Vill bara förmedla en liten erfarenhet ang gammal Husqvarna ”Frost free” frys, ca 2003.

Vi hade kallat in en reparatör som skulle ta en titt på avfrostningssystemet som vi antog var paj.

Problemet var att det är väldigt svårt att felsöka saker som inte uppvisar några som helst problem... frysen funkar exakt som den ska mellan varven av manuell avfrostning ca 1 ggr per år typiskt på sommaren, ibland 2 ggr per år.

Det avfrostas regelbundet en massa smältvatten så systemet verkar göra som det ska för det mesta.

Så vi valde att avvakta med kylreparatören, avbokade det.

Testar en annan strategi nu.

#1 Vi höjde tempen i frysen en liten smula från -20 till -18. Kollat med div termometrar på alla ställen i frysen, det håller inställd temp ganska exakt. Tidigare med -20 så var det betydligt kallare på en del ställen i frysen, neråt -25, nu är det mera lika överallt. -18 till -20.

#2. Vi är noga med att inte proppa in fullt med frysvaror i hela frysen som förr. Lämna plats så att det är litet luft som kan cirkulera i alla lådorna,

#3. Vara extremt noga med att alla lådor är ordentligt på plats innan frysen stängs, så att det inte finns en chans att den ligger och har en glipa. Detta har förekommit tidigare vet jag.

Vi får se om strategin håller men det ser rätt lovande ut faktiskt. Ingen exceptionell frostbildning på fryspaketet som man kunde se tidigare, rent och fint bara ytfrost.
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
Intressant. Vår frys är rätt full just nu och tempen tickar sakta åt fel håll sedan 1v tillbaka. -14 nu så dags att stänga av och frosta ur 2 dygn.
 
electroluxaren skrev:
Det spökar säkert!

kan vara i ditt fall att avfrostningselementet är kasst och att fläkten har fastnat.
i värsta fall är det för lite köldmedel som gör att den avfrostar för sällan
Har samma problem, det bildas ett lager is i botten av plastkåpan vid kylelelementet som efterhand (ca 2månader) blir så tjockt att fläkten fastnar och frysen tappar temperatur. Där var även en ordentlig ispropp runt slangen där avfrostningsvattnet ska rinna ut.

Jag misstänker att problemet ligger i antingen att där är stopp så det bildas en ispropp i slangen för avrinning eller att värmeelementet inte funkar som den ska. Går det att mäta upp på avfrostningselementet med en multimeter om det är det som är defekt?
Något tips på vad proffsen gör om där är någon form av stopp i slangen för vattnet från avfrostningen?

electroluxaren skrev:
Du kan ha en läcka men det är ju inte säkert
Starta om det och kolla in bakomgallret och se om det bildas frost på elementet
Kolla om några dagar om det blivit mer
Där var inte mer frost på elementet nu efter 2 månader än att det var helt tinat och försvunnit efter ca en halv timme med avslagen frys och öppen dörr, kollade tyvärr inte hur mycket där var direkt vid avstängning.
 
A
om någon har pillat med denna tidigare kan det vara att pipen inte sitter rätt till avfrostningsvattnet.
elementet är det inte för då hade du inte fått någon is
däremot om någon meckat tidigare kan elementet ligga fel och då får du denna symptomen

en halvtimme med öppen dörr gör ingen nytta vare sig för funktionen eller felsökningen.
 
Vi har manuellt frostat av skåpet mest hela tiden. Sällan några stora mängder is. Ändå larmar frysskåpet, så där 6-12 mån och kan inte hålla temperatur. Bara att stänga av, sedan sätta på igen efter några dygn. Lite irriterande att behöva ha ett extra frysskåp och flytta alla frysvaror mellan köket och källaren. I skåpets barndom var det en gång om året och gjordes någon kall vinterdag och då räckte det med att frosta av.
 
Lånar denna superbra tråd! Mycket tips för felsökning :)
Hoppas @electroluxaren ser detta :)
Har en QR2239FX kyl som började tappa kylan och efter omstart så kylde den ner för att sedan tappa kylan långsamt igen.
Bytte kylsensorn och nu går kylen igen och reglerar. Men, ställer jag den på +4 är nedre delen kall, kring +3, uppmätt med tempgivare i glas, medans övre delen inte kommer ner mer än till +9-10. Detta vid daglig användning. Står kylen dock en längre stund kryper även övre delen neråt.
Hur kan jag avgöra om det är fläkten?
Har testat med magnet "under" displayen som då tror att dörren är stängd. Fläkten startar men hur snabbt ska den snurra / hur mycket ska den låta?
Jag menar, ska det gå att känna "vinddrag" på något sätt?
Mvh Matz
 
Efter att ha följt den här tråden under flera år ( sedan 2013) skulle jag inte skaffa någon kyl eller frys från något märke som tillhör electrolux-koncernen (husqvarna, aeg, zanuzzi, med flera) . Jag slängde ut mina för ett par år sedan och valde ett tyskt kvalitetsmärke. Jag upplever dagens electroluxprodukter tillverkade för att haverera efter några år så man ska behöva köpa nya.
 
A
Z ZmanSwe skrev:
Lånar denna superbra tråd! Mycket tips för felsökning :)
Hoppas @electroluxaren ser detta :)
Har en QR2239FX kyl som började tappa kylan och efter omstart så kylde den ner för att sedan tappa kylan långsamt igen.
Bytte kylsensorn och nu går kylen igen och reglerar. Men, ställer jag den på +4 är nedre delen kall, kring +3, uppmätt med tempgivare i glas, medans övre delen inte kommer ner mer än till +9-10. Detta vid daglig användning. Står kylen dock en längre stund kryper även övre delen neråt.
Hur kan jag avgöra om det är fläkten?
Har testat med magnet "under" displayen som då tror att dörren är stängd. Fläkten startar men hur snabbt ska den snurra / hur mycket ska den låta?
Jag menar, ska det gå att känna "vinddrag" på något sätt?
Mvh Matz
vilken sensor bytte du?
var kylen helt avfrostad när du gjorde detta?
fläkten funkar om du ser den snurra (aldrig fel på dessa)
kylan produceras nerifrån.
om du inte får kallt uppe så är det antagligen läcka vilken oftast sitter i förångaren.
vilken är helt klart lönt att reparera
 
  • Gilla
ZmanSwe
  • Laddar…
A
O Otsef skrev:
Efter att ha följt den här tråden under flera år ( sedan 2013) skulle jag inte skaffa någon kyl eller frys från något märke som tillhör electrolux-koncernen (husqvarna, aeg, zanuzzi, med flera) . Jag slängde ut mina för ett par år sedan och valde ett tyskt kvalitetsmärke. Jag upplever dagens electroluxprodukter tillverkade för att haverera efter några år så man ska behöva köpa nya.
du har säkert inte helt fel.
skåpen görs i ungern numera och har en del i övrigt att önska...
 
Tack för snabbt svar!
Jag bytte "sensor till kylskåp" som den heter på shop.electrolux. Den med två prober som går till kretskortet.
Jo, skåpet var ordentligt avfrostat.
Förångaren, är det något som går att byta själv eller är det bäst att ta hit en tekniker ellet åka in med hela kylen till en tekniker?
 
A
AHA du bytte båda sensorerna

Ny förångare måste lödas dit och ny gas fyllas på, sen bör man byta kompressor då den är 15år
 
  • Gilla
ZmanSwe
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
AHA du bytte båda sensorerna

Ny förångare måste lödas dit och ny gas fyllas på, sen bör man byta kompressor då den är 15år
Okay, då låter det som att denna får bli pensionerad. Att byta dessa delar blir ju rätt dyrt om jag förstått rätt.
 
A
billigare än nytt och håller längre
 
electroluxaren skrev:
du har säkert inte helt fel.
skåpen görs i ungern numera och har en del i övrigt att önska...
Jag hade superskåp som skulle vara svensktillverkade innan de flydde landet. Det var dock inte bara en gång frysen gav upp, skönt o slippa stressen med förstörda matvaror nu, köpte Miele istället.
 
A
O Otsef skrev:
Jag hade superskåp som skulle vara svensktillverkade innan de flydde landet. Det var dock inte bara en gång frysen gav upp, skönt o slippa stressen med förstörda matvaror nu, köpte Miele istället.
Inte för att stressa dig men även miele frysar ger upp, fläktar som stannar och kompressorer som skär, förutom att handtag och lådor/luckor går sönder. skillnaden är att det är mellan 5 och 10ggr dyrare att fixa en miele.
Bortsett från det gillar även jag tyskbyggda maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.