E
Vad är det som gör att du väljer att dränera huset? Är det fukt i källaren eller är det isoleringen du vill åt?

Många dränerar hus som inte är i behov utav dränering pga det var länge sedan eller aldrig dräneringen är gjord och att man tror att alla hus är i akut behov utav detta.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag har aldrig dränerat (alltså anlitat någon att dränera mitt hus innan! Därför måste jag fråga.
Hur menar när du säger att huset inte bryr sig om det blir blött? Om man har grävt 2.5m rakt ner i backen runt huset. Som vi ska göra. Säg att det kommer 2dagar med regn under den tiden. Det måste ju vara dåligt för huset att massa vatten samlas där.. Är det inte så fuktskador i källare fungerar. Att massa vattnet legat mot grunden och vandrat in till slut.
Eller tänker jag fel?
Självklart är det dåligt om huset står i vatten under en lång lång tid, det är ju därför du dränerar. Men syftet med dräneringen är ju att huset ska torka upp.
Om vi tar ditt exempel med ett 2.5 meter djupt schakt runt hela huset, och sen står det en decimeter vatten i botten. Vattnet som står i botten av schaktet är bara marginellt mer än vad som ändå hade stått mot grunden, men då bunden i marken. Skillnaden när du har ett öppet schakt är att 2.4 meter av grunden är öppen mot luften och kan transportera fukten utåt. Så på det stora hela är det ingen större skillnad för huset. Och: Även om det skulle vara skillnad, så rör det sig om ett par dagar. Fuktskador är något som uppkommer över tid.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
E epw skrev:
Vad är det som gör att du väljer att dränera huset? Är det fukt i källaren eller är det isoleringen du vill åt?

Många dränerar hus som inte är i behov utav dränering pga det var länge sedan eller aldrig dräneringen är gjord och att man tror att alla hus är i akut behov utav detta.
Det enda jag vet är att huset inte deönerats på 40+ år.. Visserligen står huset på sand .. enligt besiktningsmannen vilket till viss mån ska vara självdränerande.
Men jag ska läsa besiktningsrspporten en gång till nu när du ändå nämner det. Återkommer

P PatrikJo skrev:
Självklart är det dåligt om huset står i vatten under en lång lång tid, det är ju därför du dränerar. Men syftet med dräneringen är ju att huset ska torka upp.
Om vi tar ditt exempel med ett 2.5 meter djupt schakt runt hela huset, och sen står det en decimeter vatten i botten. Vattnet som står i botten av schaktet är bara marginellt mer än vad som ändå hade stått mot grunden, men då bunden i marken. Skillnaden när du har ett öppet schakt är att 2.4 meter av grunden är öppen mot luften och kan transportera fukten utåt. Så på det stora hela är det ingen större skillnad för huset. Och: Även om det skulle vara skillnad, så rör det sig om ett par dagar. Fuktskador är något som uppkommer över tid.
Tack för feedback. Jag har nog fått för mig att det är dåligt med lite regn ett par dagar. Men inte haft kunskpen om att botten på schaktet förmodligen står i vatten hela tiden?

T
Det enda jag vet är att huset inte deönerats på 40+ år.. Visserligen står huset på sand .. enligt besiktningsmannen vilket till viss mån ska vara självdränerande.
Men jag ska läsa besiktningsrspporten en gång till nu när du ändå nämner det. Återkommer
Jag håller med epw. Man ska inte lägga massa pengar på något som kanske inte behöver göras. Du kanake aldrig behöver göra det ens?

Sen skulle jag nog aldrig lita på ett besiktningsprotokoll, det brukar alltid vara någon "indikation" på att det är fukt i källaren...

T TechChad skrev:
Jag håller med epw. Man ska inte lägga massa pengar på något som kanske inte behöver göras. Du kanake aldrig behöver göra det ens?

Sen skulle jag nog aldrig lita på ett besiktningsprotokoll, det brukar alltid vara någon "indikation" på att det är fukt i källaren...
Hur ska jag ”ta reda på” OM jag behöver dränera? Det kanske bara är en sida av huset som behöver dräneras. (Den sida som vi har som har ett mindre berg/kulle 20m ifrån)

Vad rekommenderar ni? Att man hämtar en ”fuktmätar firma” vad nu det kan vara? så får de göra lita tester? Eller hur går man tillväga?

E
Hur ska jag ”ta reda på” OM jag behöver dränera? Det kanske bara är en sida av huset som behöver dräneras. (Den sida som vi har som har ett mindre berg/kulle 20m ifrån)

Vad rekommenderar ni? Att man hämtar en ”fuktmätar firma” vad nu det kan vara? så får de göra lita tester? Eller hur går man tillväga?
Så länge inte väggarna är utreglade i källaren är det lätt att se om du behöver dränera. Lossnar putsen på väggarna eller färgen så är det sannorlikt fel färg (ej silikat) eller för fuktigt. Detta brukar vara ganska tydligt. Det går även att kolla med värmekamera när det är lite fuktigare ute än nu på vintern. Gärna om det är regnigt under en längre tid.

Det har som sagt gått inflation i att man ska dränera var 20 år. Detta är kapitalförstöring att gräva upp och göra om och eventuellt skapa ett problem med källarväggarna. Don't fix what ain't broken!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…

Jag vill vända på frågan, hur kom frågan upp från början? Vem sa att du behövde dränera, och varför?
Vad har du för typ av källare? Är det boutrymme eller har du bara typ garage, pannrum osv där nere?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jag vill vända på frågan, hur kom frågan upp från början? Vem sa att du behövde dränera, och varför?
Vad har du för typ av källare? Är det boutrymme eller har du bara typ garage, pannrum osv där nere?
Bra där!
Vi har bott i huset ca 8månader. Tanten som bodde här sa att hennes gubbe dränerade för ca 40+år sedan. På baksidan av huset finns ett mindre berg som jag antar för med sig lite vatten ner mot huset emellanåt. Ca 15-20m
bort. Besiktningsmannen sa att huset står på sandgrund och att det är bra! Det är enli honom självdränerande och förmodligen är det därför de inte haft problem på över 40+ år..
Vi har som sagt stora planer för trädgården. Byta panel! Bygga nya altaner på framsidan och baksidan av huset. Göra om lite i trädgårdslandskapet ex dra upp en gran och sätta ett plommonträd istället osv osv. Så därför ”känner” vi att de skulle va jobbigt att behövs riva upp massa jobb vi lägger ner om de om 5-7år vidar sig att vi måste dränera..
Husets källare är 100kvm boutrymme. Med badrum, pannrum, tvättstuga, tv rum. Allt är nyrenoverat i källaren. Även badrummet. Därför är man ju lite orolig för att de ska börja skadas om dräneringen är dålig..
Jag behöver som sagt absolut ta reda på om detta behövs av någon kunnig.
En vän rekommenderade (ganska klokt faktiskt) att man gräver ner ett par dräneringsrören en bit ifrån berget, så tas vattnet upp där istället för att ens kunna komma fram till huset

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.