Fungerar även på tjälad mark när man inte kan tina (y)
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Håller på att gräva en grop och det är helt klart lättare att vara två. Då får man bättre flyt i det hela. Nu är vi nere i ett lager som är som gammalt murbruk och där fungerar det bra om en kör med hacka eller spett medan den andra skopar. Vi har också kört med en i gropen som fyller spannar och den andra som halar upp och dumpar i skottkärra, sköter bortforslande etc.

Någon nämnde att man vill kunna komma ner med skottkärra men det är svårt om inte gropen är väldigt stor. Det blir för brant lutning och har du lera kommer du till slut att ha denna lera överallt och den är helt sjukt hal. En skottkärra väger också tillräckligt mycket för att det ska bli omöjligt att putta den uppför mer än en liten lutning – och var beredd på att slå dig fördärvad när du halkar på leran!

Det går absolut. Det är bara att göra och vara beredd på lite fördröjd tillfredställelse :D På bilden ses två medhjälpare som mest gillar när det blir geggamoja.
 
  • Två personer gräver i en lerig grop utomhus med spade och hink, omgivna av träd och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
Hus tomte
Lyft in en liten grävare med en kranbil över huset
 
  • Gilla
blue.b och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bilmaskin och spadmejsel kan jag rekommendera, men då börjar vi närma oss yttre gränsen för vad som räknas som handgräva.
Ja jag kör med en tryckluftspade i ett rutmönster först. Sen kan man skotta av en dm medans kompressorn laddas upp.
 
Nu är jag igång.
Gjort en ramp till släpet och även en slags släde, som jag ska dra av massorna med.
Hur den funkar får jag se imorgon
Grävt ca 0.7m³
Tog ca 45 min.
Ser det dom ett gympass.
Räknar ca 1 timme/ kubik . Om det inte dyker upp något oväntat...
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Myrstacken Myrstacken skrev:
Seriöst??? sådanahär videos är helt meningslösa...
2-3 år senare så har hela skiten ruttnat och ramlat ner......
Du missar poängen helt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Det är bra för kropp och själ att gräva för hand!

Har du tid och förmåga tycker jag du ska köra på!
 
  • Gilla
BJER
  • Laddar…
T Tobbepetersson skrev:
Nu är jag igång.
Gjort en ramp till släpet och även en slags släde, som jag ska dra av massorna med.
Hur den funkar får jag se imorgon
Grävt ca 0.7m³
Tog ca 45 min.
Ser det dom ett gympass.
Räknar ca 1 timme/ kubik . Om det inte dyker upp något oväntat...
Hur har det gått?
 
Nån som har bra tips på hur man gräver i packad 0-150?
Ska bygga uterum och behöver schakta av 20cm på 25kvm yta. Ligger altan runtom så grävmaskin är uteslutet.
 
Spett. Jag brukar sätta mig ner och kasta iväg de stora stenen, kattskallar och uppåt. Mindre fraktioner tar man lättare med skyffel.
 
Kunde man handgräva Göta Kanal för ca: 200 år sen så kan man väl gräven en pool utan maskin idag. Gäller bara att ha tålamod ;)
 
  • Gilla
  • Älska
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Börja med att luckra upp med en korp, sedan vanlig skyffel.
 
P Poxeman skrev:
Nån som har bra tips på hur man gräver i packad 0-150?
Ska bygga uterum och behöver schakta av 20cm på 25kvm yta. Ligger altan runtom så grävmaskin är uteslutet.
9493111668766.jpg
 
Jag har en gång grävt en grund till en utbyggnad på ungefär 20 kbm. Det tog väl en månad ungefär med några timmars arbete per dag. Men då var det ganska jobbig moränjord (mycket arbete med spettet) och dessutom ingick att kärra bort massorna ungefär femtio meter.

Så visst går det. Men å andra sidan svor jag också på att aldrig göra något liknande igen och mycket på grund av erfarenheterna då köpte jag en egen grävmaskin några år senare.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Hur har det gått?
Går bra . Men nu har det börjat att snöa. Pausar lite
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.