Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vill apostrofera folk med @-funktionen hellre än att citera emellanåt. Problemet är att jag ofta glömmer vad folk heter och när jag är inne i svarsrutan och skriver (i appen) ser jag inget av tråden.

Heter någon @Kalle123 kommer jag i bästa fall ihåg Kalle, men vilken av de tio alternativen jag vill svara har jag då glömt, även om jag ofta känner igen det när jag ser det. Finns det någon möjlighet att prioritera om i förvisningsfältet för namn så att de som skrivit i tråden kommer upp först, snarare än att man får till synes slumpmässiga förslag när man börjar skriva @KaL...? Jag ser att förslagen kommer i bokstavsordning, så slumpmässiga är de förstås inte, men ofta irrelevanta då man bara ser de första tio eller så.

Kan man inte filtrera ner till de som varit aktiva i tråden så kanske utifrån de som alls skrivit något de sista X dagarna. För den man vill apostrofera är ju oftast en aktiv användare som skrivit i tråden, eller någon man ändå kan namnet på.

Edit: det var inte meningen att ta riktiga exempel på namn, sorry, men ni kom inte ens upp som förslag, så någon form av filter finns kanske.
Den här funktionen skulle jag vilja slå ett nytt slag för. Jag vet att ni tittade på det för halvannat år sen, men vet inte om det var för svårt, prioriterades ned eller bara glömdes bort.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Funktionen har inte prioriterats ner, men den har heller aldrig prioriterats upp, förmodligen för att den inte ansetts tillräckligt angelägen.

Men jag efterfrågar också funktionen. Senast för några timmar sedan skrev jag det här till @cnils.
 
  • Skärmdump av en textkonversation där någon efterfrågar en funktion för att höja foruminlägg.
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den här funktionen skulle jag vilja slå ett nytt slag för. Jag vet att ni tittade på det för halvannat år sen, men vet inte om det var för svårt, prioriterades ned eller bara glömdes bort.
Och hur skulle det gå till?
 
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror @Per Eskilsson ber @cnils kolla på Stack Overflow hur andra gjort. ;)
Hade det inte varit roligt med en funktion där man kan ge ryggdunkningar?
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vill apostrofera folk med @-funktionen hellre än att citera emellanåt. Problemet är att jag ofta glömmer vad folk heter och när jag är inne i svarsrutan och skriver (i appen) ser jag inget av tråden.

Heter någon @Kalle123 kommer jag i bästa fall ihåg Kalle, men vilken av de tio alternativen jag vill svara har jag då glömt, även om jag ofta känner igen det när jag ser det. Finns det någon möjlighet att prioritera om i förvisningsfältet för namn så att de som skrivit i tråden kommer upp först, snarare än att man får till synes slumpmässiga förslag när man börjar skriva @KaL...? Jag ser att förslagen kommer i bokstavsordning, så slumpmässiga är de förstås inte, men ofta irrelevanta då man bara ser de första tio eller så.

Kan man inte filtrera ner till de som varit aktiva i tråden så kanske utifrån de som alls skrivit något de sista X dagarna. För den man vill apostrofera är ju oftast en aktiv användare som skrivit i tråden, eller någon man ändå kan namnet på.

Edit: det var inte meningen att ta riktiga exempel på namn, sorry, men ni kom inte ens upp som förslag, så någon form av filter finns kanske.
Jag tror att detta är en prestandafråga. Att det går fort att söka fram och visa upp användare som börjar på de tre första bokstäverna t ex @nöt men det går långsammare att sedan kolla vilka av dessa som postat i tråden och sortera om sökresultatet i realtid.

En variant skulle kunna vara att försöka skriva om funktionen så att den inte hämtar från alla 380 000 medlemmar utan istället hämtar från ett annat ställe där listorna redan finns försorterade.

Bäst hade varit om man hade fått upp 10 relevanta förslag redan när man skriver @ (istället för efter tre teckeninmatningar) och att förslagen som sedan dyker upp när man skriver 1, 2, 3... bokstäver enbart bestod av användarnamn som postat, bevakat och reagerat i tråden tillsammans med användare som man följer. Denna lista behöver inte uppdateras i realtid. Då tror jag att @-funktionen blivit bättre och använts mer. Nackdelen är då att man ej kan ange vem som helst, men hur ofta görs det?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Man kan väl fortfarande tagga vem som helst om man skriver namnet.
 
Ja, det vore i varje fall önskvärt, men jag vet ej om det är möjligt.

Problemet är just att:
1. förslagen som dyker upp ej är relevanta
2. förslagen dyker upp försent. Folk är vana vid att förslag dyker upp direkt när de skriver @, inte efter @+3 tecken.
 
Det är väl så det fungerar? Förslagen som kommer är just förslag. Sen översätts det till en länk och övrig magi med notifiering etc körs när inlägget sparas. Man kan ju redan i dag skita i förslagen och fylla i användarnamnet ordagrant på den man vill tagga.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nej, prova skriv @Per eller @Mik för att se vad du får upp för förslag. Problemet är att folk ej kommer ihåg hur användarnamnen stavas. Stavas Daniel_N med danieln, daniel n, daniel.n, daniel-n eller daniel_n?

Så ett problem är att vi har tillåtit och fortfarande tillåter olika stavningar. Ett annat problem är att det dyker upp för många av varje sort när man får upp förslagen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
@Per Eskilsson Det jag menar är att det funkar att tagga vem som helst om man anger rätt namn oavsett om man inte får upp den användaren som förslag.
 
E
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nej, prova skriv @Per eller @Mik för att se vad du får upp för förslag. Problemet är att folk ej kommer ihåg hur användarnamnen stavas. Stavas Daniel_N med danieln, daniel n, daniel.n, daniel-n eller daniel_n?

Så ett problem är att vi har tillåtit och fortfarande tillåter olika stavningar. Ett annat problem är att det dyker upp för många av varje sort när man får upp förslagen.
Hej, det räcker med en lista över vilka som skrivit i tråden redan tycker jag.

Det som går göras nu är attppna en ny flik och öppna samma tråd i den.

I andra forum kan man scrolla bland det som skrivits, detta är också en möjlighet.
 
Ja, det borde funka.
 
Det skulle kanske underlätta att hitta rätt namn om ni tog bort alla medlemmar som inte varit inne på en viss tid. ;)
Det är kanske inte så troligt att man vill tagga någon som inte varit inne på fem år.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hej, det räcker med en lista över vilka som skrivit i tråden redan tycker jag.
Ja, det är bättre än idag men det hade varit ännu bättre om även de som på något sätt engagerat sig i tråden (gillat, bevakat) och de man följer hade varit med, då hade funktionen blivit mer användbar. Annars tror jag förslagslistan ofta blir för kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.