JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Man sätter undan pengar på sommarhalvåret för att betala elen på vintern.

Tycker ni det är mycket så får ni fundera på vad ni kan göra för att minska elförbrukningen. Majoriteten av kostnaden går till elnätet, vi blir pungslagna pga Elområdesindelningen som någon hittat på för att straffa oss som bor i södra Sverige.
Elområdesindelningen kan vi tacka våra danska vänner för. De anmälde Sverige till EU, ang. elprissättning/leveranser. Sverige fick då indela landet i 4 prisområde.

Sedan har katastrofen med Sydvästlänken orsakat kapacitetsbrist i överföringen till område 4.
Ang. bygget av denna förbindelse så borde journalisterna rota mer i detta. Årslånga förseningar och extra arbete med 500+ skarvförbindelser.

Som jag har tolkat det, så "vågade" inte Sv. Kraftnät beställa utrustning från ABB, utan valde att fördela flera stora beställningar på flera lev. för undvikande av ev. överklagande osv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
Elektra och 5 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Fakturan ser helt normal ut vad gäller kostnaden, med totalen 2500 kr har du utöver bilden visar betalat knappt 50 öre kWh för ditt handelspris. Med referens att jobbat över 20 år på annat elbolagskundtjänst är det här normalt med de uppgifter du skrivit :)
 
  • Gilla
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Förbrukade 1392 kWh i december, bor i Göteborgsområdet. Betalade 1875kr totalt för elnät och elhandel. Direktel.

Beräknad årsförbrukning är ca 12300 kWh, kostnad ca 11300kr år.
 
K Kane skrev:
Effekthastighet.....:rofl:
Japp, jag vätar på en korrekt förklaring till detta av någon fysiklärare på forumet!!:thinking:
 
J
Se gärna fördelning mellan elnät och elavtal också. Själva har vi samma leverantör vilket gör det enkelt. 2000kWh i december, 20A. Ca 1900kr nät och 1000kr förbrukning inkl allt (skatter, moms, avgifter), dvs ca 2/3 går åt elnätskostnader.

Räkna med ca 20000kWh i snitt villa inkl allt per år. Kostnad ca 1,5kr per kWh, vilket ger kostnad ca 30000kr inkl allt.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Men borde inte din referens vara prospektet från mäklaren där det finns energideklaration samt tidigare ägares driftkostnader såsom el, uppvärmning, sophämtning...
Eller någon kalkyl för lånet hos banken där det ingår räntekostnad, amortering, driftskostnad och vad du behöver för övrigt att leva på.

Betalade du inte hyra på lägenheten innan och hur kunde den vara så hög...:thinking:
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men borde inte din referens vara prospektet från mäklaren där det finns energideklaration samt tidigare ägares driftkostnader såsom el, uppvärmning, sophämtning...
Eller någon kalkyl för lånet hos banken där det ingår räntekostnad, amortering, driftskostnad och vad du behöver för övrigt att leva på.

Betalade du inte hyra på lägenheten innan och hur kunde den vara så hög...:thinking:
Samtidigt ska man se tidigare ägares driftkostnader som en fingervisning, man vet ju inte vilken temperatur dom hade inomhus, hur mycket dom eldade, levnadsmönster med dusch/tvättmaskin/tvättmaskin/elbilar osv
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
A ati skrev:
Samtidigt ska man se tidigare ägares driftkostnader som en fingervisning, man vet ju inte vilken temperatur dom hade inomhus, hur mycket dom eldade, levnadsmönster med dusch/tvättmaskin/tvättmaskin/elbilar osv
Naturligtvis, men nu verkar TS trott att det skulle kosta en bråkdel. En diff på kanske plus minus 20% är inget konstigt men nu jämför TS 300 kr med 2500 kr.

Oavsett vilket är ju den förbrukning TS har helt normal och vilken härad det ligger går att ta reda på i förväg.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej, tack för svar och input!
Vi är nya husägare för första ggn. Min egen refrens är att vi betalade 7 snitt 300kr/månad i el för en stor tre rums lägenhet. Så om man inte har andra referenser än det så kan bli smått ”chockad” när det dimper ner 2500för en månad :)

Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.

Hursomhelst, bifogar en bild på förbrukningen så kanske någon vänlig person kolla om de ser ”normalt” ut. Enligt tabellen är förbrukningen 1836kWh för december? Kan det stämma och är det ”normalt” för en januari månad generellt sett i västra götaland.. svårt att svara på kanske. Sen betalar vi som jag ser det ca 19kr/kWh. Är de normalt?
Som nån sagt -det står öre/kwh. Om jag räknar rätt betalar du runt 45 öre /kWh i elhandelskostnad . det är totalt tre delar elnät elskatt och elhandel med ett totalt pris på ca 1,14 kr/kwh sen tillkommer fasta avgifter.

Det du missat är att du i lägenheten inte betalat för varmvatten och uppvärmning...
Vi bor i stockholm, hus på 135 kvadrat, frånluftsvärmepump elgolvvärme i kök, hall och två badrum plus el element i förrådsdelen av garaget.
Vi förbrukade 1640 kWh i december.

På sommaren ligger vi på 950-1000 kWh. Så uppvärmningen 2020 var ca 5000 kWh. (Vi har 22-23 grader inne

Så om huset ligger i södra sverige känns det som att ni behöver se över bergvärmen.
 
P Pin skrev:
Men borde inte din referens vara prospektet från mäklaren där det finns energideklaration samt tidigare ägares driftkostnader såsom el, uppvärmning, sophämtning...
Eller någon kalkyl för lånet hos banken där det ingår räntekostnad, amortering, driftskostnad och vad du behöver för övrigt att leva på.

Betalade du inte hyra på lägenheten innan och hur kunde den vara så hög...:thinking:
Och hus kräver underhåll och reparationer. Jag skulle säga att hus ser billigare ut än lägenheter. Men ser man alla kostnader för fastigheten så är det sällan billigare. Men å andra sidan får man ju så mycket mer.

Som sagt. Elen är ju den stora utgiften. Men sen en villaförsäkring är ju lätt uppe i 7000 per år
Har eget vatten och avlopp. Det är inte många kronor i månaden. Men räknar jag på vattenfilterinstallationen för 60.000 som kanske har en livslängd på 10 år. Infiltration och trekammarbrunn som håller 30 år. Då har man snabbt en VA kostnad som är liknande kommunalt vatten.

Hur är inte billigt och inget man ska ha om man lever på marginalen (Har en vän som i år är fri från skuldsaneringen för att de köpte ett hus de inte hade råd med för 15 år sen)

Men hus är ju ett annat sätt att leva i än en lägenhet. Man kanske får offra lite fester och utlandssemester. För nöjet att kalla något för sitt eget på riktigt.

Detta är bara för att visa att en "låg" elräkning för en vintermånad som man skrämmer upp sig över är det minsta problemet.
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
För att inte prata om det där fenomenet att alla problem med hus verkar kosta 10.000 minst.

Om man inte gör allt själv.

Så en buffert är ett måste.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
Japp, jag vätar på en korrekt förklaring till detta av någon fysiklärare på forumet!!:thinking:
kW/h beskriver ändring av effekt eller effektökning om man så vill. I diskussionerna förekommer storleksordningen 20000 kW/h och det är en rimlig effektökning för exempelvis en mjukstartad elmotor. Brukar tyvärr inte vara det som diskuteras dock, och det är nog en ovanlig enhet även i sitt rätta sammanhang :)

Det tycks ofta helt bortglömt hur man skriver ut mätetal och enheter i svenska språket. kWh är nog det man våldför sig mest på. De med maximal otur får till det med ”20.000kw/h” med ”.” som tusentalsavskiljare, inget mellanslag mellan mätetal och enhet, litet ”w” för Watt och ”h” i nämnaren.

Man kan tycka att det bara är drygt språkpoliseri men slarvet leder ibland till missförstånd och fel, dock är nog risken liten i en tråd som handlar om elförbrukning i en fastighet.
 
  • Gilla
  • Wow
EvertL och 9 till
  • Laddar…
Här landade december på närmare 7.000:- men när jag köpte angav ju säljarna en uppskattning på 86.000:-/år i elförbrukning
 
  • Wow
mugatu och 8 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag tycker det känns märkligt att folk tycker att det är ”billigt” för ”billigt” är det ju faktiskt inte! Allt är ju relativt, ni som tycker det kanske har mycket pengar. Men för oss knegare är det mycket pengar att lägga.
Dom flesta är nog knegare på detta forum, klart att 2500kr är mycket pengar men nov-mars genererar alltid dyra räkningar för uppvärmning.

Räknar man bort räntekostnaden så borde uppvärmning stå för den största kostnaden när man äger ett hus.

I jämförelse har du billiga uppvärmningskostnader grattis!

Vi betalar i snitt 10 000kr för boende (180kvm) inklusive allt från räntor, försäkring, el, fjärrvärme, sophämtning, ved, bredband, underhåll m.m, dyrt eller billigt beror ju helt på vad man jämför med men en hälften så stor lägenhet hos det kommunala bostadsbolaget inklusive alla tidigare uppräknade kostnader som inte ingår i hyran går med lätthet på mer. En lika stor lägenhet säkerligen det dubbla. Jag anser att vi på totalen bor i jämförelse billigt för vad vi får.
 
  • Gilla
katho75 och 9 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Här landade december på närmare 7.000:- men när jag köpte angav ju säljarna en uppskattning på 86.000:-/år i elförbrukning
Med 86 000kr om året så vinner du trådtävlingen!

25 pool uppvärmd åretrunt?
 
  • Haha
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.