N Nerre skrev:
Aha, som bevis på att det tar 5 sekunder att koppla in sladden visas en video på 10 sekunder? :)

Sen blev jag lite fundersam, jag hade fått för mig att det inte är tillåtet att ha sladden sitta kvar i laddaren, men det kanske jag missförstått?

Jag hade tänkt klocka en tankning idag när jag behövde svänga förbi jobbet (nåt som sker kanske 2-3 gånger i månaden just nu när jag jobbar hemma), men tyvärr höll de på att byta cisterner på macken där jag skulle tanka så det fanns ingen 95 blyfri. Men det gör inte mig så mycket, jag kan tanka nästa vecka istället. Eller om två veckor.
haha, du måste skämta. Ja, det kan till och med ta 15 sekunder om jag behöver klia mig i näsan mitt i alltihopa :rofl::cool:

Du får tanka när du vill (y) jag har ju haft x antal bensin och dieselbilar före denna, så jag vet hur lång tid det tar.

Men! Jag har ju inte en elbil för att jag avskyr att tanka (även om jag faktiskt gör det). Vi gillar bilen, den är tyst och väldigt trevlig. Den blir också billigare per mil att köra än en fossilbil.

Det går alldeles utmärkt att lämna laddaren i bilen :)
 
  • Gilla
AXS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, du tvingas kanske stanna redan efter 4-5 timmar. Ja, det är som sagt ett problem för dig, men inte för alla andra människor.
Ok, jag är inte så insatt i elbilar, finns det verkligen elbilar som kostar 150 000 och har en sån räckvidd?

Jag har fått uppfattningen att bilarna med sån räckvidd är betydligt dyrare?

Absolut. Således kör du en dieselbil med en tank på 80-liter eller så?
Nej, hur kan du tolka det som det? Som jag skrev så kunde jag inte tanka idag när jag tänkt, så jag tar det vid lämpligt tillfälle nästa vecka eller veckan efter. Det är ingen panik med att tanka, jag kan göra det när det passar.
Har du testat? Jag tror inte det är så många som du tror. Detta under förutsättning att du inte är på långresor där laddmöjlighet saknas.
Det är ju inte att laddmöjlighet saknas som är problemet, det är att inte kunna välja när man ska stanna utan det är bilen som väljer. Om jag måste stanna och ladda för att batteriet börjar bli tomt är det ett i mina ögon ofrivilligt stopp.

Om jag kan passa på att tanka när jag passerar en mack, utan att behöva fundera så mycket på om det är akut eller inte, så blir det ett frivilligt stopp.

Menar ni som har elbil att ni aldrig råkat ut för "Kan vi inte stanna på Sibylla och äta?", "Nej, de har ingen laddplats där, vi måste äta på McDonalds för de har laddplats."?
 
catherineb catherineb skrev:
Den blir också billigare per mil att köra än en fossilbil.
Om man kör långt ja. Men med tanke på inköpspriset blir det knappast billigare per mil om man kör under 1000 mil om året.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Menar ni som har elbil att ni aldrig råkat ut för "Kan vi inte stanna på Sibylla och äta?", "Nej, de har ingen laddplats där, vi måste äta på McDonalds för de har laddplats."?
Aldrig. När man planerar dåligt och måste ladda brukar det handla om någon öde parkeringsplats på ett industriområde utanför Vetlanda. Det är antingen skitvarmt eller så ösregnar det. Det är faktiskt sant, för min del.

Det krävs helt klart fortfarande planering för att köra elbil på långresor. Livet är ingen dans på rosor, och vi är alla olika. För oss är det okej, men för andra behöver resan gå snabbt. Det är helt okej. Framtiden kommer och då kommer nog räckvidden tillsammans med gott om laddningsstationer också.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Ok, jag är inte så insatt i elbilar, finns det verkligen elbilar som kostar 150 000 och har en sån räckvidd?
Var kom den faktorn in?

N Nerre skrev:
Nej, hur kan du tolka det som det? Som jag skrev så kunde jag inte tanka idag när jag tänkt, så jag tar det vid lämpligt tillfälle nästa vecka eller veckan efter. Det är ingen panik med att tanka, jag kan göra det när det passar.
Jag trodde att det var väldigt viktigt för dig att komma så långt som möjligt utan att behöva stanna?
Hade du kört elbil så hade du kunnat sätta i sladden när du kom hem så hade du inte behövt tanka nästa vecka heller, eller veckan efter det.

N Nerre skrev:
Det är ju inte att laddmöjlighet saknas som är problemet, det är att inte kunna välja när man ska stanna utan det är bilen som väljer. Om jag måste stanna och ladda för att batteriet börjar bli tomt är det ett i mina ögon ofrivilligt stopp.
Samma problem har jag med min bensinbil, när bensinen börjar tryta så måste jag stanna och tanka.

N Nerre skrev:
Om jag kan passa på att tanka när jag passerar en mack, utan att behöva fundera så mycket på om det är akut eller inte, så blir det ett frivilligt stopp.
Du menar som när man petar in sladden hemma?
På långresor måste man tanka bilen vare sig det är bensin eller el. Lite oftare med el, förvisso.

Men slutsatsen är alltså: "Elbilar är dåliga för de finns inte i den prisklass jag vill och har vissa egenskaper som jag inte kan förlika mig med. Andra kanske är beredda att betala mer och kan förlika sig med dem egenskaperna, men det förändrar inte att elbilar inte är bra."?

Eller kan vi dra slutsatsen att elbilar inte passar just dig?
 
  • Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ok, jag är inte så insatt i elbilar
Du har anmärkningsvärt många åsikter om dem för att inte vara så insatt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då ska vi väl tänka på att majoriteten av bilisterna inte kan parkera mitt i rutan. Vissa lyckas ju till och med få strecket mitt under bilen... ;)
Det blir ju bara ett plus i så fall. Då får de en orsak att lära sig sikta.
B bakterie skrev:
Här är ett klipp på automatisk inkoppling av batteri-laddning. Dock för något större fordon än en bil:

[media]
Jag tänker mig att min nästa bil skall vara en Vw ID4 med ett batteri på 77 kWh. Den laddaren du visar skulle alltså kunna ladda bilen full på 30 sek. Nu börjar vi prata bra laddtid.
 
N Nerre skrev:
.....
Sen blev jag lite fundersam, jag hade fått för mig att det inte är tillåtet att ha sladden sitta kvar i laddaren, men det kanske jag missförstått?.
Laddboxarna är konstant inkopplade. Och den lösa sladden lämnas med fördel alltid inkopplad i väggen.
Ang bilen så kan man starta värmning på distans. Är den då i pluggade så får du uppvärmningen från elnätet och inte från batteriet
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om man kör långt ja. Men med tanke på inköpspriset blir det knappast billigare per mil om man kör under 1000 mil om året.
Vi har kört 7200 ~ på 2.5 år. (Men vi har inte köpt bilen för att spara pengar heller. Det var mest en parentes).
 
Är det någon som ägt en EL-bil och bytt batteri ännu?
 
G Ganescha skrev:
Är det någon som ägt en EL-bil och bytt batteri ännu?
Jag har en Renault express från 1995 med bytta batteri. Dock till andra batteri från 1995 (Ni Cd)
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Kan man köra på "ångor" med en elbil? :D
(flåt..!)
Bättre upp du kan bli uppladdad av att bli bogserad av en annan bil
 
A
Ahaa,en evighetsmaskin....
 
A Alexn72 skrev:
Bättre upp du kan bli uppladdad av att bli bogserad av en annan bil
Ahh. De som säger att de inte behöver körkort och så sitter kompisarna och skjutsar runt dem. Det är när de människorna till slut tar kortet de gör så, det var det du menade va
 
W witten skrev:
Ahh. De som säger att de inte behöver körkort och så sitter kompisarna och skjutsar runt dem. Det är när de människorna till slut tar kortet de gör så, det var det du menade va
Haha... ehh... alltså.. de funkar så iallafall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.