M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

På vilket sätt har jag fått pippi på frågan?

Det är en allvarlig samhällsfråga som ökar i aktualitet hela tiden.

Om vi t.ex. väljer att ”totalautomatisera” vår villa där allt styrs t.ex. via mobiltelefonen, då bär vi själva ansvaret för det valet av teknologi. Får vi bekymmer, då kan vi inte skylla det valet på ”någon annan”.

Många konsumenten ställer här frågor om ämnet el och elinstallationer, som innebär val, där de ökar sitt elberoende. De gör teknikval, och köper utrustning, utan att kanske förstå konsekvenserna förrän senare.

Ibland är det svår (och kostsamt) att backa ur ett teknikval som inte fungerar, eller som har konsekvenser de inte tänkt på.

Med mina inlägg försöker jag, utifrån myndigheternas information om ”allvarliga samhällsstörningar”, att beskriva och diskutera vad olika val kan innebära för konsumenten som äger en elinstallation, och det gärna innan teknikval, inköp och idrifttagning är gjord. Så att man förhoppningsvis har myndigheternas information i tankarna och kan styra valen därefter.

Jag ställer inget krav på dig att du läser vad jag skriver.
Med pippi menar jag att du tar upp frågan i flera trådar (uppfattar jag det som, men jag kan ha fel).
Jag har fortfarande inte blivit klok på varför du anser att det är samhället (vilken del du menar har jag inte heller blivit klok på) som ska ansvara för att alla har elektricitet vid en kris.
Eller att tvinga folk att göra en viss typ av installationer.

Folk får väl ta sitt ansvar och själv räkna ut vad som kan ske och bedöma sannolikheter för olika scenarier.
Det är inget som samhället i stort ska behöva göra. Kan du förklara varför du tycker det ska vara så?
 
X xLnT skrev:
Med pippi menar jag att du tar upp frågan i flera trådar (uppfattar jag det som, men jag kan ha fel).
Jag har fortfarande inte blivit klok på varför du anser att det är samhället (vilken del du menar har jag inte heller blivit klok på) som ska ansvara för att alla har elektricitet vid en kris.
Eller att tvinga folk att göra en viss typ av installationer.

Folk får väl ta sitt ansvar och själv räkna ut vad som kan ske och bedöma sannolikheter för olika scenarier.
Det är inget som samhället i stort ska behöva göra. Kan du förklara varför du tycker det ska vara så
Hej xLnT

Du skriver ”Jag har fortfarande inte blivit klok på varför du anser att det är samhället (vilken del du menar har jag inte heller blivit klok på) som ska ansvara för att alla har elektricitet vid en kris.”

Förstår inte vad du påstår, var har jag skrivit så?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Du skriver ”Jag har fortfarande inte blivit klok på varför du anser att det är samhället (vilken del du menar har jag inte heller blivit klok på) som ska ansvara för att alla har elektricitet vid en kris.”

Förstår inte vad du påstår, var har jag skrivit så?
Jag har kanske missuppfattat dig, så om vi börjar klargöra med vad du anser och tar det sen därifrån?
Anser du att ansvaret för att förse elektricitet till ett hushåll ligger på individen eller på samhället vid en kris?
 
X xLnT skrev:
Jag har kanske missuppfattat dig, så om vi börjar klargöra med vad du anser och tar det sen därifrån?
Anser du att ansvaret för att förse elektricitet till ett hushåll ligger på individen eller på samhället vid en kris?
Hej xLnT

Du skriver ”Anser du att ansvaret för att förse elektricitet till ett hushåll ligger på individen eller på samhället vid en kris?”

På webbplatsen DinSäkerhet.se (Drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB) kan vi bl.a. läsa;

”Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon annan allvarlig störning i samhället måste du själv ha en hemberedskap. Det betyder att du behöver kunna tillgodose grundläggande behov som vatten, mat och värme när samhällets service och tjänster inte fungerar som vanligt. Du behöver också kunna kommunicera med andra och få information från media och myndigheter vid en kris. Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som har hänt. På de här sidorna finns flera tips på vad du kan göra. ”

https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/forbered-dig-for-kris/din-krisberedskap/

När det i texten, gällande ett långvarigt strömavbrott står ”måste du själv ha en hemberedskap”, då tolkar jag det så, att ansvaret ligger på individen.

Det är utifrån detta jag, i denna tråd, (som handlar om ämnet el och elinstallationer), har ställt frågan;

”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
 
hsd
MSB lever i en drömvärld, kommunikationerna upphör ganska snabbt vid längre avbrott
Internet för direkt för de flesta, utom de som har ups- då klarar de sig lite längre men det hjälper inte så länge eftersom internetleverantörer saknar reservkraft
Med internetbortfall för även fasta telefonen
Mobilmasterna saknar även de reservkraft, lite batteri backup finns (räcker inte länge här i alla fall)
Så all form av kommunikation för kvickt oavsett vad den enskilda medborgaren försöker göra
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Du skriver ”Anser du att ansvaret för att förse elektricitet till ett hushåll ligger på individen eller på samhället vid en kris?”

På webbplatsen DinSäkerhet.se (Drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB) kan vi bl.a. läsa;

”Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon annan allvarlig störning i samhället måste du själv ha en hemberedskap. Det betyder att du behöver kunna tillgodose grundläggande behov som vatten, mat och värme när samhällets service och tjänster inte fungerar som vanligt. Du behöver också kunna kommunicera med andra och få information från media och myndigheter vid en kris. Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som har hänt. På de här sidorna finns flera tips på vad du kan göra. ”

[länk]

När det i texten, gällande ett långvarigt strömavbrott står ”måste du själv ha en hemberedskap”, då tolkar jag det så, att ansvaret ligger på individen.

Det är utifrån detta jag, i denna tråd, (som handlar om ämnet el och elinstallationer), har ställt frågan;

”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”

När det i texten, gällande ett långvarigt strömavbrott står ”måste du själv ha en hemberedskap”, då tolkar jag det så, att ansvaret ligger på individen.

Det är utifrån detta jag, i denna tråd, (som handlar om ämnet el och elinstallationer), har ställt frågan;

”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
Varför pratar du då i termer som att vi (vilka då) ska börja titta på lösningar (vilka lösningar) enligt nedan?

M Martin Lundmark skrev:
Om vi nu utgår ifrån att "Myndigheterna förväntar sig att alla svenskar ska klara sig själva i en vecka vid kriser."

Att det är ett scenario som vi måste börja titta på. Att undersöka olika lösningar för olika boendeformer och olika människor.

Menar du att det är omöjligt att ens fundera hur det skulle kunna se ut, vad vi skulle kunna förändra och hur vi långsiktigt kunde arbeta oss dit.
 
X xLnT skrev:
Varför pratar du då i termer som att vi (vilka då) ska börja titta på lösningar (vilka lösningar) enligt nedan?
Hej xLnT

Du skriver ”Varför pratar du då i termer som att vi (vilka då) ska börja titta på lösningar (vilka lösningar) enligt nedan?”

Jag har, i denna tråd, t.ex. beskrivit hur jag, utifrån min situation, tänker (planerar) att klara ett strömavbrott. Andra elkonsumenter har, i denna tråd, beskrivit sin situation och hur de tänker (planerar) att klara ett strömavbrott.

Har du verkligen läst igenom hela tråden?

Har du fått svar på frågan ” Varför har du fått pippi på att hitta lösningar som samhället ska ta fram och stå för i denna frågan?” (Jag har nog fortfarande svårt att förstå din fråga). Var har jag påstått detta?

Anser du det du skriver (#185 till #201) viktigt för det ämne jag tar upp?

Tillför du viktig information till de som, utifrån rubriken och min inledning, läser denna tråd?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Du skriver ”Varför pratar du då i termer som att vi (vilka då) ska börja titta på lösningar (vilka lösningar) enligt nedan?”

Jag har, i denna tråd, t.ex. beskrivit hur jag, utifrån min situation, tänker (planerar) att klara ett strömavbrott. Andra elkonsumenter har, i denna tråd, beskrivit sin situation och hur de tänker (planerar) att klara ett strömavbrott.

Har du verkligen läst igenom hela tråden?

Har du fått svar på frågan ” Varför har du fått pippi på att hitta lösningar som samhället ska ta fram och stå för i denna frågan?” (Jag har nog fortfarande svårt att förstå din fråga).

Anser du det du skriver (#185 till #201) viktigt för det ämne jag tar upp?

Tillför du viktig information till de som, utifrån rubriken och min inledning, läser denna tråd?
Du verkar ha svårt att svara på frågor, det kommer bara fler frågor tillbaka.
Detta är ett diskussionsforum, där man diskuterar med varandra, det är tillåtet att resonera om olika saker kring ett ämne. Det är inte svart och vitt, man måste inte hålla sig till kärnfrågan.
Jag har läst igenom hela tråden, har även delgett min lösning på din frågeställning.

Det verkar på dig som du vill diskutera detta som ett samhällsproblem, när det egentligen är ett individproblem.

Vi har hittills inte haft något problem med elförsörjning på en nationell nivå där man behövt begränsa strömförsörjning till delar av landet.

Jag tycker inte du är speciellt tydlig i dina svar. Vad vill du uppnå med tråden?
Är du bara intresserad av att se hur olika personer på forumet har löst sin reservkraft? Eller vill du gå djupare som du antytt tidigare med att försöka hitta en lösning på den uppmaningen MSB har sagt, som du hänvisar till flera gånger, om att varje individ själv måste förse sig med reservkraft i en vecka?

Kan du vara snäll och svara så tydligt du kan så kanske vi kan reda ut det och gå vidare?
 
X xLnT skrev:
Du verkar ha svårt att svara på frågor, det kommer bara fler frågor tillbaka.
Detta är ett diskussionsforum, där man diskuterar med varandra, det är tillåtet att resonera om olika saker kring ett ämne. Det är inte svart och vitt, man måste inte hålla sig till kärnfrågan.
Jag har läst igenom hela tråden, har även delgett min lösning på din frågeställning.

Det verkar på dig som du vill diskutera detta som ett samhällsproblem, när det egentligen är ett individproblem.

Vi har hittills inte haft något problem med elförsörjning på en nationell nivå där man behövt begränsa strömförsörjning till delar av landet.

Jag tycker inte du är speciellt tydlig i dina svar. Vad vill du uppnå med tråden?
Är du bara intresserad av att se hur olika personer på forumet har löst sin reservkraft? Eller vill du gå djupare som du antytt tidigare med att försöka hitta en lösning på den uppmaningen MSB har sagt, som du hänvisar till flera gånger, om att varje individ själv måste förse sig med reservkraft i en vecka?

Kan du vara snäll och svara så tydligt du kan så kanske vi kan reda ut det och gå vidare?
Hej xLnT

Du skrev ”Du verkar ha svårt att svara på frågor, det kommer bara fler frågor tillbaka.”
Jag hade tänkt skriva så till dig men, avstod.:)

Du skrev ” Varför har du fått pippi på att hitta lösningar som samhället ska ta fram och stå för i denna frågan?” Var har jag påstått detta? Varför visar du inte på källan till din fråga?

Om frågan är påhittad, varför vill du då att jag skall svara på den?


Du skriver ”Är du bara intresserad av att se hur olika personer på forumet har löst sin reservkraft? Eller vill du gå djupare som du antytt tidigare med att försöka hitta en lösning på den uppmaningen MSB har sagt, som du hänvisar till flera gånger, om att varje individ själv måste förse sig med reservkraft i en vecka?”

Vad jag känner till har inte MSB sagt ”att varje individ själv måste förse sig med reservkraft i en vecka?”, verkar det som jag påstått det, så ber jag om ursäkt. Hittar du att MSB säger så så visa gärna länk.

Däremot så måste varje individ överväga vilken lösning som man väljer för sin situation och sina möjligheter.
Ibland kan det bli en reservkraftlösning, som ibland rimligen kan delas av många i t.ex. hyreshus när det gäller värme, kommunikation etc.

Du skriver; ”Vi har hittills inte haft något problem med elförsörjning på en nationell nivå där man behövt begränsa strömförsörjning till delar av landet.”

Jag gav en länk; Kraftverkschefen: Då slocknar Sverige – räkna med akuta elkriser framöver” och anser inte att jag överdriver, om jag skriver att utvecklingen verkar vara på väg ”åt fel håll”.
https://www.fplus.se/kraftverkschefen-da-slocknar-sverige-rakna-med-akuta-elkriser-framover/a/GaBk3q

Jag tror inte på idén att; ”teckna brandförsäkring när huset brunnit upp”.

Eftersom hanteringen av en allvarlig samhällsstörning, för oss var och en (individ) kan kräva planering, rätt val av tekniklösningar, ombyggnationer etc. så är det bra att ha en lång planeringshorisont kanske 1-5 år före det behövs, ibland längre.

Det handlar naturligtvis om mer än elkraft (mat, vatten etc.) men jag vill här ”öppna ögonen” för många, att i denna tråd, i god tid diskutera just elinstallationens betydelse för vår egen personliga beredskap.

Vad samhället skall göra, i denna fråga, hör inte till vad denna tråd (som handlar om ämnet el och elinstallationer), huvudsakligen skall handla om.

Eftersom vi just nu har ett lite ansträngt försörjningsläge med kyla och snart alla reserver inkopplade, så tål vi inte mycket av fel i kraftöverföringar eller elproduktion innan läget blir allvarligt.

Just nu förekommer en hel de medial uppmärksamhet om försörjningsläget, så passar det ganska bra att diskutera ämnet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker att det är bra av ts att ta upp denna fråga.Jag klarar en vecka och mera därtill. Bekymret kommer nog när de som inte har någon beredskap, vad händer då? Tänk 2v, en månad, vad händer? Hur kommer folk att reagera, bete sig? Har de barn? Hur långt kommer de att gå? Kommer din närmsta granne att bli din största fiende? Osv, Osv. Blir det en samhällskollaps så står vi ju ensamma, då duger det inte att stå och skrika på de överbetalade politikerna.. Utan att döma, tänk er hur det kan bli.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det är nog det största problemet men tror inte dom flesta tänker så
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fasen, vem har du att förlita dig på ? Närmaste granne 1km. en 70årig tant. Nästa grannar 3km. bort. -18gr kallt. Har ju braskamin o ved som får ta över llvp om strömmen försvinner. Vattenreningsutrustning a`40 papp som kan frysa sönder. Körde upp en skottkärra med ved på altanen nyss.. Ja, jag tror att en del av er som tycker att man skall göra si och så, ni lever inte i närheten av vad som krävs av vardagen när det blir riktigt kallt, ni har stöm alla dagar osv, om man nu kan kalla -18gr. för riktigt kallt. Vad händer vid tex -18gr. och strömmen försvinner? Bara en undran och en riktning för alla till självrannsakan.
 
  • Gilla
Byggglädje
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är nog det största problemet men tror inte dom flesta tänker så
Nice Andreas! Skönt att se att man inte är ensam om att tänka så. Jag finns mellan Fagerhult o Virserum i skogen..
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
När gudrun drog förbi va det iof knappt 0grader i snitt men jag va utan el i 28 dagar då va jag glad att man va någorlunda förberedd
 
  • Gilla
leifa.k
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
När gudrun drog förbi va det iof knappt 0grader i snitt men jag va utan el i 28 dagar då va jag glad att man va någorlunda förberedd
Då bodde jag inte härikring men passerade området. Det var ingen rolig syn. Åker ju med motorsågen i bilen mest för jämnan numera eftersom jag vet hur det kan bli.. Bor på en Gudrundrabbad fastighet numera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.