Absolut största problemet enligt mig är olika beteenden på desktop och mobil.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Bo.Siltberg har inte gett någon specifik feedback på hur länkbeteendet bör vara när man klickar på rubriken i senaste på datorn.
Min åsikt är först och främst: Ändra aldrig på något som fungerar och som folk vant sig vid, om det inte finns väldigt starka skäl. Nu har ni på kort tid ändrat detta två gånger.

För det andra, tala om vad ni ändrat. En "release note" eller "change log" är en naturlig del av datorverktyg, eller åtminstone var... Och glöm för allt i världen inte att även tala om hur (ja, genom åren har jag erfarit att alla inte förstår syftet med en release note utan de säger bara att de ändrat nåt :) ). Efter en stunds letande hittade jag "ögat" till höger för att komma till första olästa, men jag hade aldrig kunnat lista ut att det även skulle gå att klicka på användarikonen till vänster då det är helt ologiskt.

I 99% av fallen vill jag komma till första olästa, så den knappen bör vara "störst". Jag är dock nöjd som det är just nu, ni behöver inte ändra igen. Det ska möjligen vara ett lite större "öga" som är lättare att pricka.

Om jag fick önska så vore istället komplett tangentbordsstöd på desktop toppen (plus allt annat jag önskat de senaste åren). Jag gillar inte musen, jag blir så darrhänt...
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack för feedback så här långt.
...
@MultiMan och @Maria T har inte gett någon specifik feedback på hur länkbeteendet bör vara när man klickar på rubriken i senaste på datorn.
Alltså, jag har inget som helst problem att "pricka" vare sig ögonsymbolen eller den blå pricken, och jag vill oftast söka mig fram till de senaste, av mig olästa, posterna.
Om jag hittar nåt nytt ämne som jag tidigare missat och därför vill läsa från start, är det inget konstigt att använda backpils-symbolerna, antingen stega bakåt en sida i taget eller den som ser ut såhär l< .

Måste använda appen lite mer för att uttala mig om ev missnöje där. Nu tycker jag det mesta av det som blev knasigt där i december har återinförts eller förbättrats.
 
useless useless skrev:
Absolut största problemet enligt mig är olika beteenden på desktop och mobil.
Men just nu verkar det vara du som är den enda som är nöjd.

Skulle du fortfarande vara nöjd om man som standard kom till första olästa när man klickade på rubriken även i desktop?

Och att du fick klicka på länk i popupen i desktop för att komma till första inlägget.
 
Det beror väl på var man klickar.

I listan över bevakningar lär man i alla fall alltid vilja komma till den första olästa.

Från söksidor och forumindex gissar jag att folk hellre kommer in i början av tråden.
 
När vi diskuterar ”länkbeteende i trådlistor” så menar vi först och främst senaste inläggen (populäraste sidan), bevakningar, deltagit och populära ämnen men också forumstartsidor som t ex delforum El.

Inte notiser eller sökresultatet (näst mest populära sidorna) och inte "liknande ämnen" eller "populärt i forumet".
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Skulle du fortfarande vara nöjd om man som standard kom till första olästa när man klickade på rubriken även i desktop?

Och att du fick klicka på länk i popupen i desktop för att komma till första inlägget.
Jag är nöjd om det finns två väl definierade ställen att klicka på för att komma till första eller första olästa och om det funkar lika på mobilen och datorn.
 
De flesta vill ha 1 klickyta i mobilen, pga att det finns risk att man klickar fel med fingret annars, men fler klickytor i desktop.

Du vill ha flera klickytor både i mobilen och desktop.

En lösning är att vi lägger till en länk till första inlägget i popupen och att vi länkar rubriken till första olästa (om man ej valt något länkbeteende) och att vi tar bort ögat i desktop och att vi istället visar upp en (i)-ikon som man kan klicka på i mobilen för att få upp popuprutan för de som valt ”visa flera länkar även i mobilen”.

Då borde alla bli nöjda. De flesta kommer till första olästa när de klickar på rubriken, Marlén kommer till sista. Du @useless kommer till första olästa men har en möjlighet att komma till första via (i)-knappen i mobilen (eftersom onmouseover ej funkar i mobila enheter).

edit: och @BirgitS får en större klickyta till första olästa (som hon oftare använder) än till första inlägget.

Hur låter detta?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Nötegårdsgubben /.../har inte gett någon specifik feedback på hur länkbeteendet bör vara när man klickar på rubriken i senaste på datorn
Jag har inga synpunkter. Använder sajten till 99,5 % i iphone-appen.

Övrig del använder jag 0,4 % webbläsaren i samma telefon när jag måste sno en bild för att rita på och 0,1 % på datorn bara för att jag vill se hur det ser ut där. :geek:;)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Du menar att vi istället för att informera om ändringar i denna tråd gör det i en release-tråd där vi skriver vilka ändringar som görs?

Risken med det är att vi ej får feedback från användarna, något vi får nu.

Har ni läst [länk]?
@Per Eskilsson:
Jag tänkte just som @BirgitS föreslog. Som det är nu med enbart denna tråden så hade jag inte läst den på ett tag och hade därför ett antal sidor att ta mig igenom innan jag hittade ditt inlägg med vad releasen innehöll.

Som den strukturfascist jag är så hade det kanske varit bra med diskussionstråd per release (länkar från den och att denna eller en ny tråd används för förslag på förbättringar. Jag själv drabbas ibland av alzheimers light och vet ibland inte om något är ändrat eller om jag helt enkelt kommer ihåg fel och tror att något är ändrat för att jag inte hittar det.


Men ovanstående tarvar antagligen lite modererande för att funka bra :thinking:

I övrigt är jag imponerad över hur ni för det mesta ändå lyckas få till det mellan spretiga åsikter. Dessutom har du ju en ”Happy wife - happy life” stakeholder :crysmile:.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
tommib
Jag kan inte alls se nyttan av att kunna gå till sista inlägget i en tråd där jag har flera olästa. Att kunna gå till första inlägget i en tråd jag redan läser gör jag helst via pilen |< som finns i tråden.

Visst inser jag att andra människor kan ha andra preferenser men här förstår jag det inte alls. Marlen kanske kan upplysa om vitsen med att gå till sista inlägget?

Som med så många andra funktioner kan man rimligen tillgodose alla genom att göra det till en inställningsfråga, på samma sätt som det är på mobilen. Där fungerar det precis som jag önskar. Om det nu finns starka viljor som säger att klick på trådrubriken ska gå till olika ställen, går det inte att göra valbart per användare?

Jag använder helst datorn när jag skriver då det går mycket snabbare men jag läser en hel del via mobilen. När jag lägger upp bilder gör jag det också normalt från mobilen för att sedan redigera inlägget direkt efter från datorn om jag är hemma.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar också @mexitegel och @BirgitS förslag men det kräver en del från min sida. Jag måste författa release notes i förväg, ofta innan jag ens vet vad jag ska skriva. Jag måste själv hinna testa, innan ändringar går live, för att förstå hur det blev eller kunna beskriva för andra. Allt blir mer tungarbetat och långsamt. Vi blir mer som ett ”riktigt” företag, något jag inte efterfrågar. Jag tappar ”frihet”, jag som är född i skyttens tecken. Jag gillar funktionen, men jag vill helst inte jobba på det sättet.

Men den största risken är att en del av er då bevakar den andra tråden, men inte den här, och då går jag miste om värdefull feedback.
 
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag måste författa release notes i förväg, ofta innan jag ens vet vad jag ska skriva. Jag måste själv hinna testa, innan ändringar går live, för att förstå hur det blev eller kunna beskriva för andra.
Jag hoppas att du åtminstone har någon form av idé av vilka ändringar som har gjorts innan de går live. Det behövs ju ingen detaljerad beskrivningen eller bruksanvisning.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men den största risken är att en del av er då bevakar den andra tråden, men inte den här, och då går jag miste om värdefull feedback.
Jag bevakar normalt inte den här tråden eftersom jag då drunknar i för mig ointressanta inlägg från andra personer. Däremot en release-tråd skulle jag bevaka. Har jag någon åsikt om forumet så letar jag upp den här tråden för att skriva den, det har ju inget med bevakning att göra.
 
tommib tommib skrev:
Jag kan inte alls se nyttan av att kunna gå till sista inlägget i en tråd där jag har flera olästa. Att kunna gå till första inlägget i en tråd jag redan läser gör jag helst via pilen |< som finns i tråden.

Visst inser jag att andra människor kan ha andra preferenser men här förstår jag det inte alls. Marlen kanske kan upplysa om vitsen med att gå till sista inlägget?

Som med så många andra funktioner kan man rimligen tillgodose alla genom att göra det till en inställningsfråga, på samma sätt som det är på mobilen. Där fungerar det precis som jag önskar. Om det nu finns starka viljor som säger att klick på trådrubriken ska gå till olika ställen, går det inte att göra valbart per användare?

Jag använder helst datorn när jag skriver då det går mycket snabbare men jag läser en hel del via mobilen. När jag lägger upp bilder gör jag det också normalt från mobilen för att sedan redigera inlägget direkt efter från datorn om jag är hemma.
Jag kan gott förstå vitsen med att gå till sista inlägget, alltid. Jag kör själv med den inställningen till och från. Det som fångar mitt intresse kan vara teasertexten som någon skrivit och då vill jag fortsätta läsa det. Eller helt enkelt att jag hellre börjar läsa en tråd bakifrån än framifrån, särskilt om tråden är ny för mig, lång eller om den skapades för länge sedan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du åtminstone har någon form av idé av vilka ändringar som har gjorts innan de går live. Det behövs ju ingen detaljerad beskrivningen eller bruksanvisning.


Jag bevakar normalt inte den här tråden eftersom jag då drunknar i för mig ointressanta inlägg från andra personer. Däremot en release-tråd skulle jag bevaka. Har jag någon åsikt om forumet så letar jag upp den här tråden för att skriva den, det har ju inget med bevakning att göra.
Jag har ganska bra koll. Men ibland behöver man se och känna på slutresultatet med riktigt innehåll i mobil, ipad, liten dator och stor dator.

Men det handlar också om hur man presenterar ändringarna. Tidigt imorse började jag skriva en lista men den blev så tråkig så jag insåg att ingen skulle gilla att läsa den, så därför kasserade jag den.

Jag lovar, du vill inte läsa alla ändringar som vi gör fram och tillbaka.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.