Hej
Jag har en ladd hybrid och frugan en elbil. Vi delar på en Garao laddbox med lastbalansering och 16A huvudsäkring till villan. Vi har även 9kW solpaneler på garaget. Det fungerar utmärkt. Var lite nervös i början att effekten inte skulle räcka till. Men vi är pensionerar båda två och kör inte så mycket. Jag laddar hybriden varje dag men frugan klarar sig att ladda en eller två gånger i veckan. Min laddar på 2-3 timmar. Och frugans behöver 6-7 timmar. Garo laddboxen är ansluten till bredbandet och laddar upp förbrukning löpande till Garos server. Jag kan gå in både från datorn och telefonen och kolla status, laddning m.m. Tänk bara på att det måste gå att dra en separat kabel från mätar skåpet till laddboxen för att kunna lastbalansera.
Gul laddhybrid och röd elbil parkerade utanför hus, diskussion om delad laddbox och elbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karsten R och 1 till
  • Laddar…
Hej, vi har en Charge amp (Halo) 11kw samt två elbilar hemma & 20A säkring. En lastbalanserare är nästan ett måste skulle jag säga, blir pikar lite då och då, framförallt under vintern. Nästan alla tillverkare har möjlighet att styra laddboxen på ett eller annat sätt. Däremot har man oftast samma möjligheter till inställningar både i bilen och i laddboxen så köp inte utifrån funktion. Min slutsats när vi letade var att nästan alla leverantörer erbjuder mer eller mindre samma funktioner, så gå på pris. Jag valde Charge amp för utseendets skull samt att den hade integrerad kabel, då har man en kabel i bilen och en i laddaren och den i bilen är inte skitig hela tiden och mer en nödlösning när man är iväg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Installerade en Easee i höstas med Watty för lastbalansering. Köpte direkt från Easee/tibber/elbitik.se hemsida och hade en elektriker här för att installera. Skickade in alla olika kvitton till Naturvårdsverket och fick tillbaka 50% efter en vecka! Bortsett från kringfix gick laddning med installation på ca 11k innan avdrag.

Hittas har det fungerat bra och det största problemet var hur man skulle montera den snyggt när den skulle upp mitt i trädgården.

Tror det skall vara Watty-Tibber-Easee och att man har ok wifi till laddboxen för att det skall vara ett bra alternativ eftersom all kommunikation är trådlös**. Skall också vara ok/bekväm med att hantera allt via molnet/appar. För mig var det just det som gjorde att jag valde detta, en modern lösning och smart logik*.


* (Saknas fortfarande viss logik/kopplingar med vissa bilmärken och apparna men det funkar bra ändå)

** (kan såklart gå att förlänga Wi-Fi med sladd men då måste man fixa med det också)
 
  • Gilla
CoachAdde
  • Laddar…
Rekommenderar Eeaee laddbox. Se här för info: https://tibber.com/se/produkt/easee

Den är snygg, finns i flera färger och riktigt prisvärd. Kostar ca 7 000 kr plus installation.

Rekommenderar att du köper med Watty (typ 2 000 kr) som lastbalanserar laddboxen beroende på din elanvändning i realtid. Det innebär att du slipper överbelastade huvudsäkringar och behöver inte öka upp din huvudsäkring med högre abonnemangskostnader som följd.

Om du använder elbolaget Tibber så kan du koppla Eeasee boxen till Tibber appen så att du endast laddar när det är lågt elpris.
 
  • Gilla
chris4050
  • Laddar…
Du skriver inte vilken bil du har, men är det en Tesla skulle iaf jag köpa en Tesla Wall Connector.
 
Fridh78 Fridh78 skrev:
Rekommenderar Eeaee laddbox. Se här för info: [länk]

Den är snygg, finns i flera färger och riktigt prisvärd. Kostar ca 7 000 kr plus installation.

Rekommenderar att du köper med Watty (typ 2 000 kr) som lastbalanserar laddboxen beroende på din elanvändning i realtid. Det innebär att du slipper överbelastade huvudsäkringar och behöver inte öka upp din huvudsäkring med högre abonnemangskostnader som följd.

Om du använder elbolaget Tibber så kan du koppla Eeasee boxen till Tibber appen så att du endast laddar när det är lågt elpris.

Har du inte Tibber så kan du få en kod av mig där du kan ansluta dig. Använder du koden får du (och jag) 500 kr att handla smarta prylar (tex Easee laddboxen eller Watty) för i Tibber shoppen: [länk]
Har inte Watty konkat?

https://www.allabolag.se/5569218166/watty-ab
 
R Robert-san01 skrev:
Har inte Watty konkat?

[länk]
Tibber köpte upp dem/Tog över deras produkt. Watty var tänkt att ha fler funktioner men fungerar nu enbart som effektvakt.
 
Aero
elpaco elpaco skrev:
Du skriver inte vilken bil du har, men är det en Tesla skulle iaf jag köpa en Tesla Wall Connector.
Vi kommer ha en laddhybrid med 13 kWh batteri. Men jag kan byta bil var 18 månad så därav att jag framtidssäkrar med en 11kW laddare.
 
VidarS
elpaco elpaco skrev:
Du skriver inte vilken bil du har, men är det en Tesla skulle iaf jag köpa en Tesla Wall Connector.

Tesla WC kommer utan inbygd JFB, något som kan fördyra installationen med flera tusen kronor.
Kan också vara svårt att få nya gröna fakturaavdraget, om man inte ”fuskar” lite (man får inte köpa WC utan att ha köpt Tesla, och installatören måste fakturera för att få avdraget. Kan bli knepigt)
Om det är ”teslaknappen” på laddsladden (som öppnar locket/avslutar laddningen) man vill åt, så finns det lösa sådana att få köpt på tex laddstoppet, som passar alla laddboxar som inte har fastmonterad sladd.

Tesla WC kan bli en dyr affär om man inte hittar en elektriker som vill trixa lite med fakturan samt vill installera billig ”kina-JFB”

Edit:glömde länken
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/laddkabel-med-tesla-knapp-3-fas-20a-138kw
 
Nissens
chris4050 chris4050 skrev:
Vi köpte en Easee laddbox som är grymt bra! Smidig installation av elektriker samt smart med tillhörande app. Vi har Tibber som elbolag så vi ställer in laddboxen på smartladdning så laddar den upp bilen under dygnet till bästa elpris.

Köpte en Watty effektvakt/lastbalanserare som justerar laddboxens effekt beroende på hur hårt du belastar säkringarna.

Helnöjd!
Jag har också Easee laddbox. De har haft stora tekniska problem som drabbat de flesta användarna. I nästan två veckor i nov/dec var deras servrar nere och då gick det inte att styra boxarna alls eftersom de baseras på en molntjänst. Efter haveriet är mycket igång, men ett okänt antal boxar strular fortfarande, bl.a min box. Den går bara att styra ibland numera, så jag styr laddaren i bilen från Tibber istället.
Easee verkar vara en omogen produkt.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
B biggles34 skrev:
Kul att höra, det är den jag funderar på också (y)
Bästa jag köpt utan att krydda för mycket!
 
Nissens
B biggles34 skrev:
Kul att höra, det är den jag funderar på också (y)
De har stora tekniska problem. Kolla gärna inlägget jag gjorde nyss...
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har också Easee laddbox. De har haft stora tekniska problem som drabbat de flesta användarna. I nästan två veckor i nov/dec var deras servrar nere och då gick det inte att styra boxarna alls eftersom de baseras på en molntjänst. Efter haveriet är mycket igång, men ett okänt antal boxar strular fortfarande, bl.a min box. Den går bara att styra ibland numera, så jag styr laddaren i bilen från Tibber istället.
Easee verkar vara en omogen produkt.
Ja jag håller med! Har inte upplevt dom problemen då jag fick min box i början av jan.
 
Nissens Nissens skrev:
De har stora tekniska problem. Kolla gärna inlägget jag gjorde nyss...
Men dom problemen har väl bara varit när man kopplat boxen till easee.cloud? Inte via Tibber?
 
Nissens
chris4050 chris4050 skrev:
Men dom problemen har väl bara varit när man kopplat boxen till easee.cloud? Inte via Tibber?
Det spelar ingen roll att det går via Tibber. Boxen är beroende av Easees molntjänst...
Jag trodde som du också förut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.