143 659 läst · 1 141 svar
144k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Jag skulle säga att vi vill veta vad det kostar innan och inte få reda på det efteråt.Fairlane skrev:Jag vet inte hur mycket tydligare jag ska bli för att du ska förstå.
Rörmokare är tydlig med att det är 3 timmars minimitid à X kr/h + servicebil à 750:-
Fakturan kommer och stämmer med det man sa innan = Jag är en nöjd kund
Rörmokare säger att han tar X kr/h, men nämner inget om minimitid och servicebil, samma faktura som ovan kommer efter att rörmokaren varit hos mig 15 minuter = Jag är en missnöjd kund
Vill jag också ha lägre priser om möjligt? Självklart, vem vill inte det? Det vill väl alla människor? Därmed inte sagt att det går i alla lägen.
Istället för att vara tydliga så kommer istället en massa hittepå-saker som:
"har du köpt material själv så kommer ingen firma kunna skriva ett intyg om säker vatten"
"har du inte ett intyg om säker vatten så får du ingen ersättning från försäkringsbolaget om det blir problem"
etc. Sanningen är väl den att är arbetet korrekt utfört som kommer försäkringsbolaget ersätta, oavsett vem som gjort arbetet. Är arbetet felaktigt utfört så hjälper inte ett säker-vatten-intyg. Då får man hoppas att firman försäkring kliver in istället.
Eller: "Om din blandare går sönder och du har köpt den själv så måste du själv betala rörmokaren som plockar bort den och monterar en ny". Ja så blir det, men det är ju ett val jag kan göra, på samma sätt som att jag inte tar alla försäkringar på vitvaror etc. Ja, den gången diskmaskinen går sönder så får jag köpa en ny och betala själv, bara för att jag inte tecknade en försäkring, men å andra sidan tecknade jag inte heller försäkringen för tvättmaskinen, hällen, ugnen, kylskåpet, TVn, mobiltelefonen, datorn etc, så jag kan ta den ekonomiska smällen i det läget.
Får vi reda på hela priset kan vi jämföra olika hantverkare samt dessutom avstå ifall vi tycker det är för dyrt (jämför med den ensamstående undersköterskan i en tråd häromåret där 5000kr extra på målarfakturan var väldigt mycket pengar).
Gällande vem som ska betala arbetet vid reklamation när kunden själv köpt in materialet så faller ju KKL in, och som jag tolkar det har man rätt att stå skadeslös om en produkt går sönder, det innebär att man har rätt till ersättning för att ta in hantverkare för bytet samt ersättning för följdskador. Jag blir gärna motbevisad om jag skulle ha fel.
Jag förstår faktiskt vad du menar. Vi är byggare. Vi städar ALLTID efter rör och el på alla byggen. Finns undantag men i regel så släpper dom bara allt. När det gäller dom hantverkare som arbetar åt oss när vi tex. Bygger badrum så har dom fått lära sig att ”byggstäda” efter sig. Glömmer dom detta så får dom både höra det och åka tillbaks och städa. Nu pratar vi inte på arbetstid längre. Där viker jag mig inte en tum. Var så säker.Bjor skrev:Istället för att slängs en bit gängtejp på golvet så kan dom lägga den i fickan. Ska jag betala för det? Eller plocka med sig rörbiten som blir över när dom går därifrån.. Då är det arrogans hantverkare har.
Ha med er en sop och lägg en minut på att sopa så blir ni mer omtyckt. Och är ni girig så ta betalt för den minuten.
Men vi arbetar med människor så det är en evig kamp. Alla arbetsplatser blir trevligare om det är rent. Dessutom finns det en säkerhetsaspekt. Är arbetsplatsen hemma hos någon konsument eller på tex. Ett kontor med pågående verksamhet så höjer vi kravet. Vi accepterar inte att vi skitar ner utanför entreprenadsområdet. Vi tar också betalt för detta i offertläget.
Det är roligt att höra att det finns sådan hantverkare alla är tyvärr inte så.Krille-72 skrev:Jag förstår faktiskt vad du menar. Vi är byggare. Vi städar ALLTID efter rör och el på alla byggen. Finns undantag men i regel så släpper dom bara allt. När det gäller dom hantverkare som arbetar åt oss när vi tex. Bygger badrum så har dom fått lära sig att ”byggstäda” efter sig. Glömmer dom detta så får dom både höra det och åka tillbaks och städa. Nu pratar vi inte på arbetstid längre. Där viker jag mig inte en tum. Var så säker.
Men vi arbetar med människor så det är en evig kamp. Alla arbetsplatser blir trevligare om det är rent. Dessutom finns det en säkerhetsaspekt. Är arbetsplatsen hemma hos någon konsument eller på tex. Ett kontor med pågående verksamhet så höjer vi kravet. Vi accepterar inte att vi skitar ner utanför entreprenadsområdet. Vi tar också betalt för detta i offertläget.
Well.... Jag förstår inte riktigt vad ditt svar har att göra med jag skrev?B b50gud skrev:när en firma installerar dina inköpta prylar som jag utgår från är godkända för ändamålet tar han på sig ett garantiåtagande som är reglerat i konsumentlagstiftningen.
ge mig ett skäl till varför en firma ska ta på sig denna risk utan att ha tjänat något på prylarna.
det är dessutom precis som när du servar din bil på verkstaden, bilverkstaden tjänar pengar på olja filter etc. samma sak i den här branschen, man vill tjäna pengar prylarna är en del i det har sedan flera årtionden varit gott om jobb då väljer firmorna att ta de arbeten de tjänar bäst på inget konstigare än att du byter arbete när du får ett erbjudande hos konkurrenten med högre lön.
det är helt enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan.
vissa firmor tar på sig att montera dina prylar men kommer då att kräva en högre timpenning. gillar man inte detta så får man nog helt enkelt montera själv. finns inget krav att firmor ska utföra jobb åt alla, många firmor tar helt enkelt inte på sig arbeten åt privatpersoner då dessa ofta har uppfattningen att bara tid som firman är hos kund ska faktureras, tiden för att transportera sig dit fixa prylar köra bort skrot etc ska ingå i timpriset verkar vara en vanlig uppfattning att då lägga en massa energi på tvister om betalning lockar inte.
så mitt råd är begär ett fast pris så slipper du fundera på tid prylar etc det kommer att vara lite dyrare för de flesta då firman måste ta höjd för oförutsedda saker, men ingen blir överraskad av fakturan eller annars utför arbetet själv och hoppas att det fungerar.
Jag skrev inget om huruvida det är rimligt att ha eget material eller dyl.
Jag skrev bara om ett attityd-problem på marknaden konsumenter och hantverkare emellan.
Men för att faktiskt svara då på det du skriver;
Den firman jag anlitar, hör och häpna, transportera faktiskt bort skrot, "utan kostnad". De har en container vid sitt kontor som de sedan tömmer en gång i månaden / kvartalet. (sen förstår jag att det kostar pengar och att timpriset teoretiskt är några kronor högre pga det).
Och det här med eget material; om jag har bra material som jag ber dem att installera; låt oss säga en blandare från FM Mattson, eller en dimmer från Schneidler, ja då blir de inte kränkta för att de inte fått sälja dem till mig med påslag. Ibland har jag delar av materialet, ibland köper de materialet. När de köper materialet, upplever jag inte att de har oskäligt påslag. Det hade i vissa fall varit lite billigare att köpt det själv. Men de vet, att jag vet, vad sakerna kostar. De försökre inte lura mig. Vi har bara en bra kund-relation där ingen försöker lura den andra. Min uppfattning är att detta inte är det självklara i branschen. Det var det som var min poäng.
Bra sammanfattning.Fairlane skrev:Rörmokare är tydlig med att det är 3 timmars minimitid à X kr/h + servicebil à 750:-
Rörmokare säger att han tar X kr/h, men nämner inget om minimitid och servicebil, samma faktura som ovan kommer efter att rörmokaren varit hos mig 15 minuter = Jag är en missnöjd kund
Vill jag också ha lägre priser om möjligt? Självklart, vem vill inte det? Det vill väl alla människor? Därmed inte sagt att det går i alla lägen.
Kunder blir sällan per definition missnöjda för att något är "dyrt".
Kunder blir missnöjda för att de känner sig lurade.
Måste vara lite av ett storstads fenomen då de rörmokare eller elektriker jag anlitat inte har haft några problem med det! Men man ska inte komma med prylar som saknar RSK nummer.K Krillehus skrev:Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.
Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.
Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
//Calle
Du har helt rätt. Jag förstår inte. Men jag kan läsa. Och dina inlägg talar i många fall mot det du försöker förmedla. Det är då det lyser igenom. Att agendan egentligen är något annat.Fairlane skrev:Jag vet inte hur mycket tydligare jag ska bli för att du ska förstå.
Rörmokare är tydlig med att det är 3 timmars minimitid à X kr/h + servicebil à 750:-
Istället för att vara tydliga så kommer istället en massa hittepå-saker som:
"har du köpt material själv så kommer ingen firma kunna skriva ett intyg om säker vatten"
"har du inte ett intyg om säker vatten så får du ingen ersättning från försäkringsbolaget om det blir problem"
etc. Sanningen är väl den att är arbetet korrekt utfört som kommer försäkringsbolaget ersätta, oavsett vem som gjort arbetet. Är arbetet felaktigt utfört så hjälper inte ett säker-vatten-intyg. Då får man hoppas att firman försäkring kliver in istället.
Eller: "Om din blandare går sönder och du har köpt den själv så måste du själv betala rörmokaren som plockar bort den och monterar en ny". Ja så blir det, men det är ju ett val jag kan göra, på samma sätt som att jag inte tar alla försäkringar på vitvaror etc. Ja, den gången diskmaskinen går sönder så får jag köpa en ny och betala själv, bara för att jag inte tecknade en försäkring, men å andra sidan tecknade jag inte heller försäkringen för tvättmaskinen, hällen, ugnen, kylskåpet, TVn, mobiltelefonen, datorn etc, så jag kan ta den ekonomiska smällen i det läget.
Vill man inte känna sig blåst så tar man in ett fast pris. Precis som du verkar ha gjort mer eller mindre när du blev nöjd.
Ganska enkelt faktiskt.
”I stället för att vara tydliga så kommer istället en massa hittepå-saker som:
etc. Sanningen är väl den att är arbetet korrekt utfört som kommer försäkringsbolaget ersätta, oavsett vem som gjort arbetet. Är arbetet felaktigt utfört så hjälper inte ett säker-vatten-intyg. Då får man hoppas att firman försäkring kliver in istället.”
Det finns mängder med hittepå saker i tråden. Det finns också mängder med helt korrekta inlägg.
Ett av dom är att försäkringsbolag bara försäkrar egendom som för tiden av utförandet är byggt enligt gällande branschregler.
Intyg om en säker vatteninstallation är ett kvalitetsdokument som uppfyller kraven från myndigheter, besiktningsmän och försäkringsbolag.
Dessutom krävs det från entreprenören att han har en ansvarsförsäkring för minst 10 Milj kr.
Du ska i första hand vända dig till entreprenören som utfört arbetet om något blir fel. Om han vägrar kan ditt försäkringsbolag kliva in och hjälpa dig. Har du då ett intyg från Säker vatten så regresser försäkringsbolaget mot entreprenörens försäkringsbolag. ÄVEN om något inte är gjort enligt för tiden gällande branschregler.
:"Om din blandare går sönder och du har köpt den själv så måste du själv betala rörmokaren som plockar bort den och monterar en ny"
Ibland är det lätt att se vad det är som är fel. Ibland inte. Det är då det börjar bli problem för konsumenten. Finns mängder med bra ex på detta i tråden. Tillverkaren skyller på installatören och installatören skyller på tillverkaren. Då hamnar du i kläm. Särkilt jobbigt blir det när något är inbyggt.
Men vi har varit med om betydligt enklare exempel där konsumenten får problem. En helt vanligt bänkskiva som kunden köpt själv men som vi monterade och sågade ur för ho och häll. Sen började bänkskivan spricka i lamellerna på flera ställen.
Vems är felet enligt oss tror du? Vems är felet enligt tillverkaren tror du?
Fundera på den du!
B b50gud skrev:du får nog kolla detta lite bättre om du köper en värmepump får du garanti precis som på en dator.
en värmepump får du dock beroende på fabrikat 7-10 års garanti om den köpts och installerats av en firma.
om du vill ha det riktigt billigt köp prylarna själv installerar själv så behöver du inte bli upprörd över firmornas fakturor. dom har ingen skyldighet att göra jobb åt dig utan väljer själva vem de vill ha som kund.
Jag har inte sagt något om billiga prylar, jag frågade om ni ville köpa samma grej med 300% påslag, Det är väl du som måste kolla upp hur det funkar, om du är den som installerat, så det ju inte du som står för produkt garantin, det gör general agent eller tillverkaren direkt. du kanske kan stå för garanti av installation att du har gjort rätt, men att du/din firma finns kvar efter 7-10 år är ju inte så stor chans om man tänker vad mycke ful bolag det finns i byggbranschen som gör sina bolag i konkurs så fort det blir tal om att ta ansvar.
Och bevisbördan ligger på leverantör och entreprenör gentemot kunden. Därmed brister egentligen båda enligt Ktjl och kkl om man bara hänvisar till den andra parten. Mest vikt ligger ju på materialleverantören eftersom det är denne som levererat produkten och bör ha störst kännedom kring denna.Krille-72 skrev:
Samma sak hade kunnat hända om entreprenören själv köpt in bänkskivan. Eventuellt hade de då kunnat skylla på kundens brukande.
Generellt är mindre entreprenörer och samtliga leverantörer, oberoende av storlek, dåliga på att ta sitt ansvar. Särskilt mot privatpersoner som kan ha svårare för att argumentera emot sakligt då de inte har erfarenheten.
Detta vet många privatpersoner och värderar därför det ev. garantiansvaret lågt då risken ändå är att man sitter där och entreprenören har gått i kk eller vägrar åtgärda. Då sparar hellre många en tusenlapp eller två på materialet och kan då köpa en ny pryl istället.
Snälla påvisa vart det står att firman tar över garantin på en vara som är inköpt av kund själv?B b50gud skrev:när en firma installerar dina inköpta prylar som jag utgår från är godkända för ändamålet tar han på sig ett garantiåtagande som är reglerat i konsumentlagstiftningen.
ge mig ett skäl till varför en firma ska ta på sig denna risk utan att ha tjänat något på prylarna.
det är dessutom precis som när du servar din bil på verkstaden, bilverkstaden tjänar pengar på olja filter etc. samma sak i den här branschen, man vill tjäna pengar prylarna är en del i det har sedan flera årtionden varit gott om jobb då väljer firmorna att ta de arbeten de tjänar bäst på inget konstigare än att du byter arbete när du får ett erbjudande hos konkurrenten med högre lön.
det är helt enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan.
vissa firmor tar på sig att montera dina prylar men kommer då att kräva en högre timpenning. gillar man inte detta så får man nog helt enkelt montera själv. finns inget krav att firmor ska utföra jobb åt alla, många firmor tar helt enkelt inte på sig arbeten åt privatpersoner då dessa ofta har uppfattningen att bara tid som firman är hos kund ska faktureras, tiden för att transportera sig dit fixa prylar köra bort skrot etc ska ingå i timpriset verkar vara en vanlig uppfattning att då lägga en massa energi på tvister om betalning lockar inte.
så mitt råd är begär ett fast pris så slipper du fundera på tid prylar etc det kommer att vara lite dyrare för de flesta då firman måste ta höjd för oförutsedda saker, men ingen blir överraskad av fakturan eller annars utför arbetet själv och hoppas att det fungerar.
Det var då väldigt, vad du är trög!F Fd-röris skrev:
Glastnos. Är allt vi begär. Hur svårt kan det vara att förstå?
Ifall du är för liten för Glastnos. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Glasnost
Fd-röris
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Fastpris tycker jag inte det ska räknas som. Drar timmarna iväg så ökar priset. Material var inte heller inkluderat.Krille-72 skrev:Du har helt rätt. Jag förstår inte. Men jag kan läsa. Och dina inlägg talar i många fall mot det du försöker förmedla. Det är då det lyser igenom. Att agendan egentligen är något annat.
Vill man inte känna sig blåst så tar man in ett fast pris. Precis som du verkar ha gjort mer eller mindre när du blev nöjd.
Ganska enkelt faktiskt.
Men om vi ska läsa in och tolka, så tycker jag det lyser igenom med dina resonemang om att kunden ska läsa på och att man ska ta fastpris, så verkar det som att du säger "Eftersom så många hantverkare är lurendrejare som inte kan uppfylla sin del av affären vad gäller tydlighet, så är det bäst att köra fastpris."
Det kan iofs ligga någonting i det, men mina bild är att det finns väldigt många hantverkare som inte faller in i den bilden.
Svenska modellen; En jobbar för att avlöna fem i administrationen ! (Bilen faktureras ändån separat)Henrik Nordlander skrev:Vilken röris fakturerar 1200 i timmen ?
Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)
Cirka 500 går till att täcka bara mig o min lön.
Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"
Varför det?M maria01 skrev:
Ditt resonemang är lika ologiskt som det att folk med andningsskydd inte håller avstånd i Coronatråden. En lam ursäkt, för ett lamt argument.
En prismedveten kund, är inte lika lättlurad. Är det, det du beklagar dig över?
Staffan
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer