S sinuslinus skrev:
Hur gör du? Lägger du alla frön i en burk och skakar om och sen sår eller sår du systematiskt och lyckas hålla ordning på plantorna och de olika sorterna?
Du såg väl att jag köpt växtetiketter? :cool:

Erkänner väl att i många år har mina etiketter blåst bort, tappat färg, blandats ihop, försvunnit osv.. så även om jag börjat ”rätt” har det gått åt helskotta med namnen haha

Men jag är väldigt noga med namnen när jag sår frön.. (det är när man planterat om x gånger eller de står ute.. som skyltarna börjar ”försvinna” av olika skäl).

Men eg vill jag dokumentera varje sort (blir sällan så dock).. från bebis till frukt :)

Förra året var första året jag hade 99.9% av skyltarna kvar :D(y) (en skylt försvann, alla andra var rätt och på plats.. tills säsongen var slut).

:surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Plantskiva med spiring av chiliplantor, Dorset Naga och Rocoto, under växtlampa och etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådden jag gjorde i början på januari har börjat vakna, framförallt Dorset Naga.. (den ska vara snabbare.. det är en capsicum chinense vs rocoto som är capsicum pubescens).

Nu har de hamnat under lampa! (Pga att det är flera som fortfarande skall ”upp”.. så står de kvar på värmemattan)
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Igår sådde jag dessa CHILISAR:

Grön plantbricka med jord och namnskyltar för olika chilisorter som just såtts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6 sorters chili, 4 frön av vardera (logisk placering av namnskyltarna :) får skriva fler när vi ser hur många som kommer upp och ska omplanteras!).

NER KOM DESSA:

- Aji Delight
- Pepperdew
- Hungarian cheese hybrid
- Peperone corno di toro giallo
- Mushroom yellow
- Jalaro

Ska ploppa ner ytterligare 12 sorter idag och en hög imorgon.. :geek:
 
  • Gilla
  • Älska
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Första chilisådden för två veckor sedan, nu börjar de ploppa upp. Sådde några till häromdagen, samt bredsådd av vinterpurjo i morse. Etiketter på plats och mer växtbelysning står redo. Jag kunde räkna upp sorterna, men det orkar jag inte just nu. :p
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Första chilisådden för två veckor sedan, nu börjar de ploppa upp. Sådde några till häromdagen, samt bredsådd av vinterpurjo i morse. Etiketter på plats och mer växtbelysning står redo. Jag kunde räkna upp sorterna, men det orkar jag inte just nu. :p
.. men nu? hehe :cool:
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vänta bara jag har sått 60 chilisar till idag/igår (inte 60 sorter) kommer rabbla upp dem här med troligen - när jag orkat skriva in dem!

Saknar verkligen min dator (paddan är bra, men inte till allt..).
 
Testar att "så året runt", skulle ha satt fröna i höstas men hade inte alls nån odlingslust då, men nu är dom på gång. Kanske inte alls blir bra och jag räknar inte med att det ska bli lika gott som när dom får riktigt solljus men kul att testa :D
Fröplattor med spirande grönsaksplantor bredvid förpackningar av tomater och gurkor, inomhus odlingsexperiment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Testa är bästa sättet att lära!
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
.. men nu? hehe :cool:
Ok, får väl masa mig ut i ”barnkammaren” då. Chili: Lombardo, Sarit Gat, Buena Mutata, Trinidad Purple Coffee (som gav massor förra året). Detta blir mitt andra chili-år. Kommer mer i februari, även paprika.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Lånad bild, men sammanfattar väl läget, såhär i slutet av januari. :rofl: Person sittande i ett växthus med text "Waiting for spring and to replant my pelargonier".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Jiji och 8 till
  • Laddar…
S
Sådde idag körsbärstomater, rotselleri, purjolök, palmkål, paprika och nån galen böna.

Impecta fröpåse för Långböna 'Red Noodle' med bild på hängande röda bönpods i en grönskande växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sådde idag körsbärstomater, rotselleri, purjolök, palmkål, paprika och nån galen böna.

[bild]
Försökte en långböna förra året, den tog sig inte :(
Ser så kul ut (y)
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Vi drunknade i gröna bönor och gula stångvaxbönor förra året. Blir kanske samma i år för jag sådda tjugo frön.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vi drunknade i gröna bönor och gula stångvaxbönor förra året. Blir kanske samma i år för jag sådda tjugo frön.
Hehe, så länge ni gillar bönor är det ju perfekt!

.. vi fick inga bönor förra året :thinking::surprised:
.. och året innan var det bara ytters lite!

Haft två konstiga odlingsår på rad.. men skam den som ger sig!

(bondbönorna gick bra, men inga klättrare)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fått igång min andra etikettskrivare.. (färg :surprised:) den åkte med av bara farten.. (jaja, jag vet.. vem fan köper TVÅ etikettskrivare..?!).

Men det var rea.. och de två jag köpte blev billigare tillsammans än den jag skulle köpt från början! :geek:

Första etikettskrivaren har varit igång längre (svart/vit) och har funkat kanon.. (den kommer vara huvudprintern för etiketter i burkanda då tejperna/etiketterna är billigare).. denna lilla printer är i färg.. (ovanligt).. och jag har nu printer ut min första etikett (y)
Färgutskriven etikett med texten "TOMAT EMERALD APPLE Grön, bifft., 150 cm" på en fröpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade perfekt på min fröpåse (y):D
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.