Jag tror att om man är noga med altanen går det se till att det inte finns möjlighet att ta sig in. Jag tror också att om de väl tar sig in, gräver de sig ut, vilket rimligtvis är lättare från insidan. Ofta vill de ha flera vägar ut.

Jag hittade som sagt skräp under min altan, som råttorna byggt bo av. Massor av plast och isoleringsmaterial. Vilket inte jag lämnat kvar vid bygget. Ett fack var helt fyllt..

Tycker det är märkligt att fällorna inte funkar, testat burfälla från bauhaus?

Hur länge ska giftboxarna sitta uppe innan de kontrolleras?

Kan relatera till låg altan + att råttor gillar det...

Upplyft träplank på en låg altan avslöjar mörkt, jordfyllt mellanrum och ett blått rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jimkih81 skrev:
Jag tror att om man är noga med altanen går det se till att det inte finns möjlighet att ta sig in. Jag tror också att om de väl tar sig in, gräver de sig ut, vilket rimligtvis är lättare från insidan. Ofta vill de ha flera vägar ut.

Jag hittade som sagt skräp under min altan, som råttorna byggt bo av. Massor av plast och isoleringsmaterial. Vilket inte jag lämnat kvar vid bygget. Ett fack var helt fyllt..

Tycker det är märkligt att fällorna inte funkar, testat burfälla från bauhaus?

Hur länge ska giftboxarna sitta uppe innan de kontrolleras?
Tyvärr var vår altan så låg att man möjligen kom åt närmsta regel från respektive sida.
Jag hittade trasiga betongpannor, takpapp, takplåt, klinkers, div material av trä, leksakshinkar, fotbollar, chipspåsar (tomma med bäst före datum 2004) osv så jag har svårt att tro att råttorna (tidigare ägare skulle jag definiera som en annan art) förflyttat dessa utan det har varit gynnsam miljö där under att krypa in.

Det enda positiva jag ser att det har endast varit ett hål åt gången, dvs om jag lyckats gräva in dom som i början av tråden så har de kommit ut via nytt hål. Nu när jag misstänkte att de inte grävde längre och efter att altan revs såg jag bara ett hål.
Att riva hela altanen tog ändå 2 dagar med städning av platsen. Hade någon råtta varit där inne så borde de ha tagits sig ur med tanke på allt oväsen jag förde. Täppte igen hålet när allt arbete var klart och medan detta pågick så stod det tre fällor precis utanför hålet.

Hade burfälla(från jula) uppe i över 3 veckor innan altanen revs och ingen fångst.
Dessutom har jag haft 15 slagfällor ett tag och två giftlådor från Anticimex sedan över 2 veckor (Anticimex kommer efter 3 veckor så de gör återbesök nästa vecka) utan nå tecken på att aktiviteten minskat.

Vi får hoppas de endast sökte skydd och vatten här. Har ej hunnit kolla idag men igår fanns det inga nya hål någonstans runt hela huset. (Täppte igen i tisdags)

Deras doftspår har jag förhoppningsvis raderat genom malen vitpeppar och efter altanen revs med parfym :rofl:.

Altanen var sliten, tryckimpregnerat trä målad med terasslasyr och dåligt underhållen. Var väl ingen jättestor förlust att den försvann men självklart föredrar man att göra det på eget initiativ och inte någon annans (...)

G GammaltSomNytt skrev:
Kan relatera till låg altan + att råttor gillar det...

[bild]
:surprised:
svårt att se på sådan närbild men är det så deras bo ser ut?

Kommer aldrig våga ha låg altan intill huset igen. Omöjligt att veta vad som händer där under.

KristinaRT
V Vindens skrev:
Detta kändes inte som ett lätt beslut att ta men efter att sett en råtta springa in under altanen mitt på ljusa dagen fick jag nog. Jag rev hela altanen och det visade sig att de grävt nytt hål precis under där jag satt upp nät tidigare.

Marken under altanen var fullmatat med byggavfall och skräp (tidigare ägare som byggde huset+altanen) och delvis dåligt dränerad mark (närmast husgrunden är det torrt) vilket gjorde att de fick bra krypin och gratis tillgång till vatten.

Täppte igen hålet när arbetet var klart och hela baksidan är öppen yta nu vilket inte kan vara så tilltalande för dom att återvända. (Giftlådor står även utplacerade längst med husväggen)

Kommer inte våga ha låg altan intill huset igen. Det blir nog att dränera och göra en trevlig uteplats av marksten istället.
Detta blir dessvärre en dyr lösning men nu ser jag iaf om de försöker gräva sig under huset igen och kan förhoppningsvis sova på nätterna.

Råttor sägs hata öppna ytor. Nu är det öppna ytor runt hela huset. Glömde sätta upp en skylt till råttorna att här finns det inget mer att hämta men det sägs de ser dåligt så :rolleyes:.
Fy, hade jag sett en råtta springa in mitt på dan hade jag också rivit altanen.... trist att problemet uppkommit så här plötsligt, och tvingade fram en så extrem åtgärd.
Är nog viktigt att försöka komma åt grundorsaken till problemet - dvs varför dyker de upp just nu. Något nytt om industriområdet?

KristinaRT KristinaRT skrev:
Fy, hade jag sett en råtta springa in mitt på dan hade jag också rivit altanen.... trist att problemet uppkommit så här plötsligt, och tvingade fram en så extrem åtgärd.
Är nog viktigt att försöka komma åt grundorsaken till problemet - dvs varför dyker de upp just nu. Något nytt om industriområdet?
Ja, det var en mindre trevlig upplevelse. Jag hörde prassel vid min dagliga kontroll av fällorna vid en liten buske intill altanen. Närmade mig och såg en fet råtta springa in under altanen 2m ifrån mig.

Det är en lång radda av industrifastigheter och det händer då och då att ändringar görs i fastigheterna så det omöjligt att kunna peka exakt veta vad som hänt. Det enda informationen jag fått är att två fastigheter inte är helt sammankopplade utan det finns ett mellanrum mellan två (de andra är byggda som radhus). Förmodligen kommer de under marken därifrån då det är relativt nära oss.
Det enda jag vet är att en av dessa har beviljats rivningslov och ska bygga nytt. Kanske är det något i denna fastighet som fått råttornas aktivitet att öka.

Efter påtryckningar till kommunen så kommer betongstation med gift placeras på den allmänna marken mellan oss och industriområdet inom kort.

Vi har iaf gjort allt som går att göra enligt alla checklistor som finns tillgänglig för att hålla dom borta från huset.

Kikade runt hela huset nu och inget nytt hål sedan altanen revs och hålet fylldes igen.
Om de hade varit kvar under huset hur ofta behöver de komma ut?

KristinaRT
Vettigt att kommunen tar tag i det, man kan ju betrakta råttor som en sanitär olägenhet och då borde det vara deras ansvar men....

teoretiskt sätt behöver de inte komma ut alls, men det kräver att de har tillgång till mat och vatten, vilket jag gissar att de inte har.... Chansen/risken att du ”grävt in” dem är försumbar, de hade nog inte stannat när du rev altanen :)

KristinaRT KristinaRT skrev:
Vettigt att kommunen tar tag i det, man kan ju betrakta råttor som en sanitär olägenhet och då borde det vara deras ansvar men....

teoretiskt sätt behöver de inte komma ut alls, men det kräver att de har tillgång till mat och vatten, vilket jag gissar att de inte har.... Chansen/risken att du ”grävt in” dem är försumbar, de hade nog inte stannat när du rev altanen :)
Tyvärr tar kommuner så lite ansvar som möjligt. Vi har verkligen åkt på en nitlott först upptäcktes Parkslide cirka 30m från tomtgräns på kommunens mark och nu råttor.
Allt som drabbar en till följd av andra får man fixa inom sin egen fastighet. Nu har vi peppar peppar ingen Parkslide på tomten men även 30m känns obehagligt nära så jag började mata den med glyfosat i höstas. (Grannarna är jätteglada av att de har ”en man som heter Ove” i närheten och håller koll på allt :crysmile:)

Huset är betongplatta på mark med 20-30cm isolering och ingjuten vattenburen golvvärme. Tror inte råttorna har tillgång till något vatten där under då det är väldigt torrt 1m radie runt hela huset trots blöt mark överallt såhär års.
Hålet täpptes igen för 2 dagar sedan. Läste att råttor behöva dricka ofta så de borde ej borde vara kvar under iaf.
Skulle de trots allt försöka gräva något nytt så ser jag det direkt iaf, dock tror jag inte det är så tilltalande längre. Varför hålla på att gräva hål när ingången kommer vara totalt blottad runt hela huset? De skulle behöva springa runt på öppna ytor nu när det inte finns en altan som de kan snabbt slinka in från en stenmur (som jag ägnade en helg till att täta med stålull :sweat:)

• Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
*Pust* vilket arbete!
Du hade behövt en eller annan mink/iller som höll efter råttorna!

Det känns som TS snart har ett kakhus ...
mynta, peppar och parfym tillsammans med en massa jodnötssmör här o där :crysmile:

sommartid är även orm bra på att hålla efter möss och råttor.

• Haha
Vindens
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
*Pust* vilket arbete!
Du hade behövt en eller annan mink/iller som höll efter råttorna!
Jadu, detta arbete har tagit så mycket tid att jag behövt flagga min "sidoverksamhet" till mitt jobb. Samt ta en ta ledig för RAV (Rivning av altan) pga BAR (bekämpning av råttor). :surprised:

Hade jag fått tag i en mink/iller så hade jag välkomnat dem här! Har en katt men han är tjock och lat så vet ej om råttorna ser honom som något hot. Han verkar dessvärre inte gilla baksidan så mkt (där altanen var). De gånger jag släpper ut honom på baksidan så springer han direkt runt huset och håller sig på framsidan.
Att skaffa fler katter är ett alternativ dock inget man vill stressa.

• Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
mynta, peppar och parfym tillsammans med en massa jodnötssmör här o där :crysmile:

Haha, jadu baksidan luktar nog så konstigt nu så ingen levande varelse vill nog hålla sig där.
Pga av lukt och öppen yta har jag tagit bort en del fällor. Nu är det endast Anticimex giftlådor och någon enstaka fälla kvar. Risken att besökare vill stå och äta ur en fälla borde vara minimal då de knappt gick i fällorna under en altan full av bråte....

M MrDizzy skrev:

Glöm inte chokladen :rofl: Du gör ett bra jobb iaf TS, du försöker verkligen med allt så jag hoppas du får resultat snart, antingen döda råttor i fällorna eller lugnt runt huset ;)(y)

Det har nu gått en vecka sedan altanen revs och de har låtit grunden vara ifred. Inget synligt vad gäller försök till grävning längst huset. I helgen fyllde jag på ordentligt med makadam.

Anticimex var här i början av veckan och min slutsats var typ ja. Ert gift var så värdelöst så att hela altanen behövde rivas. Det bekräftades dessutom av att råttorna inte ens rört två lådor av gift. Anticimex lösning var att byte bete på två och sätta ut ytterligare en låda. :thinking:

Nu ser baksidan ut som en före detta krigszon med sumpmark, lera och öppen yta.
Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig vem som gick som segrare efter denna kamp. Råttorna har inget mer att hämta i öppen mark och jag har ytterligare ett projekt i sommar.

Pga avsaknad av snö går det inte längre att se ifall de rör sig här i krokarna. Förmodligen gick de vidare till annat hus utan någon tjurskallig jävel som förpestar deras tillvaro med alla möjliga insatser och dofter :crysmile:.

Hur klarar sig alla husägare med altan från råttor egentligen? En sak är säker och det blir ingen ny altan 10m radie från huset :worried:.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Spännande och underhållande tråd att följa!

TS, du har verkligen gjort dig förtjänt av "gnagare fritt" på tomten nu.

Om det dyker upp djur igen, hos dig eller nån annan här i tråden, snälla rigga någon sorts kamera, är ni inte själva nyfikna på vad som tassar runt?

:whistle:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.