SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, de är rovdjur och sätter gärna i sig en gnagare eller två! (Tyvärr kan de också ge sig på höns och andra mindre fjäderfän om en har såna.)
Tror inte du behöver oroa dig för att djuret ska gräva så mycket så det blir skador på ditt hus, det är ju som sagt ingen grävling.
Jag hoppas verkligen det är mårddjur och inte råttor/skadedjur.

Plockade bort en planka idag på altanen och såg att något grävt under altandörren precis bredvid där jag satt nät och stålull i fredags. (Igår var det bilden jag laddade upp i början av tråden)

Bild på ett utgrävningshål under en altandörr med spår av djuraktivitet, nät och grus synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det slutade med att jag fick knöggla ihop nät och stoppa in längst hela grunden under altanen. Därefter grus och stenar i omgångar för att ”stampa” ner.
Jag har säkert lagt 10h+ på detta arbete denna helg.
Fortsätter det grävas åker kamera upp.
Det känns hopplöst att kämpa mot en osynlig ”fiende” snart :sweat::worried:
 
KristinaRT
En fundering; kan det vara så att djuret bott under altanen även innan men nu när det blivit kallt söker det mer värme/skydd?

Har ni vatten i närheten?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
En fundering; kan det vara så att djuret bott under altanen även innan men nu när det blivit kallt söker det mer värme/skydd?

Har ni vatten i närheten?
Det är inte omöjligt. Jag märkte först en öppning mot husgrunden någon vecka sedan som jag täppte igen. Det kan ha funnits där i flera år utan att vi märkt det. (Vi har bott här i 3 år iaf)

Kanske har vi haft besök där innan. Inget vi lagt märke till iaf.

Närmsta sjö är cirka 800m bort.
Annars är baksidan mot altanen rätt blöt när det regnar mycket och det kan bildas vattendiken typ 10m bakom huset.
Kan det vara något?
 
KristinaRT
Tänker att Minkar är ganska hårt knutna till vatten, 800 m är inte jättemycket men ändå mer än vad jag sett mink i relation till vatten.
Iller kanske är mer sannolikt då....
 
Dagens fångst. Gigantisk råtta som förhoppningsvis var ensam bov.

Stor brun råtta fångad I en fälla under en träkant, omgiven av sten och lite snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor råtta fångad i en slagfälla bredvid ett hus, gillrad med jordnötssmör och mörk choklad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sjuka är att den sökte sig till föda dagtid samma fälla var tom imorse.
Samtligas fällor är gillrade med jordnötssmör förutom denna som även innehöll en liten bit mörk choklad.

Inga nya grävhål synliga sedan i söndags så denna rackare ville väl ta något tilltugg innan den skulle mysa sig in någonstans.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
KristinaRT
Tja, råttor är inte enstöringar så agna fällan igen!

Då var det inte råttan som var på altanen (det var inte rått-spår), kanske en katt på rått-jakt? :)
 
  • Gilla
minitoy
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tja, råttor är inte enstöringar så agna fällan igen!

Då var det inte råttan som var på altanen (det var inte rått-spår), kanske en katt på rått-jakt? :)
Jag har läst att de älskar jordnötssmör. Konstigt att det var den enda fällan som hade mörk choklad i sig som de nappade på. Nu har jag även stekt bacon som precis passerat bäst före datum och lindades in kletig massa jordnötssmör. Det är fullt av fällor under hela altanen nu. Får nog överväga att sätta nät runtom så att någon katt inte råkar gå in där. Våran katt går knappt ut nu när det är kallt.

Antagligen är det olika spår som jag har fotat som är olika djur. Denna råtta hade dock väldigt fin päls så jag tror inte det är någon som hänger i avlopp eller liknande iaf. Det har iaf inte grävts något mer sedan i helgen så förhoppningsvis låter de huset vara nu och tar en måltid innan de letar värme ifall det kommer fler. :devilish:
 
KristinaRT
V Vindens skrev:
Jag har läst att de älskar jordnötssmör. Konstigt att det var den enda fällan som hade mörk choklad i sig som de nappade på. Nu har jag även stekt bacon som precis passerat bäst före datum och lindades in kletig massa jordnötssmör. Det är fullt av fällor under hela altanen nu. Får nog överväga att sätta nät runtom så att någon katt inte råkar gå in där. Våran katt går knappt ut nu när det är kallt.

Antagligen är det olika spår som jag har fotat som är olika djur. Denna råtta hade dock väldigt fin päls så jag tror inte det är någon som hänger i avlopp eller liknande iaf. Det har iaf inte grävts något mer sedan i helgen så förhoppningsvis låter de huset vara nu och tar en måltid innan de letar värme ifall det kommer fler. :devilish:
Råttor spenderar mycket tid med att putsa sig så även kloakråttor ser fina ut. Men det ser ut att vara en fet råtta, så oavsett var den bor har den gott om mat ;)

Hane eller hona? Ser iaf ut att vara vuxen, typ 300 g?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Råttor spenderar mycket tid med att putsa sig så även kloakråttor ser fina ut. Men det ser ut att vara en fet råtta, så oavsett var den bor har den gott om mat ;)

Hane eller hona? Ser iaf ut att vara vuxen, typ 300 g?
Den var tung och välgödd ja, skulle nästan tippa på 500g.
Hann ej könsbestämma. Tanken slog mig ej utan endast att göra mig av med kadavret.
Kanske är bra om det dyker upp fler.
Råttor följer väl andra råttors spår? Jag kanske desinfektera brottsplatsen så andra råttor ej ska följa? :crysmile:

Hur ofta behöver råttor söka dricka? Jag tänker mig att om det ej dyker upp nya grävhål kanske de är ute iaf och inte huserar under huset?
Allt förutom under altanen är snötäckt dessutom. Har svårt att tro att en råtta börjar gräva i 1dm snö för att komma under marken?
 
För några år sedan hade vi råttor om grävde sig ner under husgrunden. Det var flera ingångar till samma hål (enligt Anticimex) och även ett hål på andra sidan av huset. Hålen såg ut ungefär som hos TS. Anticimex-mannen försökte lugna oss med att råttor bara är nyfikna. Å andra sidan kan de leva i rätt stora grupper, som håller ihop. De kan gå 50 meter hemifrån för att leta efter mat.
Vi hittade också en död råttunge vid husgrunden. Anticimex sprutade gift.
Min uppgift blev att lägga grus på de ställen där det fattades. Jag makade undan jorden så jag kom en decimeter nedanför torpargrunden och lade dit gruset. Det gjorde jag också under altanen, där jag först tog loss de 3 innersta raderna trall. Det var lite väl tungt arbete för en dam i min ålder, men jag klarade det., Fler råttor har vi inte sett här hos oss, men några grannar, som ivrigt matar fåglarna, fångar stora råttor då och då.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
C Cider skrev:
För några år sedan hade vi råttor om grävde sig ner under husgrunden. Det var flera ingångar till samma hål (enligt Anticimex) och även ett hål på andra sidan av huset. Hålen såg ut ungefär som hos TS. Anticimex-mannen försökte lugna oss med att råttor bara är nyfikna. Å andra sidan kan de leva i rätt stora grupper, som håller ihop. Vi hittade också en död råttunge vid husgrunden. Anticimex sprutade gift.
Min uppgift blev att lägga grus på de ställen där det fattades. Jag makade undan jorden så jag kom en decimeter nedanför torpargrunden och lade dit gruset. Det gjorde jag också under altanen, där jag först tog loss de 3 innersta raderna trall. Det var lite väl tungt arbete för en dam i min ålder, men jag klarade det., Fler råttor har vi inte sett här hos oss, men några grannar, som ivrigt matar fåglarna, fångar stora råttor då och då.
Vi har öppen yta runt hela huset förutom den sidan altanen är på. (med makadam, grus och stenar)
Det finns inga skrymslen att gömma sig under förutom under altanen. Har inte sett några grävhål förutom på den sidan. (upptäcktes nyligen)
Jag har faktiskt inte sett några tecken eller spår av råttor annars, varken i snö eller någon avföring eller liknande (eller en råtta på den sidan av huset med blotta ögat).
En av grannarna med 4 katter flyttade i våras så kanske har det fått råttorna mer bekväma i området. Jag har svårt att tro att de skulle bott en längre tid utan att vi skulle märkt. (vår katt har aldrig visat intresse för området runt altanen, kanske är han dum och inte fattar? :rofl: Fånga möss är han däremot duktig på)

Jag har iaf grävt ner dubbelvikt galvaniserat nät och fyllt upp under altanen närmast husgrunden samt fyllt på med grus och mindre stenar. Vi har betongplatta på mark så jag vet inte vad som lockar där under. Samtidigt är det vattenburen golvvärme så det borde vara torrt.

Jag får se om det dyker upp något mer i fällorna eller om det grävs upp något mer. Tror annars att det kan vara en bra idé att variera deras kost för att locka fram dem om det finns fler.

Har ej kontaktat Anticimex ännu men om det fortsätter grävas får det bli nästa strategi med eventuell gift förutom fällor.
 
KristinaRT
Fast råttor brukar vara smarta nog att hålla sig undan hus m katter. Det räcker oftast med lukten av katt....
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Fast råttor brukar vara smarta nog att hålla sig undan hus m katter. Det räcker oftast med lukten av katt....
Då hoppas jag verkligen detta var en ensam stackare som gått vilse och sökte skydd i kylan pga snabb sänkning av temperaturen.

Altanen vetter dessutom mot vardagsrummet så katten ligger inte långt ifrån avrättningsplatsen och snarkar.

Dyker det upp någon mer får jag ta med katten i min famn och gnugga honom längst husgrunden och altanen :giggle:
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Djurspår i snön som leder från en gångväg till en tomtgräns vid sidan av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelen med nysnö är att få(inga?) djur är smarta nog att dölja sina spår.

Jag har identifierat nya spår som dock ser ut att börja vid vår tomtgräns från gångväg och sluta mot en granne (som blev precis informerad om detta)

Kunde vid en översiktlig inspektion ej se nya grävningsinsatser.

Imponerande är att råttan passerat minfältet utan att ta smakprov på bacon inlindat i jordnötssmör eller toast mörk choklad.
Dessa råttor både går tvärs över snön och tar skutt fram. Sjukt!!
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Spåren var definitivt inte från råtta, utan snarare från det djur som försökte fånga råttan.
Titta själv på tassarna, råttans är ju mest som klor, utan trampdynor.

Katt eller mårddjur, men katterna brukar inte lämna svans- och magspår, de går på höga ben och lyfter svansen högt när det är snö.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.