Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det fattas några poäng i inlägget du besvarar! En viktig faktor är tex, att du inte hittar någon info om pris. Varken med material eller utan material.
Så ditt inlägg blir bara ett raljerande över dina personliga åsikter om just rörmokare.
Som jag tolkar inlägget du besvarar så gör han dock en egen bedömning att han kommer att få betala arbetstid för inköp av material och framtagande av lista. En ganska sund bedömning om du frågar mig. Även om jag för hans skull önskar att dom skriver ett avtal innan han beställer arbetet.
Jag har ju förstått att du i tidigare inlägg efterfrågar tydlighet. Ändå svarar du här att det ”låter som en vettig rörmokare”. Känns som dina tidsresa krav på tydlighet sätts lite ur spel i ditt inlägg.:thinking:
Klart att jag fortfarande vill ha tydlighet med hur fakturan beräknas.
Klart jag fortfarande kan förstå att det blir ett högre timpris utan materialförsäljning.
Poängen var väl snarast att det från åtminstone en rörmokare i tråden deklarerats att det inte går att driva firma utan att tjäna bra på materialen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
Hur gör ni som köper eget Material om nåt fattas när rörmokaren står där halvvägs in i arbetet med vattnet avstängt tar ju lite tid att beställa från nätet så då ska ni stå där utan vatten för ni har ju bojkat dom fasta butikerna som rörmokaren har konto oss


Sen skriver ju ts och flera andra att dom Skiter i garantierna men om så är fallet varför ens anlita en rörmokare ta in nån polack svart på helgen istället då slipper ni allt
Det är inte alls svårt tycker jag. Om jag beställer hem material och missar någon del så är jag helt med på rörmokaren åker och köper den och att jag betalar för både restig och material.
I bästa fall har jag fått med allt och spar en bra slant. I sämsta fall har jag missat något och spar en lite mindre slant. Jag kommer även i det läget lite billigare undan.

Resan till grossisten får jag betala oavsett om jag missat eller om jag ber rörmokaren handla allt.
Materialet som jag missat kommer kosta samma som om jag bett rörmokaren handla allt.
Däremot kanske jag kan köpa toalettstolen för 2000 kr från Bauhaus, medan rörisen vill ha 4000 kr för den, så då har jag ändå sparat 2000 kr. För tydlighets skull så talar vi om exakt samma toastol så att vi inte får diskussionen om att det är olika saker. Iofs var det ju någon inne på forumet som var benhård med att det var skillnad på de saker jag som privatperson kunde köpa och de som fanns hos grossisten, trots samma artikelnummer. Det var nog inte alltför många som trodde på den skrönan.

Och för att vara ännu tydligare, jag har inget emot att min hantverkare köper materialet, tvärtom tycker jag att det ofta är vettigt. Det jag, och troligen alla andra som inte gillar upplägget, reagerar på de ohyggliga påslag som ibland görs, särskilt när det mörkas på förhand.
 
  • Gilla
RACS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tycker att marknaden fungerar inom rörbranschen. Jag lyckas iaf. Få in olika priser från olika rörfirmor i samband med förfrågningar.
Som privatperson eller som företagare som regelbundet beställer jobb?
Jag har lite av en känsla, som förvisso kan vara fel, att man kanske skärper sig om man vet att det finns återkommande jobb mot att man gör ett jobb och sen ser man inte den kunden mer på 10 år.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Klart att jag fortfarande vill ha tydlighet med hur fakturan beräknas.
Klart jag fortfarande kan förstå att det blir ett högre timpris utan materialförsäljning.
Poängen var väl snarast att det från åtminstone en rörmokare i tråden deklarerats att det inte går att driva firma utan att tjäna bra på materialen.
Men du missar ju poängen igen. Man pratar inte pris enligt inlägget. Rörmokaren frågan vem som ska köpa materialet. Om kunden svarat: ”Det gör jag själv” KANSKE rörmokaren hade sagt tack och hej eller ok då tar vi x kr/ Tim
 
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men du missar ju poängen igen. Man pratar inte pris enligt inlägget. Rörmokaren frågan vem som ska köpa materialet. Om kunden svarat: ”Det gör jag själv” KANSKE rörmokaren hade sagt tack och hej eller ok då tar vi x kr/ Tim
Precis, han hade kanske tagit ett annat timpris.
Sen är det väl möjligt att rörmokaren tackat nej till hela affären om kunden skulle köpa materialet själv, men jag tror inte att han hade ställt frågan på det sättet då.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Som privatperson eller som företagare som regelbundet beställer jobb?
Jag har lite av en känsla, som förvisso kan vara fel, att man kanske skärper sig om man vet att det finns återkommande jobb mot att man gör ett jobb och sen ser man inte den kunden mer på 10 år.
Där har du självklart en poäng. Nu tänkte jag att det finns rörmokare som konserterar sin verksamhet mot privatpersoner. Då borde man vara lite mån om sitt rykte.
Spär man ut sin verksamhet med privatare som ringer så är man säkert kaxigare i sin prissättning och dialog mot en privatare. Antagligen är flera av exemplen som tas upp i detta forum tragiskt nog från den typen av firmor. Annars förstår jag inte som företagare affärsidén med att riskera en missnöjd kund.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Precis, han hade kanske tagit ett annat timpris.
Sen är det väl möjligt att rörmokaren tackat nej till hela affären om kunden skulle köpa materialet själv, men jag tror inte att han hade ställt frågan på det sättet då.
Jag tänker tvärtom. Smart att ställa frågan innan prisdiskussionen kommer igång. Särkilt om man tänker att man har olika Tim debiteringar beroende på om man får sälja material eller inte.
 
frma71 frma71 skrev:
Visst finns det lycksökare, men för mig är det inte uppenbart att det finns fler usla ukrainare och polacker än svenskar i branchen.

Jag är själv två tredjedelar in i ett husbygge och har haft ett gäng entreprenörer här. Av dom 10-tal som har varit här är det nog bara dom ukrainska målarna och den polska snickaren som visat någon sorts engagemang och gjort ett bra jobb. Värst var anläggningsfirman från Vallentuna med bara svenskar och "patriotisk" chef (som inte ens dök upp på återbesiktningen) och rörmockarna (från Täby) som till slut förbarmade sig och kopplade in kallsidan på min värmepump. Men sket i att isolera rören genom bjälklaget och gjorde feta skrapmärken på golvet (och inte informerade om det). Så mycket för ett Nibe-certifierat och Auktoriserat VVS-företag

Mitt urval är kanske inte representativt, men jag har ingen anledning att tro annat.

/Fredrik
Missförstå mitt förra inlägg rätt. Jag påstår absolut inte att utländsk arbetskraft är sämre än svensk. Jag samarbetar själv sen 15 år med flera utländska hantverkare. Nästan alla av dom har en helt annan arbetsmoral än många av de svenska hantverkarna jag arbetar med. MEN tro mig. Det finns många lyckosökare bland utländsk arbetskraft. Har man jobbat med ett yrke själv ser man väldigt snabbt om någon är blåbärsplockare eller hantverkare sen tidigare. Finns såklart även svenska blåbärsplockare men dom ser inte jag.

Jag tycker det låter som du håller på att bygga ett nytt hus? Jag har aldrig varit i den branschen. Det jag vet är att flera firmor jag känner till som testat att hjälpa husleverantörer oftast inte blir långvarig så det verkar vara sjukt pressade priser. Självklart rimmar det illa med det du beskriver att det kommer ut massa svenska slöa och slarviga hantverkare. Min poäng är att patrasket (ursäkta ordvalet) kanske hamnar där då andra seriösa firmor inte vill jobba med nyproduktion av småhus.

Bäst att jag förtydligar att det säkert finns många seriösa firmor som har lönsamhet och har hittat ett arbetssätt som fungerar. De firmor som jag känner till har bara testat på det och oftast sagt aldrig mer.

En liten historia.
Mockfjärd hörde av sig för något år sedan och frågade om vi skulle vara intresserade av att börja samarbeta. Efter en stund kom vi in på frågan om lönsamhet. Dom skruvade lite på sig och efter lite pressande från min sida så kröp det fram att första halvåret gick man oftast back. Andra halvåret +/- noll. Sen brukade man börja ”tjäna” pengar. Utbildning bjöd dom också på. (Fast såklart inte lön till killarna). Jag ställde frågan hur lönsamheten såg ut efter 2 år. Då skruvade han på sig ännu mer och svarade att han inte riktigt visste. Sen när han inte ville lämna namnet på någon firma som jobbat med Mokfjärd under en längre period var det dags att avsluta samtalet.

Hade jag varit ung och nystartad hade jag säkert hoppat in i dealen utan att tveka. Precis som jag säkert hade hoppat in och testat nyproduktion av småhus.
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Klart att jag fortfarande vill ha tydlighet med hur fakturan beräknas.
Klart jag fortfarande kan förstå att det blir ett högre timpris utan materialförsäljning.
Poängen var väl snarast att det från åtminstone en rörmokare i tråden deklarerats att det inte går att driva firma utan att tjäna bra på materialen.
Jag kan faktiskt inte fatta hur det kan bli dyrare timpris om jag inte får sälja materialet också. Det är ju lite som att säga att det spelar ingen roll hur litet jobbet är, jag ska minst tjäna 10.000 per jobb annars får det va.

Däremot så skulle jag inte kunna fatta hur någon kan bli grinig om man blir bortvald som kund när man väljer att köpa materialet själv. Där är ju helt logiskt att jag som ska utföra tjänsterna vill tjäna så mkt som möjligt. Har man då så mkt jobb man behöver så väljer man bort sämre betalda jobb. Samt att det är en avsevärt mkt störe risk att något blir fel med materialet och då kommer kunden och blir grinig för det.
 
Henrik Nordlander skrev:
Helt seriöst, och ! Köper kunden material så kan dem montera de också.

Att bara fakturera tid tjänar man inga pengar på. Så enkelt är de !
Om en rörmokare bara ska ut och serva nå utan att byta något då känar dom inget. Stakars rörmokare som går back på sådan jobb. Jag tror nog inte att det är så:thinking:

Har du nå uträkning på dit påstående?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och ännu vettigare hade han varit ifall han sagt: -"För du vet väl att vi lägger på 50% eller mer, på priset du fått betala om du köpt det själv. Dessutom tar vi betalt för att åka och hämta materialet även om vi köper åt andra samtidigt och om inte det vore nog tillkommer fast kostnad för servicebil samt milersättning. Först därefter börjar vi jobba hos dig.

Staffan
R Rkarlsson skrev:
Det är bra om du kan.
Men montörerna på volvo kunde inte hitta varför en v70 -02 alltid stannade. Så efter 3 felsökningar på 1000 spänn stycket så fick bilen åka till en mackverkstad och det löstes efter 3 timmar.
Samma verkstad som inte löste det problemet, råkade glömma något vid en ny växellåda.
Det kanske är bättre idag än då för något år sen.
Jag själv fick faktura på ett jobb jag inte ens bad om på volvo av deras välutbildade mekaniker. De skulle byta hjullager men lade till bromsbyte. Jag slapp såklart betala det.
Därav kallar jag de endast för montörer, om de inte hittar felet med sin dator så finns inte fel.

Att du är utbildad av ett företag som byggde min bil betyder inte att du är bättre än mekanikern på macken med 40 år i ryggen.

Men man får hoppas att du inte är som verkstaden jag beskrev =)
För ditt fordon går på luft och är skattebefriat hör jag. Tydligen på socialbidrag också då all din tid är gratis???
 
T TechChad skrev:
Däremot så skulle jag inte kunna fatta hur någon kan bli grinig om man blir bortvald som kund...
Jag har full förståelse för att man plockar russinen ur kakan på en marknad där efterfrågan är större än utbud.

Som endel skrivit, kanske består inte den situationen.

Det som förvånar är ju att så många vill försvara ett system där man lurar bort kunder med "påhittade" priser. Rätt många här har skrivit att de inte har nåt emot att rörmokaren tar ett högt timpris.

Ungefär som att bilverkstan plötsligt skulle ta 1500 spänn för ett par torkare, 500kr / l för spolarvätska och 2000kr för en H4 lampa. Man vågar liksom inte lita på att bara låta dem göra ett bra jobb när man plötsligt drabbas av ockerpriser.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har full förståelse för att man plockar russinen ur kakan på en marknad där efterfrågan är större än utbud.

Som endel skrivit, kanske består inte den situationen.

Det som förvånar är ju att så många vill försvara ett system där man lurar bort kunder med "påhittade" priser. Rätt många här har skrivit att de inte har nåt emot att rörmokaren tar ett högt timpris.

Ungefär som att bilverkstan plötsligt skulle ta 1500 spänn för ett par torkare, 500kr / l för spolarvätska och 2000kr för en H4 lampa. Man vågar liksom inte lita på att bara låta dem göra ett bra jobb när man plötsligt drabbas av ockerpriser.
Du har inte lämnat in en bil på en märkesverkstad på länge hör jag. Den klassiska frågan idag när man lämnar in bilen är: Vill du att vi ska fylla på spolarvätska och byta lampor om det behövs? Ska vi byta torkarblad. Testa att svara ja på den frågan och titta sen på fakturan. (y)
 
F Fd-röris skrev:
För ditt fordon går på luft och är skattebefriat hör jag. Tydligen på socialbidrag också då all din tid är gratis???
2012 diesel köpt kontant om du ville veta.

Aldrig gått på bidrag någonsin. Började sommarjobba när jag var 12 och jag har efter studenten tagit 3 ofrivilliga semestermånader pga finanskrisen.
6 år jobbade jag utan en enda semesterdag, 6-700 timmar övertid per år utan raster. I för sig nästan gratis de åren.

Om jag lämnar in en bil till en stor firma som säger sig kunna skruva så ska de fan göra de utan att ta betalt för ingenting ;)

Eller det var inte mig du citerade ?
 
Nu förstår jag varför en bekant VVS firma bara har företags kunder och bostadsrättsföreningar
 
  • Gilla
  • Haha
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.