B Björn Danielsson skrev:
Färgen ska bort om du ska spackla.

Jag håller på med ert liknande projekt och kommit fram till att jag ska använda Weber 140 Nova. Kostar ungefär 10 kr kg. Nog svårt att hitta mycket billigare om man vill bra produkt. Glöm inte primer!
Börjat slipa bort färgen, av min förvåning kom det fram någon rödfärg på nåt ställe och orange på ett annat och någon hård yta som ser ut som slipad sten. Har provat ABS slip med olika skivor, betongslip och slip med diamantslipskiva, det som fungerar bäst är diamantslipskiva. Måste verkligen allt bort? Om man försöker få bort i alla fall 50% borde ju golvet andas betydligt bättre än nu.
primer ska självklart på sedan tänkte jag köra på Finja Golvavjämning 310 F.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Nu är golvet flytet, tyvärr vart det inte perfekt så fick gå på en omgång till och flyta om ca 1/3 av rummet. Nu är det inte perfekt men betydligt bättre än innan. Även provmålat med en grå kulör från keim, och den känns helt perfekt till det rummet så väntar in mer färg så man kan måla klart alla väggar. Även dörrkarm fick sig en uppfräschning, skrapat bort all gammal färg och målat på ny.
Snart dags att lägga klinkers, men vilken fix ska jag använda mig av? Behövs det någon speciell till källargolv? Eller bara köpa någon?
 
  • Renoverat rum med nyligen flytspacklat golv och gråmålade väggar med uppdaterad dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
N neo11 skrev:
Tror du bara kan köpa något.
Men denna är bra, hette tidigare weber 610
[länk]

Väggarna ser jämna och bra ut. Spädde du första vändan med fixativ?
okej, får gå in och läsa lite om det fixet.

Har bara målat den där väggen en gång och jag använde inget i färgen då det inte skulle behövas till Keims silikatfärg. Hoppas jag hinner få hem mer färg så jag kan köra hela rummet 2 vändor den här veckan.
 
Läste nåt om att man bör använda flytfix då man ska använda sig av nivåsystem när man lägger klinker. Vet ej vad det är för skillnad på dem? Fixet jag fick än länk till lät bra då man läste om det, antar att det funkar även om man kör nivåsystem?
 
N
Nivåsystem? I plattsättningen? Man pressar plattan i botten, är golvet för ojämnt flyter man igen.
Eller missförstår jag något?
Känner inte till något om flytfix och sätter inte plattor, men är murare sen 25 år.
Färga hela rummet igen med silikatfärgen, vått i vått, inga friställ. Den får inte spädas med vatten.
 
N neo11 skrev:
Nivåsystem? I plattsättningen? Man pressar plattan i botten, är golvet för ojämnt flyter man igen.
Eller missförstår jag något?
Färga hela rummet igen med silikatfärgen, vått i vått, inga friställ. Den får inte spädas med vatten.

Ja ett nivåsystem, likt det här

vått i vått? Tanken är självklart att måla hela rummet en gång sedan efter det torkat kör jag hela rummet en gång till.
 
N
Sitter framför tv n nu. Men du har färgat 1 gång, räcker med 1 gång till. Varför färga 3 ggr?
 
N neo11 skrev:
Sitter framför tv n nu. Men du har färgat 1 gång, räcker med 1 gång till. Varför färga 3 ggr?
jag ska inte måla 3 ggr, har provmålat en vägg med ett färgprov och väntar nu in mer färg så jag kan måla de resterande 3 väggarna.
Efter det ska jag ta en vända till i rummet.
 
N
Ok, varför jag fråga om du spädde med fixativ var ju för att färgen kan vara lite tjock utan 5-10% spädning. Då det inte går att späda med vatten. Men ni färgar så liten yta, så det borde nog inte vara ett problem.
 
Nu är jag igång med golvet.
Det blev Bostic 8070 light fix till plattorna med en 10mm hummerkam.
 
  • Installation av svarta kakelplattor på golv med blå distanskilar och 10mm kam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
H hedstrom skrev:
Nu är jag igång med golvet.
Det blev Bostic 8070 light fix till plattorna med en 10mm hummerkam.
Tjusigt!
Efter att ha renoverat ett helt hus från grunden så kan jag nog komma fram till att lägga klinker har varit det jag tyckt vart roligast:D

Men varför använda keim?
Vet att den är bra, men den är väl också extremt dyr och skickas från Tyskland?

Ett tips är att använda något billigare fabrikat på innerväggar åtminstone om man vill spara slantar
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
H hedstrom skrev:
Nu är jag igång med golvet.
Det blev Bostic 8070 light fix till plattorna med en 10mm hummerkam.
Tyckte du nivåsystemet fungerade bra? Var det svårt? Har aldrig använt det
 
S Sajmon skrev:
Tjusigt!
Efter att ha renoverat ett helt hus från grunden så kan jag nog komma fram till att lägga klinker har varit det jag tyckt vart roligast:D

Men varför använda keim?
Vet att den är bra, men den är väl också extremt dyr och skickas från Tyskland?

Ett tips är att använda något billigare fabrikat på innerväggar åtminstone om man vill spara slantar
körde keim eftersom jag ville ha en äkta silikatfärg utan akrylat i. Gammalt hus från 1930 så kan inte garantera att väggarna är helt fuktfria och vill att färgen ska sitta kvar. Ja dyr var den, 3100 för 12.5liter, men hellre det än att färgen släpper från väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.