M maria01 skrev:
[media]
Jag har funderat på denna men läst väldigt olika omdömen. Reklamen lovar snabb och enkel lösning på allt vad råtta och mus innebär men enligt omdömen på nätet så säger typ 50% den är värdelös eller sämre än slagfälla medan resten säger att den är ett mirakel och funkar.

Hade det varit en enkel lösning på att få bort råttor helt från området hade jag slagit till direkt och sovit tryggare om nätterna men det känns lite som en chansning?

Ni som har provat får gärna dela med er.
 
jag har själv inte provat har själv bara problem på våren och då kör jag med gift dom dör som flugor av det
 
M maria01 skrev:
jag har själv inte provat har själv bara problem på våren och då kör jag med gift dom dör som flugor av det
Har du eget gift eller är det via Anticimex eller motsvarande?
 
V Vindens skrev:
Får nog överväga att sätta nät runtom så att någon katt inte råkar gå in
Det är nog bra att sätta skydd runt, det går bar nu när det är kallt med kartong. då ska det vara en lite större modell och hål ca 5-6 cm på båda sidorna som är fria. Annars kan du få talgoxaar i fällorna.<Dom är närgångna och nyfikna, hoppar gärna in under saker
 
  • Ledsen
KristinaRT
  • Laddar…
R
V Vindens skrev:
Vi har öppen yta runt hela huset förutom den sidan altanen är på. (med makadam, grus och stenar)
Det finns inga skrymslen att gömma sig under förutom under altanen. Har inte sett några grävhål förutom på den sidan. (upptäcktes nyligen)
Jag har faktiskt inte sett några tecken eller spår av råttor annars, varken i snö eller någon avföring eller liknande (eller en råtta på den sidan av huset med blotta ögat).
En av grannarna med 4 katter flyttade i våras så kanske har det fått råttorna mer bekväma i området. Jag har svårt att tro att de skulle bott en längre tid utan att vi skulle märkt. (vår katt har aldrig visat intresse för området runt altanen, kanske är han dum och inte fattar? :rofl: Fånga möss är han däremot duktig på)

Jag har iaf grävt ner dubbelvikt galvaniserat nät och fyllt upp under altanen närmast husgrunden samt fyllt på med grus och mindre stenar. Vi har betongplatta på mark så jag vet inte vad som lockar där under. Samtidigt är det vattenburen golvvärme så det borde vara torrt.

Jag får se om det dyker upp något mer i fällorna eller om det grävs upp något mer. Tror annars att det kan vara en bra idé att variera deras kost för att locka fram dem om det finns fler.

Har ej kontaktat Anticimex ännu men om det fortsätter grävas får det bli nästa strategi med eventuell gift förutom fällor.
Så stora råttor lockas av dålig isolering under betongplattan
Verkar som dåliga randisoleringen gör det lättgrävt
Så du behöver antagligen gräva till våren när vädret tillåter och randisolera samt lägga lämpligt nät
 
V Vindens skrev:
Har du eget gift eller är det via Anticimex eller motsvarande?
eget gift
 
R Renoverajämt skrev:
Så stora råttor lockas av dålig isolering under betongplattan
Verkar som dåliga randisoleringen gör det lättgrävt
Så du behöver antagligen gräva till våren när vädret tillåter och randisolera samt lägga lämpligt nät
Huser är inte så gammalt strax över 20 år. Jag har redan stoppat nät och fyllt på och sedan dess har ej nya grävningar identifierats.
Förmodligen hade marken sjunkit lite på ett ställe under altanen som gjorde att en nyfiken råtta knappt behövde gräva. Det stora grävhålet dök upp efter jag stängde in råttan genom att täta på annat håll. Ännu mer tätning gjordes efteråt och sedan dess är råttan ute och förmodligen avlivad. Däremot dyker hans släkting upp här nu och letar efter honom.
Förmodligen luktar det död råtta här fortfarande då hen vänder direkt till grannen nu. Har dokumenterat spåren dagligen nu och spåren börjar alltid på morgonen hos min häck från gångväg och industiområde, liten promenad här för att sedan hänga hos grannen. Idag kunde jag tom se samma spår gå tillbaka under eftermiddagen och försvinna därifrån den kom ifrån (jag borstar bort gamla spår från snön för att kunna se)


Jag har lyckats se både varifrån de kommer och sedan försvinner.
Det är industriområdet här bakom oss se bilder....
(Nya spår från motsatt riktning några meter bort imorse och dessa spår fanns ej då)

Spår i snön som leder till och från ett staket, möjligtvis av en råtta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spår i snön formade som fotavtryck och svansdragningar från en råtta på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En låda bredvid spåret med fälla i och du kanske har en trofe till
 
J jonaserik skrev:
En låda bredvid spåret med fälla i och du kanske har en trofe till
Smart idé! Jag har faktiskt provat med vanliga fällor längst dennes väg men den zick zackar mellan dessa nu. Tror dock en låda kanske gör råttan mer komfortabel! Har faktiskt en sådan som står placerad längst husfasaden där den förra råttan gick längst. Intressant att denna råtta verkar undvika avlivningsplaten med 5m radie.
Stinker död råtta kvar på en plats eller är det min fälla som jag borde desinfekterat?
 
Prova först ett par dagar. hos grabben så finns det några stora luringar och det går F-N i mig inte i en fälla tan han skjuter dom. Dom är listiga, och överlevare. dom sista på jorden är råttor och kackerlackor. .
 
  • Gilla
Sajmon
  • Laddar…
R
V Vindens skrev:
Smart idé! Jag har faktiskt provat med vanliga fällor längst dennes väg men den zick zackar mellan dessa nu. Tror dock en låda kanske gör råttan mer komfortabel! Har faktiskt en sådan som står placerad längst husfasaden där den förra råttan gick längst. Intressant att denna råtta verkar undvika avlivningsplaten med 5m radie.
Stinker död råtta kvar på en plats eller är det min fälla som jag borde desinfekterat?
Råttor vet att någon annan fastnat i fälla för de gör någon typ av markering innan de testar fälla
 
R Renoverajämt skrev:
Råttor vet att någon annan fastnat i fälla för de gör någon typ av markering innan de testar fälla
Isåfall är inte alla läskunniga. Har lite jakt på gång här och har tagit två st med någon veckas mellanrum med fällan på exakt samma ställe osv. Kalles Kaviar verkar uppskattas här.
 
J jonaserik skrev:
Prova först ett par dagar. hos grabben så finns det några stora luringar och det går F-N i mig inte i en fälla tan han skjuter dom. Dom är listiga, och överlevare. dom sista på jorden är råttor och kackerlackor. .
Ojdå, sitter han och lurpassar likt denna rackare eller hur lyckas han se dem med blotta ögat?

Kattunge iklädd en blå tröja som lutar sig mot ett fönster med en leksakskikare, likt en snipers position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Isåfall är inte alla läskunniga. Har lite jakt på gång här och har tagit två st med någon veckas mellanrum med fällan på exakt samma ställe osv. Kalles Kaviar verkar uppskattas här.
Är de så smarta att de markerar enstaka fällor då är man fan illa ute jaktmässigt. Blir dyrt med en fälla per råtta men nu har jag så många så tar varje fälla en råtta har jag gjort mig av med en hel klan.

Har ej prövat Kalles kaviar, äter det flitigt själv då kanske får dela med mig. Hittills är det antingen mörk choklad doppat i jordnötssmör eller bacon i samma cocktail som jag spritt över fällorna.
 
V Vindens skrev:
Är de så smarta att de markerar enstaka fällor då är man fan illa ute jaktmässigt. Blir dyrt med en fälla per råtta men nu har jag så många så tar varje fälla en råtta har jag gjort mig av med en hel klan.

Har ej prövat Kalles kaviar, äter det flitigt själv då kanske får dela med mig. Hittills är det antingen mörk choklad doppat i jordnötssmör eller bacon i samma cocktail som jag spritt över fällorna.
Russin funkar fint med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.