Fairlane Fairlane skrev:
Så, nu har jag läst hela SMSet igen. Så här står det:

"Men hej! Du är så välkommen! Vad vill du ha som tack för detta?:D Kan finnas fler jobb till dig framöver om det känns bra för oss båda två. :D"

Så, din tur att visa var TS frågade om timpris... Som man frågar får man svar?!


Alternativet är inte nödväntigsvis att man ska fakturera 2 timmar. Alternativet som jag ser det är att rörmokaren varit tydlig med sin debiteringsmodell från början. Hade TS vetat att det tillkom 450 kr för bil, samt ersättning för restid, så är det inte alls omöjligt att TS varit jättenöjd med exakt samma faktura och bett om att få mer jobb utfört samt rekommenderat rörisen vidare.

Jämför gärna med det fall jag dragit några gånger nu.
Jag ringde rörmokaren och beskrev felet och fick lite frågor. Han sa "Jag tror jag vet vad felet är. Det tar förmodligen inte mer än 15 minuter att fixa, om det är det jag tror. Jag kan dock inte garantera det. Bara så att du vet, vi fakturerar minimum 3 timmar à X kronor, samt servicebil för 750 kr". *
Jag accepterade och det tog mycket riktigt 15 minuter att fixa och jag fick en räkning som överenskommet, 3*X kronor + 750:-. Jag var en nöjd kund som mycket väl kunde anlitat samma firma igen om det behövts och jag rekommenderade firman till några bekanta som behövde en rörmokare.

* jag minns inte om det tillkom km-kostnad, men firman låg 2-3 km bort och det är ointressant för principen om tydlighet.
:p
Fairlane Fairlane skrev:
Så, nu har jag läst hela SMSet igen. Så här står det:

"Men hej! Du är så välkommen! Vad vill du ha som tack för detta?:D Kan finnas fler jobb till dig framöver om det känns bra för oss båda två. :D"

Så, din tur att visa var TS frågade om timpris... Som man frågar får man svar?!


Alternativet är inte nödväntigsvis att man ska fakturera 2 timmar. Alternativet som jag ser det är att rörmokaren varit tydlig med sin debiteringsmodell från början. Hade TS vetat att det tillkom 450 kr för bil, samt ersättning för restid, så är det inte alls omöjligt att TS varit jättenöjd med exakt samma faktura och bett om att få mer jobb utfört samt rekommenderat rörisen vidare.

Jämför gärna med det fall jag dragit några gånger nu.
Jag ringde rörmokaren och beskrev felet och fick lite frågor. Han sa "Jag tror jag vet vad felet är. Det tar förmodligen inte mer än 15 minuter att fixa, om det är det jag tror. Jag kan dock inte garantera det. Bara så att du vet, vi fakturerar minimum 3 timmar à X kronor, samt servicebil för 750 kr". *
Jag accepterade och det tog mycket riktigt 15 minuter att fixa och jag fick en räkning som överenskommet, 3*X kronor + 750:-. Jag var en nöjd kund som mycket väl kunde anlitat samma firma igen om det behövts och jag rekommenderade firman till några bekanta som behövde en rörmokare.

* jag minns inte om det tillkom km-kostnad, men firman låg 2-3 km bort och det är ointressant för principen om tydlighet.
Jag menade hela sms konversationen. Du ser hur lätt man missförstår varandra.;)
Hantverkaren skriver ett Tim/pris+ moms.
Hantverkaren skriver att han inte vet så mycket mer än att han ska ta bort en kommod och montera dit en ny. När han kommer ut på plats så ser han förutsättningarna.

Han har försökt att svara på frågan ”Vad vill du ha som tack för detta?
”Som man frågar får man svar” syftar alltså i detta fall till att hantverkaren omöjligt kan säga vad Ts kommer bli skyldig. Därför ser hans svar ut som det gör.

Hade Ts ställt samma fråga när hantverkaren kommit till platsen så hade han högst troligt fått ett annat svar.
Jag kan också tycka att det är lite märkligt att han inte gjorde det. Det är också märkligt att hantverkaren inte informerade Ts lite mer när han såg ”förutsättningarna”. Det hade han underförstått skrivit att han skulle göra när han kom på plats.
kanske har att göra med att Ts är döv. Vad vet jag.
 
T
Varför skulle man inte ta betalt för den tiden som man lägger ner för att komma fram till kunden? Det borde man väl förutsätta ifall man beställer "hushållsnära tjänster"? Då borde man väl som kund fråga vad det kostar?
Det är ju som om du anlitar en jurist, betalar man bara då för tiden som hen står och predikar i domstolen och inte för det underarbete som hen gjort innan? Jag menar, det är ju bara då hen verkligen levererar.

När jag åker till mina kunder i Stockholm (bor i Örebro) så får dom glatt betala kilometerersättning och diesel. Eller borde det vara gratis att jag anlitas av en 08a kund? Jag menar, då borde man ju lika gärna kunna anlita en brasiliansk snickare för resan borde ju ingå. Hen sa ju inte att jag skulle betala flygbiljett och övriga kostnader som hen inte berättade för mig innan hen sa ja till jobbet.
 
Försök nu förstå att du får ta betalt för precis vad du vill bara du upplyser kunden om vad du tänker ta betalt för innan ni sluter avtal.

En del hantverkare tar 77 kr per mil. En del tar 450 kr oavsett avstånd (de kanske bara jobbar i närområdet så en sådan modell känns enklare). En del hantverkare lägger in resan i timdebiteringen. En del hantverkare kanske vid vissa typer av jobb eller debiteringar nye tar betalat för resan. Det är olika helt enkelt och därför uppslukade smarta hantverkare sina kunder om hur de tänker debitera!
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ja fast det är liksom ingen tombola i tinget. Har man lite kunskap så kan man säga vartåt det pekar. Har man mer kunskap kan man med större säkerhet säga hur ett troligt utfall skulle bli i tinget.

Jag har relativt stor kunskap i frågan.
Om du skulle haft relativt stor kunskap så skulle du förstå att chansen för Ts att vinna och bara behöva betala för 2 Tim är så liten att hantverkaren måste prata bort sig rejält om det ens ska vara möjligt.

Var det i höstas eller våras du gick kvällskursen i juridik?
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Tror att den där juristen i VVS-forumet har läst något mer än en kvällskurs.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du skulle haft relativt stor kunskap så skulle du förstå att chansen för Ts att vinna och bara behöva betala för 2 Tim är så liten att hantverkaren måste prata bort sig rejält om det ens ska vara möjligt.

Var det i höstas eller våras du gick kvällskursen i juridik?
Vad grundar du din bedömning på?
 
D Derbyboy skrev:
TS klockade rörisen till 1 h 50 min inkl besök till grossisten. Det finns vittnen i lägenheten som kan styrka tiden för arbetet. Kanske finns det därutöver tidsuppgifter från parkeringsbolag, portkodssystem eller trängselskatt.

Hantverkaren har fakturerat för 4h samt för transportkostnad med 450 kr.

Utöver det arbete som utfördes i lägenheten (1h50min) har han alltså debiterar 2h10 min samt 450 kr.

Hur ska hantverkaren kunna visa att det är praxis eller skäligt att ta ut 1224 + 450 kr för någonting utöver faktiskt nedlagt arbete.

Hantverkaren har inte en chans i tingsrätten att få betalt för hela fakturan. Man behöver inte ens ha läst en grundkurs i juridik för att förstå det.
Till att börja med så börjar inte arbetstiden vid tröskeln. Det borde väl du veta med din stora juridiska kunskap.
Jag kan inte se att det finns något avtalat förutom ett sms med en kr/Tim.

När det inte finns ett avtal då tittar man på om fakturan är skälig i förhållande till utfört arbete.

Ts ligget rysligt risigt till.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vi tar x kronor/timme plus moms.

Då kan man väl inte anta att det bara kostar för 1 timme?
???
/timme betyder per timme. Så är det en timme så är det x kronor. Är det två timmar så blir det såklart 2x kronor.
Det har jag inget som helst problem att förstå. Det tror jag nästan alla fattar.
Nästan alla fattar också att hantverkaren behöver verktyg för att utföra sitt jobb.
Däremot är det inte solklart för andra än utföraren vilka verktyg som ingår i timpriset och vilka som ska hyras.
Jag utgår lugnt ifrån att en elektriker har med sig en skruvdragare, kanske några mejslar, mätapparatur, skaltång etc som kan behövas. Jag som kund ska ju inte ens behöva veta vilka verktyg som behövs.
 
  • Älska
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag tycks inte vara ensam om att tro det:

[länk]
Hört talas om äpplen och päron?
 
T
D Derbyboy skrev:
Försök nu förstå att du får ta betalt för precis vad du vill bara du upplyser kunden om vad du tänker ta betalt för innan ni sluter avtal.

En del hantverkare tar 77 kr per mil. En del tar 450 kr oavsett avstånd (de kanske bara jobbar i närområdet så en sådan modell känns enklare). En del hantverkare lägger in resan i timdebiteringen. En del hantverkare kanske vid vissa typer av jobb eller debiteringar nye tar betalat för resan. Det är olika helt enkelt och därför uppslukade smarta hantverkare sina kunder om hur de tänker debitera!
Under mitt arbetsliv har aldrig någon kund frågat om resekostnad innan, det är en självklarhet. Ingen heller som kommit och frågasatt det efteråt.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Till att börja med så börjar inte arbetstiden vid tröskeln. Det borde väl du veta med din stora juridiska kunskap.
Jag kan inte se att det finns något avtalat förutom ett sms med en kr/Tim.

När det inte finns ett avtal då tittar man på om fakturan är skälig i förhållande till utfört arbete.

Ts ligget rysligt risigt till.

Hur kan det vara skäligt att fakturera för arbete på 4h när det bara tog 1h50min?
 
D Derbyboy skrev:
Vad grundar du din bedömning på?
Du menar hur jag vet att du gått en kvällskurs i juridik?
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Staffans2000
T TechChad skrev:
det är en självklarhet.
För dig. Men då rakt inte en självklarhet för en ovan kund, vilket TS tydlig bevisat. Hur svårt kan det vara att förstå det?

Staffan
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
:p
Jag menade hela sms konversationen. Du ser hur lätt man missförstår varandra.;)
Hantverkaren skriver ett Tim/pris+ moms.
Hantverkaren skriver att han inte vet så mycket mer än att han ska ta bort en kommod och montera dit en ny. När han kommer ut på plats så ser han förutsättningarna.

Han har försökt att svara på frågan ”Vad vill du ha som tack för detta?
”Som man frågar får man svar” syftar alltså i detta fall till att hantverkaren omöjligt kan säga vad Ts kommer bli skyldig. Därför ser hans svar ut som det gör.

Hade Ts ställt samma fråga när hantverkaren kommit till platsen så hade han högst troligt fått ett annat svar.
Jag kan också tycka att det är lite märkligt att han inte gjorde det. Det är också märkligt att hantverkaren inte informerade Ts lite mer när han såg ”förutsättningarna”. Det hade han underförstått skrivit att han skulle göra när han kom på plats.
kanske har att göra med att Ts är döv. Vad vet jag.
Det är inte så svårt alls.
Hantverkaren vill ha betalt för följande:
  • A Arbetade timmar B kr/h
  • C timmar för resa à D kr/h
  • E mil à F kr/mil
  • G kronor i grundersättning för bilen.
Vi har alltså 7 variabler, varav B, D, F och G är statiska.
Dessa statiska variabler är det vi vill veta.
A, C och E varierar och där förväntar vi oss inte något besked på förhand.

Om TS hade ställt frågan när hantverkaren väl var på plats så hade denne säkert kunnat fylla på med ett ungefärligt värde på A, men jag ger mig f.n på att hen fortfarande inte hade nämnt C, D, E, F och G
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.