37 570 läst · 123 svar
38k läst
123 svar
Hjälp med att identifiera något som gräver vid husgrund och lämnar mystiska spår i snön
Skönt att höra en positiv berättelse när man tom börjat se mardrömmar om dessa otyg.J Jimkih81 skrev:Vårt problem upphörde, men de höll till I kvarteret under andras altaner också. Finns det mat finns det råttor och de blir snabbt fler. Låt fällorna stå även om de inte går i direkt, kan ta en vecka mellan tillfällena de går förbi, finns där mat kan de till sist inte låta bli. Fågelbord med mat av olika slag, kanske en granne med kaninbur bjuder på ett överflöd av mat. Tror de var därför de slog läger under min altan..
Ja körde med choklad, för bästa resultat. Satte i mer då de käkat av det. Städa buren efter fångst.
När man en gång hanterat bekymret lär man sig snabbt se tecken på att de finns. De utökar sitt revir då de blir fler, så de kommer nya eftersom. Ska nog ladda min bur för säkerhets skull igen
Har bara lyckats dräpa en hittills så det är nog en del kvar innan man är där. Samtidigt läser man att de flyttar när det inte finns mat att hämta. Jag kan inte komma på någonstans i närheten de får mat, speciellt såhär års då ingen granne matar fåglar.
Antagligen är detta nykomlingar som sprider ut sig i takt med flocken ökat.
Jag kommer nog fortsätta ha fällor ett bra tag till även om problemet skulle bli ”löst”. Det är nog bra att se ifall de är på intåg. Nu har vi haft gynnsam snö för att spåra dem men vad gör man när vintern är över? Inte så att man hittar avföring av dessa rackare i trädgården liksom.
Jag har läst att vill man bli av med skator ska man dräpa en och hänga upp kadavret väl synligt för att resten ska förstå peaken.
Antar att det inte funkar på råttor?
Ja de är allätare, käkar vad de kommer över. Spannmål, matrester från sopor osv. En klättrade på vår grill upp mot koppen som samlar fett. De hittar det som går äta.
Vi såg hålen under altanen som det tydligaste tecknet. Grävde igen dem regelbundet och efter fyra fångade blev det inga nya hål.
Bara se till att göra förutsättningarna sämre för dem och gillra fällorna. Alternativt kolla med din hemförsäkring om den har skydd mot skadedjur. Kan vara värt också
Vi såg hålen under altanen som det tydligaste tecknet. Grävde igen dem regelbundet och efter fyra fångade blev det inga nya hål.
Bara se till att göra förutsättningarna sämre för dem och gillra fällorna. Alternativt kolla med din hemförsäkring om den har skydd mot skadedjur. Kan vara värt också
Vi hade också en råtta som använde vår altan som "bas" för sina plundringståg ut till fågelbordet. Att klättra uppför 1,5 m lodrät stolpe var inga problem - fångade fö den på film när den klättrar.
En fälla betad med jordnötssmör kunde den inte motstå (fällan fick stå under en plastlåda så att inte grannarnas katter skulle fastna...
Efter att råttan fångats har bara två st möss fastnat i fällan.
Och då möss och råttor inte brukar dela bostad (mössen står ju på råttans meny) så verkar det ha varit en ensam besökare.
"Vår råtta" grävde liknande hål i makadam/grus vid altankanten som de du hade vid husgrunden.
En fälla betad med jordnötssmör kunde den inte motstå (fällan fick stå under en plastlåda så att inte grannarnas katter skulle fastna...
Och då möss och råttor inte brukar dela bostad (mössen står ju på råttans meny) så verkar det ha varit en ensam besökare.
"Vår råtta" grävde liknande hål i makadam/grus vid altankanten som de du hade vid husgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tyvärr är råttorna i området fler och smartare än att gå in i första bästa fälla.D doubleH skrev:Vi hade också en råtta som använde vår altan som "bas" för sina plundringståg ut till fågelbordet. Att klättra uppför 1,5 m lodrät stolpe var inga problem - fångade fö den på film när den klättrar.
[bild] [bild]
Jag har lyckats döda en men det dyker upp nya spår nästintill dagligen. Det ser mest ut som de passerar vår tomt och tittar till under altanen. (Som har totalt 8 fällor utplacerade. Det är olika modeller och en god variation av bete så jag vet ej varför de ej nappar, kanske lockar betet i fällorna den hit men döda råttan kanske satte spår här så de vågar ej nappa)
Det underliga är att det finns inget ätbart vad vi vet varken hos oss eller hos grannarna. (Förutom alla fällor)
Vi drog en rond med grannen idag och de hade spår överallt så de verkar patrullera större sträckor där. Det grävs iaf inget längst vår grund längre så risken att vår altan är deras bas är låg. Förmodligen har vi hittat deras bas nu och det ser ut som de byggt in sig under marken mellan två industrifastigheter som har en glipa mellan varandra. Det som ut som en motorväg där med massa på och avfarter längst snön.
Efter flera grannars påtryckningar ska en av industrifastigheter också ta tag i detta.
Någon som har erfarenhet av gift nomur respektive Anticimex använder? Tar de kål på dom?
Grannen får dit nomur imorgon och vi väntar på Anticimex som kommer på torsdag.
Annars finns ju eBay och liknande men det bästa vore om proffsen skötte det...
Vi hade dubbla antalet slagfällor, samma bete. Men de gick bara in i buren.
Testade massa olika beten men chokladkaka kunde de inte motstå. Inget annat funkade.
Testa byta plats på fällorna, gärna skymda under plank eller liknande, utmed en husvägg eller så. Min burfälla funkade dock fyra tillfällen i samma position.
Testade massa olika beten men chokladkaka kunde de inte motstå. Inget annat funkade.
Testa byta plats på fällorna, gärna skymda under plank eller liknande, utmed en husvägg eller så. Min burfälla funkade dock fyra tillfällen i samma position.
Haha ja detta är så sjukt.J Jimkih81 skrev:Vi hade dubbla antalet slagfällor, samma bete. Men de gick bara in i buren.
Vilken sorts chokladkaka? Måste jag baka själv eller finns det färdig i butik. Ska prova byta ut några fällor mot mars och annan choklad med nötter i.
Idag dök dessa spår upp.
Det ser det ser ut som det är en som gått exakt samma väg fram och tillbaka? Ser ser nästan ut som det kan vara fler. Brukar de gå i led?
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Är det hål in i ena änden och ut högre upp?V Vindens skrev:Haha ja detta är så sjukt.
Vilken sorts chokladkaka? Måste jag baka själv eller finns det färdig i butik. Ska prova byta ut några fällor mot mars och annan choklad med nötter i.
Idag dök dessa spår upp.
Det ser det ser ut som det är en som gått exakt samma väg fram och tillbaka? Ser ser nästan ut som det kan vara fler. Brukar de gå i led?
Nu har Anticimex lagt ut två lådor med gift under altanen. Vi får hoppas dessa svårflörtade varelser börjar äta detta och dö snart.
Funderar annars på Topo stop under altanen, funkar det på öppna ytor? Ett alternativ är ju också Goodnature A24. Det är dyra alternativ och skulle någon rekommendera något av dessa eller båda?
Funderar annars på Topo stop under altanen, funkar det på öppna ytor? Ett alternativ är ju också Goodnature A24. Det är dyra alternativ och skulle någon rekommendera något av dessa eller båda?
Ska vi gå in på chokladsorter så tror jag att jag kör på billigaste mjölkchokladen - funkade klockrent förra vintern när vi hade fått in ett gäng möss i fritidshuset. Tog närmare 10 st som inte kunde motstå mjölkchoklad
Ett tips ang Anticimex/Nomor - kolla in din hemförsäkring, i många sådana ingår skadedjursbekämpning utan självrisk. Alltid skönt att slippa betala...
Ett tips ang Anticimex/Nomor - kolla in din hemförsäkring, i många sådana ingår skadedjursbekämpning utan självrisk. Alltid skönt att slippa betala...
Jo möss är nog mycket mer lättflörtade än råttor. Har en bror som bor knappt 100m bort. De har inga besök från råttorna men en del möss verkar det som. Jag gillrade några råttfällor åt honom och det har gett musutdelning nästan varje dag. (Samma bete som råttorna ej vågar nappa på)D Dublin skrev:Ska vi gå in på chokladsorter så tror jag att jag kör på billigaste mjölkchokladen - funkade klockrent förra vintern när vi hade fått in ett gäng möss i fritidshuset. Tog närmare 10 st som inte kunde motstå mjölkchoklad
Här går varken möss eller råttor in i några fällor. En stor råtta är avlivad och deras släktingar verkar varnade.
Vi och den ena grannen har nyligen fått gift utplacerat från Nomor och Anticimex. Jag hoppas giftet är mer tilltalande än fällorna.
Mitt förtroende för svenska skadedjursbekämpare är däremot inte på topp. Medlen de använder är väldigt klena ur ett internationellt perspektiv. Har en del backup planer om Anticimex ej hjälper.
Logga in
Skapa konto
Another one bites the dust!
Denna var klart mindre (ej lika fet) än fångst nr 1 och mäter cirka 15-17 cm utan svans.
Läste i en annan tråd att de avskyr malen vitpeppar så jag pepprade runt hela altanen och längst fasaden, samt i springorna till en stenmur de verkar använda som genväg. Tro det eller ej kort efter detta började det dyka upp nya spår som tyder på att jag stör deras mönster.
Fångsten blev dock utanför vår tomt förmodligen därifrån råttorna kommer. Förmodligen hjälper plusgrader och att mörk chokladen inte längre är frusen!
Dock är det en nackdel när snön smälter och svårt att kunna spåra deras aktivitet.
Är det sprida ut mjöl som gäller?
De är otroligt svårfångade och ena grannen har endast lyckats få talgoxar i sina fällor. Dock har de endast 3-4 fällor och vi har cirka 15st. (19 dagar sedan vi fångade råtta nr 1)M minitoy skrev:
Både vi och grannen har gift via Anticimex/nomor sedan 10-14 dagar sedan men det är oklart om de äter giftet.
Jag hoppas det mildare vädret gör att de får konkurrens om mat och lättare nappar i fällorna.
Håller just på att täta en stenmur på vår baksida som de verkar användas som passage till vår altan. Ju färre krypin de får desto mindre mysigt att vistas här kan jag tänka mig.
Sista utvägen är annars köra nät runt hela altanen. Känns dock som de enkelt kan gräva sig under det mesta om de verkligen vill in/ut så det bästa är väl att försöka få dem bort på ett annat sätt.
Detta kändes inte som ett lätt beslut att ta men efter att sett en råtta springa in under altanen mitt på ljusa dagen fick jag nog. Jag rev hela altanen och det visade sig att de grävt nytt hål precis under där jag satt upp nät tidigare.
Marken under altanen var fullmatat med byggavfall och skräp (tidigare ägare som byggde huset+altanen) och delvis dåligt dränerad mark (närmast husgrunden är det torrt) vilket gjorde att de fick bra krypin och gratis tillgång till vatten.
Täppte igen hålet när arbetet var klart och hela baksidan är öppen yta nu vilket inte kan vara så tilltalande för dom att återvända. (Giftlådor står även utplacerade längst med husväggen)
Kommer inte våga ha låg altan intill huset igen. Det blir nog att dränera och göra en trevlig uteplats av marksten istället.
Detta blir dessvärre en dyr lösning men nu ser jag iaf om de försöker gräva sig under huset igen och kan förhoppningsvis sova på nätterna.
Råttor sägs hata öppna ytor. Nu är det öppna ytor runt hela huset. Glömde sätta upp en skylt till råttorna att här finns det inget mer att hämta men det sägs de ser dåligt så .
Marken under altanen var fullmatat med byggavfall och skräp (tidigare ägare som byggde huset+altanen) och delvis dåligt dränerad mark (närmast husgrunden är det torrt) vilket gjorde att de fick bra krypin och gratis tillgång till vatten.
Täppte igen hålet när arbetet var klart och hela baksidan är öppen yta nu vilket inte kan vara så tilltalande för dom att återvända. (Giftlådor står även utplacerade längst med husväggen)
Kommer inte våga ha låg altan intill huset igen. Det blir nog att dränera och göra en trevlig uteplats av marksten istället.
Detta blir dessvärre en dyr lösning men nu ser jag iaf om de försöker gräva sig under huset igen och kan förhoppningsvis sova på nätterna.
Råttor sägs hata öppna ytor. Nu är det öppna ytor runt hela huset. Glömde sätta upp en skylt till råttorna att här finns det inget mer att hämta men det sägs de ser dåligt så .