Jag förstår att detta inte är så kul TS, men för oss läsare är den här tråden mycket spännande. Bra substitut till bio nu när de är igenbommade.

Har du provat sätta lådfällan under altanen eller är det för trångt?
 
  • Gilla
Vindens och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
P pennybridge skrev:
Ser ut som sork. Hade det förra vintern... de rackarna hade ätit upp metervis av begränsningskabeln till rovotgräsklipparen dessutom.

Till slut träffa den på min norska skogskatt och sedan dess lever den inte längre #rip
sorken brukar inte göra några spår i snön... den kryper under snön 9 gånger av 10
 
M minitoy skrev:
Jag förstår att detta inte är så kul TS, men för oss läsare är den här tråden mycket spännande. Bra substitut till bio nu när de är igenbommade.

Har du provat sätta lådfällan under altanen eller är det för trångt?
Kul, att det är intressant att följa. Från att inte ens kunna identifiera råttspår i start av tråden känns det som jag lärt mig en hel del hur de rör sig och vilka spår de lämnar efter sig.

Jag gjorde som jonaserik tipsade och flyttade en lådfälla längst ett gångstråk de oftast tar hitåt intill en mur. Samtidigt gjorde jag ett tak över denna låda så att det skulle bli mer bekvämt att beträda. Om det ej ger effekt prövar jag lådan under altanen.

Dock så har jag inte sett några nya spår alls under morgonen samt vid kontroll under lunchen. (3 dagar om dagen kontroll på spår och att inga nya grävningar har gjorts intill husgrund, jag vet jag börjar bli manisk :crysmile:)

Normalt har de sökt sig till under vår altan men började under vecka oftast gå vidare till grannens friggebod (står nära tomtgräns) men idag verkar de tagit ledigt.

Grannen har också laddat upp med fällor så full jakt pågår i kvarteret och jag känner mig som områdets spaningsledare.

Det som ändå gör det lite lugnande för oss boende är att råttorna söker sig hit från ett industriområde precis i närheten. Samtidigt som det dykt upp nya spår här har jag tydligt sett spår som börjar och slutar vid industriområdet i nära anslutning.
Ofta börjar spåren nattid och sedan under eftermiddagen går de hem.

En anmälan är gjord till kommunen och en av industrifastigheterna har fått dokumentation av mig som tydligt visar att det kommer råttor från deras inhängnade område.

Fortsättning följer....
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Åh ha inte mörk choklad framme när du har katt :worried:, den kan bli otroligt sjuk snabbt om den får i sig det...
 
Igår var det första dagen jag ej såg några nya spår så det kändes som en lättnad.
Idag var det återigen spår och inkräktarna verkar ta samma rutt som tidigare.
In genom häck, sedan via en mur för att gå under altanen och sedan traska vidare till grannen. Se nedan för kartläggning av deras rörelsemönster. (Har utökat mitt spaningsområde och så fort det dyker upp nya spår hos mig ser man även hur råttan senare återvänder till sin bas)

Handritad skiss över en trädgård som visar råttornas rörelsemönster med pilar och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa råttor verkar vara smarta men ta samma väg relativt ofta, iaf på vår tomt ( Pratade med granne som hade sett flertal nya spår (fler än mig) och de har börjat sig röra längst nya områden på deras tomt. (De kommer ringa deras skadedjurbekämpre för att få gift utspritt)

Det känns som vi måste starta krig på riktigt nu för detta kommer inte bli en lätt kamp.
Gjorde ett par inköp idag och utökade mitt arsenal av lockbete
Verkstadsbord med råttfällor, hasselnötscreme och mörk choklad, samt diverse verktyg och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nya fällor gillras nu med hasselnötscreme och mörk choklad. Även russin och kaviar har inhandlats för råttor. Tyvärr får de nöja sig med Eldorados för Kalles kaviar är dyrt.

Jag tror inte det kommer hjälpa att sitta på sin egen tomt och invänta att de kommer hit utan nu har jag lagt fälla inuti thujahäcken, byggt låda som placerats intill industriområdet (därifrån de skickar scouterna och där de verkar återvända hem) och även fixat en burfälla (ingen aning vad jag ska göra om jag fångar en levande kom gärna med förslag på skonsam/laglig metod att göra lidandet kort)
En hemmagjord träfälla med öppning på ett betonggolv, en del av skadedjurskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Burfällan med russinspett :crysmile:
En öppen råttfälla på en arbetsbänk i ett verktygsrum, förberedd som en del av ett skadedjursbekämpningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råttfälla placerad under en träkonstruktion med snö framför och löv inuti som en del av en strategi för skadedjursbekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hela började med att tro att jag hade problem på min tomt medan råttorna verkar nu terrorisera hela grannskapet. Den enda som känns bra i det hela är att det verkar vara en råtta om dagen som jag hittar spår till hos mig och att de/den inte gör några nya försök att gräva intill husgrunden. (Det måste vara den extra nyfikna jag dräpte som var boven :devilish:)

Vilka andra vägar finns att gå?
Någon som kan komma med förklaring till råttornas beteeneemönster? Har de ont om mat och är ute och scoutar i större utsträckning?
Varken vi (bott här i 3 år) eller grannarna (bott här i 20 år) har märkt av någon närvaro av råttor i området.
 
  • Älska
straffarbete
  • Laddar…
KristinaRT
Jag tror det helt enkelt är så att de blivit ”vräkta” från sitt tidigare hem/födoområde.
Av något skäl vill/måste de hitta ett nytt boende, eller område där de kan hitta mat.
Oftast märker man inte råttor, även om de finns. Men eftersom det är snö lämnar de tydliga märken efter sig just nu....

På ett sätt är det ju skönt att det inte bara är hos er, men det krävs grannsamverkan för att stoppa dem.

Spännande att följa historien och se vad som händer :)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag tror det helt enkelt är så att de blivit ”vräkta” från sitt tidigare hem/födoområde.
Av något skäl vill/måste de hitta ett nytt boende, eller område där de kan hitta mat.
Oftast märker man inte råttor, även om de finns. Men eftersom det är snö lämnar de tydliga märken efter sig just nu....

På ett sätt är det ju skönt att det inte bara är hos er, men det krävs grannsamverkan för att stoppa dem.

Spännande att följa historien och se vad som händer :)
Tack för stödet!

Ja du har rätt, det måste vara något liknande. Enligt grannen har det gjorts en del grävningar i vissa delar av området men inget större i direkt närhet skulle jag säga. Samtidigt så håller inget av industrifastigheterna på med mat så man undrar var de hittar mat speciellt i detta väder.
Det enda andra jag kan komma på är att det finns sopbilar parkerade en bit bort, då pratar vi om 300-400m och det låter inte som dessa djur färdas dessa sträckor.

Jag såg något som sprang rakt över gräsmatttan i höstas som var för stor(och snabb) för att vara en mus men reflekterade aldrig över det.
Samtidigt så var det en del möss i området i hösten som både jag och katten turades om att avliva så det har faktiskt inte funnits någon annan indikation heller...

Ja nu är två grannar involverade och fler står på tur. Anticimex kommer i mitten av nästa vecka så kommer nog efterfråga gift om möjligt för det är ett heltidsjobb att hålla på med 10+ fällor, kontrollera så de inte börja gräva och kartlägga deras rörelsemönster :rolleyes:.

Det finns en del skator här, håller de råttorna i shack? Skatornas aktivitet har minskat rejält sedan extrema kylan inträdde. (De mobbar alla djur förutom vår katt på gräsmattan, har tom sett dem ge sig på ekorrar)
Har tidigare försökt få skatorna att byta gräsmatta men överväger nu att inte störa dem något mera. (De har iaf lärt sig att hålla sig en bit bort på tomten)
 
S
Huu berätta inte för min dotter om råttor i väggarna(hon vaknade härom natten att det var nåt djur i sovrumsväggen(grävling:rofl:) , då flyttar hon hem igen :)
 
S stenna skrev:
Huu berätta inte för min dotter om råttor i väggarna(hon vaknade härom natten att det var nåt djur i sovrumsväggen(grävling:rofl:) , då flyttar hon hem igen :)
Lider med din dotter. Hur får man ut en grävling från väggen? :dizzy:
 
S
¨
haha , hon är inget dumhuve men det kanske hjälper att inbilla sig att det inte råttor ;)
 
  • Gilla
Vindens
  • Laddar…
KristinaRT
Det kan ju vara så att områdets katter är mindre aktiva nu när det är snö och kallt (Kanske någon katt i området har dött?), så råttorna blir modigare?

Som du själv är inne på kan de ha funnits hos er innan men mer sparsamt.

Skator gör nog varken till eller från för råttorna, men kanske någon större rovfågel kan ta/tar råttor.

En sak slog mig nyss, det är inte så att kommunjägaren varit och skjutit räv i området? Eller att en koloni hemlösa katter som bodde på industriområdet har fångats in? Dvs att ett naturligt predatortryck försvunnit och att råttorna därför blivit fler och modigare?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det kan ju vara så att områdets katter är mindre aktiva nu när det är snö och kallt (Kanske någon katt i området har dött?), så råttorna blir modigare?

Som du själv är inne på kan de ha funnits hos er innan men mer sparsamt.

Skator gör nog varken till eller från för råttorna, men kanske någon större rovfågel kan ta/tar råttor.

En sak slog mig nyss, det är inte så att kommunjägaren varit och skjutit räv i området? Eller att en koloni hemlösa katter som bodde på industriområdet har fångats in? Dvs att ett naturligt predatortryck försvunnit och att råttorna därför blivit fler och modigare?
Ja, det är säkert så att katternas aktivitet minskat. Vi är glada om vår katt är ute en kvart nu pga kylan. Normalt kan han vara ute 4-5h ute större delar av året och under somrarna nästan det dubbla.

En granne med 4 katter flyttade i våras så även det kan ha påverkat. De nya har inte haft katt tills nyligen men de är fortfarande kattungar (2st) så vi hoppas de är bra jägare.
Vår katt är inte den bästa jägaren men han låter ingen annan katt beträda tomten. Kan sitta som en vakthund vid tomtgräns kommer det någon katt i närheten blir han helt plötsligt Rambo :rofl:.

Det har funnits en räv som strosar runt här ibland men inte sett han/henne på ett tag nu. Vet ej hur mkt rävar stör för att avlivas men hoppas hen lever.
Det roliga är att vår katt brukar följa efter räven och kika vad den gör helt orädd....

Inte sett några hemlösa katter i området. Samtidigt undrar man hur många katter som ger sig på stora råttor, Kanske deras närvaro störa men att exempelvis vår stora lata katt skulle ge sig på råttor tvivlar jag på. Kanske får skaffa fler katter som är bättre jägare (vi har raskatt som jag kallar för prydnadskatt :rolleyes:)
 
Jag fick bekymmer med råttor under altanen i somras, det enda som funkade var burfälla. Gillrade med choklad, och tog fyra stora rackare (400g) på kort tid. Nackade dem med ett kraftigt luftvapen...

Fick problem med belysningen i altanen och förstod att de tuggat på kablarna. Förstod också att de tänkt bo permanent där under. Hittade en boplats i ett av facken under altanen som var fylld med isolering och annat mjukt material.

Ut med fällor, vittja dem varje dag. De förökar sig snabbt. Hittar du spår finns det garanterat individer kvar i omgivningen.
 
J Jimkih81 skrev:
Jag fick bekymmer med råttor under altanen i somras, det enda som funkade var burfälla. Gillrade med choklad, och tog fyra stora rackare (400g) på kort tid. Nackade dem med ett kraftigt luftvapen...

Fick problem med belysningen i altanen och förstod att de tuggat på kablarna. Förstod också att de tänkt bo permanent där under. Hittade en boplats i ett av facken under altanen som var fylld med isolering och annat mjukt material.

Ut med fällor, vittja dem varje dag. De förökar sig snabbt. Hittar du spår finns det garanterat individer kvar i omgivningen.
Jag trodde i inledning av tråden att vi hade ett isolerat problem under vår altan och på vår tomt men allting tyder på att problemet är mer utspritt bland flera tomter. Vi grannar har plingat dörr och påtalat detta och fler har spår runt hela huset. Hos oss har det främst varit på en sida av huset och närheten av altanen som nu verkar användas som passage till närmsta granne.
Vi har bara sett enstaka spår som tyder på en råtta passerat här de senaste dagarna medan grannen hade spår runt hela tomten och även från andra sidan vågen som är cirka 50m ifrån där vi noterar ingångshål via häck till vår tomt.

Jag gillrade burfälla med russin igår och ingen fångst än så länge. Har även passerat fällor på kommunens mark mot industriområde dock undangömda eller i lådor för att inte riskera andra djur.

Idag fick jag även tips om torkat myntablad som råttor starkt ska ogilla lukten av. Nu är hela husgrunden under altanen preppad med mynta dessutom :rofl:.

Vi är tre grannar som hittills gillrat fällor och den fjärde är nog på G efter dagens samtal.
Dessvärre kanske det blir effektivast genom att flera grannar kör gift då råttornas rörelseområde verkar stort.

Var problemet borta efter 4 avlivade råttor? Hur ofta ska man byta bete i detta väder?
 
Vårt problem upphörde, men de höll till I kvarteret under andras altaner också. Finns det mat finns det råttor och de blir snabbt fler. Låt fällorna stå även om de inte går i direkt, kan ta en vecka mellan tillfällena de går förbi, finns där mat kan de till sist inte låta bli. Fågelbord med mat av olika slag, kanske en granne med kaninbur bjuder på ett överflöd av mat. Tror de var därför de slog läger under min altan..

Ja körde med choklad, för bästa resultat. Satte i mer då de käkat av det. Städa buren efter fångst.

När man en gång hanterat bekymret lär man sig snabbt se tecken på att de finns. De utökar sitt revir då de blir fler, så de kommer nya eftersom. Ska nog ladda min bur för säkerhets skull igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.