Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Många av er har ju befintliga hus med olika lösningar som säkert funkar bra efter era förutsättningar. Tror det är jätteviktigt att man åtminstone tänker tanken att kriser kan uppstå och är mentalt förberedd.
Men för mig som snart ska börja bygga hus, vad rekommenderar ni för förberedelser kanske främst gällande elsystem? Men även annat att tänka på vid nybygge avseende krisberedskap.
Förutsättningar:
Sthlm-området, nära passivhusstandard, kamin, eget vatten med enfaspump, BV, FTX, minireningsverk. Har planerat in ca 30 kvm solceller med batteri. Får be någon räkna på vad jag egentligen klarar att driva med solcellerna men en dröm hade ju varit att kunna klara vatten, avlopp och kylskåp. Svag LED-belysning verkar ju i princip inte dra nåt alls.
Om det är fel tråd eller ni tycker att jag är utanför ämnet så ber jag om ursäkt och ni kan bortse från inlägget.
Hej Skärgårdsbyggare

Jag tolkar att du skriver till mig och kopplat till min inledande frågeställning, stämmer dina frågor bra.

Jag har skrivit en inledande rubrik och frågeställning och under ”Regler för att diskutera El i Byggahus forum” kan vi bl.a. läsa; ” Syftet med diskussionen under rubriken El i Byggahus forum är att du som konsument ska kunna ta och ge råd i ämnet el och elinstallationer. Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker får utföra. Man behöver inte uppge anledningen till varför man ställer en fråga.”

Men, min tanke var att andra, inte bara jag, skulle beskriva hur man gör med elsystemet, reservdrift, etc.

Jag startar med några synpunkter, får vi se om någon (några) hakar på.

I inlägg #58 har jag skrivit hur jag skulle kunna anpassa mitt befintliga hus till; ”Elanvändning Plan B”. Ett arbete som pågår.

Gällande belysning, fick jag för mer än tio år sedan frågan från en ”vårdinrättning”som hade återkommande haverier i belysning ”de hade fått som var en gåva” (tror jag), den kunde svårligen bytas ut men de hade kommit fram till att annan utrustning i huset kunde vara orsaken till haverier.

Jag föreslog att de skulle lägga belysningen på en egen trefasgrupp (egna säkringar) och om nödvändigt extra filter (överspänningsskydd) på den gruppen. Det verkar att ha gått bra.

Dagens LED-belysning behöver inte mycket eleffekt, 60 ljuspunkter kan klara sig på ca 200–300 W. ca 0,5 A per säkring (vid trefasmatning) eller lägre. Matar du din ”fasta” belysning (den i ”taket”) från en trefasgrupp kan du lätt lägga all ”fast” belysning möjlig att mata med reservkraft. Olika rum nära varandra på olika säkringar. Du kan naturligtvis fördela belysning på en säkring som matas vid ”reservkraftläge”.

Du kan göra på liknande sätt med ett vägguttag i varje rum som då lätt kan väljas vid ”reservkraftläge”.

Välj Kyl/frys med varvtalsstyrning om du vill underlätta reservkraftdrift. Detta eftersom det ger en bättre trefasmatning till kompressormotorn (enfas in till frekvensomriktaren men trefas från frekvensomriktaren till motorn) och en lägre energianvändning. Det viktigaste är inte att styra varvtalet, utan att mata trefasmotorn med en symmetrisk spänning.

Varvtalsstyrning är bättre än konventionell enfasmatning av en trefasmotor med kondensator. Och detta gäller naturligtvis även din pumpmotor och andra motorer.

Diagram över aktiv effektförbrukning av en frysbox med tidsaxel och effektangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är min effektmätning på en 204 l frysbox (Whirlpool W204FO) med varvtalsstyrning. Det är en "buffertbox", som inte öppnas ofta som drar runt 20 W när kompressorn går. De 10 W i snitt jag mätt upp motsvarar effekten till en LED-lampa på mellan 806–1521 lumen (60-100 W glödlampa).

Har försökt få uppgifter från tillverkarna om vilka i deras sortiment som har varvtalsstyrning men det är svårt. Jag försöker hitta de som har varvtalsstyrning eftersom de har lägre (kortvarig) startström (liknande en datornätdel) och låg elanvändning.

Jag stannar där just nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Du kanske skulle överleva..... Men vilka skador skulle inte uppstå på ditt hus då alla rör fryser sönder?...
Rören fryser inte sönder vid plusgrader. Om kaminen är vettigt installerad så värmer du huset så du får över nollan om du eldar konstant och då skall det mycket till innan det fryser. Källarutrymmen brukar inte heller frysa. Om man har flöde i rören kan man öppna en kran lite så minskar risken för sönderfrysning, annars kan man tappa systemet.
 
Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Många av er har ju befintliga hus med olika lösningar som säkert funkar bra efter era förutsättningar. Tror det är jätteviktigt att man åtminstone tänker tanken att kriser kan uppstå och är mentalt förberedd.
Men för mig som snart ska börja bygga hus, vad rekommenderar ni för förberedelser kanske främst gällande elsystem? Men även annat att tänka på vid nybygge avseende krisberedskap.
Förutsättningar:
Sthlm-området, nära passivhusstandard, kamin, eget vatten med enfaspump, BV, FTX, minireningsverk. Har planerat in ca 30 kvm solceller med batteri. Får be någon räkna på vad jag egentligen klarar att driva med solcellerna men en dröm hade ju varit att kunna klara vatten, avlopp och kylskåp. Svag LED-belysning verkar ju i princip inte dra nåt alls.
Om det är fel tråd eller ni tycker att jag är utanför ämnet så ber jag om ursäkt och ni kan bortse från inlägget.
Hej Skärgårdsbyggare

Fortsättning...:)

Hur du bygger din solcellsanläggning borde det finnas flera företag (och installatörer) som kan. Jag hoppas att de även klarar fallet med ”ö-drift” d.v.s. när elnätet faller bort.

De bör de kunna hjälpa dig att testa och se till att det du vill skall fungera i ”ö-drift” verkligen fungerar, t.ex. gällande EMC (störningar, elkvalité) och driftstid, så du kan lita på din anläggning i ett ”skarpt läge”.

Jag gör ett förslag med utgångspunkt på reservdrift och framtida ägande av en elbil.

Om du har 30 m2 tak och en solinstrålning på max 1000W/m2 och en antagen 18 % verkningsgrad på solpaneler ger detta max 5400 W.

Du införskaffar batterier i lämplig mängd.

F.o.m. årsskiftet finns ”Skattereduktion för grön teknik” det ges för:
  • Installation av nätanslutet solcellssystem. Skattereduktion ges med 15 procent av kostnaden för arbete och material.
  • Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi. Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
  • Installation av laddningspunkt till elfordon. Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html

Köper en lämplig ”Hybridinverter”;
T.ex. Steca Solarix PLI 5000-48 Hybridinverter (ett förslag, det finns flera andra tillverkare)
https://solenergibutiken.se/produkt/steca-solarix-pli-5000-48-hybridinverter/

Denna enhet kan ladda batterierna från elnätet, solceller eller reservkraftgenerator och sedan via en 5000 VA växelriktare (ca 21,7 A vid 230 V) mata ut en fas till dina laster, från t.ex. batteriet eller solcellerna. Se data och principskiss över inkoppling.
https://solenergibutiken.se/wp-content/uploads/2019/09/StecaSolarixPLIproductdatasheetEN.pdf

Köper du en dag en elbil med ”vehicle-to-load-funktion” (V2L) så kan elbilens batterier fungera som extra reservkraftkälla vid strömavbrott. Se mitt inlägg #88 "Att använda elbil som reservelverk".

Monterar du en elbilsladdare (se ovan ”Skattereduktion för grön teknik”) så kan du, om det behövs, ladda bilen med upp till ca 21,7A enfasigt, från batterier/solceller även om dina huvudsäkringar bara är 16 A.

Vill du mata ut överskottsel på elnätet tror jag att du måste hitta en annan ”Hybridinverter”, tror inte denna har den egenskapen. Jag valde denna, för den gav inte så komplicerad beskivning.

Jag stannar där just nu.

Trodde fler skulle ge dig förslag...:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Victron Multiplus eller Quattro fixar ström åt båda hållen. Du kan köra dina solceller utan nätspänning också.
 
  • Gilla
Skärgårdsbyggare och 1 till
  • Laddar…
Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Många av er har ju befintliga hus med olika lösningar som säkert funkar bra efter era förutsättningar. Tror det är jätteviktigt att man åtminstone tänker tanken att kriser kan uppstå och är mentalt förberedd.
Men för mig som snart ska börja bygga hus, vad rekommenderar ni för förberedelser kanske främst gällande elsystem? Men även annat att tänka på vid nybygge avseende krisberedskap.
Förutsättningar:
Sthlm-området, nära passivhusstandard, kamin, eget vatten med enfaspump, BV, FTX, minireningsverk. Har planerat in ca 30 kvm solceller med batteri. Får be någon räkna på vad jag egentligen klarar att driva med solcellerna men en dröm hade ju varit att kunna klara vatten, avlopp och kylskåp. Svag LED-belysning verkar ju i princip inte dra nåt alls.
Om det är fel tråd eller ni tycker att jag är utanför ämnet så ber jag om ursäkt och ni kan bortse från inlägget.
Det enda jag kommer på är nåt sätt att få varmvatten på vintern, typ vattenmantlad kamin. Det beror ju på vilken nivå man vill lägga det på.
 
  • Gilla
Skärgårdsbyggare
  • Laddar…
Skärgårdsbyggare
M Martin Lundmark skrev:
Hej Skärgårdsbyggare

Fortsättning...:)

Hur du bygger din solcellsanläggning borde det finnas flera företag (och installatörer) som kan. Jag hoppas att de även klarar fallet med ”ö-drift” d.v.s. när elnätet faller bort.

De bör de kunna hjälpa dig att testa och se till att det du vill skall fungera i ”ö-drift” verkligen fungerar, t.ex. gällande EMC (störningar, elkvalité) och driftstid, så du kan lita på din anläggning i ett ”skarpt läge”.

Jag gör ett förslag med utgångspunkt på reservdrift och framtida ägande av en elbil.

Om du har 30 m2 tak och en solinstrålning på max 1000W/m2 och en antagen 18 % verkningsgrad på solpaneler ger detta max 5400 W.

Du införskaffar batterier i lämplig mängd.

F.o.m. årsskiftet finns ”Skattereduktion för grön teknik” det ges för:
  • Installation av nätanslutet solcellssystem. Skattereduktion ges med 15 procent av kostnaden för arbete och material.
  • Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi. Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
  • Installation av laddningspunkt till elfordon. Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
[länk]

Köper en lämplig ”Hybridinverter”;
T.ex. Steca Solarix PLI 5000-48 Hybridinverter (ett förslag, det finns flera andra tillverkare)
[länk]

Denna enhet kan ladda batterierna från elnätet, solceller eller reservkraftgenerator och sedan via en 5000 VA växelriktare (ca 21,7 A vid 230 V) mata ut en fas till dina laster, från t.ex. batteriet eller solcellerna. Se data och principskiss över inkoppling.
[länk]

Köper du en dag en elbil med ”vehicle-to-load-funktion” (V2L) så kan elbilens batterier fungera som extra reservkraftkälla vid strömavbrott. Se mitt inlägg #88 "Att använda elbil som reservelverk".

Monterar du en elbilsladdare (se ovan ”Skattereduktion för grön teknik”) så kan du, om det behövs, ladda bilen med upp till ca 21,7A enfasigt, från batterier/solceller även om dina huvudsäkringar bara är 16 A.

Vill du mata ut överskottsel på elnätet tror jag att du måste hitta en annan ”Hybridinverter”, tror inte denna har den egenskapen. Jag valde denna, för den gav inte så komplicerad beskivning.

Jag stannar där just nu.

Trodde fler skulle ge dig förslag...:)
Wow, verkligen stort tack för det utförliga svaret!
 
Skärgårdsbyggare
B big mike skrev:
Det enda jag kommer på är nåt sätt att få varmvatten på vintern, typ vattenmantlad kamin. Det beror ju på vilken nivå man vill lägga det på.
Ja vi va inne på vattenmantlad men det verkade bli en hel del extra kostnader om man ville få ut värmen i golvet.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Man måste lära sig att bemöte argumenten och inte de som säger det.
hur bemöter du argument då?

efter närmare 100 poster i tråden så gör du ett inlägg som hävdar att det kommer inträffa strömavbrott nu när Ringhals 1 har stängs ned; Avemo ställde frågan om du har några uppgifter på att det skulle bli vanligare bara för att delar av Ringhals stänger ner

som svar på det svarar du att energisystemet blir känsligare när man tar bort en elproducent -- och det håller jag principiellt med om, liksom att det finns brister i stamnätet, även om jag tycker att det är att måla fan på dörren bara för att Ringhals stänger ner -- men du rekommenderar också att läsaren ska ta del av en 15 minuters partsinlaga utav en klimatskeptiker/kärnkraftskramare

jag tror inte att Elsa i sin video tar upp något om strömavbrott eller något som har någon som helst bäring till den här trådens syfte och innehåll -- så varför rekommenderar du att folk ska kasta bort femton minuter av sina liv? däremot kommer Elsa med dessa fina påståenden redan under de första två minuterna:

...man har trott att borttagen kärnkraft ska kunna ersättas med ännu mer vindkraft, men det går faktiskt inte...

...dessutom har vi begränsningar i nätet som gör att vattenkraften inte når hela vägen ner, olika prisområden alltså...

...därför
[ingen vindkraft när det inte blåser] funkar det inte med att lösa problemen i Sydsverige genom att bygga ännu mer, så kallad, förnybar kraft...

...vindkraften producerar el ungefär 11% av tiden, dvs tillgängligheten är 11%, till skillnad från kärnkraften som ligger på över 85%, tidigare låg den ännu mycket högre...

och lite senare

...ju mer vind vi trycker in i Sverige, desto snabbare blir vi beroende av gas med ökade utsläpp, det är ganska enkelt faktiskt...

...det fysiska elnätet kräver en stabil grundspänning för att inte förstöra dom fysiska komponenterna...


om det inte vore för att hon har en agenda och att en del verkar tro på allt hon säger skulle jag kunna tycka att det är lite humoristiskt

jag noterar att Sveriges nettotillskott av producerad vindkraft i landet under fjolåret med råge överstiger bortfallet av Ringhals 1 (R1 snittade ca 6 TWh per år på slutet, samtidigt steg vindkraftsproduktionen med 8 TWh upp till 28 TWh under 2020, jämfört med året innan, och i år förväntas nettotillskottet bli ännu större än 2020, det vill säga vi bygger mer än ett nytt Ringhals 1 varje år, fast med vind som kraftkälla, dessvärre mestadels i Norrland...)

och tillgängligheten (produktionen) för Ringhals 1 har under 10-talet snittat 74% av installerad effekt, medan vindkraften har snittat 26% av installerad effekt (Elsa nämner 85 resp 11%...det behövs 8 gånger mer vind...)

och Sydsveriges granne, Danmark, har en vind- & solproduktion som låg runt 65% utav all dansk elproduktion under 2020, vissa dagar var den över 90% (jag hoppas att deras fysiska elnät inte gick sönder)

ref: vattenfall.se, energimyndigheten.se, ens.dk

TS skapade tråden för att debattera hur olika läsare har ordnat med att klara längre strömavbrott så detta är verkligen ett sidospår från trådens egentliga ämne, varför jag citerar TS -- jag stannar här
 
  • Gilla
  • Haha
robhol och 6 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
hur bemöter du argument då?

efter närmare 100 poster i tråden så gör du ett inlägg som hävdar att det kommer inträffa strömavbrott nu när Ringhals 1 har stängs ned; Avemo ställde frågan om du har några uppgifter på att det skulle bli vanligare bara för att delar av Ringhals stänger ner

som svar på det svarar du att energisystemet blir känsligare när man tar bort en elproducent -- och det håller jag principiellt med om, liksom att det finns brister i stamnätet, även om jag tycker att det är att måla fan på dörren bara för att Ringhals stänger ner -- men du rekommenderar också att läsaren ska ta del av en 15 minuters partsinlaga utav en klimatskeptiker/kärnkraftskramare

jag tror inte att Elsa i sin video tar upp något om strömavbrott eller något som har någon som helst bäring till den här trådens syfte och innehåll -- så varför rekommenderar du att folk ska kasta bort femton minuter av sina liv? däremot kommer Elsa med dessa fina påståenden redan under de första två minuterna:

...man har trott att borttagen kärnkraft ska kunna ersättas med ännu mer vindkraft, men det går faktiskt inte...

...dessutom har vi begränsningar i nätet som gör att vattenkraften inte når hela vägen ner, olika prisområden alltså...

...därför
[ingen vindkraft när det inte blåser] funkar det inte med att lösa problemen i Sydsverige genom att bygga ännu mer, så kallad, förnybar kraft...

...vindkraften producerar el ungefär 11% av tiden, dvs tillgängligheten är 11%, till skillnad från kärnkraften som ligger på över 85%, tidigare låg den ännu mycket högre...

och lite senare

...ju mer vind vi trycker in i Sverige, desto snabbare blir vi beroende av gas med ökade utsläpp, det är ganska enkelt faktiskt...

...det fysiska elnätet kräver en stabil grundspänning för att inte förstöra dom fysiska komponenterna...


om det inte vore för att hon har en agenda och att en del verkar tro på allt hon säger skulle jag kunna tycka att det är lite humoristiskt

jag noterar att Sveriges nettotillskott av producerad vindkraft i landet under fjolåret med råge överstiger bortfallet av Ringhals 1 (R1 snittade ca 6 TWh per år på slutet, samtidigt steg vindkraftsproduktionen med 8 TWh upp till 28 TWh under 2020, jämfört med året innan, och i år förväntas nettotillskottet bli ännu större än 2020, det vill säga vi bygger mer än ett nytt Ringhals 1 varje år, fast med vind som kraftkälla, dessvärre mestadels i Norrland...)

och tillgängligheten (produktionen) för Ringhals 1 har under 10-talet snittat 74% av installerad effekt, medan vindkraften har snittat 26% av installerad effekt (Elsa nämner 85 resp 11%...det behövs 8 gånger mer vind...)

och Sydsveriges granne, Danmark, har en vind- & solproduktion som låg runt 65% utav all dansk elproduktion under 2020, vissa dagar var den över 90% (jag hoppas att deras fysiska elnät inte gick sönder)

ref: vattenfall.se, energimyndigheten.se, ens.dk

TS skapade tråden för att debattera hur olika läsare har ordnat med att klara längre strömavbrott så detta är verkligen ett sidospår från trådens egentliga ämne, varför jag citerar TS -- jag stannar här
Distribution och produktion ska helst ske 24/7. Plockar man bort Ringhals 1 placerad i Södra Sverige med ca 900 MW så skapar man obalans (med risk för strömavbrott) i energisystemet. Jag stannar här också.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vad är det för trams folk har börjat med att avsluta sina svar med ”jag stannar här/där”?
Det förstår folk ändå iom att det inte finns mer text i svaret.
 
  • Haha
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vad är det för trams folk har börjat med att avsluta sina svar med ”jag stannar här/där”?
Det förstår folk ändå iom att det inte finns mer text i svaret.
Jag är nybörjare här men tolkar det som att även om de får ytterligare påståenden/bemötanden kommer de inte fortsätta diskussionen. Då slipper någon bli upprörd för att inte få svar ... tänker jag fel?
 
  • Gilla
Nilsson i Boda och 1 till
  • Laddar…
M marieed2 skrev:
Jag är nybörjare här men tolkar det som att även om de får ytterligare påståenden/bemötanden kommer de inte fortsätta diskussionen. Då slipper någon bli upprörd för att inte få svar ... tänker jag fel?
Det kan jag inte tänka mig då jag sett upprepade inlägg i samma tråd från samma användare med samma avslut.
 
X xLnT skrev:
Vad är det för trams folk har börjat med att avsluta sina svar med ”jag stannar här/där”?
Det förstår folk ändå iom att det inte finns mer text i svaret.
Hej xLnT

När jag har skrivit ” Jag stannar där just nu” så är det, sammanfattningsvis, en förkortning av;

Jag har mer att säga men stannar där jag är i resonemanget just nu, eftersom jag skrivit ganska långt, och det här finns en lämplig plats för uppehåll i resonemanget. Men eftersom jag inte har svarat på hela den frågeställning som jag fick, i ett inlägg, så har jag den avsikten att fortsätta svaret på frågan i det inlägget, jag nu påbörjat, vid ett senare tillfälle.

Det är kortare att skriva ”Jag stannar där just nu”:)

Stör det så mycket att jag informerar om det?

Om det nu behöver tilläggas så har jag kvar en del av svaret.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

När jag har skrivit ” Jag stannar där just nu” så är det, sammanfattningsvis, en förkortning av;

Jag har mer att säga men stannar där jag är i resonemanget just nu, eftersom jag skrivit ganska långt, och det här finns en lämplig plats för uppehåll i resonemanget. Men eftersom jag inte har svarat på hela den frågeställning som jag fick, i ett inlägg, så har jag den avsikten att fortsätta svaret på frågan i det inlägget, jag nu påbörjat, vid ett senare tillfälle.

Det är kortare att skriva ”Jag stannar där just nu”:)

Stör det så mycket att jag informerar om det?

Om det nu behöver tilläggas så har jag kvar en del av svaret.
Ja, jag upplever det som väldigt irriterande, men nu är inte du här för att göra mig tillags.
Gör du så i tal också, i en diskussion. Säger du då "jag stannar här, för att reflektera och betänka era argument" eller "jag stannar här, jag har egentligen mer att illföra, men jag stannar här för nu"?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ja, jag upplever det som väldigt irriterande, men nu är inte du här för att göra mig tillags.
Gör du så i tal också, i en diskussion. Säger du då "jag stannar här, för att reflektera och betänka era argument" eller "jag stannar här, jag har egentligen mer att illföra, men jag stannar här för nu"?
Hej xLnT
Det som kan irritera mig är när trådar ”faller sönder” i meningslösa diskussioner och resonemang som inte hör till varken det tråden skall handla om (i detta fall el och elinstallationer) eller till den rubrik och ingress som trådskaparen skrivit.

Så verkar det nu bli här.

Du frågar ” Gör du så i tal också, i en diskussion. Säger du då "jag stannar här, för att reflektera och betänka era argument" eller "jag stannar här, jag har egentligen mer att illföra, men jag stannar här för nu"?”

Som lärare/forskare har jag ofta gjort avbrott (delat in resonemang i presentationer i lagom stora stycken på lämpliga ställen), för en kort rast eller för att återkomma till nästa delmoment i undervisningen vid nästa lektionstillfälle.

Om det sättet att försöka underlätta förståelsen inte passar dig, utan du "upplever det som väldigt irriterande", så kan jag tyvärr inte göra något åt det.

Jag har aldrig haft för avsikt att tvinga dig att läsa det jag skriver.

Nu tycker jag att vi återgår till trådens ämne.

Jag måste lägga ned lite tid på nästa inlägg (det som är kvar) i svaret, till skärgårdsbyggare, så det förhoppningsvis blir begripligt.

Varsågod och kom med informativa inlägg som rör ämnet. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.