C Chentin skrev:
Helt enig!
Jag rekommenderar alla som har möjlighet, att ha ett första förband i vänster benficka. Det är något jag lärde mig i lumpen och som jag har förstått är ett standard-ställe att ha just första förband på. Det hjälpte mig när jag stoppade fingrarna i bordssågen och förbands-väskan jag hade på verktygstavlan visade sig vara usel - i skarpt läge.
Förbandet i fickan var klumpigt men var på rätt plats och gjorde jobbet, när jag själv började bli illamående och svimfärdig.




Jag har köpt ett gäng av dessa och placerat lite överallt så att dom alltid ska vara nära till hands.
I just det här fallet, är dom nog lite för små är jag rädd.
Vilken är den vanligaste skadan vid motorsågs-olyckor? Någon som vet?

Ledsen för off topic, men det är ett ämne som aldrig är fel att ta upp emellanåt.
Fridens!
Den vanligaste olyckan är klämskador/slagskador från träd och stammar. Har man inte sågbyxor så lär det vara såga sig i benet. De som sågar uppåt i trädgården kan få kickback i ansiktet. Jag har sluppit undan än så länge :)
 
En GSR 12V-35 FC till den blåa samlingen!
2.695:- inkl. två batterier, laddare och L-Boxx på Toolab. Kvaliteten är utsökt. Här poserandes tillsammans med den gamla GSR 12VE-2 HD som nu enbart blir ”grovis” om jag får tag på fräscha batterier eller celler att reparera med.

Två Bosch borrskruvdragare med utbytbara huvuden på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Det blev en liten amazon-beställning på nyårsafton. Knipex och laser verkar ju gå hem här :D
Sortimentslåda med skruvar och Knipex verktyg bredvid en Bosch laseravståndsmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
J Jaxxx skrev:
Det blev en liten amazon-beställning på nyårsafton. Knipex och laser verkar ju gå hem här :D
[bild]
Åh, den lilla Knipex-systainern! :heart:
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
En GSR 12V-35 FC till den blåa samlingen!
2.695:- inkl. två batterier, laddare och L-Boxx på Toolab. Kvaliteten är utsökt. Här poserandes tillsammans med den gamla GSR 12VE-2 HD som nu enbart blir ”grovis” om jag får tag på fräscha batterier eller celler att reparera med.

[bild]
Har du erfarenhet av gsr12v15 utan FC? Isf vad tycker du om vikt/storlek mot -35 FC med vanliga chucken påmonterad?
 
Jonas Persson
F Fluxor skrev:
Åh, den lilla Knipex-systainern! :heart:
Och den gamla Bosch-väskan. Fattar inte varför vissa produkter fortfarande får den väskan. Min laser GLL 3-80 P med alla tillbehör från 2016 kom i en L-Boxx, och allt annat efter den så när som på varmluftspistolen GHG 23-66 och excenterslipen GEX 150 Turbo som båda kom i väskor av samma snitt som den ovan.

Någon som vet svaret?
 
Jonas Persson
putte22 putte22 skrev:
Har du erfarenhet av gsr12v15 utan FC? Isf vad tycker du om vikt/storlek mot -35 FC med vanliga chucken påmonterad?
Jag har all tre från olika årgångar, den med fast chuck, den gamla utan chuck och sedan i höstas 12V35FC.

Jag antar att min GSR 10,8 2 LI är likvärdig den nya GSR 12V15.

FC är:
  • Starkare, 35NM vs 30 NM (Har inte märkt av det i praktiken mer än att den klarar av att skruva in enstaka 6 mm träskruv om jag måste, de andra två får hålla sig till 5 mm eller klenare)
  • Högre varvtal 1750 vs 1300 rpm. Saknar farten hos de äldre, speciellt då alla är tillräckligt starka för att dra skruv på höga växeln.
  • Kortare än båda tidigare modeller (se bilder). Ibland ett måste och det gör att balansen blir bättre. Den raka bitshållaren har jag aldrig använt.
  • Vikt känner jag ingen större skillnad mellan dem. Däremot är gången på höga växeln hos FC symaskinslik, den är helt jämn då motorn är kopplad 1:1 till chucken.
Jag använder alla tre, ofta med olika bits och borrar så att jag snabbt kan växla mellan dem för de olika momenten. Men FC är kungen även om de andra två är bra nog.
Två borrskruvdragare av olika modeller från Bosch på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch borrskruvdragare med fast chuck bredvid ett äldre, chucklöst verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två borrskruvdragare av olika modeller på en träyta, en med och en utan chuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
j.erkers
Jag tror att den väskan kallas hantverkarväska. Anses allmänt som sämre än L-boxx men själv tycker jag att de är bättre då de är anpassade till respektive verktyg. L-boxx har inredning anpassad till verktyget ifråga men det blir ofta mycket mer outnyttjad utrymme (eller fyllning) i boxxen.
 
C Chentin skrev:
Jag rekommenderar alla som har möjlighet, att ha ett första förband i vänster benficka. Det är något jag lärde mig i lumpen och som jag har förstått är ett standard-ställe att ha just första förband på.
Förlåt mer OT, men var/när gjorde man lumpen om man fick lära sig vänster benficka?
I Boden -04/05 gällde iaf höger benficka vilket vi då fick höra var standard.
Hur som helst, ett första förband eller två är en självklarhet!
 
  • Gilla
Jonasjf och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
j.erkers j.erkers skrev:
Jag tror att den väskan kallas hantverkarväska. Anses allmänt som sämre än L-boxx men själv tycker jag att de är bättre då de är anpassade till respektive verktyg. L-boxx har inredning anpassad till verktyget ifråga men det blir ofta mycket mer outnyttjad utrymme (eller fyllning) i boxxen.
Jepp, L-Boxxarna är halvfulla när man får dem, men jag har antingen gjort om inredningen så att fler verktyg får plats i samma låda eller köpt till en lådinredning. De blir då mycket välbyggda sortimentväskor.

Har en mörkblå Systainer med röda beslag innan Bosch beslöt sig för att ta fram en egen låda, L-Boxx. Men L-Boxx tillverkas och utvecklas inte av Bosch och säljs av andra företag i olika färger. https://www.hornbach.se/shop/sok/artikel/l-boxx

Så varje L-Boxx är en bonus man kan göra något kul med :p

Google translate:
BS Systems GmbH & Co. KG grundades 2012 som ett joint venture mellan Robert Bosch GmbH och Sortimo International. Vårt fokus är på individuell försäljning och vidareutveckling av L-BOXX-systemet. L-BOXX utvecklades som ett professionellt fodral-system och är den intelligenta lösningen när det gäller transport och lagring av verktyg, tillbehör och förbrukningsvaror inom näringslivet. Vi individualiserar L-BOXX-systemet efter våra kunders önskemål. Detta börjar med anpassningen av det yttre utseendet till respektive företagsdesign och sträcker sig till den kundspecifika konstruktionen av djupdragna delar, styrofoaminsatser eller skum. '
 
Redigerat:
tveksamt tveksamt skrev:
Förlåt mer OT, men var/när gjorde man lumpen om man fick lära sig vänster benficka?
I Boden -04/05 gällde iaf höger benficka vilket vi då fick höra var standard.
Hur som helst, ett första förband eller två är en självklarhet!
Äh, jag har säkert fel. Det kan vara höger :surprised:
Tur jag inte har stått och letat på någon. Haha...
Kallinge (F17) var det, men det var länge sen så jag har säkert fel som sagt.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jepp, L-Boxxarna är halvfulla när man får dem, men jag har antingen gjort om inredningen så att fler verktyg får plats i samma låda eller köpt till en lådinredning. De blir då mycket välbyggda sortimentväskor.

Har en mörkblå Systainer med röda beslag innan Bosch beslöt sig för att ta fram en egen låda, L-Boxx. Men L-Boxx tillverkas och utvecklas inte av Bosch och säljs av andra företag i olika färger. [länk]

Så varje L-Boxx är en bonus man kan göra något kul med :p

Google translate:
BS Systems GmbH & Co. KG grundades 2012 som ett joint venture mellan Robert Bosch GmbH och Sortimo International. Vårt fokus är på individuell försäljning och vidareutveckling av L-BOXX-systemet. L-BOXX utvecklades som ett professionellt fodral-system och är den intelligenta lösningen när det gäller transport och lagring av verktyg, tillbehör och förbrukningsvaror inom näringslivet. Vi individualiserar L-BOXX-systemet efter våra kunders önskemål. Detta börjar med anpassningen av det yttre utseendet till respektive företagsdesign och sträcker sig till den kundspecifika konstruktionen av djupdragna delar, styrofoaminsatser eller skum. '
Bosch GOP10,8 kom bla. i Systainer. :cool:(y)
Verktyg och laddare i botten och olika blad upptill.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Förlåt mer OT, men var/när gjorde man lumpen om man fick lära sig vänster benficka?
I Boden -04/05 gällde iaf höger benficka vilket vi då fick höra var standard.
Hur som helst, ett första förband eller två är en självklarhet!
Höger överallt enligt vad jag fått lära mig. Som sjukvårdare fick vi lära oss att i första hand alltid använda den skadades förband från deras högra benficka oavsett nationalitet.

Och för att inte gå för långt bort från tråden, så köpte jag en hyvel i dag (fast jag får den först i sommar).
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Mitt senaste alster. Tycker precis som ovan att det blir för mkt luft men lådorna är bra. Så slet ut inredningen och fick på det sättet plats med stickisen alla tillbehör, blandad låda för skruv. En bitslåda, en borr låda samt lite övrigt.
 
  • Verktygslåda med elverktyg och tillbehör inklusive borr, skruvbitslåda och blandad skruvlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har all tre från olika årgångar, den med fast chuck, den gamla utan chuck och sedan i höstas 12V35FC.

Jag antar att min GSR 10,8 2 LI är likvärdig den nya GSR 12V15.

FC är:
  • Starkare, 35NM vs 30 NM (Har inte märkt av det i praktiken mer än att den klarar av att skruva in enstaka 6 mm träskruv om jag måste, de andra två får hålla sig till 5 mm eller klenare)
  • Högre varvtal 1750 vs 1300 rpm. Saknar farten hos de äldre, speciellt då alla är tillräckligt starka för att dra skruv på höga växeln.
  • Kortare än båda tidigare modeller (se bilder). Ibland ett måste och det gör att balansen blir bättre. Den raka bitshållaren har jag aldrig använt.
  • Vikt känner jag ingen större skillnad mellan dem. Däremot är gången på höga växeln hos FC symaskinslik, den är helt jämn då motorn är kopplad 1:1 till chucken.
Jag använder alla tre, ofta med olika bits och borrar så att jag snabbt kan växla mellan dem för de olika momenten. Men FC är kungen även om de andra två är bra nog.
[bild]
[bild]
[bild]
Mkt tack för genomgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.