murak
Wow vilka brädor! Jättevackra!
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Träplanka som bearbetas på en stationär hyvelmaskin i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetshandske håller en lång trästav på ett snickeribord under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Kul med egenfixade asplavar. Har just byggt en fristående bastu där vi sågade upp aspen själva (160 m dimension 28x 50 mm stående årsringar). Se upp för att den lätt slår sig men om inte alltför grovt trä enkelt att fixa när man skruvar fast den (nerifrån förståss). Vi gjorde också lavarna så att de enkelt kan tas ut och tvättas av.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Många kommer väl att säga att jag gjort bort mig nu när jag i ivern skruvade lavarna från fel håll :surprised::sweat:Skruvade dock in skruvarna en bra bit in i träet så man inte får kontakt med dem. Har slipat allt idag så ingen metall är vid ytan och alla hål är mjuka och fria från stickor. Nåja version 1.0 brukar väl i de flesta fall lämna en del möjligheter till fortsatt utveckling har jag förstått...

Nyslipade träreglar monterade med skruvar från undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd träbänk inne i en bastu, oskarpa kanter slipade för säkerhet, redo för installation av skorsten och plåtarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara skorstenen kvar... och allt plåtjobb. Skönt att få hjälp med det!
 
  • Gilla
Saelen och 3 till
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
Många kommer väl att säga att jag gjort bort mig nu när jag i ivern skruvade lavarna från fel håll :surprised::sweat:Skruvade dock in skruvarna en bra bit in i träet så man inte får kontakt med dem. Har slipat allt idag så ingen metall är vid ytan och alla hål är mjuka och fria från stickor. Nåja version 1.0 brukar väl i de flesta fall lämna en del möjligheter till fortsatt utveckling har jag förstått...

[bild] [bild]

Nu är det bara skorstenen kvar... och allt plåtjobb. Skönt att få hjälp med det!
:p Inte gör det något med skruvarna. I värsta fall trillar lite av fläsket ner. Se det då som en påminnelse att träna mer eller äta mindre. Kör på nu så att du kan börja svettas på allvar.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
I väntan på skorstensinstallationen går jag och suktar efter att få inviga den i övrigt färdiga bastun.

elda, basta, dopp i snön, basta, kall öl och korv i relaxen osv :D
Vinterlandskap med byggnader täckta av snö i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VolvoBm218 och 6 till
  • Laddar…
Det såg lite tomt ut på framsidan så ytterdörren fick ett litet tak. Förhoppningsvis kommer plåtslagaren denna vecka och fixar skorstenen också. Hoppas på att kunna bada bastu till helgen...:cool:
 
  • Nybyggt litet tak över ytterdörr till hus i snöigt landskap med bar trädgren mot klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Saelen och 4 till
  • Laddar…
Då har det äntligen blivit dags!!!

Ikväll ska bastun invigas :love:
Nybyggd bastu i skymningen med synlig skorsten redo för invigning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysig hörna i bastun med tänd lykta hängande på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre svarta lyktor med vita brinnande ljus på ett trägolv i en bastu med blå himmel synlig genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brinnande ved i en bastuugn sedd genom en glaslucka i ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
bevakare och 14 till
  • Laddar…
murak
Fint @Bluetail! Gott jobb! Vi tog ett bad precis vi med. Jag visade min finska fru tråden och hon sa "vilken vacker panel!" (bara så du vet).

Njut nu av mödan!
 
  • Gilla
Bluetail och 1 till
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
Då har det äntligen blivit dags!!!

Ikväll ska bastun invigas :love:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Gött
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Bastun härmed invigd!

Vi kunde inte hålla oss så drygt en timme efter brasan tänts trippade vi ut i morgonrock å kängor. Det var då -10 ute och 40 grader i bastun. Det drog kallt efter golvet så jag är glad att vi gjorde fotlavar att sätta fötterna på för den som sitter på nedre laven. På den övre laven var det i iallafall hyfsat varmt.


Efter lite vattenkastande och påfyllning i spisen kröp tack och lov termometern över 50-gradersstrecket och då började det bli riktigt skönt. Förstod att vi gick ut lite för tidigt men kunde inte hålla mig... Inser att det nog hade varit optimalt att elda två timmar före bastubadet.


Första intrycket är i alla fall mycket positivt. Det är så härligt när det knastrar i kaminen och vattnet fräser när det förångas mot de heta stenarna. Allt ackompanjerat till eldskenet som dansar i den tysta och dunkla vinterkvällen. Utanför lyser månen på den vita åkern med skogssilhuetten bakom.


Det blir bastu ikväll igen!

Interiör av en nyligen invigd bastu med träväggar och golv, samt tillbehör för bastubad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastu i vintermiljö nattetid med tänd lampa vid dörren och snö runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
37AA7F7C-3839-41E8-9CA5-4D83F9F7915B.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenolofanders och 10 till
  • Laddar…
Ja, det gäller att börja elda i tid om man kör oisolerat. Jag har tänkt lägga i någon dm isolering i taket av det skälet – har nämligen också problemet att det tar tid att få upp värmen på vintern.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Satte 145 isolering i taket inne i bastun
Tar väl 45 min att få ca50-60 grader om det är -15 ute
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
Bastun härmed invigd!

Vi kunde inte hålla oss så drygt en timme efter brasan tänts trippade vi ut i morgonrock å kängor. Det var då -10 ute och 40 grader i bastun. Det drog kallt efter golvet så jag är glad att vi gjorde fotlavar att sätta fötterna på för den som sitter på nedre laven. På den övre laven var det i iallafall hyfsat varmt.


Efter lite vattenkastande och påfyllning i spisen kröp tack och lov termometern över 50-gradersstrecket och då började det bli riktigt skönt. Förstod att vi gick ut lite för tidigt men kunde inte hålla mig... Inser att det nog hade varit optimalt att elda två timmar före bastubadet.


Första intrycket är i alla fall mycket positivt. Det är så härligt när det knastrar i kaminen och vattnet fräser när det förångas mot de heta stenarna. Allt ackompanjerat till eldskenet som dansar i den tysta och dunkla vinterkvällen. Utanför lyser månen på den vita åkern med skogssilhuetten bakom.


Det blir bastu ikväll igen!

[bild] [bild] [bild]
Grattis, ser fint ut. Härligt väder att basta och snöbada i ! (y)
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
Bastun härmed invigd!

Vi kunde inte hålla oss så drygt en timme efter brasan tänts trippade vi ut i morgonrock å kängor. Det var då -10 ute och 40 grader i bastun. Det drog kallt efter golvet så jag är glad att vi gjorde fotlavar att sätta fötterna på för den som sitter på nedre laven. På den övre laven var det i iallafall hyfsat varmt.


Efter lite vattenkastande och påfyllning i spisen kröp tack och lov termometern över 50-gradersstrecket och då började det bli riktigt skönt. Förstod att vi gick ut lite för tidigt men kunde inte hålla mig... Inser att det nog hade varit optimalt att elda två timmar före bastubadet.


Första intrycket är i alla fall mycket positivt. Det är så härligt när det knastrar i kaminen och vattnet fräser när det förångas mot de heta stenarna. Allt ackompanjerat till eldskenet som dansar i den tysta och dunkla vinterkvällen. Utanför lyser månen på den vita åkern med skogssilhuetten bakom.


Det blir bastu ikväll igen!

[bild] [bild] [bild]
Jag hade tänkt att basta i morgon, men med inspiration av dina bilder, så var jag ju tvungen att värma på redan idag!
Bastuinteriör med tänd vedeldad bastuugn och utsikt genom fönstret mot snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och utsikt genom fönstret mot vyer är guld värt.
Solnedgång sett genom ett fönster med fukt, med snötäckt landskap och träd i silhuett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.