M MadSystem skrev:
Hmm ska man inte ha någon isolering als mellan taket och bostaden då?
jo, men inte så att isoleringen ligger ligger vid kanterna. Vid kanterna skulle man då vilja ha ett fritt luftflöde.
 
surris
S SomePenguin skrev:
Skummade snabbt igenom denna artikel, och det bådar inte gott för din konstruktion tyvärr...

[länk]
Läste den med...
 
Jag har läst om ett liknande fall, där var det som andra har vart inne på att varmluft( fukten inne stiger med värmen) läcker in på vinden och kyls ner där taket är som kallast dvs längst ner. (titta på ett fönster när det är kallt ute så är det fult i nedre kant på fönstret).
Prova med att sätta en luftspalt (ca 40-50cm upp) på ett ställe det är problem idag.
Kolla även så att det inte är någon springa under spånet ner mot brodelen.
20cm spån är inte mycket, jag skulle lägga på lite mer diffusionsöppen isolering på vinden, och se till att det inte springor nedåt.
 
F Falcon30 skrev:
Jag har läst om ett liknande fall, där var det som andra har vart inne på att varmluft( fukten inne stiger med värmen) läcker in på vinden och kyls ner där taket är som kallast dvs längst ner. (titta på ett fönster när det är kallt ute så är det fult i nedre kant på fönstret).
Prova med att sätta en luftspalt (ca 40-50cm upp) på ett ställe det är problem idag.
Kolla även så att det inte är någon springa under spånet ner mot brodelen.
20cm spån är inte mycket, jag skulle lägga på lite mer diffusionsöppen isolering på vinden, och se till att det inte springor nedåt.
om man ska tolka artikeln så låter det som att det också kan vara kondens som bildas på plåttakets undersida, som sen tränger igenom den diffusionsöppna duken. Det skulle bli svårt att åtgärda.
 
S SomePenguin skrev:
om man ska tolka artikeln så låter det som att det också kan vara kondens som bildas på plåttakets undersida, som sen tränger igenom den diffusionsöppna duken. Det skulle bli svårt att åtgärda.
Den diffusionsöppna duken är bara öppen från ett håll i detta fall från spånten och utåt. (tänk goretex).
Problemet ligger nog inte i taket, utan att det kommer upp varm fuktig luft inifrån bostaden som kyls av mot spånten som är kall. (spånten är som kallast längst ner)
TS skrev att den gamla spånten var full av mögel, hade det kommit utifrån så borde problem vara löst nu, men det verkar det inte vara inte helt iaf.
Vore intressant att veta vad tempen är på vinden jämfört mot ute, då vet vi hur mkt värme som stiger upp.
 
https://vison.se/bison-difftak-175/

"DiffTak 175 används för att skydda takkonstruktionen mot regn, snö och vind. Materialet tillåter oönskad invändig vattenånga att transporteras ut genom materialet samtidigt som det är vatten- och lufttätt från utsidan. Underlagstakets goda egenskaper vad gäller ångtransport hjälper till att skydda mot fukt- och kondensproblem."

Så om det inte är en stor lögn så är ju problemet att varm och fuktig luft från lägenhet stiger upp i huset och möter råsponten vilken är kall. Då tappar luften sin förmåga att hålla vattnet - kondens uppstår.

Hade en vent kunnig kille här idag. Vi såg att:
- Avfuktare och gavel ventil är inte så bra idee
- Badrum inte har fläkt - bara en ventil
- Dörren till badrumet inte har något hål så ventilation får inget "drag"
- Inga friskluft ventiler överhuvudtaget
- Inte finns några friskluft ventiler överhuvudtaget i hela huset
- Vi har ingen fungerande köksfläkt
- Det finns inga luftkanaler för luften att ta sig ut
- Skorstenskanalen som antagligen användes för ventilation verkar vara igenmurrad.
- Det finns stora hål från nedrevåningen upp mot vinden.
- Takfoten är inte tät
- Fasaden har en asfaltpapp spikad på (ser ut som tegel, fult som bara den), så den är rätt så tätt.

Så jag tror att en stor del av problemt är att vi släpper ut förmycket fukt upp mot vinden.

Vi ska:
- Vi ska täta till gavel ventilen nu och kör vidare med avfuktare.
- Sätta in en fläkt i badrumet som är på mer eller mindre hela tiden och såga in hål i dörren
- Vi ska sätta in en köksfläkt som drar mer eller mindre hela tiden
- Vi ska sätta in friskluft ventiler i nedre och övre våning.
- Vi ska prov borra och se om skorstenkanalen kan användas för avluftning
- Täta igen hål från nedre våning mot vinden så bra som det går (fogskum osv)
- Täta igen takfoten med ordentlig papp

Det här är mycket att svälta.
Några åsikter?

Om allt detta inte hjälper ringer jag OCAB och eller AntiCimex för att koordinera nästa stegen.

En sak till, tusen tack för all hjälp, tips och diskussioner hittils! Aldrig trott att man får såpass mycket hjälp :) Verkligen upskattas.

PS: Ska mäta temperaturen imorgon, har också beställt en hygrometer nu.
PSS: Jag ska updatera så fort vi har gjort lite.
 
F Falcon30 skrev:
Den diffusionsöppna duken är bara öppen från ett håll i detta fall från spånten och utåt. (tänk goretex).
Duken är i stort sett lika öppen åt båda hållen. Däremot släpper den bara igenom vattenånga som vanligtvis kommer inifrån.
 
  • Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
M MadSystem skrev:
"DiffTak 175 används för att skydda takkonstruktionen mot regn, snö och vind. Materialet tillåter oönskad invändig vattenånga att transporteras ut genom materialet samtidigt som det är vatten- och lufttätt från utsidan.
Ska bli intressant att se vad TS får för resultat med sina åtgärder.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
surris
Tror ventilation gör susen, att ventilera bort fuktig luft och skapa undertryck i huset är viktigt för ett välmående hus.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
I värsta fall får jag prova med att lägga en luftspalt i branta delen som går upp mot vinden. Jag är dock lite skeptisk då det finns tusen uppfattningar om detta är rätta en bra idee då detta betyder att man kan får mer luft som går mot vinden och om vinden är varm så är dagpunkten kanske i själva luftspalten.

Mitt stora problem är att detta hus har väl renoverats x antal gånger och jag vet inte vad som funkade bra / dålig.
 
M MadSystem skrev:
I värsta fall får jag prova med att lägga en luftspalt i branta delen som går upp mot vinden. Jag är dock lite skeptisk då det finns tusen uppfattningar om detta är rätta en bra idee då detta betyder att man kan får mer luft som går mot vinden och om vinden är varm så är dagpunkten kanske i själva luftspalten.

Mitt stora problem är att detta hus har väl renoverats x antal gånger och jag vet inte vad som funkade bra / dålig.
Råden folk ger skiljer sig så olika just eftersom varje hus är lite olika. Dom flesta råd som man läser om gäller för välisolerade och ångspärrade kallvindar!

Eftersom din vind varken är välisolerad, eller ångspärrad i vindsbjälklaget, eller kall. Så är det inte direkt självklart applicerbara råd för just ditt hus.

Mitt råd är: har du ett gammalt hus av gammal standard, så renovera den utefter gamla beprövade metoder enligt byggnadsvård som gäller för ditt hus. Dom husen har stått i 100 år. Och kommer stå i några hundra år till om dom sköts om.

om du ska renovera det utefter modern standard måste du nog modernisera genom att ångspärra och se över ventilationen i hela huset. det är ju ett alternativ, men det är mycket jobb!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
En liten fråga då angående takfoten, den borde väl inte vara tät, hur ska det bli cirkulation på vinden utan öppen takfot?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
En liten fråga då angående takfoten, den borde väl inte vara tät, hur ska det bli cirkulation på vinden utan öppen takfot?
Vi har ventiler i gaveln.
 
S SomePenguin skrev:
Råden folk ger skiljer sig så olika just eftersom varje hus är lite olika. Dom flesta råd som man läser om gäller för välisolerade och ångspärrade kallvindar!

Eftersom din vind varken är välisolerad, eller ångspärrad i vindsbjälklaget, eller kall. Så är det inte direkt självklart applicerbara råd för just ditt hus.

Mitt råd är: har du ett gammalt hus av gammal standard, så renovera den utefter gamla beprövade metoder enligt byggnadsvård som gäller för ditt hus. Dom husen har stått i 100 år. Och kommer stå i några hundra år till om dom sköts om.

om du ska renovera det utefter modern standard måste du nog modernisera genom att ångspärra och se över ventilationen i hela huset. det är ju ett alternativ, men det är mycket jobb!

Var är gammal beprövad metod? Luftspalt eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.