Fulkemisten
Klart det funkar men det är förenat med risker. Om något i värmesystemet fallerar så kan ju poolen ta skada, stora krafter i en bottenfrusen pool t ex. Jag kör klor i en dispenser som håller 4 veckor, du behöver justera pH och alkalinitet också. Vad jag vet finns ingen bra långtidsmetod för detta.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Klart det funkar men det är förenat med risker. Om något i värmesystemet fallerar så kan ju poolen ta skada, stora krafter i en bottenfrusen pool t ex. Jag kör klor i en dispenser som håller 4 veckor, du behöver justera pH och alkalinitet också. Vad jag vet finns ingen bra långtidsmetod för detta.
Tunnan på landet fyller vi upp och värmer när vi kommer dit. Man kan få igång den rätt snabbt och värma medan man fyller (från miniminivå). 3 timmar totalt innan man hoppar i går att fixa om man är optimal.

Då är det sjövatten och ev första kvällen utan desinficering. Sen chockklor över natten
 
Elvärme eller kamin?
Från miniminivå? Dvs ni har stående vatten i den när ni inte är där?
 
dadid dadid skrev:
Elvärme eller kamin?
Från miniminivå? Dvs ni har stående vatten i den när ni inte är där?
Det är en vedeldad kamin och vi börjar från noll. Miniminivån är när det påfyllda vattnet tagit sig över den övre anslutningen. Då börjar jag elda på i kaminen.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Är det bara jag som inte sätter elektroniklådan dikt an mot anslutningarna och hur gör ni isåfall för att isolera slangarna?
 
K Kesosmurf skrev:
Är det bara jag som inte sätter elektroniklådan dikt an mot anslutningarna och hur gör ni isåfall för att isolera slangarna?
Undrar också om någon gjort liknande. Funderar på att placera pump mm i källaren intill tunnan, blir nog ca 4m avstånd. Kanske inte en bra idé pga kyla och motstånd.
 
Inte bra. Om du inte kan ta hand om 2000 liter vatten i källaren vid en sprucken slangkoppling.
Själv grävde jag en stor stenkista som kunde rymma 2 kubik vatten.
Undvik luftfickor så, se till att alla slangar o rör har rätt fall.
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
K Kesosmurf skrev:
Är det bara jag som inte sätter elektroniklådan dikt an mot anslutningarna och hur gör ni isåfall för att isolera slangarna?
jag byggde min tekniklåda på kortsidan då det var bästa stället för att komma åt den när trallen är byggd, bifogar bild på min lösning. Verkar funka fint hitills.
 
  • Byggd tekniklåda fastsatt på kortsidan av en betongkonstruktion, intill en pool med grått skydd, vid byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Då är det ihåligt för slangarna däri antar jag? Snyggt byggt och limmat med skummet. Jag tror inte jag kan isolera mina slangar med något fast material för de böjer sig så mycket runt inuti trädäcket. Vet inte om det räcker med såna färdiga skumgummirör man kan klä om slangen eller om de blir för tunnt? En polare tipsade om att klippa upp böjbara plaströr , trä om slangarna och fylla med gullfiberisolering för att sedan fästa ihop igen på något vänster. Känns lite för komplicerat...
 
Ja det blev som en liten låda med bra stöd för slangen. Limmade på en skiva utanför när jag hade kollat så att inga kopplingar läckte.
 
  • En låda byggd av isoleringsmaterial stöder en flexibel slang vid en grundmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Hur går det för er som har poolen i drift?
Använder ni den ofta?
Själv så försöker jag bada iaf 2-3 gånger i veckan. :cool:
En pool med stilla vatten och reflektion av soluppgång eller solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Hur går det för er som har poolen i drift?
Använder ni den ofta?
Själv så försöker jag bada iaf 2-3 gånger i veckan. :cool:
[bild]
Är mest jag som sitter i den. Har fått bra kontroll på rening och rutiner så nu är den i princip underhållsfri. Har inte rört ph på över en månad. Men vi borde bada oftare...
 
Jag har tömt tunnan för tillfället, läckte vid lampan och jag lyckades inte få ordning på det. Visade sig att lamphuset hade spruckit, så jag har beställt ett nytt
 
D Dallastower skrev:
Jag har tömt tunnan för tillfället, läckte vid lampan och jag lyckades inte få ordning på det. Visade sig att lamphuset hade spruckit, så jag har beställt ett nytt
Hur fasen går det till?

Jag ska in med en lampa till våren. Sen skulle jag ev ville byta bort alukooplingarna. Alla som kör klor lär väl få rejäla utfällningar på dom.
 
H henlin431 skrev:
Hur fasen går det till?

Jag ska in med en lampa till våren. Sen skulle jag ev ville byta bort alukooplingarna. Alla som kör klor lär väl få rejäla utfällningar på dom.
Mina är helt ärgade och ser förjävliga ut.
Blir väl att få svarvat några rostfria till sommaren istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.