A
L Leafy skrev:
Vad hade folk för kostnader i januari?
Jag fick nog faktiskt min högsta faktura sen jag flyttade in i huset för snart 4 år sedan.

3239:-
2130 kWh

EON
16A Över 8000 kWh/År, Elnätsområde syd
Elområde 4

Abonnemang (406,25)
överföring (453,66)
skatt (947,80)
avtal årsavgift 300kr, 31 dagar (25,48)
Fastpris, 2130 a 63,5öre (1352,55)
El från vindkraft 2,5 öre/kWh (53,25)

Öresutjämning :rolleyes: (0,01)
När tecknade du det fastprisavtalet? känns väldigt mycket,betalar själv 25öre.
 
3448 kr för 2576 kWh i januari. Elnätsområde Stockholm, 25A huvudsäkringar.
 
Handyman 1 skrev:
När tecknade du det fastprisavtalet? känns väldigt mycket,betalar själv 25öre.
Jag har tyvärr 54 öre. 3-årsavtal som tecknades augusti 2019(?). Innan hade jag 3-årsavtal på 32 öre......
 
Handyman 1 skrev:
När tecknade du det fastprisavtalet? känns väldigt mycket,betalar själv 25öre.
Jaadu, 2019 tecknades det ett elavtal "fastpris 3 år, vindkraft"
Elpris utan moms 50,8 öre.

Jag ska byta men har inte kollat upp vad kostnaden blir om jag bryter det i förtid och byter till ett annat :thinking:

Har en relativt låg elkostnad året om i regel och har inte brytt mig så mycket heller. har tidigare legat runt 2500 som absolut dyrast men efter att jag satt in en llvp i garaget, en sorptionare i krypgrunden och börjat använda den mobila avfuktaren mer i hemmet så har ju kostnaderna gått upp en del.

För ett år sen i januari hade jag en förbrukning på 1572kWh...
 
A
L Leafy skrev:
Jaadu, 2019 tecknades det ett elavtal "fastpris 3 år, vindkraft"
Elpris utan moms 50,8 öre.

Jag ska byta men har inte kollat upp vad kostnaden blir om jag bryter det i förtid och byter till ett annat :thinking:

Har en relativt låg elkostnad året om i regel och har inte brytt mig så mycket heller. har tidigare legat runt 2500 som absolut dyrast men efter att jag satt in en llvp i garaget, en sorptionare i krypgrunden och börjat använda den mobila avfuktaren mer i hemmet så har ju kostnaderna gått upp en del.

För ett år sen i januari hade jag en förbrukning på 1572kWh...
Ja,hade också 1500kw i Januari 2020,2500 i år,då var det långa perioder här i norr med 20-30 minus:(
alltid svårt att veta hur länge man ska binda priset,brukar oftast ha ettårsavtal,då får man iaf max ett år med taskigt pris(för det mesta!)
 
Handyman 1 skrev:
Ja,hade också 1500kw i Januari 2020,2500 i år,då var det långa perioder här i norr med 20-30 minus:(
alltid svårt att veta hur länge man ska binda priset,brukar oftast ha ettårsavtal,då får man iaf max ett år med taskigt pris(för det mesta!)
Ja här nere i Skåne har vi legat på mellan -5 & -17 som varmast o kallast under januari. Inte det vanligaste :)
 
Magnus E K
Januari jämfört med förra året, min förbrukning upp 45%, fakturan upp 61%. För februari ser det ut att bli tresiffrig ökning, förbrukade endast 630 kWh där förra året, i år pekar nu mot över 1800 (trots en dag mindre!).
 
Januari 2020 (medeltemperatur 3.7 °c) förbrukade vi 1816 kWh och januari 2021 (medeltemperatur -2.2 °c) förbrukades 3153 kWh. Bor i ett sutteränghus från 72 med dåliga fönster och luft/vatten. Fick räkningen idag, landade på 2 tkr för elen och 2.5 tkr för elnätet och februari ser ju inte ut att bli bättre :sweat:
 
ca 3800 för januari.
Nästan precis dubbelt så mycket som året innan, då det knappt var vinter.
Några kronor mindre än 2 år sedan, då det faktiskt var vinter :p
 
Vi fick 7500kr nu för januari! det är mycket
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Magnus E K
ByggPajken ByggPajken skrev:
Vi fick 7500kr nu för januari! det är mycket
Eget vindkraftverk? Solceller kan ju inte ha gett mycket den månaden.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Ja här nere i Skåne har vi legat på mellan -5 & -17 som varmast o kallast under januari. Inte det vanligaste :)
Var i skåne bor du ? Låter väldigt kallt. I norra har vi haft en morgon med -16 och en dag -10 vid middag. Pendlar annars runt -3 till 0 grader dagtid. Sen ca -6 grader nattetid.


Januari gissar jag hamnade på 1800. 1453 kwh

Sedan jag blev väldigt aktiv med elavtal har jag sparat tusenlappar. Eon försökte vinna tillbaka mig med ett uselt pris och argumentet för att det skulle vara värt det var att jag slapp leta.
Det tar mig 5-10 minuter vid varje byte så det är värt det.
 
  • Gilla
stigarn och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Var i skåne bor du ? Låter väldigt kallt. I norra har vi haft en morgon med -16 och en dag -10 vid middag. Pendlar annars runt -3 till 0 grader dagtid. Sen ca -6 grader nattetid.


Januari gissar jag hamnade på 1800. 1453 kwh

Sedan jag blev väldigt aktiv med elavtal har jag sparat tusenlappar. Eon försökte vinna tillbaka mig med ett uselt pris och argumentet för att det skulle vara värt det var att jag slapp leta.
Det tar mig 5-10 minuter vid varje byte så det är värt det.
Håller med dig om att det är värt att vara aktiv med sitt elavtal. Kör alltid ett erbjudande i ett år och sen blir det leta efter det bästa. Vet inte när jag betalde en årsavgift sist tex.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
S stigarn skrev:
Håller med dig om att det är värt att vara aktiv med sitt elavtal. Kör alltid ett erbjudande i ett år och sen blir det leta efter det bästa. Vet inte när jag betalde en årsavgift sist tex.
Ja jag försöker få de flesta att vara lite aktiv. Jag kan hoppa på allt mellan 3månader 6 månader. Kan säkert ta ett år med om jag hittar något trevligt.

Jämför med när jag hade eon på allt. januari 2019 2331 kr på 1271 kwh.

Är även aktiv med mobilen, hoppar på 30-49 krs erbjudande och det duger gott till mig =) Innan hade jag mellan 550-700 kr i månaden för mobil inkl mobil.
 
R Rkarlsson skrev:
Var i skåne bor du ? Låter väldigt kallt. I norra har vi haft en morgon med -16 och en dag -10 vid middag. Pendlar annars runt -3 till 0 grader dagtid. Sen ca -6 grader nattetid.


Januari gissar jag hamnade på 1800. 1453 kwh

Sedan jag blev väldigt aktiv med elavtal har jag sparat tusenlappar. Eon försökte vinna tillbaka mig med ett uselt pris och argumentet för att det skulle vara värt det var att jag slapp leta.
Det tar mig 5-10 minuter vid varje byte så det är värt det.
Strax utanför Örkelljunga i vad som verkar vara ett riktigt köldhål då temperaturen har stigit så fort jag kommit ett par mil bort påväg mot jobbet.

Runt 0an kändes som längesen nu, hade -3 häromdagen och fick nästan vårkänslor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.