vara, branschstandard vet väl ingen vad det är
Om detta är en fråga får du nognförtydliga då jag inte missförstår igen
 
F Fd-röris skrev:
Jo det är väl lite så med enskild firma, mina pengar är firmans pengar. Men det hade du väl koll på hoppas jag. Innan du sätter dig och debatterar något som detta. Har min enskilda firma utgifter varje månad ska väl dessa betalas innan jag sätter mig på nån ”all inclusive” resa till sol och värme. Att driva eget är inte gratis, även om de flesta verkar tro att alla egna bara jobbar svart och inte har en krona i utgifter...
Stilla min undran.
Butik måste du ju tjänat pengar utöver krökning? Det kan ju inte drabba privatkunden som behöver hjälp med något i huset? Att ha lager förstår man ju, men du hade även butik?

Inget i livet är ju gratis men i ren arbetskostnad kan man inte sticka iväg alldeles för mycket, det är då man söker svartjobbare istället.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns inte ett uns av hantverkarförakt i mig, tvärtom faktiskt. Jag uppskattar de allra flesta hantverkare.
Sen föraktar jag några hantverkare, men det är inte för att de är hantverkare utan för att de är skitstövlar. På samma sätt som jag föraktar skitstövlar som är akademiker, eller vad du vill.


Visst är det bra att vara påläst och det är bra att du påpekar det. Jag håller helt med dig om den saken. Dock är det inte alltid helt lätt att vara påläst, för informationen om vissa saker helt enkelt inte alltid finns lätt tillgänglig.
Visst är det bra med skriftliga avtal etc, men rör det sig till exempel om ett mindre arbete på 2-4 timmar så är det inte särskilt rimligt att kräva att kunden ska lägga många dagar på att läsa in sig på hur det fungerar med olika leverantörer/tjänsteutförare. Mycket mer rimligt är att leverantörerna/tjänsteutförarna faktiskt förklarar sin modell. Du är inte lika tydlig med att påpeka utförarens ansvar som du är på att påpeka att kunden ska läsa på.

Då är vi där igen. Vad ska en kund fråga för att få ett uttömmande svar och inte riskera att missa något?
Vad kostar det, besvaras ju ofta med bara en del av kostnaden, nämligen timpriset. Inget som minimitid, resa, servicebil, materialpåslag, verktygshyra.
Kunden lärde sig efter första missen att även fråga om servicebil ingår. Och får till svar att det inte gör det. Kunden tänker "bra, nu hr jag frågat om servicebil och timpris. Är det något mer jag kan ha missat? Nej, det var nog allt". På fakturar kom hyra av container och byggställning... Ja du ser, det är inte så enkelt om inte motparten bjuder till lite också.


Självklart har kunden blivit lurad om man ställt frågor och får halva svar.

Sen kommer kunden in på byggahus och frågar "Jag fick betala för att hantverkaren hyrde ett verktyg, är det rätt?". Han får lite olika svar från både branschfolk och andra, men det kommer också ofta en eller flera hantverkare och skriver: "Självklart ska du betala din snåla jävel! Är du dum i huvudet? Vem ska annars betala? Du vill bara ha allt gratis och tycker att hantverkare inte ska få tjäna pengar. Gör själv nästa gång, idiot!"
Den typen av text har jag tyvärr sett många gånger här på forumet, bland annat av en person som skrivit i den här tråden. Här kan man verkligen tala om kundförakt.
Kunden ska fråga, men om kunden frågar så är han en idiot.
Jag är glad att det finns folk som dig som försöker förändra världen. Hantverksföraktare eller ej.
Men tills du lyckas tycker jag konsumenter ska lyda mina råd. Om det så är 2 Tim jobb dom ska beställa.
Och nej. Det tar inte timmar att läsa på. Skulle tippa på 15 min inne på konsumentverkets hemsida och 15 min för Hantverksformuläret.
Men vi lägger på 3O min för oförutsedda ?
1 Tim. Sen är man väldigt mycket mer redo att beställa en hantverkare. Kan man då spara något på att läsa på denna Timme?
Mitt svar är att man spar både pengar och framtida huvudvärk.

Men självklart gör folk som dom vill. Detta är bara ett råd.
 
K kortis skrev:
Och så kan man ju undra vilket verktyg en röris skulle behöva hyra för ett jobb hos en privatkund, nog borde han ha alla verktyg i bilen, hum kanske en stor bilhammare
Eller så behöver han hyra en frysmaskin som han inte har i bilen
 
Butiker måste ju tjäna pengar, precis som du och jag och vemsomhelst, även yrkesmän. Har inget problem att betala för mig och leja bort jobb som jag skrivit om, tex byggfirman i Virserum. Men, när installatörer ringer upp, och i deras första guvetvad vad de tror att de skall få sälja alla hårdvaror också.. "Du vet väl att vi också säljer det" och när de får reda på att man har allt, förutom rör, rördragning och deras tjänst som man är villig att betala för.. Nää, vi kommer nog inta att kunna hjälpa dig med ditt jobb. Det är enligt min mening att gå liite för långt! För som det är, så är det ingen raketforskning. Ringde till min röris 20mil bort, granne, han kunde tänka sig att göra jobbet men sade, "det fixar du själv" . Så blev det, fick ta mig i kragen och fixade det själv. Plastmatta med tillhörande golvbrunnar i badrummet fixade jag också själv i ren tjurighet.. Köpte lite mattläggarverktyg för några tusen och fixade själv. Hur svårt kan det va?
 
  • Renoveringsprojekt med rullad plastmatta, golvbrunnsutskärning och mattläggarverktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd plastmatta och verktyg för mattläggning på gräsmatta, redo för DIY-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd våtrumsmatta på golvet med golvbrunn, verktyg och dammsugare under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående badrumsrenovering med nyinstallerad plastmatta och synlig golvbrunn, omgiven av träväggar och röda golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg för hemmafixare utspridda, inklusive värmpistol och borrmaskin, på en röd verktygsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.