Aero
Hej forumvänner!

Som många andra så ska vi börja åka laddbar bil och därmed är det dags för laddbox hemma.
Tittar uteslutande på 11 kW 3-fas med lastbalansering.
Har 20A på inkommande.

Med nya reglerna kring "grön skatteväxling" följer en del erbjudanden där material och "standard"-installation ingår.
Man får 50% skatteväxling på allt upp till 50k utom kostnaden för entreprenörens resor.

-Vilka paket är mest prisvärda?
-Vilken laddare har bäst rykte?
-Annat att tänka på kring hårdvara?
-Törs jag handla av små firmor eller är det bättre att köpa genom stor drake?

Tex
Vatte*fall erbjuder paket med CTEK Chargestorm Connected
3G/4G-uppkopplad utan abonnemang.
Tillgång till portal med statistik osv.
Lastbalansering
RFID nyckel tagg som std.
Ca 26k innan avdrag. 1k i rabatt som kund.


EON o fler andra erbjuder GARO GLB
Tillgång till portal endast via abonnemang?
RFID som tillval?
Uppkoppling via wifi
Lastbalansering
Ca 26k innan avdrag
 
Kollat vad bilåterförsäljaren erbjuder? De flesta brukar kunna erbjuda Charge Amps med installation.
 
A
Jag skule själv inte ha skaffat Chargestorm, och då jobbar jag på ett av ställerna som har tillverkat dem...
 
Aero Aero skrev:
Hej forumvänner!

Som många andra så ska vi börja åka laddbar bil och därmed är det dags för laddbox hemma.
Tittar uteslutande på 11 kW 3-fas med lastbalansering.
Har 20A på inkommande.

Med nya reglerna kring "grön skatteväxling" följer en del erbjudanden där material och "standard"-installation ingår.
Man får 50% skatteväxling på allt upp till 50k utom kostnaden för entreprenörens resor.

-Vilka paket är mest prisvärda?
-Vilken laddare har bäst rykte?
-Annat att tänka på kring hårdvara?
-Törs jag handla av små firmor eller är det bättre att köpa genom stor drake?

Tex
Vatte*fall erbjuder paket med CTEK Chargestorm Connected
3G/4G-uppkopplad utan abonnemang.
Tillgång till portal med statistik osv.
Lastbalansering
RFID nyckel tagg som std.
Ca 26k innan avdrag. 1k i rabatt som kund.


EON o fler andra erbjuder GARO GLB
Tillgång till portal endast via abonnemang?
RFID som tillval?
Uppkoppling via wifi
Lastbalansering
Ca 26k innan avdrag
Vi köpte en Easee laddbox som är grymt bra! Smidig installation av elektriker samt smart med tillhörande app. Vi har Tibber som elbolag så vi ställer in laddboxen på smartladdning så laddar den upp bilen under dygnet till bästa elpris.

Köpte en Watty effektvakt/lastbalanserare som justerar laddboxens effekt beroende på hur hårt du belastar säkringarna.

Helnöjd!
 
  • Easee laddbox monterad på ett stolpe utomhus med gul laddkabel och snö på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
För 11kw med 3-fas behöver du 16A säkringar, räcker det verkligen med 20A för hela huset då?

Från 2021 kan installatör använda grön ROT, dra av 50% (arbete OCH material) direkt på fakturan.

Kolla runt, finns många tillverkare och elfirmor som installerar idag. 26k verkar saftigt tycker jag, hittat för under 14k innan ROT
 
  • Gilla
Göran Åkesson
  • Laddar…
B biggles34 skrev:
För 11kw med 3-fas behöver du 16A säkringar, räcker det verkligen med 20A för hela huset då?
Med lastbalansering får laddboxen bara det som finns kvar efter att huset använder sitt.
 
J jhenrikj skrev:
Med lastbalansering får laddboxen bara det som finns kvar efter att huset använder sitt.
Javisst, men hur mycket får du ut då realistisk?
Själv kommer jag köra runt 25-30 mil de dagarna jag använder bilen, elbil. Morgonen efter måste det vara fulladdat.
 
chris4050 chris4050 skrev:
Vi köpte en Easee laddbox som är grymt bra! Smidig installation av elektriker samt smart med tillhörande app. Vi har Tibber som elbolag så vi ställer in laddboxen på smartladdning så laddar den upp bilen under dygnet till bästa elpris.

Köpte en Watty effektvakt/lastbalanserare som justerar laddboxens effekt beroende på hur hårt du belastar säkringarna.

Helnöjd!

Kul att höra, det är den jag funderar på också (y)
 
Dom där paketen är väldigt överprisade. Jag köpte laddbox och lastbalanserare 22 kwh från Garo och hamnade på ca 20 tkr (före avdrag) ink installation av den elektriker jag brukar använda mig av.

Är för övrigt väldigt nöjd med laddboxen, jag är inte så teknikintresserad men den laddar på som den ska även nu när det är kallt och värmepumpen går för fullt. Jag har den installerad på 3x16 och har huvudsäkring på 20.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
VidarS
Easee har jag hört mycket bra om, samma med Garo.
Lite tips:

-Köp med lös sladd, sladden är lite av en svag länk, och om du köper med fast sladd, så kan det bli dyrt att ersätta en trasig koppling eller sladd.

-Ställ dig frågan: ”behöver jag verkligen att säkra upp”? 11kW är maximalt du kan få ut på 3fas 16A, något som ger ungefär 6 mil i timmen beroende av bil och körmönster. Genomsnittsbilen i Sverige kör ungefär 5 mil per dygn. Behöver du verkligen att ladda med fullt ös? 3fas 8A ger ungefär 4 mil i timmen, eller fullt batteri på ungefär 10 timmer. En uppsäkring kan gå på några tusen i året extra i elavgift, är det värd det? Ställ ner laddeffekt i bilen eller laddboxen, eller köp till lastbalansering, så vill de allra flesta klara sig med 16A huvudsäkring om du laddar på natten, det är också bäst för övriga samhället.

-De flesta hybrider klarar inte mer än typ 3,6kW. Pass på att installera möjlighet för 11kW när du redan är i gång, framtidssäkra. Din näst-nästa bil är kanske en hel-elektrisk.

-kör du mycket kan det vara värd att kolla upp elabonnemang med timdebitering om du kan ladda på natten, elpriset är lägre då.

Lycka till
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B biggles34 skrev:
Javisst, men hur mycket får du ut då realistisk?
Själv kommer jag köra runt 25-30 mil de dagarna jag använder bilen, elbil. Morgonen efter måste det vara fulladdat.
Räknar du 2kwh per mil så borde du ha 70kwh batteri för att klara hela resan på hemladdning.

Kommer du hem kl 18 och ska köra kl 06.00
Och som alla andra lagar mat duschar mm fram till kl 21 och därefter kan lämna hela effekten till laddaren
så tar det 60Kwh/11kw= ca 6h på 16A huvudsäkring.
dvs enligt teorin har du 3h kvar innan du ska åka men i praktiken så kommer ditt hus använda energi under natten.
Vill du ha bättre svar så får du lägga upp vad du förbrukar i huset under dygnet
 
  • Gilla
liqwid78
  • Laddar…
Kommer även en mobil laddare du pluggar in i vanligt 3-fas uttag.
Enligt en leverantör får du grön ROT om du köper inkl installation, fast du kan ta loss den till sommarstugan el annan plats med 3-fas uttag.

CTEK Njord Go
 
  • Gilla
Pettan_69 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Easee laddbox som jag köpte för ett år sedan. Boxen fungerar som den ska och jag har tidigare rekommenderat den till alla mina vänner men eftersom företaget Efuel inte är seriösa kan jag tyvärr inte längre rekommendera den till någon. En avgörande anledning till att jag valde Easee var att de hade en lastbalanserare som skulle komma in någon vecka efter att jag hade köpt min laddbox. Tyvärr kom det aldrig någon lastbalanserare och har fortfarande inte gjort det ett år senare trots att de har lovat om och om igen att "den kommer nästa vecka". Men när "nästa vecka" pågick i över ett år insåg jag att det bara är lögner och tomt prat. Sist jag frågade var i november 2020 och då lovade de åter igen att den skulle komma i december. Ni kan själva gissa om den gjorde det...

Så jag står fortfarande efter ett år med en laddare som jag inte kan utnyttja fullt ut eftersom den då utlöser mina säkringar. Riktigt uselt skött av Efuel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Installerade Eways Chargestorm connected 3-fas16A med uttag i höstas. Mycket nöjd med deras box. Blev ca 20 000 kr för installation och box innan bidraget från staten. Fick bidraget från Naturvårdsverket inom 1 vecka.
Har också 20A, vilket funkar bra. Säkringen har dock gått någon gång vid maxladdning + ugn + diskmaskin + spis + julbelysning.
 
T tompajo skrev:
Jag har en Easee laddbox som jag köpte för ett år sedan. Boxen fungerar som den ska och jag har tidigare rekommenderat den till alla mina vänner men eftersom företaget Efuel inte är seriösa kan jag tyvärr inte längre rekommendera den till någon. En avgörande anledning till att jag valde Easee var att de hade en lastbalanserare som skulle komma in någon vecka efter att jag hade köpt min laddbox. Tyvärr kom det aldrig någon lastbalanserare och har fortfarande inte gjort det ett år senare trots att de har lovat om och om igen att "den kommer nästa vecka". Men när "nästa vecka" pågick i över ett år insåg jag att det bara är lögner och tomt prat. Sist jag frågade var i november 2020 och då lovade de åter igen att den skulle komma i december. Ni kan själva gissa om den gjorde det...

Så jag står fortfarande efter ett år med en laddare som jag inte kan utnyttja fullt ut eftersom den då utlöser mina säkringar. Riktigt uselt skött av Efuel.
Man kan köpa Easee från andra bolag än Efuel. Jag köpte min på Laddstoppet och är supernöjd.
 
  • Gilla
Karsten R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.