nikasp
R
jbr jbr skrev:
Det där kan man klassificera som raljant nonsens.
Ibland måste man inse att man faktiskt inte riktigt vet vad man pratar om och det blir sällan mer korrekt bara för att man glatt klampar vidare....
Okej, trist för mig att jag är så okunnig. Lycka till med era lösningar vad ni än må välja!
 
nikasp nikasp skrev:
Alltså, är det bara de här grejerna Plejd har? Finns ju inte mycket smart i det överhuvudtaget och det till premiumpris. [länk]
Alltså, det där var en ironisk kommentar från mig som syftade på ett tidigare inlägg. En lite onödig kommentar som inte tillförde särskilt mycket.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Jag tycker att det är lite märkligt att de som satsat på Plejd är så säkra på att det är vad 99% av alla ”behöver” för att ”ingen” vill hålla på med något mer avancerat trams. Tror man skjuter sig i foten när man låst in sig och lagt så mycket pengar.
 
  • Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag tycker att det är lite märkligt att de som satsat på Plejd är så säkra på att det är vad 99% av alla ”behöver” för att ”ingen” vill hålla på med något mer avancerat trams. Tror man skjuter sig i foten när man låst in sig och lagt så mycket pengar.
Samtidigt får man ju inte glömma att väldigt många är nöjda med just funktionen att slå till/från funktioner på distans samt via timer eller astrour. I de fallen är ju Plejd en av ett flertal bra produkter.
Det är när man i marknadsföringen lyfter in begreppet "smarta hem" som det ofta blir lite rörigt eftersom synen på vad det begreppet innebär skiljer sig så mycket åt från en person till en annan.

Därför är det bra om eventuella jämförelser är någotsånär relevanta och det är bra om konsumenten vet vilken funktionalitet man vill ha.
Som sagt, för den som nöjer sig med att t.ex. styra sin utebelysning, motorvärmaruttag och lite bakgrundsbelysning är ju Plejd en bra produkt. Är den obsolet om 10 år så är det knappast någon katastrof.
 
  • Gilla
Toolfix
  • Laddar…
nikasp
jbr jbr skrev:
Samtidigt får man ju inte glömma att väldigt många är nöjda med just funktionen att slå till/från funktioner på distans samt via timer eller astrour. I de fallen är ju Plejd en av ett flertal bra produkter.
Det är när man i marknadsföringen lyfter in begreppet "smarta hem" som det ofta blir lite rörigt eftersom synen på vad det begreppet innebär skiljer sig så mycket åt från en person till en annan.

Därför är det bra om eventuella jämförelser är någotsånär relevanta och det är bra om konsumenten vet vilken funktionalitet man vill ha.
Som sagt, för den som nöjer sig med att t.ex. styra sin utebelysning, motorvärmaruttag och lite bakgrundsbelysning är ju Plejd en bra produkt. Är den obsolet om 10 år så är det knappast någon katastrof.
Kan köpa det men gissar att det är viss hard sell från elektrikerna gällande Plejd just nu och de som inte kan ämnet tror att de får ett framtidssäkrat och smart hem. Sen ser man grannen vars hus tänds upp när hans eller fruns mobil kommer i närheten alt. släcks ner när de lämnar osv. Finns ganska många fiffiga funktioner en normalbegåvad kan sätta upp med t.ex. Hue.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Kan köpa det men gissar att det är viss hard sell från elektrikerna gällande Plejd just nu och de som inte kan ämnet tror att de får ett framtidssäkrat och smart hem. Sen ser man grannen vars hus tänds upp när hans eller fruns mobil kommer i närheten alt. släcks ner när de lämnar osv. Finns ganska många fiffiga funktioner en normalbegåvad kan sätta upp med t.ex. Hue.
Håller helt med.
Problemet är väl att det krävs ett engagemang och intresse när det kommer till att använda och integrera teknik som konstant utvecklas och förändras.
Plejd har väl lyckats där i och med att de lanserar sina prylar mot de som får pilla med grejerna, dvs. elektrikerna, istället för mot slutkunderna.
Ett okomplicerat system utan inlärningströskel som går snabbt att installera och ger ett mervärde för installatören i och med ökad materielförsäljning.
 
  • Gilla
leby och 2 till
  • Laddar…
Hade tänkt köra Trådfri/Hue, men utbudet av snygga lampor i rätt storlek var ju minimalt. Vilken lösning man nu väljer så tycker jag att man ska tänka på att den ska stödja vanliga glödlampor utan orimligt krångel. För oss blev det Plejd.
 
  • Gilla
Sittställning och 2 till
  • Laddar…
nikasp
S straffarbete skrev:
Hade tänkt köra Trådfri/Hue, men utbudet av snygga lampor i rätt storlek var ju minimalt. Vilken lösning man nu väljer så tycker jag att man ska tänka på att den ska stödja vanliga glödlampor utan orimligt krångel. För oss blev det Plejd.
Jag tänkte också så men testade ett startpaket och sen var det klippt. Otroligt behagligt ljus i de ganska dyra fullfärg och jag använder ofta olika ljus för film, läsa, städa osv. Nu kom det precis E14 klotlampor som jag saknat så idag är jag inte säker på att du skulle sakna någon ljuskälla.
Nu när man vant sig vid ”softstart” på ljuset och att de går att dimma så lågt och verkligen aldrig strular som man hör om budgetalternativet Trådfri så är det svårt att sluta med Hue.

Och de hör är riktigt fina och prisvärda. Har flera utomhus och ger riktigt trevligt ljus runt huset.

Tre olika glödlampor på piedestaler, tända för att visa olika ljusstyrkor och storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
jbr jbr skrev:
Nu är det ju så att @useless i samtliga trådar som berör knx alltid framhåller att knx är dyrt.
Det har gjorts många liknande prisjämförelser med det når inte riktigt fram.

För övrigt är termen "dyrt" tämligen intetsägande om man inte förmår värdera andra parametrar än antalet kronor.
Ja, självklart är 'dyrt' väldigt relativt och inte alltid samma sak som mycket pengar. Visst finns det fördelar med KNX i form av robusthet och standardisering som många gånger väger upp det högre priset. För de som hyr in kompetens för att bygga hela sin hemautomation är det säkert ingen större skillnad - Det lite högre priset på hårdvaran kompenseras av att ett enhetligt system som elektrikern känner till.
Men för dom som pillar med grejerna själv på fritiden är det väldigt stor skillnad. En dimmerpuck för 2-300:- klarar dom flesta av att stoppa in i en dosa och para ihop med sin HA- eller Domoticz-controller och bygga lite scener. Men är det prylar som måste sitta på DIN-skena i centralen så drar sig många för att göra det själv (med rätta) så då måste man köpa tjänsten vilket gör att priset inte alls hamnar på samma pris per kanal. Och den gången man vill ändra någonting så måste man betala ytterligare för att någon med rätt programvara kommer ut.

ETS lite funkar förmodligen för dom som också tycker att Plejd är tillräckligt, men max 20 enheter i det smarta hemmet räcker inte långt...
 
Har en hög med plejd i huset, var den lösningen som passade bäst för just de prylarna. Styr tvättstugan, fasadbelysning, strålkastare vid garaget, uterummet och lite annat.

Kraven var i princip att kunna använda 'dumma' ljuskällor, kunna sätta astrour för utebelysningen men samtidigt kunna komma åt den över telefonen vid behov, kunna köra samma typ av väggbrytare konsekvent genom huset och även kunna dimma med hjälp av dem.

Reflekterade inte direkt över att det skulle vara så dyrt heller, kanske fick ett bra pris... Det är ju långt från samma sak som Zigbee-systemet vi har i badrummet och vardagsrummet, men det är ju lite skilda saker.
 
Se på det lite som apple vs pc. Plejd är ett schysst belysningssystem som ställs in en gång och sen funkar det bara.

Sneglar man mot z-wave eller flertalet andra lösningar så har du helt plötsligt en uppsjö med produkter av olika kvalitet och det kanske inte funkar alltid utan lite handpåläggning då och då. Massa mer funktionalitet men samtidigt skapar det andra typer av problem.

Är nöjd med Plejd för mina behov vilket är att styra utebelysning och scenarier till dimrar inomhus samt triggas av garageportmotor etc. Men med det sagt tycker jag gott att Plejd borde skapa lite fler produkter och skapa fler funktioner i sin mjukvara.
 
  • Gilla
Toolfix
  • Laddar…
Hur hanterar plejd om man exempelvis vill motorvärmaren ska starta tidigare beroende på utomhustemperatur?
 
J JockeHX skrev:
Se på det lite som apple vs pc. Plejd är ett schysst belysningssystem som ställs in en gång och sen funkar det bara.

Sneglar man mot z-wave eller flertalet andra lösningar så har du helt plötsligt en uppsjö med produkter av olika kvalitet och det kanske inte funkar alltid utan lite handpåläggning då och då. Massa mer funktionalitet men samtidigt skapar det andra typer av problem.

Är nöjd med Plejd för mina behov vilket är att styra utebelysning och scenarier till dimrar inomhus samt triggas av garageportmotor etc. Men med det sagt tycker jag gott att Plejd borde skapa lite fler produkter och skapa fler funktioner i sin mjukvara.

Jag skulle dra det vidare och säga att det är MacOS vs WIndows, vs Linux, vs BSD vs ...

Jag har inga specifika preferenser när det gäller vilket system som är bäst, jag ser poänger med de flesta olika systemen för hemautomatisering. Jag har nog minst fem stycken i mitt hus också, nej ännu fler. Det beror helt på vad man är ute efter. Jag skulle personligen aldrig installera Plejd då det inte har den flexibilitet som jag är ute efter. KNX är inte heller ett alternativ för mig. ZigBee är på väg att ta över mycket av det som Plejd och KNX försöker adressera, men det är inte där än. Z-wave är närmare målet, men det är alldeles för fragmenterat (och ofta rätt dyrt) för att passa också. Så i mitt fall så sitter jag med en dryg handfull med standards.

Jag tror ändå att ZigBee kommer att ta över det mesta. Det börjar komma ZigBee-produkter (med tillräckligt bra kvalitet) som passar för att placeras i dosor för att hantera styrning via väggbrytare. De lösningar som Philips Hue och Ikea Trådfri erbjuder skall mest ses som en inkörsport till att bygga ett smart hem, det är när man kopplar in termometrar, fuktsensorer, brandvarnare, inbrottslarm, rörelsesensorer osv osv som hemautomatisering verkligen gör nytta. Kan man göra allt detta i ett enda system idag? Nej! Kommer man att kunna göra llt detta i framtiden? Ja, det är tydligt att ZigBee är på väg åt det hållet. Titta på de produkter som XIaomi erbjuder inom området, de har ett rätt stort sortiment. Sedan kan man ju diskutera Xiaomi som tillverkare iofs, men det de gör visar på vart ZigBee är på väg.

Sedan så skall man inte heller underskatta WiFi som teknologi för prylarna heller. Här har inte industrin lyckats att styra mot standard-APIer som hanteras inom hemmets WiFi ännu, men det lär komma. Man är fortfdarande på samma nivå med WiFi-prylar som ZigBee var för några år sedan. Jag tror dock att framtiden kommer att ligga i att alla prylar i framtiden kommer att ha WiFi-funktioner då det är det som är enklast att stoppa in i diskmaskinen, tvättmaskinen, kylen osv. Men så länge som man envisas med att dra hem signalerna till en gateway i Kina eller på en server hos Microsoft Azure eller Amazon Web Services så kommer det inte att bli något ekosystem runt detta.

Framtiden ligger i öppna APIer och detta insåg man när man specade de nya elmätarna i Sverige, man krypterade inte APIet och därmed så kan man läsa ut sina data ur elmätaren, för de som har fått en av de nya "smarta" elmätarna. Xiaomi har ett "öppet" WEB-API på sina robotdammsugare också, detta gör att de går att integrera i hemautomatiseringen.

Målbilden är helt avgörande för vilket system som passar och har man för avancerad/komplex målbild, ja då blir det så att man kommer att behöva flera olika system ändå.

Så för att summera: Behoven styr vilket system som passar en bäst.
 
  • Gilla
Ostron och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men för dom som pillar med grejerna själv på fritiden är det väldigt stor skillnad. En dimmerpuck för 2-300:- klarar dom flesta av att stoppa in i en dosa och para ihop med sin HA- eller Domoticz-controller och bygga lite scener. Men är det prylar som måste sitta på DIN-skena i centralen så drar sig många för att göra det själv (med rätta) så då måste man köpa tjänsten vilket gör att priset inte alls hamnar på samma pris per kanal.
Jag tolkar det som att du nu talar om begränsad retrofit. De flesta trådar där den här diskussionen har uppkommit har ju rört nyinstallation eller installation vid större renovering. Det gäller som sagt att göra relevanta jämförelser.
Om man vill ha mer omfattande fastighetsstyrning är det inte rationellt att först göra en konventionell installation för att sedan gå runt i huset och pilla in puckar här och där. Det blir inte lika bra och det blir dyrare.
Vid mer begränsad installation i ett befintligt system blir läget givetvis ett helt annat.
(Diskussionen om andra system är nog bättre att föra i andra trådar)

För att återknyta till trådens ämne... det viktiga är att veta vad man vill ha för funktionalitet och vilka möjligheter till utbyggnad och integration man eftersträvar.
Vill man inte ha mer än enklare styrning av viss belysning och eluttag så är nog Plejd ett bra alternativ.


...och just det.
useless useless skrev:
...men max 20 enheter i det smarta hemmet räcker inte långt...
För att klargöra: en "enhet" är en adresserbar modul och kan alltså t.ex. innebära en brytaktor med 16 eller 20 kanaler eller en Dali-modul med 64 individuella kanaler.
Men visst, man kommer fort upp i 20 enheter om man installerar närvarodetektorer, golvvärmestyrning, VP-integrering, fläktstyrning, poolklorering etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.