G gunnar blomkvist skrev:
Hej.
Det värsta när man läser elräkningen är ju avgifterna utöver förbrukningen.
Kostnaden för varje kilowatt när ju marginell. Allt annat är dold beskattning.
Hur resonerar du då? Skall den privatägda infrasrukturen vara gratis för dig?
 
N noone70 skrev:
En mycket stor del är skatt (något att tänka på vid nästa val)
‍♂️
En mycket stor del är vinst till privata företag med lokala monopol. Något att tänka på vid nästa val.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hur resonerar du då? Skall den privatägda infrasrukturen vara gratis för dig?
Svenska Kraftnät ägs av staten. Det mesta är statligt, och att betala moms på skatt är ju sinnesjukt. :crysmile:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
TS är antingen ett troll eller så driver han med oss
 
  • Gilla
dinos och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Svenska Kraftnät ägs av staten. Det mesta är statligt, och att betala moms på skatt är ju sinnesjukt. :crysmile:
Dom äger Stamnäten ja, men vad med regionala och lokala nät?
Antar att du inte får in 100KV i ditt stömuttag
 
S
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Mja, det låter väl inte helt galet. Jag eldar med pellets och gör av med mellan 3 och 400 kwh/månad i om jag inte kör golvvärmen som går på el. Det ger mig en kostnad på runt 1000 lappen när alla kostnader för elen är inräknade. El är inte billigt i vårt land tyvärr och värre blir det. Med tanke på att politikerna ger bort el till utländska serverhallar (Amazon, Facebook mfl) och alla ska åka elbil och att vi på det har effektbrist så kan vi nog med glädje se fram emot ännu högre elpriser. Vi ska ju inte ha kärnkraft, älvarna är fullt utbyggda, vindkraften ger för lite på vintern när drt är högtryck och vindstilla. Men tydligen så låter folk sig luras av politikerna som säger att vi inte har elbrist, vilket vi inte har. El finns, men om den inte har tillräckligt med pulver för att orka driva något så är det inte mycket med den.
Men vad vet en politiker?
Ok, ett sidospår. Gå över till pellets och sänk dina kostnader. Mitt pris/kwh ligger på mellan 55 och 60 öre och elen ligger på runt 2 spänn inkl. allt ( för mig). Räknar du sedan in investeringskostnaden för bergvärmen så blir det ännu dyrare.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ålder var ingen faktor när beslutet om nedläggning togs.
Mitt svar var på påståendet att det modernaste lades ner.
 
Z Zodde skrev:
Dom äger Stamnäten ja, men vad med regionala och lokala nät?
Antar att du inte får in 100KV i ditt stömuttag
Staten äger de flesta stora kraftbolag också, och därmed näten.
 
Jag är en av dem som tycker elen är ganska dyr. Mest irriterad är jag över nätavgiften som hos mig verkar vara ca 50% av totalen. Dessutom talas det ju om höjda nätavgifter och att nätägarna istället ska ta ut avgift grundat på effekttoppar istället för fast avgift. Det kommer mao säkerligen att bli ännu dyrare framöver.

Jag har valt att göra något åt det själv. Har stäng av elen och gått off-grid... Barnen är lite sura... :crysmile:
Inte riktigt så extremt, men har köpt en solcellsanläggning som täcker 80% av mitt årsbehov. Känns gott! Kanske kan vara något?
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Förbrukning i december på 1165 kWh 2 vuxna 2 små barn nybyggt hus 150kvm.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Staten äger de flesta stora kraftbolag också, och därmed näten.
Hälften av näten i Sverige ägs av Vattenfall, EON och Ellevio, Av dessa är bara Vattenfall statligt.
De mindre bolagen är antingen kommunala eller privata.
Sluta sprid misinformation please!
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M MorganG skrev:
Jag är en av dem som tycker elen är ganska dyr. Mest irriterad är jag över nätavgiften som hos mig verkar vara ca 50% av totalen. Dessutom talas det ju om höjda nätavgifter och att nätägarna istället ska ta ut avgift grundat på effekttoppar istället för fast avgift. Det kommer mao säkerligen att bli ännu dyrare framöver.

Jag har valt att göra något åt det själv. Har stäng av elen och gått off-grid... Barnen är lite sura... :crysmile:
Inte riktigt så extremt, men har köpt en solcellsanläggning som täcker 80% av mitt årsbehov. Känns gott! Kanske kan vara något?
Men var bor du som har så många soltimmar när man behöver elen som mest?
 
Z Zodde skrev:
Hälften av näten i Sverige ägs av Vattenfall, EON och Ellevio, Av dessa är bara Vattenfall statligt.
De mindre bolagen är antingen kommunala eller privata.
Sluta sprid misinformation please!
Jag skrev de flesta. Och kommunala bolag är ju också skattefinansierade.
 
Nicke Nyfiken
M Michael_P skrev:
Har direkt värkande el uppvärmning i min fristående enplanshus på 120 mx2. Fick en gång ett ärligt besked från försäljare av värmepumpar som sade ungefär så här ”en bra värmepump sparar ungefär 50% av just värmekostnaden (!) på din elräkning , som i sig är cirka 50% av elfaktura , där fasta kostnader , nätavgifterna mm ALLTID finns . Således c:a 25%.

Även under sommarmånaderna utan NÅGON uppvärmning alls är el månadsräkning på c:a 900-1000 Sek . Min totala årsfaktura för el är c:a 30.000 SEK. . Besparing årligen kan således inte bli större än 7.500 SEK. En bra värmepump inklusive installation mm går på 25.000 SEK vilket betyder att den börjar ge vinst efter 5 år. Förutsatt att ingen reparation blir aktuell under tiden..... Då är pumpen 5 år gammal , börjar bli gammal och kommer att behöva repareras / bytas ut . Då är man mer eller mindre ”på ruta 1”.....Och jag tog då beslutet att avstå helt från värmepump... Slipper oljud , synpunkter från grannar, oron för att den går sönder och allt annat klydd med att äga den . Har hittills inte överbevisats med att det var fel beslut utom möjligen i miljöavseende....
:crysmile::crysmile::crysmile:
Vad gör man inte för att övertyga sig själv om att ett dåligt beslut ändå är bra?

Vi gick från 32000 kWh/år till 14000 kWh/år i förbrukning när vi installerade värmepump i vårt gamla hus. Med ett elpris runt 1,30 kr blir det en besparing på 18000:- per år. Vi bodde i huset i 10 år utan att lägga en enda krona på reparationer eller annat "klydd".

I nuvarande hus har värmepumpen funkat i 13 år utan några som helst problem eller kostnader. Den investeringen är redan intjänad flera gånger om.

Om det behövs reparationer eller byte av värmepumpen redan efter 5 år har du varit dumsnål och köpt lågprisskit från Kina.

Du har säkert andra förutsättningar men du ska nog titta på alternativet med värmepump en gång till och med lite nyktra ögon. Du slösar pengar varje dag du är utan.
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Dubbelolla att bergvärmepumpen ino
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.