Needas Needas skrev:
Mina är helt ärgade och ser förjävliga ut.
Blir väl att få svarvat några rostfria till sommaren istället.
Jag borstade bort löpande men skippade till slut. Blev bara struligt. Plast eller rostfritt borde lösa problemet.

En annan detalj jag försöker undvika är att pumpen är på när barnen badar. Finns risk att deras hår dras in när de dyker ner mot botten. Blir rätt rejält sug från nedre anslutningen har jag märkt.

I övrigt funderar jag på vad nästa projekt är. Nån utedusch. Brom luktar knappt vid bad men en del efter. Bra skölja av sig efteråt.
 
Needas Needas skrev:
Hur går det för er som har poolen i drift?
Använder ni den ofta?
Jag själv badar vid 12-01 på natten samt direkt när jag vaknar vid 8 tiden varje dag i 39˚C .
Då jag är 70+ så lever vi ganska isolerat.

Spabad öppet i snöig trädgård med belysning under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hus tomte och 9 till
  • Laddar…
Äntligen är terasspoolen från SVB på plats och fungerar som det var tänkt med kemi och rening. Det har varit en lång väg från leveransen av Pacific poolen i juni förra året och bygget av terassen under sommaren och sen uppstart av poolen i höst och få poolkemin att fungera nu i vinter.

Hittade den här tråden först nu när allt är klart så tyvärr har man gjort massor av fel men lärt sig mycket. Många telefonsamtal och mail har det blivit till både SVB och Biocool, men även till lokala snickare, elektiker och rörmokare. För att få ordning på allt läckage har jag numera inga skarvar på slangarna och limmat (nästan) alla kopplingar.

Lägger in lite bilder på bygget så fråga om ni undrar över något. Jag gör som SVB sa och använder filterkuddar och Biocool’s desinfektionsmedel. Häller i 100ml efter bad (minst 2x100ml/v) tillsammans med deras flockningsmedel (125ml var 14`e dag) och kör reningen på natten 10tim per dygn. Fyller på med lite nytt vatten vid behov ca en gång/mån. Har 38 grader i poolen just nu och lagt i en extra värmeduk/bubbelplast från plastman.se. Allt fungerar bra och det är enkelt att sköta. Mäter inget utan bara badar :)
 
  • Tom grå terasspool närbild med inbyggda dysor och ren ny yta, inget vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En terasspool med infällda lampor och reningsutrustning installerade i sidoväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terasspool under byggnation med synliga träbjälkar och konstruktionsmaterial, och en omonterad vit pool i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av en vit terasspool med trästommar och balkong under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ouppbyggd vit terasspool från SVB placerad på en trästomme under konstruktion, med isoleringselement och omgivande grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad terasspool med synliga rör och sladdar, tejpade delar, bakom en pågående trädäckskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis ihopsatt terasspool med synliga slangar och kopplingar, omgiven av träram under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund ovanmarkspool med skyddande överdrag i halvfärdig träterass under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis konstruerad träterrass runt en delvis täckt rund pool med synliga rör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av träterass runt halvinbyggd terasspool med synliga rör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terasspool från SVB halvtäckt med värmeduk, omgiven av nybyggd träterass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyinstallerad rund terasspool med mörkt lock på en träterass med duschstolpe bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träterrass med ovanmarkspool, teknikutrustning och dusch, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reningsutrustning för terasspool med pump, filter och slangar monterade på träplattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reningssystem och rörledningar för en terasspool monterade under träkonstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En terasspool med träklädsel och staket, täckt med en isolerande värmeduk, pump och reningsutrustning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolens reningsverk med filter, pumpar och limmade slangkopplingar i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träterrass med nyinstallerad rund terasspool och täcklock, omgärdad av trästaket med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd terass med en nedfälld rund terasspool täckt med en grå isoleringsduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terasspool inbyggd i trätrall med skyddande täckning och omgivande staket på gården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersT och 9 till
  • Laddar…
Vad snyggt det blev! Vad är det för utedusch du har bredvid? vi ska med installera en sådan till våren!
 
Stiligt, vilket värmeskydd/bubbelplast har du? Och verkar det spara någon el?
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Vad snyggt det blev! Vad är det för utedusch du har bredvid? vi ska med installera en sådan till våren!
Den är köpt på Byggshop.se och heter Demerx Sunny 40-1. Kändes bra att ha ett löst duschhandtag och en separat fotdusch.
 
G Gnaget1 skrev:
Stiligt, vilket värmeskydd/bubbelplast har du? Och verkar det spara någon el?
Köpt en stuvbit på 2x3m från Plastman.se. Den kallas också solfolie eller värmeduk. Här är en länk, https://plastman.se/poolskydd/poolvarme/solfolie-sol-guard/. Vet inte om jag spar någon el just nu men jag tror det, vi får se. Men till sommaren blir den nog bra att ha ibland istället för det tunga locket.
 
Christer63 Christer63 skrev:
Den är köpt på Byggshop.se och heter Demerx Sunny 40-1. Kändes bra att ha ett löst duschhandtag och en separat fotdusch.
Precis så tänkte vi med, kunna skölja av små barnfötter osv.
 
  • Gilla
Christer63
  • Laddar…
dadid dadid skrev:
Elvärme eller kamin?
Från miniminivå? Dvs ni har stående vatten i den när ni inte är där?
Vet inte om du fastnat för någon lösning men har själv funderat på (dock inte testat det i praktiken) att ha en ackumulatortank inomhus med uppvärmt vatten 55+ som du värmer med värmepumpen som förser huset med varmvatten. När du anländer tömmer du hela tanken i poolen och blandar med kallvatten/havsvatten och därigenom får en bra temperatur direkt. Med elvärmare i poolen kan sedan värmen bibehållas under helgen innan du tömmer allt sammans när du åker hem igen. Innan du åker hem fyller du upp ackumulatortanken och sätter värmepumpen på att värma nytt vatten så att allt är redo för nästa besök.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Christer63 Christer63 skrev:
Äntligen är terasspoolen från SVB på plats och fungerar som det var tänkt med kemi och rening. Det har varit en lång väg från leveransen av Pacific poolen i juni förra året och bygget av terassen under sommaren och sen uppstart av poolen i höst och få poolkemin att fungera nu i vinter.

Hittade den här tråden först nu när allt är klart så tyvärr har man gjort massor av fel men lärt sig mycket. Många telefonsamtal och mail har det blivit till både SVB och Biocool, men även till lokala snickare, elektiker och rörmokare. För att få ordning på allt läckage har jag numera inga skarvar på slangarna och limmat (nästan) alla kopplingar.

Lägger in lite bilder på bygget så fråga om ni undrar över något. Jag gör som SVB sa och använder filterkuddar och Biocool’s desinfektionsmedel. Häller i 100ml efter bad (minst 2x100ml/v) tillsammans med deras flockningsmedel (125ml var 14`e dag) och kör reningen på natten 10tim per dygn. Fyller på med lite nytt vatten vid behov ca en gång/mån. Har 38 grader i poolen just nu och lagt i en extra värmeduk/bubbelplast från plastman.se. Allt fungerar bra och det är enkelt att sköta. Mäter inget utan bara badar :)
Var läckte slangarna/kopplingarna och hur åtgärdade du läckaget? Jag är livrädd att det ska börja läcka när jag är klar och fyllt upp med vatten sen. Speciellt i utsuget vid botten för den kommer jag inte åt.
 
Fulkemisten
För mig läckte det i en limmad 90-gradare från SVB. Anslutningarna har man ju gjort själv och varit noggrann med så dessa är i alla fall inte jag ett dyft orolig för. Läcker det så typ droppar det. Inget större tryck.
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Fulkemisten
Filmade läckan och mailade till SVB. Mindre än en vecka så hade jag en ny på posten.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Filmade läckan och mailade till SVB. Mindre än en vecka så hade jag en ny på posten.
Behöver man inte oroa sig att det ska läcka i slangklämmorna måntro?
 
Fulkemisten
Du behöver definitivt inte oroa dig. Om det gör så är det bara att dra åt lite till. Men nej. Jag tror du har dragit duktigt.
 
K Kesosmurf skrev:
Var läckte slangarna/kopplingarna och hur åtgärdade du läckaget? Jag är livrädd att det ska börja läcka när jag är klar och fyllt upp med vatten sen. Speciellt i utsuget vid botten för den kommer jag inte åt.
Jag hade det svårt att få det tätt vid aluminiumkopplingarna mot poolen. Men efter några omtag med ordentlig rengöring och mycket silicon gick det tillslut bra. Vid plastkopplingarna i poolen (bubbelsystemet och lampan) var det aldrig några problem. Men det läckte i princip i varje skarv som jag hade på slangarna. Så jag köpte två nya slangar som jag inte skarvade utan drog direkt från poolen till tekniklådan. Sen fick en rörmokare limma alla slangarna och vi använde även slangklämmor. Skruvkopplingarna läckte aldrig efter att rörmokaren hade smörjt in packningarna. Sen kan det droppa lite överallt i början men det slutar oftast när slangarna/kopplingarna blir varma. Det märks tydligast när man tömmer poolen och byter vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.