Jag har sett trådarna där det byggs egna interface för att läsa data på P1-porten, men jag har inte riktigt tid med ett sådant projekt nu. Funderar därför på om det finns någon färdig produkt för detta som tillåter mig att spara data lokalt?

Mitt use-case är dessutom relativt tillfälligt - efter en större ombyggnad av elcentralerna här vill jag mäta hur lasten fördelar sig mellan faserna över dygnet. Jag uppfattar det som att elmätaren kan leverera sådan information (dvs ström per fas) med god upplösning?

Finns det någon färdig låda att köpa som spottar ur sig en dataström jag kan rita lite grafer ifrån, eller med en egen liten lagring som kan pollas?

Elevio är nätägare här men jag kan inte se att jag har någon ny statistik tillgänglig från dem efter mätarbytet, så det blir att lösa det själv.
 
#p1
Ok, något sådant kan vara ett alternativ, lågt pris för en sådan mätare.

Dock är det lite bökigt att komma åt med tängerna för strömmätning så jag hade egentligen hellre fått den datan via P1-porten (mitt antagande är att ström är en parameter som är tillgänglig där).

...men som backuplösning helt ok...!
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Färdigbyggt och enkelt är svårt just nu skulle jag säga. http://www.esp8266thingies.nl/wp/ har jag använt och byggt egen mjukvara till. Har du tur funkar den med din mätare direkt och du kan då sätta upp Domoticz och sen bara köra.

Dock så har han haft slut på den länge nu, bygger bara små serier. Går att få in i andra system med men det kräver lite mer jobb.

Detta och lite till får man ut var 10de sekund:
Instrumentpanel som visar elförbrukning med indikator för 509W och separata mått för ström och spänning på L1, L2 och L3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja något sådant vore ju fint....även om jag inte är direkt intresserad av momentanvärdet, utan hur det ser ut i graf över dygnet/veckan, men helt klart finns ju data med tillräcklig upplösning.

Shelly lösningen för 85Eur är rätt prisvärd faktiskt, allt är ju i det närmaste plugandplay där.
 
H halj skrev:
Vet att shelly har nån variant. Inte testat dock.
[länk]
Har kollat lite mer och den där verkar inte så dum faktiskt, tror det är dags att slå till....
 
  • Gilla
halj
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Har kollat lite mer och den där verkar inte så dum faktiskt, tror det är dags att slå till....
Skriv gärna sen hur den funkade, har varit lite sugen själv.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Beställt direkt från Shelly. Verkar vara lite sega på leveransen men jag har fullt med andra projekt så det kanske är ok denna gång....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Beställt direkt från Shelly. Verkar vara lite sega på leveransen men jag har fullt med andra projekt så det kanske är ok denna gång....
Hej,
Finns en logger att köpa från Holland för 46 euro med app för Smartphone. Frakt 12 euro.
Företaget heter Tech4U och loggern “Energy logger Blue”. Har inbyggt minne som sparar mätarinfo.
Enkare och bättre kan det nog inte bli.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Bläddrade igenom user manualen, det ser inte ut som att man kan göra egna grafer på vilken parameter man vill? Tex ström per fas.

Jag inväntar leveransen från Shelly iallafall, väldigt sega på att leverera och man får bara korkade svar via Messenger från kundtjänst. Det vore bättre om de stängde den kanalen när den som sitter där knappt kan göra sig förstådd på engelska och ändå inte säger något vettigt.
 
Shelly var ju dödssega på att få iväg paketet, tog mer än två veckor för det att komma hit (och det satt inte fast hos postmord Imort vilket annars är en riskfaktor). Installationen gick smidigt men det gick snabbt att konstatera att appen är helt värdelös. Den tappar kontakten, hittar inte enhetens data via molntjänsten osv. Mest skit ärligt talat och andra verkar ha samma erfarenhet. Jag installerade istället en HA i Virtualbox och därifrån fanns det en färdig integration mot Shelly, datan flödar in helt automagiskt. Några enkla grafer är enkla att göra i HA men jag tänkte jag skulle göra ett försök med Grafana. Jag är ju i första hand intresserad av belastningen per fas och jag kan redan se att något kanske borde omfördelas (alt så får vi fundera på vilka vägguttag som används för tex airfryern i köket)...drog 24A på en fas igår när det lagades mat. Spis, ugn och en Airfryer utöver värmepump och lite belystning. Med 20A huvudsäkring bygger det på att man är snabb på att laga mat....:)

Grafer som visar strömstyrka per fas och spänning för ett elsystem relaterat till en hemautomation-setup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Installera detta så har du lite mer kraftfulla varianter att leka med för grafer: https://github.com/kalkih/mini-graph-card

Väldigt sällan jag är i Grafana och tittar. Har trender på upp till 30 dagar direkt i HA.
 
Ok, ska kolla på den varianten. Ska ju inte göra något avancerat men det är ju kul om det ser snyggt ut.

En sak jag inte förstått är var hur data sparas, jag vill nog egentligen spara data för flera år så att dessa kan jämföras?
 
Då behöver du köra Influx db + grafana. HA mår inte bra av stora databaser.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Följde någon guide på youtube och verkar ha fått in både Influx och Grafana.

Skärmdump av PowerDash-panelen visar en tidsbaserad graf över strömflödet med flera linjer och dataloggning.
 
  • Gilla
Fn87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.