Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Induktionsladdning. Då jävlar får elallergikerna hålla sig borta!
Känns som ett jäkla slöseri med el bara.
Jag tänker mig en hård kontakt, men att den kopplas in automagiskt.
 
Ja, kan robotgräsklipparen docka så kan väl en bil. Smal sak egentligen med en fast laddare på en bestämd plats. Tveksamt om det går fortare än att sätta i en sladd iofs, men det kanske kan skötas av bilen efter att man klivit ur.

För det är inget problem att bilen blir X tkr dyrare va?

#overengineered
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Känns som ett jäkla slöseri med el bara.
Jag tänker mig en hård kontakt, men att den kopplas in automagiskt.
På bilar som har ladduttaget i fronten kan man nog lösa det hyfsat enkelt. Man kör med luckan öppen och sätter upp laddkabeln på en ställning i rätt höjd. Det gäller bara att sikta noga när man parkerar.
 
Äh hur svårt kan det vara (kända sista ord).

Givetvis får både bil och laddplats anpassas.
 
Tesla utvecklade snake för att lösa laddningen för deras robotaxis. Är inte tänkt för husbehov. /Partypooper
 
Tankrobot provades väl redan på 90-talet men blev ingen hit.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
W witten skrev:
Tesla utvecklade snake för att lösa laddningen för deras robotaxis. Är inte tänkt för husbehov. /Partypooper
Nej, men det kan väl komma lösningar för just husbehov? :thinking:;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, men det kan väl komma lösningar för just husbehov? :thinking:;)
Helt övertygad att nån knåpar ihop ett open sourceprojekt med en Rasberry Pi och en 3D-skrivare. Såna projekt sällan drivna av verkliga behov...
 
Äh, jag tror ni pessimister har fel ;):p
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Som pappa till den här tråden kommer här lite återkoppling. När tråden skapades stod vi i begrepp att byta ut den befintliga bilen som då var 3 år gammal och funderingar gick mot hybrid alternativt elbil. Men i det läget kändes det för tidigt utifrån prisbild, räckvidd, laddmöjligheter etc. Vi fortsatte med vår fossilbil och tänkte att om ett par år till så har utvecklingen kommit längre.

Nu ska bilen bytas ut och jag har än en gång skissat på olika alternativ och skulle gärna gå på ren el då jag ser hybrid som en övergångslösning som inte är ekonomiskt eller miljömässigt försvarbar. Men fortfarande tycks inte marknaden lösa vårt behov till en vettig kostnad. Vi kör idag en dieselsuv och kör knappt 2 000 mil per år (pre-corona) med en del dragande av släp och en del längre turer till huvudstad eller fjäll. Vill fortsätta åka suv och både ID4 och Skoda Enyaq ser intressanta ut men har idag bara bakhjulsdrift. Är uppvuxen i en fjällkommun och började köra bakhjulsdrivna bilar som BMW 2002, Volvo 140 och 240 så jag är fullt medveten att man inte BEHÖVER fyrhjulsdrift, men det är väldigt bekvämt och skön känsla att ha så det är ett krav. Detta kombinerat med allt för osäker faktisk räckvidd för elfordon i allmänhet landar i att det nog blir ytterligare en dieseldriven kärra där fordonsskatten känns som ett rån - men med samma tro som sist, att om ett par år till då blir det en elbil.

Jag hade också funderingar. Köpte en ny diesel Peugeot 308SW årsmodell 2017! skattefri och drar 0,36-0,49! Jag hoppas den håller i evigheter för det här är det bästa och billigaste jag haft. Tidigare har jag haft Audi A6, Hyundai Getz, Peugeot 208, samt några äldre Audi 100!
Har även en Kia Sportage diesel med låg skatt men den drar ca 50% mer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är lite som att folk aldrig kommer orka koppla in telefonen varje kväll för att ladda den ;)
Får mig att tänka på ”räckvidden” på mobilen. Skulle vi acceptera ett batteri på mobilen som räckte tre till fem timmar och sedan behövde laddas? Mobiler med ett till två timmars batteri skulle vara lite billigare och lättare.

Det går ju att ladda fullt på natten och snabbladda på 30 till 60 minuter under lunchpausen, och så en lång fikarast på eftermiddagen så kan man jobba eller fejsboka igen.

Nej visst ja, det går ju inte att äta eller fika utan mobilen :cool:

(inser att jag precis beskrev min förra ajfån innan den pensionerades)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja men alla elbilsförespråkare här verkar ju alltid koppla in laddaren när de kommer hem?

Vi har laddplatser på jobbet och de som parkerar där kopplar alltid in sladden. Och det tar rätt lång tid för dem det jag har sett.

Jag tror det är det här klassiska att man tänker inte på hur mycket det bli om man bara tar lite i taget.

6 stycken 10-sekunders grejer känns kortare än en som tar en minut att göra, även om den totala tiden faktiskt är densamma.

Min inkoppling tar mellan 3 och 7 sekunder beroende på om jag pratar i telefon eller inte när jag ska plugga in.
Sen väntar bilen snällt på att klockan ska bli 01.00 så den går börja ladda
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Fairlane
A Avemo skrev:
På bilar som har ladduttaget i fronten kan man nog lösa det hyfsat enkelt. Man kör med luckan öppen och sätter upp laddkabeln på en ställning i rätt höjd. Det gäller bara att sikta noga när man parkerar.
Då ska vi väl tänka på att majoriteten av bilisterna inte kan parkera mitt i rutan. Vissa lyckas ju till och med få strecket mitt under bilen... ;)
 
hsd
Vilket streck
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då ska vi väl tänka på att majoriteten av bilisterna inte kan parkera mitt i rutan. Vissa lyckas ju till och med få strecket mitt under bilen... ;)
BMW har sin laddlucka på sidan av bilen ändå..:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.