Den hårda vägen har jag insett att folk inte värdesätter att man är snäll och lånar ut sina dyra maskiner m.m. och allt för ofta får man tillbaka smutsiga, slitna eller trasiga saker...
Det är få som får låna mina prylar!
 
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Tror att det som verkligen gynnar hållbarheten är att kraftigt krympa reklambranschen. Jag tror att de allra flesta borrmaskiner tillverkas och säljs för att ge köparen en känsla, inte för att borra hål med. Köpladorna månglar ut skräp för att ge köparna en känsla av att ”vara händig”, tillhöra gruppen ”fixare”, eller någon liknande tramsig fårskock. För detta räcker det med att tillverka skräp som precis håller för nåt enstaka hål, så att inte så många reklameras direkt. Denna känsla driver köpkraften, inte ett faktiskt behov, vilket ju tydligt märks på den genomsnittliga nyttjandegraden. Och detta helt konstruerat av reklambranschen. Reklam borde ha mycket hög skatt för att kompensera för den kraftiga överkonsumtion som den skapar.
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Jag blev också tvungen att kolla. Motorsågen som hyrs ut är HUSQVARNA 540i XP och kostar 7 490kr

Häcksaxen var en modell som kostade runt 3500kr
Motorsågen kan man väl förstå om man inte kapar och klyver veden själv. Men då hyr man inte :p

Det finns ju även andra märken som funkar prima i trädgården.
Tänk vad jobbigt att behöva åka och hyra en trimmer 1-2 ggr i veckan om vädret tillåter och man ska fintrimma gräskanterna till perfektum.
 
V Ville_Vessla skrev:
Har t.o.m köpt en stor byggställning just för att det är för bökigt(eller dyrt) att hålla på med att hyra/dela grejer.
Jag köpte också en egen ställning. Blev billigare än vad syrran betalade för att hyra och få en ställning uppsatt av firma en månad, och jag har fortfarande kvar min. Dessutom har jag haft användning av den flera somrar, bland det bästa jag köpt faktiskt
 
  • Gilla
Ville_Vessla
  • Laddar…
Intressant diskussion, egna eller lånade verktyg på ett forum för folk som gillar att fixa med sina hus. Diskussionen skulle nog låta lite annorlunda på ett forum för folk i lägenhet som sätter upp en tavla då och då.
Lånar gärna ut både stege och järnspett till närmaste grannarna.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A andersda skrev:
Kan jag dela grannens snygga fru? Eller går det över någon gräns?
Det ska du väl inte fråga oss, fråga grannen ;)

Upplys gärna oss om hur det gick...


Tanken med att man ska låna/hyra ut sina verktyg är god. Verkligheten är en hel annan. Jag kan låna ut verktyg till de jag känner som hanterar dem på rätt sätt. Jag har sett hur allt för många har hanterat hyrverktyg på alla möjliga sätt de inte är avsedda att användas på.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Motorsågen kan man väl förstå om man inte kapar och klyver veden själv. Men då hyr man inte :p

Det finns ju även andra märken som funkar prima i trädgården.
Tänk vad jobbigt att behöva åka och hyra en trimmer 1-2 ggr i veckan om vädret tillåter och man ska fintrimma gräskanterna till perfektum.
Ja trimmer och borrmaskin är ju inget som en normal människa kan hålla på att hyra varje gång med motorsåg och häcksax är ju prylar man använder sällan och där man kan planera när man ska använda dem.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A andersda skrev:
Kan jag dela grannens snygga fru? Eller går det över någon gräns?
Bara tomtgränsen. Kanske du måste kasta din egen i poolen för att få vara med.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Dela med sig av sina verktyg?!? :crysmile::rofl::rofl::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
henq och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Dela med sig av sina verktyg?!? :crysmile::rofl::rofl::crysmile:
Precis, jo tjena
 
svartöra svartöra skrev:
Undrar var det där med borrmaskinen och 15 minuter kommer ursprungligen? Jag googlade lite och hittar svenska referenser tillbaka till 2014 (AB 7/7 2014) Det verkar alltid vara 15 minuter, utom IVL som säger 18 minuter. Ingen har en källhänvisning utan det "sägs" och det "påstås". I engelskspråkiga länder verkar en power drill användas mellan 12 och 15 minuter, eller enligt en annan populär version, mellan 6 och 20 minuter. Även här saknas källa. Inte ens wikipedia har något om saken, trots att de berättar borrmaskinens historia med start redan år 35000 f Kr.

Hittade ett TED-prat 2010-12-21 (Rachel Botsman) "That power drill will be used around 12 to 13 minutes in its entire lifetime." Samma Rachel B har tydligen utgivit en bok några månader senare ("What's Mine Is Yours: How Collaborative Consumption is Changing the Way We Live") där det dock verkar gälla 20 minuter.
Om man då räknar själva borrandet, och antar att en låganvändare borrar 100 hål under borrmaskinens livstid. Om man räknar på att man avstår från att köpa en billig borrmaskin för ca 300 kr och det tar 30 minuter att låna/hyra en maskin blir förtjänsten ca 6 kr per timme. Ja, om jag hyr blir det en ren förlust. (3 kr minskad utgift per gång, och en halv timme att få tag på maskinen). Och ur miljösynpunkt är en maskin som då kasseras efter 10-20 minuters användning enormt mycket sämre än en kvalitetsmaskin som håller för 1000-tals hål.
Men håller med det många skriver, att hyra/dela dyra maskiner som används sällan är bra. Och att ska man dela/låna ut till ”vem som helst” har jag också erfarenheten att då ska man inte ha en maskin man är rädd om.
 
Jag tillhör skaran som tycker detta är bra och hyr ut en del saker på Hygglo. Primärt för att jag tycker det är synd att de bara ligger och jag får lite återbäring på investeringen. Jag har däremot slutat hyra ut sådant jag är extra rädd om men trots det är alla saker dock försäkrade om något hanteras fel eller otur inträffar.
 
Tror inte att vi verktygsfantaster är målgruppen för tanken att dela verktygspark. Hamnade faktiskt bredvid Maria på en större middag för något år sedan och konfronterade henne givetvis med hur absurt det var att dela skruvdragare (jag har 5-6 st). Hon höll med om att det inte passar mig såklart :)

Kan däremot tänka mig ett antal personer som inte har någon anledning att äga de mer avancerade verktygen. Boendets storlek och intresset för hemmafix känns som de primära anledningarna. Bor man litet är det riktigt svårt att få plats med till och med en CTL mini.

Jag läser hennes argument som att vi med förbättrad teknik kan matcha folk som har verktygsöverskott med folk med verktygsunderskott på ett sätt som tidigare bara gjordes genom att de senare ringde Cramo. Det kan definitivt stämma, på samma sätt som man nu kan producera extremt smal kultur på ett sätt man inte kunde förut eftersom ingen i ens stad var intresserad.

Att slippa äga det man inte är intresserad av tror jag många ser som en stor vinst. Få saknar nog de fysiska filmbanden/-skivorna man tvingades härbärgera för 15 år sen. Men givetvis finns det människor som fortfarande vill ha fysiska artefakter även om de inte behövs för att se filmen. Vilken tur att världen rymmer båda sorterna.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
En kollega som visste jag har en del stuff ville låna en sliptrissa till borrmaskinen, vilket jag har men jag frågade ju vad målet var. Borrmaskinen var väl enda verktyget denna hade men målet var att slipa en byrå och ett köksbord. Då i princip tvingade jag henne att låna min blå bosch excenterslip samt makita skakslip istället för att förstöra möblerna med borrmaskinen, hon blev extremt nöjd och har faktiskt börja köpa en del riktiga grejer själv.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P perror skrev:
Säkert bra om man vill ha kompisar och stå och snacka i stället för att få något gjort.
Ja för kompisar att prata med vill man ju inte ha... :rofl: Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.