Jag har en Wagner control pro 250 idag och har målat fasad på hus och garage samt invändigt i garage. Den har funkat superbra. Kommer snart att måla huset invändigt. En sak som jag tycker är lite knepig är sugslangen och mängden färg som går åt i maskinen. Detta gör att det krävs en rätt stor mängd färg vid varje måltillfälle så det inte finns för lite kvar i hinken. Jag funderar därför på att skaffa en Control pro 150 istället då man i den häller i färgen i maskinen. Hur ser ni på den tanken? Tänker att den då blir lättare att använda vid mindre projekt i framtiden.
 
G Gregerus skrev:
Jag har en Wagner control pro 250 idag och har målat fasad på hus och garage samt invändigt i garage. Den har funkat superbra. Kommer snart att måla huset invändigt. En sak som jag tycker är lite knepig är sugslangen och mängden färg som går åt i maskinen. Detta gör att det krävs en rätt stor mängd färg vid varje måltillfälle så det inte finns för lite kvar i hinken. Jag funderar därför på att skaffa en Control pro 150 istället då man i den häller i färgen i maskinen. Hur ser ni på den tanken? Tänker att den då blir lättare att använda vid mindre projekt i framtiden.
Hur ser botten ut på control pro 150? Är den väldigt flat så får du samma effekt som med att ta en slatt kvar i en stor burk.

Sen är det segt att hälla ut och rengöra.
 
En slickepot är ett utmärkt verktyg för att spara färg och för att förenkla rengöringen. Ju mindre färg som måste lösas upp av lösningsmedlet (vatten eller lacknafta, mfl) desto mindre jobb är det.

Men jag har tänkt i liknande banor. Det som är i slangen mellan sprutan och handtaget går inte att göra så mycket åt (man kan ju handla en extra kortare slang i och för sig). Det jag funderar på är att konvertera en färghink så att den får utflöde i botten via en trattliknande konstruktion. Med ett lämpligt hål och sil sedan en slang som ersätter den vanliga och en ställning som den står på så borde det fungera bra. Att göra om en botten till en tratt är enkelt på de flesta plastmaterial. Först gör man hålet och skruvar dit utloppet (utan packningar, mest för att hålla formen på hålet) sedan tar man fram en varmluftspistol och formar om en färghink till lämpliga vinklar på tratten/botten. Om man skrotar en eller några stycken så gör det inget, det finns gott om dom...
 
  • Gilla
Gregerus
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Hur ser botten ut på control pro 150? Är den väldigt flat så får du samma effekt som med att ta en slatt kvar i en stor burk.

Sen är det segt att hälla ut och rengöra.
Det har jag ingen aning om själv, hoppas någon här vet.
Är det inte lite samma procedur med rengöringen att man får spruta ut det sista ur maskinen med skillnaden att man får hälla i vatten och köra igenom systemet i 150?

Det jag ser lite som ett problem med min 250 när jag ska måla inne är att vi inte kommer ha samma kulör i flera rum och det då inte kommer vara så stora färgburkar.
 
Fast färgen i sugslangen kan man få ut genom att låta sprutan suga vatten. Så vaskar man bara det sista. Samma sak för slangen som går till pistolen.

 
  • Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
G Gregerus skrev:
Det har jag ingen aning om själv, hoppas någon här vet.
Är det inte lite samma procedur med rengöringen att man får spruta ut det sista ur maskinen med skillnaden att man får hälla i vatten och köra igenom systemet i 150?

Det jag ser lite som ett problem med min 250 när jag ska måla inne är att vi inte kommer ha samma kulör i flera rum och det då inte kommer vara så stora färgburkar.
Det kanske finns slangadaptrar? För du kommer inte köra på maxflöde väl? :)
 
A
Lime113 Lime113 skrev:
Fast färgen i sugslangen kan man få ut genom att låta sprutan suga vatten. Så vaskar man bara det sista. Samma sak för slangen som går till pistolen.

[media]
Precis, så gör man ju också när man har precist med färg. Man får vara observant på skiftet till vatten/thinner bara. Inte läge och stå och drömma och spruta slask på en halv ytterdörr:rolleyes:
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ojoj, vilken jävla tråd
Skrollat nån timme här nu men blir ändå inte riktigt klok.

var först inne på graco a5ds eller wagner 590
Men efter lite läsande så är jag även intresserad av graco a20 alt wagner control pro 250 r / m vad som nu skiljer dom?

Användningsområdet år blandat, tak, väggar. Staket, takfot osvosv.
Är dom små pistolerna värda pengen, räcker det?
Eller ska man gå upp på en lite större maskin?
Är egentligen mest villha plånboken som pratar.
Roller och pensel har ju funkat innan
 
Den lilla Gracon är bra för möbler, element, grejer under någon kvadratmeter. Du kanske kan göra staket med den men där efter går gränsen. Den stora är bra för fasad och större rum.

När du kommer till en vägg eller en trappa så börjar man fråga sig vilken som är bäst.

Jag har själv funderat vad jag vill ha. Köpa båda känns overkill. Sen upptäckte jag hygglo (och även Blocket uthyrning). Du får en färgspruta för någon hundralapp per dag. Det räcker för mig nu för tiden :)
 
  • Gilla
bergstrum
  • Laddar…
bergstrum bergstrum skrev:
Ojoj, vilken jävla tråd
Skrollat nån timme här nu men blir ändå inte riktigt klok.

var först inne på graco a5ds eller wagner 590
Men efter lite läsande så är jag även intresserad av graco a20 alt wagner control pro 250 r / m vad som nu skiljer dom?

Användningsområdet år blandat, tak, väggar. Staket, takfot osvosv.
Är dom små pistolerna värda pengen, räcker det?
Eller ska man gå upp på en lite större maskin?
Är egentligen mest villha plånboken som pratar.
Roller och pensel har ju funkat innan
Jag köpte både 590 och 250. Som Lime skrev passar de till olika sorters jobb. 590 är smidig och du fyller på koppen och kan fixa småjobb. Skulle inte välja den till något större. Hade en mindre bit fasad jag körde med den och det var rätt drygt.

250 är väldigt effektiv och jag tycker resultatet blir kanon. Skrev dock ett par inlägg hör idag då jag upplever den som lite väl stor och kommer byta ut min till en 150 då jag tänker att den passar bättre till mindre mängder färg.

Det är nog egentligen lite overkill med både 590 och 250, jag håller på med husbygge + garage så jag motiverar det med att det blir en helgden som ska målas.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Den lilla Gracon är bra för möbler, element, grejer under någon kvadratmeter. Du kanske kan göra staket med den men där efter går gränsen. Den stora är bra för fasad och större rum.

När du kommer till en vägg eller en trappa så börjar man fråga sig vilken som är bäst.

Jag har själv funderat vad jag vill ha. Köpa båda känns overkill. Sen upptäckte jag hygglo (och även Blocket uthyrning). Du får en färgspruta för någon hundralapp per dag. Det räcker för mig nu för tiden :)
absolut, jag är dock en människa med allt för dålig impulskontroll. Jag kan inte ”låna” grejer av nån, jag måste HA
 
G Gregerus skrev:
Jag köpte både 590 och 250. Som Lime skrev passar de till olika sorters jobb. 590 är smidig och du fyller på koppen och kan fixa småjobb. Skulle inte välja den till något större. Hade en mindre bit fasad jag körde med den och det var rätt drygt.

250 är väldigt effektiv och jag tycker resultatet blir kanon. Skrev dock ett par inlägg hör idag då jag upplever den som lite väl stor och kommer byta ut min till en 150 då jag tänker att den passar bättre till mindre mängder färg.

Det är nog egentligen lite overkill med både 590 och 250, jag håller på med husbygge + garage så jag motiverar det med att det blir en helgden som ska målas.

Okej, samma här, snart renoverat klart en 60-tals kåk. Men det kommer ju alltid fler projekt efter detta
150 verkar onekligen smidig. Kommer man störa sig på att inte kunna ställa trycket?
Och skulle den räcka för att spruta en hel kåk?

hur smidiga är dom att rengöra? Tänker mest när man kör ett mindre rum tex och ska vänta mellan lagrena. Då måste det vara hyffsat smidigt att rengöra. Annars försvinner smidigheten med att spruta för mindre projekt
Samt, måste man alltid tunna ut färgen oavsett spruta?
Tänker typ vanlig vägg/takfärg
 
bergstrum bergstrum skrev:
Okej, samma här, snart renoverat klart en 60-tals kåk. Men det kommer ju alltid fler projekt efter detta
150 verkar onekligen smidig. Kommer man störa sig på att inte kunna ställa trycket?
Och skulle den räcka för att spruta en hel kåk?

hur smidiga är dom att rengöra?
Samt, måste man alltid tunna ut färgen oavsett spruta?
Tänker typ vanlig vägg/takfärg
För Airless så har jag aldrig tunnat ut färgen. Man kan givetvis göra det och det har ibland sina fördelar men att bara fylla på och spruta är väldigt bekvämt.

Man kan även lägga pistolen i en hink vatten och lägga ett nytt lager en timme (?) senare. I fallet Wagner P115 som jag hade tidigare så rekommendersde de att man skulle slå en skvätt vatten över färgen i behållaren så det inte torkade ut.
 
  • Gilla
bergstrum
  • Laddar…
G Gregerus skrev:
Jag köpte både 590 och 250. Som Lime skrev passar de till olika sorters jobb. 590 är smidig och du fyller på koppen och kan fixa småjobb. Skulle inte välja den till något större. Hade en mindre bit fasad jag körde med den och det var rätt drygt.

250 är väldigt effektiv och jag tycker resultatet blir kanon. Skrev dock ett par inlägg hör idag då jag upplever den som lite väl stor och kommer byta ut min till en 150 då jag tänker att den passar bättre till mindre mängder färg.

Det är nog egentligen lite overkill med både 590 och 250, jag håller på med husbygge + garage så jag motiverar det med att det blir en helgden som ska målas.
slutade med att jag gick i dina fotspår, beställde en 150 idag, får återkomma med omdöme
 
@Gregerus är 590 Airless? Jag har alltid fått känslan av att den inte är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.