Det var en råtta som heter duga, men jag håller med ovanstående att det inte var råttan som gjort spåren i snön, varken de nya eller de gamla.
 
KristinaRT
Mårddjur lämnar väl inte svansmärken i snön? Enda gången jag sett tydliga svansmärken har det varit råttor/möss/skogsmöss/näbbmöss.
Sedan kan man ha en diskussion om var rörelsemönster hos ovanstående, men min erfarenhet är att råttor gör det de behöver göra för att få mat. Även om det inkluderar att springa/hoppa över öppna ytor (tex mellan ett buskage och en soptunna)....
 
Jag kan nog erkänna att det tidigare funnits spår av flera djur och jag fotat lite allt möjligt vilket gjort det svårt att bedöma.

De spåren som syns idag ser dock ut som en ensam bov. Ni menar att dessa inte ser ut som råttspår?

Djurspår i snö nära en byggnads nederdel, möjligen råttspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spår i snön som kan tolkas som djurfotspår, med betoning på en tydlig spårsekvens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotspår i snö som kan tolkas som spår efter ett djur, omgivna av oskarp snöyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spår i snön vid stenblock som misstänks vara råttspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårtolkade djurspår i snön vid sten och trädstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vindens skrev:
Nu har jag även stekt bacon som precis passerat bäst före datum och lindades in kletig massa jordnötssmör.
Tänk på att det inte bara är råttor som gillar bacon. Har du en katt borde du inte agna en råttfälla med det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
KristinaRT
Spår med tydliga svansavtryck (bild 3 och 4) tyder på råtta. Man ser ju hur den länga smala svansen har gjort ”replika” märken i snön.
Har flera gånger sett hoppspår av mus (skogsmus) som liknar de i bild 1, men oftast med svansmärken förutom hoppspåren. Har sett råttor hoppa, men inte ofta (de springer oftare).

Svårt att se själva spårstämpeln när det är så djup mjuk snö, lättare om djuret satt spåret på något fast/hårt.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Spår med tydliga svansavtryck (bild 3 och 4) tyder på råtta. Man ser ju hur den länga smala svansen har gjort ”replika” märken i snön.
Har flera gånger sett hoppspår av mus (skogsmus) som liknar de i bild 1, men oftast med svansmärken förutom hoppspåren. Har sett råttor hoppa, men inte ofta (de springer oftare).

Svårt att se själva spårstämpeln när det är så djup mjuk snö, lättare om djuret satt spåret på något fast/hårt.
Ja, det är precis som jag misstänkte spår av råtta. Har sett några markeringar av deras klor också.
Av spåren att bedöma rör dig sig om en råtta som varit på besök och letar efter sin partner?
Spåren slutar under grannens friggebod (bad grannen att kika runt ifall de såg någon fortsättning) som är relativt nära tomtgräns.

Det positiva är väl att spåren inte börjar under vår altan så förhoppningsvis är det inte så att de stadgat sig där iaf.
 
G gaidin skrev:
Tänk på att det inte bara är råttor som gillar bacon. Har du en katt borde du inte agna en råttfälla med det.
Du har nog rätt. Jag får sätta upp kompostgaller i närheten av de slagfällor som katter kan nå.
Vår katt har gått i vintervila så han är ej ute just nu men det kan finnas grannkatter också ja.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
De nya spåren är smala råttspår, ja.
 
  • Gilla
minitoy och 1 till
  • Laddar…
Det är en lagom rolig vintersyssla men har gått igenom och kartlagt deras rörelsemönster nu.
Flera av spåren börjar vid vår häck som vetter mot en gångväg. På andra sidan gångvägen ligger ett industriområde. Det syns tydligt exakt som spåren som hittades hos mig imorse börjar vid industriområdet stängsel som de slinter under och direkt marscherar över gångvägen hitåt. Såg även liknande spår som det nu har snöat över en del.

Nu handlade trådstarten om annat men vad får råttorna att röra sig dessa sträckor? Är det spanare som skickas ut jakt efter föda?
Den råttan som fångades här måste varit den som grävde hålen iaf. Inget nytt sen tätning och senaste fångsten.

Är det anmälan till kommunen som gäller om råttor sprider sig frön ett industriområde?
 
KristinaRT
Hos oss dök det upp råttor när kommunen gjorde någon form av arbete med dagvattenledningarna och överfyllningsdammarna. Vi grannar hade aldrig sett råttor innan och plötsligt såg vi dem. Katten tog några stycken av de yngre. Antog att arbetena störde dem och de därför gav sig utanför sina normala områden.
I ert fall kanske det skett någon förändring i industriområdet? Någon industri kanske stängt ner eller tillkommit och detta har påverkat råttornas tillvaro (met, värme, lugn och ro)?

Att de har grävt tyder väl iofs på att de är på jakt efter mer än mat, så håll koll och berätta för grannarna så de är lika vaksamma. Om det dyker upp mer råttor kan ni ju kontakta kommunen då. Eller om ni ser mycket nya dpår fast du tagit en stor råtta.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hos oss dök det upp råttor när kommunen gjorde någon form av arbete med dagvattenledningarna och överfyllningsdammarna. Vi grannar hade aldrig sett råttor innan och plötsligt såg vi dem. Katten tog några stycken av de yngre. Antog att arbetena störde dem och de därför gav sig utanför sina normala områden.
I ert fall kanske det skett någon förändring i industriområdet? Någon industri kanske stängt ner eller tillkommit och detta har påverkat råttornas tillvaro (met, värme, lugn och ro)?

Att de har grävt tyder väl iofs på att de är på jakt efter mer än mat, så håll koll och berätta för grannarna så de är lika vaksamma. Om det dyker upp mer råttor kan ni ju kontakta kommunen då. Eller om ni ser mycket nya dpår fast du tagit en stor råtta.
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hos oss dök det upp råttor när kommunen gjorde någon form av arbete med dagvattenledningarna och överfyllningsdammarna. Vi grannar hade aldrig sett råttor innan och plötsligt såg vi dem. Katten tog några stycken av de yngre. Antog att arbetena störde dem och de därför gav sig utanför sina normala områden.
I ert fall kanske det skett någon förändring i industriområdet? Någon industri kanske stängt ner eller tillkommit och detta har påverkat råttornas tillvaro (met, värme, lugn och ro)?

Att de har grävt tyder väl iofs på att de är på jakt efter mer än mat, så håll koll och berätta för grannarna så de är lika vaksamma. Om det dyker upp mer råttor kan ni ju kontakta kommunen då. Eller om ni ser mycket nya dpår fast du tagit en stor råtta.
Det är precis som du säger. En av industrifastigheterna ska förmodligen rivas (ska byggas nytt) och en annan lite längre bort har gjort en del markarbeten i december.
Den som ska rivas avser förvaring, vem vet vad folk förvarar i sina förråd....

Det dök upp en nytt spår imorse som såg identiskt ut som dagen innan. Från gångväg in under Häcken längst stenmur sedan under vår altan en sväng för att fortsätta till grannen.

Samtliga nya spår ser ut att börja på annan plats än vårt hus (under altanen) så det verkar inte som deras bosättning är på vår fastighet.

Det har inte grävts något nytt intill husgrunden vad jag kan se iaf och fällorna gapar tomma....

Anticimex (de kommer nästa vecka) och kommunen är kontaktad nu iaf, vi får väl se hur detta går.
 
Är du helt säker på att det är en råtta? Stor skogsmus kan också bli rejält stora och är dessutom ljusa på magen som jag tycker det ser ut som råttan på bilden är. Vattesork är också stora men kanske inte letar sig in i hus på det sättet.
 
 
KristinaRT
Ö öringen skrev:
Är du helt säker på att det är en råtta? Stor skogsmus kan också bli rejält stora och är dessutom ljusa på magen som jag tycker det ser ut som råttan på bilden är. Vattesork är också stora men kanske inte letar sig in i hus på det sättet.
Visserligen blir skogsmöss stora, men de väger inte flera hundra gram (Dessutom är de rödbruna, vitare vitt på magen och har större öron....)
 
Ö öringen skrev:
Är du helt säker på att det är en råtta? Stor skogsmus kan också bli rejält stora och är dessutom ljusa på magen som jag tycker det ser ut som råttan på bilden är. Vattesork är också stora men kanske inte letar sig in i hus på det sättet.
Jag är ingen expert på skillnaderna denna var tung och stor. Kände försiktigt på magen med en spade och den hade hårdare magmuskler än en själv :crysmile:
 
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.