Nissens
GbSabo GbSabo skrev:
Dålig förbränning heter det när glaset blir svart..
Mitt glas blir snarare brunt, och då efter måååånga timmars eldande. Sotaren säger varje gång han sotar att det ser perfekt ut i skorstenspipan, så förbränningen är så bra den kan bli...
 
GbSabo GbSabo skrev:
Dålig förbränning heter det när glaset blir svart..
Eller dålig kamin som inte klarar att förbränna allt...
 
Nissens Nissens skrev:
Mitt glas blir snarare brunt, och då efter måååånga timmars eldande. Sotaren säger varje gång han sotar att det ser perfekt ut i skorstenspipan, så förbränningen är så bra den kan bli...
Då frågar jag tänder du brasan nere eller uppe på veden..
Och vad heter din kamin..
 
Nissens
GbSabo GbSabo skrev:
Då frågar jag tänder du brasan nere eller uppe på veden..
Och vad heter din kamin..
Jag tänder nedifrån, och lägger på ny ved uppifrån. :)

Min murspis har en Keddykassett, ser ut som den här:
https://skorstenspojkarna.se/produkt/keddy-sk102/
Murspisen verkar inte finnas i Keddys sortiment längre. Men det ligger ca 700kg täljsten i den som ackumulerar värmen. Det magasinet påverkar hur man eldar också. Har haft den i snart 20 år, har för mig att verkningsgraden är över 85%.
 
När jag installerade min kamin och läste på så hittade jag en film från nåt sotarbolag som sa att elden ska brinna ner och inte upp, dvs. att man ska tända på uppepå och låta det brinna ner... sen blir det väl automatiskt tvärt om när man lägger på ny ved...
 
Nissens
J jivanoff skrev:
När jag installerade min kamin och läste på så hittade jag en film från nåt sotarbolag som sa att elden ska brinna ner och inte upp, dvs. att man ska tända på uppepå och låta det brinna ner... sen blir det väl automatiskt tvärt om när man lägger på ny ved...
Ja, det finns alltid roliga idéer om det mesta. Men viktigast är ju kvalitet på veden och syretillförseln. Att man tänder brasan underifrån eller uppifrån är nog inte så noga. Sotaren säger varje gång att jag eldar på ett bra sätt. Jag har alltid tänt underifrån. Men den mesta tiden det brinner lägger man ju ändå på ved uppifrån så...
 
L liamab skrev:
Någon som har ett tips på hur man rengör glaset enkelt och det lossar bra.

Idag kör jag med medel från Jula och det fungerar väl bra men finns det bättre är man ju tacksam.

tom finns något som gör att det inte fastnar lika enkelt på glaset som nu.
Blötlägg hushållspapper med lite vatten och doppa det i asken. Gnid sedan detta på glaset. Eftertorka med ett torrt papper. Klart!
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
Biter bättre med tidningspapper i stället för hushållspapper.

OBS helt kallt glas!
 
  • Älska
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Sotet får jag bort men det är kvar en vit mineralisk beläggning som etsat sig fast i glaset.
Den är värre.
 
Nissens
J Jehu skrev:
Sotet får jag bort men det är kvar en vit mineralisk beläggning som etsat sig fast i glaset.
Den är värre.
Kanske har ni eldat med något annat än ren ved? Har plast eller något annat material än ren ved eldats så kan man fördärva glaset.

Det skall inte bli något annat på glaset än sånt som lossar med hjälp av blött tidningspapper och aska...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Torr björkved.
 
Efter 10 års eldande och väl så grått glas, byttes det.

I nederkant av luckan, på insidan kanten, ovanför rostret, finns på min Tulikivi en Spoiler av gjutjärn.
Bytte även detta, då det krökts något av värmen. Spalten mellan spoiler och luckan, blev mindre o mindre.

Tanken är att Spoilern ska svepa upp en luftström förbi glaset i luckan. Hålla undan lågorna.
Luften fortsätter sen upp i eldstaden tak och når flammorna som syresätts, typ en gång till. Då ökar förbränningen av brännbara gaser, från veden än mer. Leder till bl a mindre rök och sot.

Kör numer med två typ M10 skruv hängande inklämd mellan Spoilerns övre kant och luckramen. Större springa för tilluften underifrån.

Glaset blir på sin höjd lite sotigt.
Funkat bra i 10 år.
Helt klart glas.
 
Redigerat:
Unikt namn
Borde man inte kunna våtslipa bort ytbeläggningen med fint sandpapper? Kanske inte är värt slitet iofs.
 
Minns när jag jobbade på en möbelindustri.
Höll på med bl a målning.

Fick några droppar på glasögonen.
Chefen menade att glasögonen kunde åtgärdas med slipning, för glasen var ju slipade från början.
Det blev nya glas.
:geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.