Staffans2000
O oliva skrev:
Egentligen förstår jag inte varför de inte köper och säljer hus en gång om året med tanke på vilken värdeökning en fastighet har bara för att de har bott där och ställt in möbler och gamla dörrar.
Ja visst!

Men snart kommer den bittra sanningen ikapp önskedrömmarna och den"sunda budgivningen" som någon uttryckte det, börjar på halva det begärda priset och stannar där. Tänk bara på kostnaden och tiden, för att ränsa ut alla saker de lämnar kvar, om så blir fallet.

Staffan
 
Keiller Keiller skrev:
Visst, jag har förstått att inredningsstilen kallas Shabby Chic och uttalar man det på svenska, som "skabbigt skick", så är det glasklart.
Stilen Shabby Chic är på utgående också, om man ska följa trender. Så det är dubbelfail.
 
KristinaRT
Om man bara tittar på läge, och bortser från insidan (som man ju faktiskt kan göra något åt) så är huset omgivet av asfalterade vägar på två av tre sidor, och granne med en parkeringsplats som är uppställningsplats för båtar under vinterhalvåret.... Det må ligga nära havet, men havet består av en mindre industrihamn... Ärligt ett av de sämsta lägen jag kan tänka mig, och dessutom på en pyttetomt (i förhållande till storlek på hus och ålder på huset).
Bara läget gör att jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa det huset. 14 milj är skrattretande, hade det legat i Mölle eller Ga Lerberget så nära havet hade situationen varit en annan.
 
  • Gilla
l3ff3 och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Man har nog medvetet inrett med loppis- och containerfynd, samt andra sopor, i förhoppningen att en presumtiv köpare ska bortse från det rent uppenbara, att huset är ett objekt, "renoverat" av någon som inte har full koll på hur en renovering bör utföras.
vilken container har du där du bor skinnsoffan på en av bilderna är värd 5000 euro minst begangnade
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Man har nog medvetet inrett med loppis- och containerfynd, samt andra sopor, i förhoppningen att en presumtiv köpare ska bortse från det rent uppenbara, att huset är ett objekt, "renoverat" av någon som inte har full koll på hur en renovering bör utföras.
Spisen de har i köket kostar typ 55 000 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
De sex vita stolarna, Tulip chair 18 500 kr/st. Och så vidare ...
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
De sex vita stolarna, Tulip chair 18 500 kr/st. Och så vidare ...
Fast inredningen ingår inte i försäljningen så vad spelar det för roll? Visst om det ingår hundratals sådana spisar kanske det skulle motivera det begärda och något provocerande priset men det står inte i mäklarens annons.
Dyra stolar är ungefär lika relevant som att försöka kränga ett hus med en Ferrari på uppfarten.
 
  • Gilla
antett och 8 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Spisen de har i köket kostar typ 55 000 kr.
Hade väl varit bättre att lägga 5.000 på en vanlig induktionsspis och sen lagt 50.000 på att göra klart huset?
 
Redigerat:
  • Gilla
l3ff3 och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vilken container har du där du bor skinnsoffan på en av bilderna är värd 5000 euro minst begangnade
Så du menar att den kostar mer som ny? Helt fantastiskt!
Fast jag skulle hellre ha lagt de pengarna på färg, dörrfoder, innertak och lite annat, för att snygga till huset inför försäljningen.
 
Keiller Keiller skrev:
Så du menar att den kostar mer som ny? Helt fantastiskt!
Fast jag skulle hellre ha lagt de pengarna på färg, dörrfoder, innertak och lite annat, för att snygga till huset inför försäljningen.
vart hittar du den för under?
 
M maria01 skrev:
vart hittar du den för under?
Förmodligen ingenstans. Men jag har inte letat. Å andra sidan skulle jag aldrig köpa begagnad soffa för 50.000 kronor.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Fast inredningen ingår inte i försäljningen så vad spelar det för roll? Visst om det ingår hundratals sådana spisar kanske det skulle motivera det begärda och något provocerande priset men det står inte i mäklarens annons.
Dyra stolar är ungefär lika relevant som att försöka kränga ett hus med en Ferrari på uppfarten.
Håller helt med, som husspekulant skiter man i om tidigare ägare kört Ferrarri och druckit Dom Pérignon till vardags - om det inte skett till bekostnad av underhållet på huset och då är det negativt. Klart det är positivt om tidigare ägare haft så bra ekonomi att huset är topprenoverat, men så verkar ju inte vara fallet här - snarare det förstnämnda, man har satsat allt på dyra stolar som många av oss "byggnadsvårdsnerdar" skiter totalt i - och som dessutom inte följer med huset.

Jag har full respekt för konsten att "pimpa" ett objekt inför försäljning, jag tror mycket handlar om att ställa dit just avvikande och dyra prylar som stjäl uppmärksamheten alternativt riktar uppmärksamheten mot de saker som är bra i ett objekt. Men till syvende och sist, det som är dyrt i en renovering är ju det strukturella, VVS, el, värmesystem, ev problem med stomme, fukt osv. Att "samla" och montera tidskorrekta dörrar, fönster osv. Att fylla på isolering i nedskjunkna bjälklag, fälla in elkablar osv. Därefter att göra ett bra underjobb, renskrapa, grunda, spackla och slipa väggar, foder etc.

Att slänga på färg, utan att först gjort grundjobbet har inget lånsiktigt värde. Att montera 5 olika sorters (iofs var och en för sig coola) dörrar från resor i och utanför sverige är kul men för mig inte lika bra som att hitta dörrar som matchar och passar med alla ursprungliga dörrar i huset.

Men, huset är coolt och kan nog bli hur fint som helst. Fast att ha friskrivningsklausul och se att "renoveringslistan" är så kort gör även mig lite misstänksam. Att värdet ökat rejält behöver inte vara så konstigt. Jag har för mig mitt barndomshem (som föräldrarna köpte 1970) gick upp ca 10ggr till de sålde 1995. Jag har sett andra hus i det området säljas för ungefär ytterligare 5ggr det de fick för det idag. Så att priset ökat 50ggr de senaste 50 åren är inte orimligt. Men i just detta fall verkar det ju gått upp mer än så... Att det sen är helt orimligt sett till löneökningarna är en annan diskussion...
 
  • Gilla
Skåne2020 och 3 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Men i just detta fall verkar det ju gått upp mer än så...
Återstår så klart att se vad det går för. Men skulle i och för sig inte bli förvånad om det går högt. Sminka grisen och bra marknadsföring kan räcka långt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
De sex vita stolarna, Tulip chair 18 500 kr/st. Och så vidare ...
Vem bryr sig om möblerna? De ingår ju inte.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.