M maria01 skrev:
[media] ingen exekutiv auktion
Detta var Australien så jag vet inte om detta är praxis eller regulatoriska krav. För USA har jag dock hört att det är krav vid exekutiv auktion.

En del klagar ju på att det är stressigt vid husförsäljning i Sverige. Men det verkar ju synnerliga relaxat jämfört med detta i videon.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Någon hade det bästa argumentet.
Det går inte att ha ett system där bud är bindande som det är nu.
Man har 15 minuter på sig under en visning att granska något för flera miljoner det är inte rimligt.
När jag varit på visning har det varit ca 1.5 timmar och två visningar inplanerade. Det är totalt 3 timmar man har på sig. Dessutom vet jag att mäklare brukar försöka ordna en extra visning, om någon önskar.
Är det så att det förekommer försäljningar där man bara har en visning på 15 min?
 
H hapazard skrev:
Man är värd summan av sina tillgångar och skulder, så betydligt bättre att vid pension ha en fastighet för 3 miljoner, än en miljon på banken och en miljon i lån från banken, än endast fastigheten och inga skulder eller andra tillgångar.

I det första alternativet har man möjlighet att genomföra större renoveringar, åka på någon dyr resa eller täcka upp för en oförutsedd utgift. I det andra är du körd om du drabbas av en större utgift på fastigheten då du kanske inte kan ta upp ytterligare lån, och kan inte unna dig någon guldkant ovanpå pensionen trots att du är miljonär.

Kostnaden för det första alternativet består av räntekostnader, men vid hyfsad investering av de övriga tillgångarna bör det täcka upp så att det i själva verket är kostnadsneutralt. När man sen en gång går bort kanske barnen ärver en miljon mindre, om du lyckats leva upp den där miljonen du hade sparat - men de klarar sig med två ändå.

Resonemanget håller förresten genom hela livet. En del studenter vill inte ta studielån utan lever på sparade pengar istället. Belöningen blir att istället för att ha 300 000 sparade medel till en kontantinsats när de studerat klart, och ett billigt lån, har de netto noll.
Dessutom slipper man diverse släktingar som ska lägga sig i vad som ska ske med fastigheten eftersom de enbart är intresserade av att det finns stort värde den dag du dör eller ännu värre får för dig att sälja fastigheten du inte behöver för att leva loppan dina sista år i livet :)

Visst är det trevligt med pengar men som jag brukar säga till mina allt för sparsamma föräldrar, om det blir noll eller minus i bouppteckningen när ni är borta så är jag glad, då har ni levt som ni tjänat ihop till!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Absolut, jag håller med dig, men med det sagt så kan jag fortfarande tycka att man bör vara skuldfri när man blir pensionär och därmed äga sitt boende utan att behöva oroa sig för likviditeten eller oförutsedda kostnader. Det är mer ett systemfel om man inte kan tjäna ihop till sitt eget boende under en hel yrkeskarriär.
Varför skulle man behöva vara skuldfri vid pensionering?

Det borde i konsekvens innebär att att pensionärer bara får hyra av fastighetsbolag som är skuldfria. Har Fastighetsbolaget skulder så betalar ju hyresgästen indirekt ränta.

Jag ser inget som helst rimligt i detta.

Och varför skall folk behöva leva spartanskt under livet och samla ihop stora belopp åt arvingarna?
Hör då och då att folk har det kravet på sina föräldrar. (som här) Men jag förstår mig inte på det.
Verkar inte det motsatta mer rimligt. Föräldrarna konsumerar upp sina inkomster under livet och arvingarna får inget.
Dvs man lånar mer och mer med stigande ålder.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
engs
B BrunoS skrev:
Jag tror inte att vi skulle prata om att bindande bud skulle läggas under auktionsliknande former även om systemet skulle ändras. Men dagen system är väldigt märkligt och jag har sett många som betalar mycket för ett hus när de budat mot någon som inte har medel utan budar på andra oklara grunder. Eller som de exempel där jag under de sista året haft god insyn:
https://en.wikipedia.org/wiki/Winner's_curse

"The winner of an auction is the bidder who submits the highest bid. Since the auctioned item is worth roughly the same to all bidders, they are distinguished only by their respective estimates of the market value. The winner, then, is the bidder making the highest estimate. If we assume that the average bid is accurate, then the highest bidder overestimates the item's value. Thus, the auction's winner is likely to overpay."

Lite motsatsen till detta är t.ex. om man sammanställer massor av individers gissningar på allt ifrån resultatet på en fotbollsmatch till aktiers framtida värde, så träffar ett snitt av dessa förvånansvärt ofta väldigt rätt.

Medan i en auktion så vinner alltid den mest optimistiske, auktion är lite som om den som spelar på 0-10 resultat i en fotbollsmatch skulle få rätt, varje gång.
 
D daVinci skrev:
Varför skulle man behöva vara skuldfri vid pensionering?

Det borde i konsekvens innebär att att pensionärer bara får hyra av fastighetsbolag som är skuldfria. Har Fastighetsbolaget skulder så betalar ju hyresgästen indirekt ränta.

Jag ser inget som helst rimligt i detta.

Och varför skall folk behöva leva spartanskt under livet och samla ihop stora belopp åt arvingarna?
Hör då och då att folk har det kravet på sina föräldrar. (som här) Men jag förstår mig inte på det.
Verkar inte det motsatta mer rimligt. Föräldrarna konsumerar upp sina inkomster under livet och arvingarna får inget.
Dvs man lånar mer och mer med stigande ålder.
Vem sa något om att leva spartanskt? Det var INGET jag nämnde i alla fall. Du känner kanske till att det heter "lån" av ett skäl? Om inte så kan jag berätta att det betyder att man ska lämna tillbaka det man lånat. Om inte för långivarens skull så för låntagarens.

Angående räntan så tror jag du har missat hela innehållet, det var ju den pensionerades skuldsituation som diskuterades, så om pensionären hyr sin bostad så borde det finnas en rejäl buffert på dennes balansräkning, ifall något sker. En helt vanlig Lyckoslantsdevis således, spara ihop till det du ska köpa.
Att låna mer med stigande ålder var kanske det stolligaste råd jag någonsin hört, fråga banken om vad de tycker om mer lån med mindre kassaflöde (nästan 100% av landets pensionärer har mindre inkomst i pension än de hade som förvärvsarbetande.

.
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har jag dålig koll på 60-taket, men i början på 70-talet köpte mina föräldrar ett nyproducerat kedjehus för 140' i Stockholmsförort. Båda arbetade, även om mamma arbetade lite färre timmar. Så såg det ut i övriga familjer runt om också.
Ska man titta på årsinkomst kontra inköpspris tcycker jag det är rimligt att även titta på inflationen, annars luras man lätt att tro att det är mycket lättare att betala av 5 årsinkomster än 10.
Om vi gör några enkla antaganden:
1970-tal: 10 årsinkomster för köp av bostad och 10% inflation
2020-tal: 5 årsinkomster för köp av bostad och 2% inflation
Vi antar i båda fallen att lönen följer inflationen.

Efter 10 år kommer 2020-familjen ha 22% högre inkomst och bostadens inköpspris motsvarar nu drygt 4 årsinkomster
Efter 10 år kommer 1970-familjen ha 160% högre inkomst och bostadens inköpspris motsvarar nu knappt 4 årsinkomster

Ovanstående är självklart förenklingar och kanske har jag till och med fått med något räknefel, men kontentan är att det för var mer motiverat att belåna sig högt i förhållande till sin årsinkomst. Idag säger ju många banker nej till mer än 4,5 ggr årsinkomsten.
Jo självklart har inflationen betydelse. Men den påverkar ju som du vet inte bara betalningsutrymmet för bostaden utan inflationen påverkar även andra kostnader för boende och att leva. Dessutom så hade vi en kraftig höjning av skatterna från 60-talet och framåt. Kommunalskatterna ökade kraftigt , oms på 4% har idag blivit en moms på 25 %. Så av alla fantasiska löneökningar tog staten en stor del kanske den största
. Dessutom så försämrade man hela tiden avdragsrätten och höjde avgifter. Man ska också tänka på att väldigt många gjorde eget arbete för att ha råd att skaffa hus.
Men jag kan lova dig att dom flesta vad livrädda för att ta på sig en sån otrolig skuld som ett köp av en bostad var. Men då kraven på andra saker va små så klarade dom att betala sina hus. Vika krav är man villig att avstå från idag för att ha råd med ett hus?
 
Redigerat:
Mycket snack om att man måste visa lånelöfte.

Först och främst måste är det väldigt lite saker man måste här i livet.
Finns inget tvång på att visa ett lånelöfte, eller äns ha lånelöfte, för att få lägga ett bud.
Varför efterfrågar mäklare det då? Tre anledningar, utan särskild rangordning.

1 ) En mäklare är precis som mig - en lat jävel som undviker problem. Om den som vinner budgivningen, sedan inte har finansiering ordnad, så innebär det en massa merjobb för mäklaren. Budgivningen måste i värsta fall tas om, kanske måste ny visning arrangeras tec etc. Det vill den undvika.

2 ) Mäklaren vill ibland sälja bolån. Mäklare är inte sällan på ett eller annat sätt kopplad till en bank, och om mäklaren förmedlar en bolånekund, får denna någon form av belöning för detta.

3 ) Mäklare omfattas om lagen om penningtvätt. Detta är inget mäklaren vill. Det är bara ett tvång för mäklaren. Dvs mäklaren måste delvis förvissa sig om varifrån pengarna till bostadsaffären kommer. Detta för att inte bostadsaffärer ska användas som ett sätt att tvätta pengar; köp svart - sälj vitt. Grattis. Många mäklare hade nog egentligen inte brytt sig om Ärliga Harry betalade för huset med osorterade valörer ur en ICA-påse.
Om du har ett lånelöfte så vet mäklaren att pengarna är "schyssta". Om det inte kommer från ett lånelöfte måste mäklaren förvissa sig om, och dokumentera, hur Ärliga Harry fått tag på dessa pengar, även om de är på redan är på ett konto. Och det är ju extraarbete åter igen, så där är mäklaren lat. Så därför vill mäklaren ha ett lånelöfte.

Så? Vad kan man göra? Va vettig mot mäklaren.
- Inge förtroende att du har finansiering ordnad. Oavsett om det är lånelöfte eller inte. Få mäklaren att förstå att du som köpare kommer inte innebära merjobb.
- Hjälp mäklaren att kunna säkerställa efterlevnad av penningstvättsreglerna "Du, jag sålde 5.000 Tesla-aktier, ska jag skicka över papper på det så har du det?" "Du, min svärmor dog, riktigt snål hagga, lämnade efter sig en shit load of money. Vill du ha kopia på arvsskiftet så ser du att allt är i sin ordning?"
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Absolut, jag håller med dig, men med det sagt så kan jag fortfarande tycka att man bör vara skuldfri när man blir pensionär och därmed äga sitt boende utan att behöva oroa sig för likviditeten eller oförutsedda kostnader. Det är mer ett systemfel om man inte kan tjäna ihop till sitt eget boende under en hel yrkeskarriär.
Visst kan du tjäna ihop till ditt boende under ett yrkesliv. Det är bara att anpassa kostnaden för boendet.

Det är bara om du vill disponera ett boende som kostar mer än vad du har sparat ihop som du behöver låna.
Många anser att det är en bra ide, och lånar därför.

Så är det för övrigt när du hyr en bostad också. Du betalar då en löpande kapitalkostnad i hyran. Och Fastighetsbolaget lär sitta med ungefär 50% belåning.
Lånar man själv så betalar man också en löpande kapitalkostnad.
Inte så stor skillnad i det avseendet.
 
S JockeEinarson skrev:
Vem sa något om att leva spartanskt? Det var INGET jag nämnde i alla fall. Du känner kanske till att det heter "lån" av ett skäl? Om inte så kan jag berätta att det betyder att man ska lämna tillbaka det man lånat. Om inte för långivarens skull så för låntagarens.

Angående räntan så tror jag du har missat hela innehållet, det var ju den pensionerades skuldsituation som diskuterades, så om pensionären hyr sin bostad så borde det finnas en rejäl buffert på dennes balansräkning, ifall något sker. En helt vanlig Lyckoslantsdevis således, spara ihop till det du ska köpa.
Att låna mer med stigande ålder var kanske det stolligaste råd jag någonsin hört, fråga banken om vad de tycker om mer lån med mindre kassaflöde (nästan 100% av landets pensionärer har mindre inkomst i pension än de hade som förvärvsarbetande.

.
Har man tillgångar så betyder det att man har avstått konsumtion. Och då har man levt mer spartanskt än ifall man inte sparat, och i stället konsumerat.

Jag t ex har en villa som är obelånad. Det innebär att jag har levt mer spartanskt än ifall jag skulle lånat upp och konsumerat. Borde väl inte vara det minsta kontroversiellt att det förhåller sig så.

Så frågan är varför man skulle eftersträva att leva spartanskt och göda arvingarna?
Jag ser inget som helst skäl till det. Dom får väl se till att klara sig själva.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Visst kan du tjäna ihop till ditt boende under ett yrkesliv. Det är bara att anpassa kostnaden för boendet.

Det är bara om du vill disponera ett boende som kostar mer än vad du har sparat ihop som du behöver låna.
Många anser att det är en bra ide, och lånar därför.

Så är det för övrigt när du hyr en bostad också. Du betalar då en löpande kapitalkostnad i hyran. Och Fastighetsbolaget lär sitta med ungefär 50% belåning.
Lånar man själv så betalar man också en löpande kapitalkostnad.
Inte så stor skillnad i det avseendet.
Jag tycker att det är bättre att anpassa inkomsten efter hur man vill leva OCH bo........varför skulle tillgångar innebära att man avstått konsumtion?
 
Fairlane
T Tbr53 skrev:
Jo självklart har inflationen betydelse. Men den påverkar ju som du vet inte bara betalningsutrymmet för bostaden utan inflationen påverkar även andra kostnader för boende och att leva. Dessutom så hade vi en kraftig höjning av skatterna från 60-talet och framåt. Kommunalskatterna ökade kraftigt , oms på 4% har idag blivit en moms på 25 %. Så av alla fantasiska löneökningar tog staten en stor del kanske den största
. Dessutom så försämrade man hela tiden avdragsrätten och höjde avgifter. Man ska också tänka på att väldigt många gjorde eget arbete för att ha råd att skaffa hus.
Men jag kan lova dig att dom flesta vad livrädda för att ta på sig en sån otrolig skuld som ett köp av en bostad var. Men då kraven på andra saker va små så klarade dom att betala sina hus. Vika krav är man villig att avstå från idag för att ha råd med ett hus?
Ja, skatterna ökade från 60-talet och framåt, men var ändå lägre än idag.
Avdragen försämrades, men var ändå bättre än idag.
Poängen är dock att la man sig på gränsen för vad man klarade av på 60-70-talet så var bördan lätt att bära 10 år senare pga inflationen. Lägger man sig på gränsen idag så ligger man fortfarande på gränsen 10 år senare.

Med det vill jag inte ha sagt att det är bra med en hög inflation, utan bara få lite jämvikt i tanken "förr var vi mycket duktigare än vad man är idag".
 
Fairlane Fairlane skrev:
Med det vill jag inte ha sagt att det är bra med en hög inflation, utan bara få lite jämvikt i tanken "förr var vi mycket duktigare än vad man är idag".
Det var också så att bostadslån SKULLE återbetalas på max 30 år. "Tills vidare lån" d.v.s. amorteringsfria fanns väl knappast att ta som bostadslån?
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
engs engs skrev:
[länk]

"The winner of an auction is the bidder who submits the highest bid. Since the auctioned item is worth roughly the same to all bidders, they are distinguished only by their respective estimates of the market value. The winner, then, is the bidder making the highest estimate. If we assume that the average bid is accurate, then the highest bidder overestimates the item's value. Thus, the auction's winner is likely to overpay."

Lite motsatsen till detta är t.ex. om man sammanställer massor av individers gissningar på allt ifrån resultatet på en fotbollsmatch till aktiers framtida värde, så träffar ett snitt av dessa förvånansvärt ofta väldigt rätt.

Medan i en auktion så vinner alltid den mest optimistiske, auktion är lite som om den som spelar på 0-10 resultat i en fotbollsmatch skulle få rätt, varje gång.
Är naturligtvis en intressant poäng.

Samtidigt i den här jämförelsen så är mitt problem snarare (med nuvarande lagstiftning) att du kan spela på matcher utan att behöva satsa något själv. Men när du spelar så förändras oddsen för alla andra.
Hade jag kunnat spela på oddset och bara behövt betala insatsen om jag vann hade jag spelat mycket mer ;)

(Inser också att jag var otydlig i första inlägget, troligtvis finns auktionsförfarandet kvar. Jag syftade mest på tiden, dvs att några 15minuters eller 'på visningen' beslut kommer aldrig vara aktuella.)
 
Fairlane
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det var också så att bostadslån SKULLE återbetalas på max 30 år. "Tills vidare lån" d.v.s. amorteringsfria fanns väl knappast att ta som bostadslån?
Om det fanns eller inte vet jag inte, men även om man skulle betala tillbaks det på 30 år så fanns/finns alltid chansen att utöka lånet under resans gång.
Förmodligen betalade man av mindre i början och mer i slutet.
På 30 år så ger en löneökning på 2% årligen 81% totalt.
På 30 år så ger en löneökning på 10% årligen 1745% totalt.

Eller om vi tar det i lite siffror. Vi antar att man har en årsinkomst på 100' i båda fallen när man börjar (för att det ska vara enkelt att räkna).

I fallet av den lägre inflationen på 2% så köper man ett hus för 5 ggr sin årsinkomst, eller 500'.
Efter 30 år har man en årsinkomst på 181', dvs huset kostade fortfarande drygt 2,5 årsinkomster

I fallet med 10% inflation så köper man ett hus för 10 årsinkomster, eller 1000'
Efter 30 år så har man en årsinkomst på 1,745 miljoner, dvs mycket mindre än en årsinkomst. Jag har en viss förståelse för att det är lättare att betala av lånet med de förutsättningarna. Man skulle ju kunna köra amorteringsfritt i 20 år och sen betala av det lätt på 10 år.

Och, ja jag är medveten om att räntan var annorlunda också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.