Fairlane
N Nerre skrev:
För att förtydliga: Jag tycker inte det är nåt problem att ta ett stopp på en halvtimme för att äta. Problemet är om jag behöver anpassa stoppet efter när bilen måste laddas istället för när jag är hungrig.
Fast om du kommer 30-40 mil på en laddning så bör du kunna tajma det med när du är hungrig. Du kan ju i princip alltid åka hemifrån med full tank, inte som nu med halv tank.
Om 15 minuters stopp på en resa tur och retur Stockholm-Gävle är ett problem så låter det som att du är för stressad för trafiken. Det kan ju skilja mycket mer än så bara i hur trafiken är.
Jag tror att det är mer att du inte är beredd att acceptera en förändring.
 
Vissa saker är outhärdligt tråkiga. Jag kan tänka mig att ett laddstopp när man helst bara vill fortsätta köra är ett av dem för många av oss. Jag har inga problem att planera runt laddning, måste man ändå äta kan man ladda samtidigt – inga problem. Samma sak om man behöver handla något på vägen. Men ett påtvingat stopp när man bara vill köra vidare är inte särskilt lockande, även om det kanske är bra för en.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vissa saker är outhärdligt tråkiga. Jag kan tänka mig att ett laddstopp när man helst bara vill fortsätta köra är ett av dem för många av oss. Jag har inga problem att planera runt laddning, måste man ändå äta kan man ladda samtidigt – inga problem. Samma sak om man behöver handla något på vägen. Men ett påtvingat stopp när man bara vill köra vidare är inte särskilt lockande, även om det kanske är bra för en.
Förvisso, men man kanske kan ta det en eller två gånger om året?

Elbil passar helt klart inte alla.
Det är inget bra om man regelbundet kör 100 mil i sträck, om man kör på platser med dåligt med laddplatser, om man inte kan ladda hemma eller om man drar tunga släp långa sträckor ofta.
Däremot argument som att man en eller två gånger tvingas stanna och ladda när man inte vill eller att man har en bil man är nöjd med eller inte är beredd att betala pengarna, ja då är det snarare att man inte vill än att det generellt är för tidigt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vissa saker är outhärdligt tråkiga. Jag kan tänka mig att ett laddstopp när man helst bara vill fortsätta köra är ett av dem för många av oss. Jag har inga problem att planera runt laddning, måste man ändå äta kan man ladda samtidigt – inga problem. Samma sak om man behöver handla något på vägen. Men ett påtvingat stopp när man bara vill köra vidare är inte särskilt lockande, även om det kanske är bra för en.
Jamen visst är det sjukt tråkigt att sitta still en stund och vila lite. Ofta blir det lite surfande på paddan eller en tupplur. Men allt kompenseras av att räckviddsångesten lägger sig och man kommer till ro igen. Åker både dieselharv och elkärra och måste erkänna att mitt hjärta gillar det här med elbil mer och mer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja, som sagt, jag ser också ett elbilsinnehav framför mig relativt snart och menar inte att det är oöverstigliga problem, bara en tråkig del av det hela. Jag kör ofta ca 30 mil och någon gång emellanåt uppåt 50. Om jag måste ladda en gång på 30 mil eller två på 50 ser jag det som en gång för mycket. Det skulle förstås inte alltid vara ett störningsmoment, men ibland.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
W witten skrev:
Alla dessa långresor tenderar att få överdrivet fokus i debatten. Jag tänker själv på hur mycket tid och pengar jag sparat in på att slippa åka och tanka de senaste 1,5 åren jag kört elbil.

För de som bedömer ett extra stopp på 13 minuter under en långresa som besvärligt hör man sällan samma klagomål när det gäller avstickaren till macken på väg hem trött efter jobbet en måndag i november.
Jag brukar tänka samma när jag klipper med den sladdanslutna elgräsklipparen.
Visst tar det något lite extra tid hela tiden då man klipper iom att man måste ta hänsyn till kabeln och ibland rätta till den.
Men jag slipper å andra sidan helt att då och då åka med en reservdunk till macken och fylla på ny energi. Jag slipper också oljebyten och annat motorunderhåll.
(Inte för att jag minns att jag någonsin bytt olja i någon gräsklippare, däremot minns jag svårstartade dylika)
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag brukar tänka samma när jag klipper med den sladdanslutna elgräsklipparen.
Visst tar det något lite extra tid hela tiden då man klipper iom att man måste ta hänsyn till kabeln och ibland rätta till den.
Men nu är det en gräsklippare som du redan har. Kommer nästa gräsklippare att även den bli med sladd, eller blir det en laddningsbar?
 
Mikael_L
Första bytet blev från en med sladd till en nyare med sladd.
Den första fick jag av pappa (begagnad, han hade fått den "över" ganska lämpligt som huset här var klart). Den höll i flera år till, men sen skar motorn ihop på något vis.
Grannen hade en batterdriven bosch, klagade satan på den, han kunde bara klippa 1/3 av gräsmattan innan det var dags att ladda igen. Så jag kände inte suget efter en sådan, utan hittade en ny bosch med sladd på annons, den var rätt ny och fräsch, tror den var använd 2 säsonger.

Om några år ska jag ha en gräsklippare med en liten kärnreaktor ... :cool:
(Om någon läst Asimovs stiftelsetrilogi, så fattar ni grejen)


Nu ska vi kanske inte låta gräsklippar-spåret växa sig mer i denna tråd..? eller vad tror ni?
Jag ville bara påpeka samma sak, men med en annan produkt, att det är kanske inte så dumt tänkt att räkna in all tid man lägger på att "bara svänga in på en mack och tanka lite snabbt sådär" slipper man ju med elbil om man nästan alltid laddar hemma. På ett år så blir det nog lika mycket som några laddstopp på sommarens semesterresa ... dvs går jämt ut.
 
  • Gilla
Okarlsson och 4 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
...Frågan är vad villfolk betala för en tio år gammal bil som bara klarar 25 % av körsträckan. Tror att det kommer att bli svårt att sälja en bil med anmärkningen att man måste köpa ett nytt batteri för att få en skaplig körsträcka.. Självskulle jag aldrig köpa en elbil. .
Har du själv provkört en elbil? De saker du skriver om är klassiska " jag har aldrig kört elbil men har åsikter ändå"

Min bil är nu 8år. Är betald sen länge kontra att jag skulle fortsatt köra en Volvo 850 och betalat bensin.

Klart att räckvidden gått ner. Nu har den gått 15000mil och har 9 staplar kvar av 12 st.
Men mina 7 pendlingsmil om dagen är ju faktiskt nästan gratis (2kr per mil i el för 3.5 mil och 0kr per mil för 3.5mil.)
365 kr om året i skatt och...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MultiMan
Den låga skatten är ju bara ett resultat av märkliga politiska beslut, som ökar klyftorna och motsättningarna i samhället. De som har råd får betala minst. Knappast rimligt att jag betalar 2900kr i skatt per år för en SAAB som används 250 mil per år, med motsvarande låga utsläpp och minimalt vägslitage.

Samhällsutvecklingen har gått åt fel håll i många årtioenden, vilket man kan se effekterna av idag med oroligheter över hela världen.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
A
Ja,tydligen har vi nog bra vägar när färre och färre betalar för underhållet:thinking:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte för att jag minns att jag någonsin bytt olja i någon gräsklippare, däremot minns jag svårstartade dylika
Hmmm, Bristande underhåll och svårstartade maskiner. Kan det finnas ett samband tro. :thinking:
 
  • Wow
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Shit, där kom du på mig.
Jag skäms djupt ner i mitt hjärta, jag är faktiskt rätt dålig på att ta hand om alla slags saker jag äger.

Men ändå, gräsmatta har jag aldrig ägt före detta hus, någon bensinklippare har jag heller aldrig ägt, så de som varit svårstartade och allmänt dåligt underhållna har varit andras, främst föräldrarnas ...
 
Handyman 1 skrev:
Ja,tydligen har vi nog bra vägar när färre och färre betalar för underhållet:thinking:
Det är nog ingen som tror annat än att elbilar kommer att börja beskattas de med tids nog, men fossilbilarna kommer säkerligen då att beskattas än hårdare. Men att fordonsflottan alltid kommer att beskattas högre än vad driften kostar (vägnät+trafikskador), det kan vi nog vara säkra på.
 
  • Gilla
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
Jag tankar HVO100 i min dieselbil och beskattas hårdare än elbilar trots att jag släpper ut mindre CO2 än elbilar i dag med nuvarande elbrist. :cry:
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.