By the way, att tänka på om man är allergisk mot stora springor är att köpa trallen i tid så den hinner torka, då dolt montage ger en springa vid montage, olika stor beroende på märke!

Du kommer behöva närmare 2000st skruv, så kolla efter större förpackningar än 250st för bästa pris!
 
E Ergo16 skrev:
Hej,

Har kommit till vägs ände gällande vilka trallskruv jag ska välja till altanbygge. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?

- MFT A4, 4.2x55. 200 stk för 209 kr

- NKT A4, 4,2x55. 170 stk för 269 kr

- Essve A4 4,2x55. 250 stk för 359 kr.

Har hört att Essves gärna går av, trots att det är A4? De andra två har jag ingen erfarenhet av alls.
Essdeck max A4 har jag skruvat lite med, verkar bra och har små skruvskallar.
 
H
E Ergo16 skrev:
Hej,

Har kommit till vägs ände gällande vilka trallskruv jag ska välja till altanbygge. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?

- MFT A4, 4.2x55. 200 stk för 209 kr

- NKT A4, 4,2x55. 170 stk för 269 kr

- Essve A4 4,2x55. 250 stk för 359 kr.

Har hört att Essves gärna går av, trots att det är A4? De andra två har jag ingen erfarenhet av alls.
Har provat de dyra märkes trallskruv, helt värdelösa när man skruvar i lite hårdare trä. Har köpt helt vanliga trallskruv, dock inte i lågprisbutiker, inga dyra trallskruvar, de fungerade bäst.
 
Nissens
H HEM2121 skrev:
Har provat de dyra märkes trallskruv, helt värdelösa när man skruvar i lite hårdare trä. Har köpt helt vanliga trallskruv, dock inte i lågprisbutiker, inga dyra trallskruvar, de fungerade bäst.
Hur vet du att de du inte provat fungerar sämre?
Bara en undran...
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Hur vet du att de du inte provat fungerar sämre?
Bara en undran...
Gissa;):D Har provat ett antal olika märkesskruv. Fortsätter du prova ännu fler skruvmärke när du har hittat ett skruv som fungerar utmärkt?
 
H HEM2121 skrev:
Har provat de dyra märkes trallskruv, helt värdelösa när man skruvar i lite hårdare trä. Har köpt helt vanliga trallskruv, dock inte i lågprisbutiker, inga dyra trallskruvar, de fungerade bäst.
vilka skruvar är värdelösa enligt dig och vilka budgetskruvar är bäst?
 
B Beji16 skrev:
Skulle rekommendera dold infästning. Har både esse och camo i min trall. Vet tyvärr inte vilken klassning.
Kan bara instämma. Bygger just nu 150kvm i poolmiljö med Camos syrafasta dolda skruvar. Dyrt? Ja. Värt det? Ja. :)
 
Nissens
H HEM2121 skrev:
Gissa;):D Har provat ett antal olika märkesskruv. Fortsätter du prova ännu fler skruvmärke när du har hittat ett skruv som fungerar utmärkt?
Nja, du påstod att de du använt är bäst... det var det jag reagerade på... för du kan ju inte veta det...
Ja, köpte Heco på Byggmax när jag byggde min altan på 55kvm för 15 år sedan. Är 100% nöjd med dem. Snart är det dags att byta trallvirket, men skruven är lika fin ännu, och jag har inte behövt byta/ersätta en enda skruv under dessa åren.
 
TRJBerg
Vad menas med bandad skruv och varför är det bättre?
 
Det är så man kan skruva snabbare, dom sitter på band man sätter i maskin.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Nja, du påstod att de du använt är bäst... det var det jag reagerade på... för du kan ju inte veta det...
Ja, köpte Heco på Byggmax när jag byggde min altan på 55kvm för 15 år sedan. Är 100% nöjd med dem. Snart är det dags att byta trallvirket, men skruven är lika fin ännu, och jag har inte behövt byta/ersätta en enda skruv under dessa åren.
Kontentan är att ett dyrt märke inte behöver vara bäst, billigare kan var är minst lika bra och till och med bättre än dyra märkesskruv.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
E Ergo16 skrev:
Hej,

Har kommit till vägs ände gällande vilka trallskruv jag ska välja till altanbygge. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?

- MFT A4, 4.2x55. 200 stk för 209 kr

- NKT A4, 4,2x55. 170 stk för 269 kr

- Essve A4 4,2x55. 250 stk för 359 kr.

Har hört att Essves gärna går av, trots att det är A4? De andra två har jag ingen erfarenhet av alls.
Jag kommer aldrig mer att köpa trallsruv från Byggmax, hopplöst dåliga, köp kvalite, det kostar, men det är värt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R roli skrev:
Precis vad jag tänkte svara, men läste till slutet och fann det svar som jag precis skulle skriva.

Har själv använt mestadels A2 från Jula trallskruv Heco 4,2*55 och har inte haft några problem med dessa skruvar i 28*120 trallvirke. Har t.o.m efter några år skruvat upp ett antal brädor när jag behövde komma åt under altanen. Och alla skruvar var hela och gick att få ur. A2 räcker för det mesta, enda skillnaden mellan A2 och A4 är att A4 är en syrafast kvalitet och det är inte så ofta som man får det på altanen.
Har också god erfarenhet av Heco 4.2x55 A2. Byggde stor altan 2019 och använde ca 2000 skruv och har inte haft några som helst problem än så länge.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Har alltid använt Hecos trallskruv TFT. (Och jag har byggt måååånga altaner.) Aldrig några problem. De har en ny som heter invisible. Har inte testa den än.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De som benämns som "corrseal", c4 etc ovan.... Vanligt stål med nån beläggning på, som ska göra dem lika bra som rostfria, enligt marknadsföringen...
Finns dock otaliga fabrikat av skruv och olika seriösa behandlingar.
Ungefär som med rostskyddet på bilar.

Varmgalvad skruv har fungerat bäst för mig.
Aldrig några som går av och efter över 10år ingen som helst rost.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.