Haggärde Haggärde skrev:
Har läst igenom hela tråden och ämnet golv har behandlats på ett par ställen men känner ändå att det finns mer kunskap att krama ur här Lilla Napoli—boken och diverse forumtrådar pratar mycket om att eldfast tegel och bakstenar har för hög värmekonduktivitet (1,5 W/mK och uppåt) vilket leder till bränd botten innan toppingen är klar. Har samma problem i men elugn när jag kör på 450 grader. Bästa alternativet är såklart ett riktigt biscottogolv (0,4 W/mK) men det är ganska dyrt och inte helt enkelt att få tag på.

Finns det några andra smarta alternativ? vanligt tegel har bättre värde, kanske 0,6-0,8, men tål ju inte värme så bra. 450 grader borde det dock tåla om man har det i botten och bara bakar på?
Har sett chamottetegel med isoleringskorn men har inga värden på det.
Hur har ni löst detta bekymmer?
Jag köpte mitt biscotti golv av grabbarna på lilla napoli, har du tur har dom kvar. På min första ombyggda webergrill körde jag gammalt tegel som jag delade i mitten och det funkar kanon bra för en temp runt 400- 450 grader
 
  • Gilla
Haggärde
  • Laddar…
O
Fornostenugnar.se säljer biscottosten. Senaste tiden tycker jag att det verkar som att ganska många olika pizzaugnsåterförsäljare säljer biscotto i lite olika storlekar. Många anpassade till just deras ugn men många ugnar är ju runda!
 
  • Gilla
Haggärde
  • Laddar…
B Bergz skrev:
Jag köpte mitt biscotti golv av grabbarna på lilla napoli, har du tur har dom kvar. På min första ombyggda webergrill körde jag gammalt tegel som jag delade i mitten och det funkar kanon bra för en temp runt 400- 450 grader
Gammalt tegel som inte var eldfast utan vanligt rött tegel?
 
Haggärde Haggärde skrev:
Gammalt tegel som inte var eldfast utan vanligt rött tegel?
Gammalt rött tegel från en lada. Funkar faktiskt riktigt bra
 
B Bergz skrev:
Gammalt rött tegel från en lada. Funkar faktiskt riktigt bra
Okej intressant. Ja det är det jag är inne lite på. Med en värmeledningsförmåga inte helt olik biscotto borde det vara mer likt än eldfast tegel. Dock med reservationen att man kanske får byta ut det lite oftare då det spricker av värmen men lägger man stenarna löst är det ju inga större problem. Går fortfarande att ha eldfast under själva elden.
 
Såhär eldar jag... :p
 
  • Pizza bakas i vedeldad ugn med flammor längs bakväggen och vedträn till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Haggärde och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Funderar på att bygga en pizzaugn och hittade den här tråden! Har googlat en del och hittade bla. den här artikeln https://gds.se/tradgarden/utekok/bygg-varldens-enklaste-pizzaugn

Kan det vara något att utgå ifrån? Läser att de använder Perlit och cement. Vad är skillnaden mellan Perlit och Vermeculit som många verkar använda av att läsa i tråden?

Tacksam för lite vägledning :)
 
B Benicio Toro skrev:
Hej,

Funderar på att bygga en pizzaugn och hittade den här tråden! Har googlat en del och hittade bla. den här artikeln [länk]

Kan det vara något att utgå ifrån? Läser att de använder Perlit och cement. Vad är skillnaden mellan Perlit och Vermeculit som många verkar använda av att läsa i tråden?

Tacksam för lite vägledning :)
https://www.gardeningchannel.com/perlite-versus-vermiculite/

Jag skulle säga att de fyller samma funktion i en vedugn, köp det som du enklast kan få tag på....
 
F Fransson44 skrev:
Nu är golv och puts på. Längtar till premiär
Hej!

Hur har du fäst det eldfasta teglet? Ligger det direkt på betongplatta?

riktigt snyggt blev det!
 
Några funderingar kring botten om någon har erfarenhet. Har landat i att använda vermikulit/cement och eldfast tegel ovanpå detta som golv.

Min plan är att göra plattan av vermekulit/cement eller vermekulti/eldfast ca 10cm tjock och sedan teglet ovanpå det. Jag undrar hur tjock jag bör göra plattan för att få hyfsad isolering och hur jag bör blanda för bäst isolering/hållbarhet? Räcker 10cm?

Allt kommer att vila på en betongplatta.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Jag skulle säga att de fyller samma funktion i en vedugn, köp det som du enklast kan få tag på....
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Jag skulle säga att de fyller samma funktion i en vedugn, köp det som du enklast kan få tag på....

Tack!
 
Kommer en del frågor nu :)

Om man skulle köra på en skiva istället som isolering nedtill. var placerar man den? Är det mellan betongplattan och ugnen? Eller gjuter man in den i betongplattan som ugnen sedan vilar på? Eller lägger man den bara som den är mellan?

tacksom för vägledning
 
Jag skulle tro att man lägger det mellan betongskivan och teglet. Så kan man mura teglet på skivan.
 
Hej. Jag gjöt en pizzaugn förra sommaren med vermikulit och eldfast bruk och den har skänkt mycket glädje. Nu under vintern så här jag märkt att den har gått sönder lite. Den sprack redan efter ett par gånger användning men jag struntade i lappa skönhetsfelen. Nu har det dock spruckit så pass att min skorsten har sjunkit ner ändå till golvet på ugnen. Jag gjorde lite dåligt vid murningen på öppningen och det sjönk redan efter vermikulit/cement blandningen hade torkat. Tror ni det går rädda det? Se bild . Den är lite skör nu.

Annars funderar jag på att mura helt i endast tegel, i en barrel vault form, dvs två halvcirklar formad ugn. Min fråga är tror ni att min konstruktion av trä på bilden klarar av så mycket tegel? Om man skulle använda ca 100 tegelstenar på 3,5 kg st? Eller måste man mura upp konstruktion/ställning av Lecablock för att klara av den vikten? Min cementplatta är 2,5 cm. Borde väl kunna hålla ca 300 kg?
 
  • Hemmagjord pizzaugn av vermikulit och bruk med sprickor och sänkt skorsten ståendes på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord pizzaugn av vermikulit och eldfast bruk med synliga sprickor och sänkt skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 12345renovering skrev:
Hej.

Har lusläst denna tråd men blir inte klokare på vad som är bäst när det kommer till själva kupolen... Vad tycker ni?

Inifrån och ut:

Förslag 1:
Eldfast bruk 5 cm
Isoleringsmatta
Vermikulit och eldfast bruk 1/5
Puts

Eller:

Förslag 2:
Eldfast bruk och vermikulit 50/50 5cm
Puts

Eller:

Förslag 3:
Eldfast bruk 5 cm
Vermikulit och eldfast bruk 1/5
Puts

Sen ytterligare en fråga: skorsten. Har ett skorstensrör från kaminen som jag kan använda, men den är grymt tung. För tung? Är det bättre att köpa ett lättare rör?

Tack för hjälp!
Detta var en bra sammanställning. Om man går på alternativ 1, vilket jag tycker verkar vettigt... Kan man använda en sån här då... Det var bra pris tyckte jag...
https://www.amazon.se/keramisk-fibe...andsäker/dp/B085VPB2FL/ref=asc_df_B085VV191Y/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.