Sittställning
S swirve skrev:
Jag tycker inte man ska se plejd som en smarta hem produkt utan som en dosdimmer med utökad funktion. Plejd kostar ca 100 kr mer än en schneider puck, men ger lite fler möjligheter. Tex kan man enkelt lösa problem med att det saknas tändtråd eller om man vill få en styrning från flera knappar till en lampa. Interfacet är tillräckligt enkelt för att en elektriker/Svensson snabbt ska konfa upp det. Jag har några plejd puckar och lite fler shelly puckar. Plejd andas en helt annan kvalité och gick supersnabbt att konfa, shelly strulade lite och nu har en puck gått sönder. Så på rätt ställe och för rätt människor fyller de ett behov!
Och allt detta säger jag trots att jag jobbar med elektronikutveckling och lätt skulle slänga upp ett smart trådlöst hem om jag ville. Men det vill jag inte...
Sen att plejd är svenskutvecklat och produceras i Sverige tycker jag är värt några kr extra!
Instämmer helt ! :) är prylnörd och skulle kunna sätta upp något roligare men min tid är mer värd än att sitta och klabba med sånt när man ändå bara ska tända o släcka lite lampor.


Har bara provat ikea, plejd och Philip hue. Men plejd är den jag haft minst bekymmer med, bara koppla på och sen funkar det inga omstarter eller annat skit :)

I ärlighetens namn, hur ofta använder man mer än tänd släck och dimma ? .. ja och timer ..
 
  • Gilla
  • Haha
Axtorp och 6 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Jag håller absolut med dig i flera av dina poänger men du har flera faktafel i det du skriver:
Shelly behöver ingen gateway då den skickar och tar emot data via samma nätverksprotokoll som de prylar du använder för att styra den.

Zigbee och Z-wave är inte exponerat mot nätet då det är ett annat nät? Din gateway kan vara exponerad mot nätet men om man bryr sig det minsta om it-säkerhet så lär man ha sina prylar på ett dolt nät med blockerad trafik utåt.

Det är ju inte så att bluetooth är totalt förskonat mot olika typer it-attacker. Dessutom så mig veterligen så har plejd också en gateway vilken då blir sårbar på samma sätt som en zigbee eller zwave gateway.
Problemet är att de flesta har ett mycket ringa intresse av it-säk och tex föredrar ett enkelt lösenord före en starkt (och dessutom unika på alla sidor vilket är ännu jobbigare).
Nu är jag inte superinsatt i varken Zigbee eller Z-wave men så som jag förstått det krävs där en gateway för att ens kunna köra grejerna och då har en punkt som är blottad i många fall skapats.

BT är absolut inte 100% men skillnaden är att det krävs fysisk närhet för att utföra en attack snarare än att attacken går att utföra på distans.
Och Shelly jobbar väl över WiFi och riskerar därför att utsättas för attacker utifrån (om dom inte ligger isolerade på ett eget nät som inte har anslutning utåt)?

R bossebyggarn skrev:
Om man själv väljer att placera styrenheter fullt exponerade på internet och inte vet hur man gör så är det lika illa oavsett om det står Plejd eller Fibaro eller Home Assistant eller något annat på lådan. Alla lösningar värda namnet går att använda utan att ens ha kontakt med internet så ditt argument faller alltså helt.

Lösningar där allt måste gå via nån molntjänst går givetvis bort av samma anledning som man ska välja bort tex Plejd, dvs man vill inte att ens hem ska vara beroende av någon garagefirma som kan konka när som helst. Väljer man själv att kunna göra saker på distans så måste man givetvis ta hänsyn till säkerheten oavsett vilken lösning man använder. Det är oftast inte produkten som är osäker i det sammanhanget utan hur man har satt upp det hela.

Sedan har vi säkerheten i själva enheterna. Du menar på fullt allvar att du litar mer på en svensk liten garagefirmas egna hittepå-protokoll via bluetooth än öppna standarder som utvecklats och granskats av tusentals personer i många år? Kan du berätta lite om hur Plejd implementerat kryptering och autentisering i sitt protokoll och hur den skiljer sig från AES i Zwave och Zigbee?
En liten garagefirma är väl att ta i men du verkar gilla att jobba med härskartekniker är då är förminskning toppen, men visst är det så att en hel del funktionalitet riskerar att försvinn om det skulle vara så att appen försvinner (men å andra sidan finns den kvar på mitt googlekonto och går att plocka ner den vägen)

Tankefelet du med flera gör är att du/ni tror att folk i gemen har koll på it-säk, det kan jag meddela att dom inte har och inte heller reflekterar över...

Det som gör att jag föredrar Plejd och BT är att det krävs att den som vill göra något är i min direkta närhet fysiskt, därför har jag också valt bort att skaffa deras gateway då jag inte anser att den tillför något.

MrJay MrJay skrev:
Vad ligger exponerat? Inget i mitt hem, vare sig gateway eller ZigBee enheterna går att nå utifrån mitt nät och inget snackar utåt heller. Också, inom mitt yrke (IT säk) anser vi att öppna standarder är mer säkra än egna såsom Plejd.
Att öppna standarder är att föredra i många fall är inget vi behöver träta om men om valet är en öppen standard som är nåbar över nätet och skulle kunna erbjuda en väg in i ett nätverk eller stängd standard där attackeraren måste vara inom ett fåtal meter och där systemet dessutom inte är en väg in i något annat så vet jag i alla fall vad jag väljer (om jag får ut den funktion jag är ute efter i båda).

Att du har bra koll på säkerheten tvivlar jag inte på men som jag skriver ovan så är det tyvärr inte vad som gäller i många svenska hem...
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
R
K KristoferA skrev:
Min KNX programmering gick på 16000 inklusive moms. All belysning är Dali, golvvärme, styrda uttag och markiser via knx. 265m2 villa med 50m2 garage.
16000? Det finns bara ett ord att beskriva detta: Fruktansvärt.
 
R
K KjellTimell skrev:
KNX är en öppen standard (med ett certifieringsorgan, för att inte släppa in vilken skit som helst) och är leverantörsoberoende, med hundratals stabila leverantörer i ryggen.
Det kommer ständigt nya produkter och innovativa lösningar till KNX.

På vilken sätt är det förlegat tycker du?
Tekniken det bygger på men framförallt den enorma bluffen med att lura folk att tro att man behöver utbildade experter för att "programmera" vilken lampa som ska tändas när man trycker på en knapp.

Helt ofattbart att folk fortfarande går på det här än idag.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
R
jbr jbr skrev:
Nu är det ju så att @useless i samtliga trådar som berör knx alltid framhåller att knx är dyrt.
Det har gjorts många liknande prisjämförelser med det når inte riktigt fram.

För övrigt är termen "dyrt" tämligen intetsägande om man inte förmår värdera andra parametrar än antalet kronor.
Man kan t.ex. tycka att Plejd är väldigt dyrt i jämförelse med de här:
[bild]
Funktionaliteten hos Plejd och ett 3-pack med gamla timers är dock snarlik.
 
  • Gilla
halj och 1 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
16000? Det finns bara ett ord att beskriva detta: Fruktansvärt.
Så känner inte jag, jag är riktigt nöjd med både funktion och driftsäkerhet.
 
  • Gilla
sa3afc och 2 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Tekniken det bygger på men framförallt den enorma bluffen med att lura folk att tro att man behöver utbildade experter för att "programmera" vilken lampa som ska tändas när man trycker på en knapp.

Helt ofattbart att folk fortfarande går på det här än idag.
Man behöver inte veta allt. Det kan dock bli vilseledande för många när du presenterar dina åsikter på ett sätt så det framstår som fakta.
 
Redigerat:
R
J jonko skrev:
Problemet är att de flesta har ett mycket ringa intresse av it-säk och tex föredrar ett enkelt lösenord före en starkt (och dessutom unika på alla sidor vilket är ännu jobbigare).
Nu är jag inte superinsatt i varken Zigbee eller Z-wave men så som jag förstått det krävs där en gateway för att ens kunna köra grejerna och då har en punkt som är blottad i många fall skapats.
Det som behövs är en kontrollenhet för att kommunicera med de olika enheterna med hjälp av det aktuella protokollet/protokollen. Precis som att telefonen är en kontrollenhet när man kommunicerar med enheter över bluetooth. Kontrollenheten kan vara helt lokal och behöver inte ha någon anslutning till internet.

Om och hur man sen vill kunna använda denna kontrollenhet på distans är upp till en själv och självklart finns goda möjligheter att göra fel. Vill man bara nå den hemifrån från sitt wifi får man se till att sätta upp det så, vill man nå den från internet får man sätta upp det så. Ju mer möjligheter man vill ha desto viktigare att man gör rätt. Detta är dock ingen skillnad mot exempelvis Plejds gateway.
 
J jonko skrev:
Problemet är att de flesta har ett mycket ringa intresse av it-säk och tex föredrar ett enkelt lösenord före en starkt (och dessutom unika på alla sidor vilket är ännu jobbigare).
Nu är jag inte superinsatt i varken Zigbee eller Z-wave men så som jag förstått det krävs där en gateway för att ens kunna köra grejerna och då har en punkt som är blottad i många fall skapats.

BT är absolut inte 100% men skillnaden är att det krävs fysisk närhet för att utföra en attack snarare än att attacken går att utföra på distans.
Och Shelly jobbar väl över WiFi och riskerar därför att utsättas för attacker utifrån (om dom inte ligger isolerade på ett eget nät som inte har anslutning utåt)?



En liten garagefirma är väl att ta i men du verkar gilla att jobba med härskartekniker är då är förminskning toppen, men visst är det så att en hel del funktionalitet riskerar att försvinn om det skulle vara så att appen försvinner (men å andra sidan finns den kvar på mitt googlekonto och går att plocka ner den vägen)

Tankefelet du med flera gör är att du/ni tror att folk i gemen har koll på it-säk, det kan jag meddela att dom inte har och inte heller reflekterar över...

Det som gör att jag föredrar Plejd och BT är att det krävs att den som vill göra något är i min direkta närhet fysiskt, därför har jag också valt bort att skaffa deras gateway då jag inte anser att den tillför något.



Att öppna standarder är att föredra i många fall är inget vi behöver träta om men om valet är en öppen standard som är nåbar över nätet och skulle kunna erbjuda en väg in i ett nätverk eller stängd standard där attackeraren måste vara inom ett fåtal meter och där systemet dessutom inte är en väg in i något annat så vet jag i alla fall vad jag väljer (om jag får ut den funktion jag är ute efter i båda).

Att du har bra koll på säkerheten tvivlar jag inte på men som jag skriver ovan så är det tyvärr inte vad som gäller i många svenska hem...
Jag kör zWave o behöver inte vara ansluten till nätet, kanske när jag lägger till nya grejer, har inte testat, får prova nångång
 
K
R bossebyggarn skrev:
Tekniken det bygger på men framförallt den enorma bluffen med att lura folk att tro att man behöver utbildade experter för att "programmera" vilken lampa som ska tändas när man trycker på en knapp.

Helt ofattbart att folk fortfarande går på det här än idag.
Och vad är det med tekniken som gör det förlegat? Tekniken fungerar alldeles ypperligt så längde du inte bygger en anläggning på tusentals m² med HVAC som skall polla mätvärden varje sekund, först då kan ju börja önska lite mer av tekniken. Men det är ju långt ifrån aktuellt i en villa.

Berätta mer om bluffen med experterna, det har jag totalt missat!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
R
jbr jbr skrev:
Berätta mer om bluffen med experterna, det har jag totalt missat!
Det räcker med att du scrollar upp lite i denna tråd för att få en uppfattning om vad det kostar att ta in en licensierad expert med sin kommersiella mjukvara för att göra så att några lampor kan lysa och markisen kan röra sig. För skojs skull kan man göra en jämförelse i tid och pengar med att göra det själv med motsvarande system från ikea eller annat fabrikat.
 
R bossebyggarn skrev:
Det räcker med att du scrollar upp lite i denna tråd för att få en uppfattning om vad det kostar att ta in en licensierad expert med sin kommersiella mjukvara för att göra så att några lampor kan lysa och markisen kan röra sig. För skojs skull kan man göra en jämförelse i tid och pengar med att göra det själv med motsvarande system från ikea eller annat fabrikat.
Jag har KNX/DALI i delar av huset och samma zigbee/Ikea/hue-blandning som alla andra verkar landa i i andra delen. Vi har lagt mycket mer tid på att konfigurera delen som inte kör knx. Men jo, ETS kostade 2ksek och det slipper man förstås i den andra världen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
K
R bossebyggarn skrev:
Det räcker med att du scrollar upp lite i denna tråd för att få en uppfattning om vad det kostar att ta in en licensierad expert med sin kommersiella mjukvara för att göra så att några lampor kan lysa och markisen kan röra sig. För skojs skull kan man göra en jämförelse i tid och pengar med att göra det själv med motsvarande system från ikea eller annat fabrikat.
Fast det var ett aktivt val av den användaren. Varför kan bara hen svara på, men jag uppfattade inte inlägget som att personen känner sig lurad eller indragen i en bluff..
I vilket fall så är min fråga om bluffen eller tekniken fortfarande obesvarad.

Det finns faktiskt dom som värderar sin egna tid högre än pengarna det kostar att ta in någon på samma sätt som att det finns väldigt många som väljer att konfigurera själva, för att dom har tiden och intresset.
Det gäller inte bara KNX, utan allt som innefattar någon form utav tjänst.

Du hivar ur dig åsikter som om dom vore absolut sanning och svarar på motfrågor med goddag yxskaft.
Med handen på hjärtat ser jag bara en bluff i den här tråden och det är inte KNX :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Problemet för många här i tråden är, att PLEJD sålt över 1 000 000 enheter i Sverige!:crysmile:
Och har över 280 000 användare, mer än 30 000 elektriker har installerat.
Själv installerade den första i Jan 2017 den styr belysningen i uterummet, har aldrig krånglat.
 
  • Gilla
AWS46
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.